Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsko til hele året

Terrengsko til hele året #2648669 17/02/2021 22:17
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg ser behovet for å ha noen ekstra løpesko når skiføret er for langt unna og rulla ikke frister.

Noen som har løpesko å anbefale til følgende bruk:
- Stier og grusveier
- snø/slaps på fortau i Oslo

Har sett litt på Salomon Sense 4 Pro og Inov-8 x-talon.
Er sistnevnte vanntett?

Andre sko å anbefale?
Vil helst ha lavdropp og god kontakt med underlaget.

Redigert av bigp85; 17/02/2021 22:18.
Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648676 18/02/2021 06:05
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Inov8 X-talon er en terrengsko for «ujevnt» underlag, og er hverken vanntett eller varme, og det er nok fordelen med de. Jeg bruker som regel tynne ullsokker både sommer og vinter, og det er bevegelsen som gjør at du holder varmen. Jeg jogger mye på sti der det ofte er kryssende bekker og svært vått i nedbørsperioder. Så lenge du er i bevegelse, så er føttene varme. Skoene trekker lite fuktighet og «tørker» raskt. I et par minusgrader er det som regel tørrere, så det er null stress. I 10-15 minus har jeg ikke erfaring med.

Jeg vil ikke anbefale denne skoen til asfaltbruk, eller som fritidssko i vinterhalvåret. Det er en terreng-løpesko.

Jeg har x-talon 212, og bruker de hele året. Har et par Inov8 Arctic (?) piggsko til de dagene det er is og glatt.

Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648680 18/02/2021 07:32
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har Salomon Sense Ride 3 og er veldig fornøyd med den.
Kan brukes allround grus og terreng og er "billig" bla på XXL.

Har hatt forskjellige terrengsko oppigjennom bla X - Talon 212 som jeg var veldig glad i men beina mine tålte de ikke i lengden.
Har flere par Hooka Speedgoat bla som funker greit, men de mangler noe stabilitet samt Salomon Speedcross som er gode på mye men har lite demping i forfoten.

Sense Ride 3 ble anbefalt av fysioen som jeg bruker og kona har samme skoen.
Kona løper mye stort sett 1t + annenhver dag og har hatt diverse vondter som forsvant som dugg for solen med disse skoa.

Kombinasjonen greit drop (8mm tror jeg), ganske mye støtdemping og solid overdel og grov såle sparer beina mye og har gitt meg mer løpeglede enn jeg trodde var mulig.

Fikk beskjed om at kombinasjonen ganske tung (92kg), periodisk løper (kun når jeg ikke kan sykle eller gå på ski) kombinert med lavdropp, lite stabilitet og støtdemping ikke var verdens beste kombi.

Vanntett er veldig ok i tursko der man kan unngå å plumpe uti, men i løpesko så funker det ikke i mitt hode, bedre å ha noe som tørker fort og som slipper vannet ut igjen.

AG

40+ and still climbing......
Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648683 18/02/2021 07:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: bigp85
Jeg ser behovet for å ha noen ekstra løpesko når skiføret er for langt unna og rulla ikke frister.

Noen som har løpesko å anbefale til følgende bruk:
- Stier og grusveier
- snø/slaps på fortau i Oslo

.

https://www.utemagasinet.no/loeping/test-loepesko/test-av-loepesko-med-integrert-gamasje

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terrengsko til hele året [Re: Brusdalen] #2648740 18/02/2021 11:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samme erfaring som Brusdalen, Inov8 gjør jobben bra i mitt bruk. Jeg har X-Talon Arctic 275 og Mudclaw som høst/vintersko og diverse med mindre mønster for sommerbruk. De passer beina og løpestilen min veldig bra.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648744 18/02/2021 11:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har føtter som passer godt i Nike-sko. Har hatt godt hell med Pegasus Trail 2 GTX denne høsten og vinteren. De har tjukkere demping enn de fleste andre terrengsko - bortsett fra Hoka kanskje - men er stabile og ok lettløpte. At de er vanntette gjør de lettere å vaske etter turen også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648942 19/02/2021 20:27
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg vil nok si at det viktigste over alt, er at skoene passer din fot!

X-Talon er en terrengsko, hvor den har grep når det er terreng-forhold, og gummien er varm.
På vinterstid på isen er det som bambi!

Jeg hadde en periode hvor jeg prøvde GTX sko, men det var liten vits, de vil slites, og når det først kommer vann inn så vil det ikke ut.
Dermed går jeg nå for sko med grei 'drenering', og har innsett at jeg bare får bli våt!
(Hvis skoene ikke er race-fit så kan du jo bruke dampsperrer/plastposer og slikt for å unngå og bli både våt og kald.)

På vinterstid går det i sko med litt foring, brodder/mikrospikes i sekken som jeg benytter når jeg trenger det, og gamasjer som hindrer at snø/slaps kommer inn i skoene, og som også dekker noe over skoen så de ikke tar inn så mye fuktighet.

Med greit tempo, og ingen lange pauser så holder det med en sko som har litt foring for å holde deg varm.
(Eksempel på dette som passer for mange vil være New Balance 880)

Her om dagen så var jeg på en fire timers løpetur; iført gamasjer, mikrospikes, irock, brødpose, og et par løpesokker.
Turen var på litt over to tusen høydemeter, og mesteparten var med løssnø til rett over knærne. Værforholdene var minus ti, tørt pudderføre og 15 m/s vind.
Det var kun i de partiene hvor jeg måtte gå, og ikke kunne holde noe tempo at det føltes litt kaldt, men ellers var det greit.
(Jeg ville nok ikke anbefale dette til personer som er frostpinner på føttene, fordi irock har null foring, men med en litt foret sko, og en kortere periode så vil det ikke være noe problem.)

Når det gjelder sko med gamasjer så sverger jeg til Salomon S-Lab X-Alp Carbon GTX, men bruker høyere gamasjer på de.
De er foret, men de blir kun benyttet når jeg vet jeg kommer til å trenge stegjern.
(Salomon passform er ikke for alle desverre, og det har vel kommet ut to nye utgaver etter min versjon, og jeg liker ingen av disse.)

Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2648945 19/02/2021 21:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har et par Altra Timp 2(?) som har vært veldig fine for meg i høst og vinter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsko til hele året [Re: bigp85] #2649261 23/02/2021 10:20
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Finnes ikke noen slik sko som er god på alt. Kjøpte tre par løpesko i fjor. Luftig terreng modell for tørt sommerføre, Goretex for regn og vinter og et par med litt bedre demping for vei.

Moderator  support