Mye skryt i bikepacking ser jeg. Blir vel så nærmt vi kan komme mekanisk 12 speed til en fornuftig penge.
Om ingen har prøvd så tenker jeg ihvertfall å gi det et skudd; blir vel rundt 4500 for å bygge om min SRAM APEX med 10-50 kassett og GX eagle RD og dette kittet da. Først og fremst fordi nysgjerrigheten min er pirret :-)
Re: Mekanisk 12spd Eagle på blandevei
[Re: pcb]
#264871418/02/202109:40
Erfaringene fra bikepacking indikerer jo ihvertfall at de mener det funker som fabrikkbygd i bruk.
Om du tenker en 12speed 10-42/44 så må du jo ihvertfall finne noe aftermarket greier. Har hørt at Garbaruk sysler med en 12 speed 10-42 gjerne, men ser ikke ut til at de har det enda ihvertfall.
#264877318/02/202116:00
Ja, måtte blitt aftermarket, men ingen av dem virker å gire/fungere helt optimalt. Garbaruk/E-thirteen/Leonardi osv.
Kanskje jeg skal tåle en sesong på Apex1 til og satse på at trådløs DA kan fungere med en trådløs XTR-gir som kan fungere godt med en 10-44 kassett. Force AXS med X01-gir er rundt 200 gram tyngre enn Apex1 faktisk, men hendlene på Apex gjør jo vondt i øynene...
Mekanisk-hydro Force og Eagle rd hadde blitt en ganske lett og pen kombo tror jeg.
#264877518/02/202116:22
Kjøpte en grusracer med Apex 1 for en god stund siden. Hadde planer om å skifte til GRX eller annet elektronisk (eller mekanisk for den saks skyld) så fort jeg var lei av Sram-driten. Nå har sykkelen gått langt over 10k km og det girer og bremser fortsatt perfekt. Alt i alt superfornøyd. Girer perfekt i all slags vær og føre. Selv på en januartur her i minus 3c og regnvær der kassett og drev pakket seg som F, var giringen strålende. Det eneste ankepunktet er som forrige taler sier; hendlene ser helt jævlige ut. Ergonomien er forøvrig god. Kan heller ikke si at en "oppgradering" til Grx di2 hadde gitt penere hendler.
#264877918/02/202116:44
Enig med siste taler angående Apex 1. Min erfaring fra egen sykkel er at den har skuddsikker om enn litt grov/robust giring. Bremsene fungerer bra, men jeg opplever at den reduserte klaringen sammenlignet med Shimano mellom skiver og klosser ble et problem etter første lufting av bremsene. Helt vanlig med SRAM, i følge mitt lokale verksted. Løste seg med å bruke en (litt tynnere) Shimano-skive, samt å sørge for at denne er helt rett. Da merker jeg ingen subbing.
Hendlene er kommentert. I tillegg til å være stygge skrangler de en del også. Ergonomien er vel en smakssak, men jeg foretrekker Shimanos utforming hvor man kan sette hendene opp selve tuppen av hendlene for litt lengre reach på flatene.
Edit: Ser at du allerede har erfaring med Apex 1, så da var kanskje ikke dette innlegget så relevant. Men lar det stå for andre.
Redigert av Elmersen; 18/02/202116:47.
#264878918/02/202117:51
Ikke at dette skulle bli en diskusjon om de forskjellige SRAM nivåene, men; teknisk sett er vel hendlene klin like bortsett fra materialvalg i bremsehendel og girtappen. Vektforskjellen mellom apex og force tror jeg er rundt 50 gr for begge hendlene.
Så teknisk og vektmessig tror jeg apex hendler + gx eagle blir like bra, Om man vil gjøre noe med verken så er det vel i kranken den store forskjellen er mellom apex og force.
#264879518/02/202118:43
(Foreslår krank-tråd neste - Force-krank (BB30/175mm) på finn.no nå ligger til 1000kr og er >200g lettere enn Apex med directmount. 5kr/gram før salg av gammel)
Kjøper du kun den delen som skal monteres i hendlene? Må RD og annet kjøpes andre plasser?
[Re: yolo]
#264883919/02/202108:39
Jeg bygde en Disc Trucker med Eagle i 2017. Da brukte jeg en trigger inne ved stemmet med et Paul adapter som jeg synes fungerte veldig bra. Brukte den med 38 og 42T Absolute Balck drev på en Dura Ace 7700 krank. Syntes det fungerte utmerket. Fint med lette gir (syklet blant annet Angliru med denne) samtidig som jeg kunne holde høy nok hastighet.
Redigert av chalshus; 21/02/202123:35.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
#265346020/03/202112:28
Kan rapportere om at jeg nå har gjort ombyggingen av girhendelen min, og kan rapportere om at det var utrolig enkelt og greit, selv for en ganske lite teknisk type! Måtte av med bartape og ut med girwire, men selve modifiseringen var en 5-10 min jobb.
Så må jeg bare få den girwiren jeg har bestilt før jeg får testet det da..
#265396223/03/202113:14
Interessen er jo til å ta og føle på for dette temaet, men jeg kommer på tross av dette med en oppdatering.
Da har jeg fått installert alt på sykkelen, og etter girjustering og en miniprøvetur så ser det ut til å funke helt perfekt. Føles som ekte SRAM mekanisk 12 speed double tap. Modifiseringen i hendelen var enkel å installere på et kort tid, og resten er jo standard komponenter.
Yolo, du som var interessert i en mindre vid 12speed-utgave. Gerard Vroomen går god for at Rotor sin 12spd 11-39 (eller 11-46) funker ypperlig med Eagle RD.
Gøy med "hacks", er litt skeptisk til hvor smooth giring man får med å kombinere Eagle gir og Rotor kassett, men har ikke testet selv. Kan jo funke brillefint.
Nå er ikke den Rotor kassetten gratis heller. Om man er ute etter "rimelig" 12-delt til grus ville jeg nok sett an lanseringstid og pris (og vekt) på Rival AXS som ryktes lansert før jeg bestemte meg. Om det i det hele tatt blir 12-delt da
Redigert av BZE; 24/03/202116:28.
#265421724/03/202118:05
Rimelig 12-delt mekanisk hadde absolutt vært noe å tenke på med 1x11, men full gruppe kommer vel neppe særlig mye under 10 000 uansett? Litt mye for ett tannhjul ekstra.
#265423924/03/202119:07
Navnet tilsier jo elektrisk, men aner ikke om det blir trådløst, 11 eller 12. At det blir tyngre og rimeligere enn Red og Force kan vi nok slå fast. Er nok sannsynlig at Ratio og Rotor kassetten fortsatt blir den billigste veien til mål, men jeg vil jo tro at en komplett gruppe gir bedre giring. Om man har lyst på elektrisk/AXS selvfølgelig.
Om man syntes utvendig kabelføring er veldig sjarmerende må man jo sjekke ut Gevenalle
Er man først kommet opp på 10', kan man jo fort vurdere enda litt mer for Ekar med 13t...
Redigert av BZE; 24/03/202119:14.
#265429025/03/202107:24
Kan da rapportere om at jeg var på en 3 mils testtur i går, og det funker veldig bra. Føles absolutt ikke som en hack, men gir smude og pålitelige girskift uten noe kluss. Noe helt annet enn tidligere hacks jeg har prøvd. Dette er da med eagle-kassett altså. Utrolig stille! Det kan nok også ha noe med å gjøre at referansepunktet mitt er et skikkelig skittent Apex-drivverk..
Økonomien for meg forutsetter vel litt at du har hendler og bremser fra før; om du evt har noen eagle-deler liggende også så blir det hele ganske rimelig. For meg ble det vel ca 5000 for gir hack, RD, kassett og kjede. Om du har en 11sp krank fra før, så vil nok denne funke helt topp. Den summen er jeg villig til å gi for ett tannhjul ekstra, og enda viktigere, gleden av å få til en hack og installere alt selv og få det til å funke helt topp. Det er nesten verdt hele prisen det :-)
At jeg også kjøpte en Quarq D1 krank med powermeter gidder jeg ikke ta med i regnestykket, da dette egentlig ikke var nødvendig men heller noe jeg ville ha! PS; ser det er et utrolig bra tilbud på den kranken på R2 nå (kun 175mm da) for 164 EUR eks mva. https://r2-bike.com/SRAM-Quarq-DUB-Road-Crank-for-DUB-Power-Meter-Spider-1750-mm Ikke verst for krankarmer på 330gr.
@Yolo: Angående Rotor-kassetten, så er denne til shimano hub altså, ikke XDR. Får du egentlig økt vekt om du hadde gjort den mekaniske hack-en her da? Mekanisk eagle RD er lettere enn Apex, og om du hadde gått for ROtor-kassetten, så er nok den definitivt lettere enn din 11-42-kassett? Om du har PG-1130 så er Rotorkassetten 300 (!!) gram lettere enn PG1130...
#265435225/03/202110:05
Semirelevant: Ny, billigere AXS lansert til terreng i dag. Ikke så gæren pris for 12-delt elektronikk? Vil jo tro dette nye bakgiret kan kombineres med Force skiftere til en noe rimeligere mullett.
#265470126/03/202112:17
Men altså, dette er jo egentlig ganske interessant. Elektronisk gidder jeg ikke på 1x, men 12 gir hadde vært knall. Nøkkelen her er jo kassetten. Rotors 12-delte 11-39 hadde vært perfekt for meg kombinert med 44 t foran, men med den prisen blir avstanden opp til helt ny gruppe for liten. Ikke at det er flust av rimelige 12-delte grupper heller ennå, men det kommer vel kanskje etter hvert.
EDIT: Ser at Force nå kommer med en 10-36 som jo blir tilsvarende. Koster 1800 kr. Kan det funke, eller blir terrenggiret uegnet for så liten kassett?
@Elmersen; de lærde strides. Jeg har lest begge deler når jeg googler rundt; noen mener det funker, andre mener det ikke funker. Den skal jo egentlig bare funke med flattop chain (?) og tror den er litt for liten for en Eagle RD.
I did this, but swapped a GX eagle cage onto my rival 1 derailleur instead of using the pull ratio piece on an Eagle derailleur (I had a gx derailleur in my parts bin with a bent parallelogram but mostly straight cage). I run a 10-36 12 speed XDR cassette on my "street" wheelset and e13 9-50 on my "adventure" wheelset. Both work great with the same chain length and only a b-screw adjust. I'm very impressed with the kit!