Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Boligalarm - upålitelig?

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2649198 22/02/2021 19:15
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Skjønner ikke hvorfor man er redd for kameraene fra alarmselskapene. Om kameraene blir misbrukt er dette et grovt tillits-, kontrakts- og personvernbrudd som ville ført til bøter, masseflukt og permanent ødelagt omdømme. Dette vet selskapene.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: eirikbk] #2649215 22/02/2021 21:21
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: eirikbk
Skjønner ikke hvorfor man er redd for kameraene fra alarmselskapene. Om kameraene blir misbrukt er dette et grovt tillits-, kontrakts- og personvernbrudd som ville ført til bøter, masseflukt og permanent ødelagt omdømme. Dette vet selskapene.

Hvis man blir oppdaget, og det er jo ikke gitt. Basert på egen erfaring fra vekterbransjen for 20 år siden, noe jeg innser er på syltynt grunnlag, har jeg ikke den største tilliten til hverken ledelse og til en viss grad ansatte. Hvis man synes at ledelsen i hurtigruta er pill råtne i disse dager, vil jeg si at ledelse i vekterselskap ikke var stort bedre.

Men nå skal jeg ikke begynne med konspirasjonsteorier og overdrive denne bekymringen. Faktisk å kalle det en bekymring er en overdrivelse i seg selv. Det er vel så enkelt at jeg ikke liker å ha kamera montert i egen stue, eller hvor det måtte være. Dette er heller ikke nødvendigvis basert på logikk og sunn fornuft, men så lenge at kjøp av alarmtjenester ikke er noe jeg må ha, trenger jeg heller ikke å utfordre denne "paranoide" delen av egen personlighet.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: edorF] #2649231 23/02/2021 06:50
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: edorF
Jeg hadde en nabo med en teori angående klistermerkene. Vedkommende jobbet også for kriminalomsorgen, og kunne fortelle at de kriminelle hun snakket med brydde seg lite om klistermerkene.
Unntaket var hvis det var klistermerker fra de lokale MC klubbene, slik som "Support your local Bandidos" eller lignende

Jeg skal hverken bekrefte eller avkrefte dette, men syntes det var litt morsomt.

.

Jeg tenker at hvis innbruddstyver har valget mellom 2 hus ved siden av hverandre, så prøver de å unngå hus med klistremerker. Det er selvsagt noe annet hvis de av en eller annen grunn har øremerket et hus pga noe spesielt de ønsker å stjele.
Ser jeg nøkternt på mitt eget hus så er det noen halvgamle tv-er, 3-4 laptoper, 2 PS4 og litt arvet sølvtøy som kan være interessant å stjele/omsette. Det er ganske mye mere verdi i syklene sånn sett ICON_SMILE

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: johannessen] #2649233 23/02/2021 07:35
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: johannessen

Det er ganske mye mere verdi i syklene sånn sett ICON_SMILE

..og mye lettere å omsette, tydeligvis. Eller kanskje tjuven rett og slett må stjele for å få seg sykkel når ingen har noe brukbart til salgs ICON_LAUGH

https://www.pinkbike.com/news/data-indicates-that-bike-theft-is-increasing-due-to-the-pandemic.html

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: johannessen] #2649343 23/02/2021 15:03
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E

Jeg tenker at hvis innbruddstyver har valget mellom 2 hus ved siden av hverandre, så prøver de å unngå hus med klistremerker. Det er selvsagt noe annet hvis de av en eller annen grunn har øremerket et hus pga noe spesielt de ønsker å stjele.

Jeg ville nok også tenkt slik, men på annen side kan det også være slik at et slik klistermerke vise at her er det noe å stjele. Hvor mye får vi med oss på den halvannen timen før vekteren kommer?
Men nå kverulerer jeg sikkert ICON_SMILE

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: edorF] #2649389 23/02/2021 18:01
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J

Jeg ville nok også tenkt slik, men på annen side kan det også være slik at et slik klistermerke vise at her er det noe å stjele. Hvor mye får vi med oss på den halvannen timen før vekteren kommer?
Men nå kverulerer jeg sikkert ICON_SMILE

Jeg tenker de fleste tyver er late, litt dumme og ønsker minste motstands vei. Da kan et klistremerke være nok ICON_SMILE

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: edorF] #2649401 23/02/2021 19:20
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E

Hvis man blir oppdaget, og det er jo ikke gitt. Basert på egen erfaring fra vekterbransjen for 20 år siden, noe jeg innser er på syltynt grunnlag, har jeg ikke den største tilliten til hverken ledelse og til en viss grad ansatte. Hvis man synes at ledelsen i hurtigruta er pill råtne i disse dager, vil jeg si at ledelse i vekterselskap ikke var stort bedre.

Men nå skal jeg ikke begynne med konspirasjonsteorier og overdrive denne bekymringen. Faktisk å kalle det en bekymring er en overdrivelse i seg selv. Det er vel så enkelt at jeg ikke liker å ha kamera montert i egen stue, eller hvor det måtte være. Dette er heller ikke nødvendigvis basert på logikk og sunn fornuft, men så lenge at kjøp av alarmtjenester ikke er noe jeg må ha, trenger jeg heller ikke å utfordre denne "paranoide" delen av egen personlighet.

Jeg har 6 års deltidsjobb erfaring fra vekterbransjen i tre ulike selskap, i diverse stillinger, men mye sentral og resepsjonstjeneste. Dette i midten av 2000-tallet og to av dem store aktører. Satt en periode i samme rom som alarmsentralen. For å si det sånn: De sitter konstant og ringer på utløste alarmer, så de har ingen tid til å snoke på kameraer. Hvis de i det hele tatt har tilgang sånn uten videre.
Men det blir jo et anektodisk "bevis".
Poenget mitt er at jeg føler det ikke er så mye å frykte, men kan forstå at noen ikke vil ha kameraer.
Vi har ulike behov og ønsker.

Men til trådstarter lurer jeg nesten på om kanskje Forbrukerrådet hadde vært noe. Er jo merkelig at de ikke klarer å fikse feilen. Om det er en defekt enhet eller hickup i systemet et sted. Mulig å gjøre en full reset av system og kundedata/bruker?

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: eirikbk] #2649419 23/02/2021 21:23
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Men til trådstarter lurer jeg nesten på om kanskje Forbrukerrådet hadde vært noe. Er jo merkelig at de ikke klarer å fikse feilen. Om det er en defekt enhet eller hickup i systemet et sted. Mulig å gjøre en full reset av system og kundedata/bruker?

Jeg sendte en mail til kundeservice på mandag og forklarte problemet nok en gang, foreslo at de burde løse problemet raskt og evt kompensere den tid det ikke har virket. Lar de få litt tid til å svare før jeg evt går videre med det. De har vel redusert bemanning pga vinterferie osv der også, så noen dager skal de få før jeg blir skikkelig vanskelig kunde.

Har i mellomtiden fått enda flere kjipe historier utover det som allerede er nevnt her, og da hva gjelder andre leverandører også. Tror alternativet egentlig er at jeg må sette meg mer inn i dette, og gå til innkjøp av diverse duppeditter jeg har kontroll over selv.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2649420 23/02/2021 21:25
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
...og om noen skulle kose seg med synet av naken rumpe til mannlig 73-modell på vei fra dusj til soverom, så værsegod. Hadde det vært lyd på kameraet skulle jeg spart litt flatulens til de anledningene ICON_WINK

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701513 14/03/2022 12:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eneste boligalarmtråden jeg fant sånn i farta. Låner denne.

Etter en prisøkning fra Sector på en allerede skyhøy månedskostnad begynner jeg å bli lei.
Er det noen her fra Trondheim som har noe annet enn Sector eller Verisure? Jeg skal få pris fra Verisure på mail nå i løpet av dagen, men med mindre det er noe lokketilbud så ser jeg ikke for meg at de skal være noe rimeligere.

Hva har dere som har fikset et eget opplegg? F.eks. kamera fra Netatmo, røykvarslere med app fra Houseguard, slike ting?

De gangene alarmen faktisk har gått (pga. div. brukerfeil av svigermor, barn, osv.) så har Sector ringt oss i løpet av sekunder, så er ikke misfornøyd sånn sett.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701514 14/03/2022 12:36
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Homely fungerer greit for meg (bor ikke i Trondheim), mest sannsynlig er det samme vekter som de mer anerkjente aktørene har men du må betale for utrykning.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: parob] #2701516 14/03/2022 12:55
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: parob

Etter en prisøkning fra Sector på en allerede skyhøy månedskostnad begynner jeg å bli lei.
Er det noen her fra Trondheim som har noe annet enn Sector eller Verisure? Jeg skal få pris fra Verisure på mail nå i løpet av dagen, men med mindre det er noe lokketilbud så ser jeg ikke for meg at de skal være noe rimeligere.

Hva har dere som har fikset et eget opplegg? F.eks. kamera fra Netatmo, røykvarslere med app fra Houseguard, slike ting?

De gangene alarmen faktisk har gått (pga. div. brukerfeil av svigermor, barn, osv.) så har Sector ringt oss i løpet av sekunder, så er ikke misfornøyd sånn sett.

Har de ikke prisgaranti?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: eirikbk] #2701520 14/03/2022 13:07
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Nei, jeg tror ikke de tar det veldig nøye. De har sikkert noen kvalitetssystemer, noen DPIA-analyser og litt overvåking. Akkuratt som ca alle andre steder hvor det har vært massive datalekkasjer. Mange ganger i åresvis uten at noe har vært klar over det eller vært villige til å rapportere det.
I hvilken grad omdømmet blir skadd er vanskelig å si, men Yahoo, Linkedin, Facebook, Ebay, Røde Kors, Apple, Microsoft, Marriott etc ser ikke ut til å ha tatt nevneverdig skade?

Har du sjekket at det ikke ligger slike data til salgs på dark web? Hvem tenker du prøver finne ut om det er tilgjengelig der? PST? Journalister? Ikke alle data blir stjålet av folk som liker å få oppmerksomhet for sine gjerninger. De som gjør det for pengenes skyld har adskillig større ressurser til å gjennomføre datatyveri. Og de enten har en kjøper for dataene eller venter på den den rette kjøperen. Uten at oppdraget utlyses på finn.no.

Gang på gang viser det seg at det er dumt å ikke anta data som offentlig tilgjengelig, og da begynner det å føles litt for nærgående med kameraer inni huset. Men det er bare meg da.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: parob] #2701522 14/03/2022 13:13
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E

Og hva er skyhøy månedskostnad? Har også Sector, så spent på hva andre betaler. Virker ikke som Sector vet hva prisgaranti er.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: Egil52] #2701524 14/03/2022 13:21
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Egil52

Og hva er skyhøy månedskostnad? Har også Sector, så spent på hva andre betaler. Virker ikke som Sector vet hva prisgaranti er.

Vel, alt er jo relativt. Vi betaler ca. 570,- pr. måned.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: parob] #2701533 14/03/2022 13:57
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Vi betaler 437 pr måned, og det er mer enn nok:)

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: parob] #2701550 14/03/2022 16:03
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Vi har Yale boligalarm.

Kun investeringskostnader (koster 2800 nå for basispakke), ingen drift eller abonnement.
Kameraet har litt svak oppløsning, men for prisen av noen få måneder med Verisure fikk vi dørsikring, bevegelsessensorer, røykvarsler, kobling til Yale-låsen, osv i samme pakke. Godt fornøyd med det.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701559 14/03/2022 19:23
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Vi bor 25 min fra nærmeste brannstasjon. Om det brenner ser jeg helst at huset brenner helt ned. Tror ikke en boligalarm vil gjøre noe mer enn et seriekoblet brannvarslersystem. Ser heller ikke helt hva man som skal være interessant her ved et eventuelt innbrudd.

Disse har også fått en smekk for samarbeid:
https://www.dn.no/marked/sector-ala...-til-verisure-og-sector-alarm/2-1-918602

keo
Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701571 15/03/2022 06:17
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi bor 112 meter fra nærmeste brannstasjon!
Har et håp om at de skal rekke frem på mindre enn 25 minutter :-)

Takk for tips om Yale, simson. Det var vi ikke klar over at fantes. Er det f.eks. en slik pakke, men supplert med litt flere enheter for et hus? https://www.obsbygg.no/sikkerhet/elektroniske-laser-og-tilbehor/2246966?v=ObsBygg-5052847082324
Ser det bl.a. mangler røykvarsler i denne pakken, men Elkjøp har til 900 pr. stk. https://www.elkjop.no/product/hjem-...rsler/yale-alarm-ef-sd-roykvarsler/18194

Vi har 3 røykvarslere tilkoblet alarm i dag (9 totalt i huset), så grunpakke + røykvarslere kommer på 6.000,-, som tilsvarer ca. ett år med Sector.

Hvordan er det med klistremerker i dette Yale-settet?

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701572 15/03/2022 06:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Klitremerker sitter vel igjen etter siste eller alle tidligere selskap.
Hos meg ble de gamle aldri fjernet, og jeg fikk noen ekstra i tilfelle et vindu eller en dør måtte byttes.

Hell, de gidder ikke en gang å hente utstyret når du sier opp avtalen.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: Tange] #2701577 15/03/2022 07:39
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Tange

Jeg koblet det ned selv. Det to urovekkende mange uker før de ringte og ville ha en sjekk av anlegget, de hadde ikke fått kontakt med det på en stund. Det var Verisure.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: eOpseth] #2701580 15/03/2022 07:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: eOpseth
Sitat: Tange

Jeg koblet det ned selv. Det to urovekkende mange uker før de ringte og ville ha en sjekk av anlegget, de hadde ikke fått kontakt med det på en stund. Det var Verisure.

Jada, det var ikke noe stress å ta det selv (mindre fare også for at de ødelegger noe), men jeg tror ikke parob trenger å være redd for at de kommer for å fjerne klistremerkene fra dører og vinduer.

Hah, det første selskapet klarte ikke å finne boligen den første gangen vi fikk alarm. Måtte ringe en nabo for å komme å sjekke.
Det og mange slephendte hendelser etterpå, og den gode utviklingen med DIY-løsninger er en god nok grunn til å ikke støtte alarmselskapenes melkekuer.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: parob] #2701581 15/03/2022 07:59
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Takk for tips om Yale, simson. Det var vi ikke klar over at fantes. Er det f.eks. en slik pakke, men supplert med litt flere enheter for et hus? https://www.obsbygg.no/sikkerhet/elektroniske-laser-og-tilbehor/2246966?v=ObsBygg-5052847082324
Ser det bl.a. mangler røykvarsler i denne pakken, men Elkjøp har til 900 pr. stk. https://www.elkjop.no/product/hjem-...rsler/yale-alarm-ef-sd-roykvarsler/18194

Vi har 3 røykvarslere tilkoblet alarm i dag (9 totalt i huset), så grunpakke + røykvarslere kommer på 6.000,-, som tilsvarer ca. ett år med Sector.

Hvordan er det med klistremerker i dette Yale-settet?

Ja, vi kjøpte den pakka, og supplerte med litt ekstra - Coop Obs har med ujevne mellomrom tilbud, slik de har nå.
Tror vi kjøpte tre av denne: https://www.obs.no/bygg-og-hage/sikkerhet/elektroniske-laser-og-tilbehor/2264474?v=Obs-5052847082416

Vi hadde en Yale Doorman fra før, og måtte kjøpe en smart home module for at denne også kunne kobles til huben. (Ser at den er inkludert i en litt annen pakke som Bauhaus selger til 2300,-)

Mener at det fulgte med noen Yale-klistremerker, men vi var så late at vi lot våre gamle Verisureklistremerker fortsatt stå på.

NB: Vet at det i andre land tilbys en annen type Yale-alarm, som ser hakket nyere ut (og kanskje bedre/dyrere?). Men har ikke sett noe tegn til at denne er på vei til Norge.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701591 15/03/2022 09:01
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Verisure er en eneste vits.

Hundrevis av kroner i måneden for at noen ungdommer skal ha en ekstrainntekt ved siden av studiene og noe å se på når de er på vakt. Utrolig.

Jeg ble tilbudt jobb som tekniker men sa den fra meg da den i hovedsak var basert på provisjon av salg man gjør på stedet som tekniker. Takk, men nei takk.

Naboen her snubla i gryta i høst med trynet først og bestilte dette kostbare kinasøppelet dems. Tok ikke ei uke før kameraet ramla ned, det har enda ikke vært en tekniker å å fikset det så nå står kamera i vindueskarmen.

I forbindelese med naboen og at vi er tomannsbolig tok jeg kontakt og lurte på om de hadde noe forslag til samkjøring av brann og tyveri. Det hadde de ikke etter masse om og men. Sier jo litt om hvor lite profesjonelt det er når studenten ikke er forberedt på spørsmål om hvordan det stiller seg med 2-mannsbolig.

Valgte i stedet å prioritere brann og vannskade med foreløpig 7 Cavius-detektorer. https://cavius.no/ fungerer glitrende.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: knutspeed] #2701594 15/03/2022 09:24
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg endte opp med å få satt ned prisen med en hundrelapp i måneden. Det var verd en e-post og en telefonsamtale, så utsetter jeg bare avgjørelsen om å endre noe til neste år, i hvert fall hvis de forsøker seg med å øke den igjen.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: eirikbk] #2703328 04/04/2022 06:27
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

"Nå forteller en tidligere ansatt i en høyere stilling om hvordan ansatte ved alarmsentral og kundeservice, underholdt hverandre med å se på nakenbilder fra overvåkingskameraene hjemme hos kundene." (https://www.dagbladet.no/nyheter/delte-nakenbilder-av-kundene-1/75742651)

Det er en gigantisk feilslutning at det er noen automatikk i at konsekvens har hensiktsmessige tiltak knyttet til seg.

Redigert av Tagelli; 04/04/2022 06:32.

Re: Boligalarm - upålitelig? [Re: Tagelli] #2703329 04/04/2022 06:32
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli

"Nå forteller en tidligere ansatt i en høyere stilling om hvordan ansatte ved alarmsentral og kundeservice, underholdt hverandre med å se på nakenbilder fra overvåkingskameraene hjemme hos kundene." (https://www.dagbladet.no/nyheter/delte-nakenbilder-av-kundene-1/75742651)

Jepp, som nevnt over her ble jeg kontaktet og tilbudt jobb i Verisure fordi jeg lå ute som jobbsøker med CV. Ingen bakgrunnsjekk eller noe, tut å kjør hjem til folk å sette opp sikkerhetssystemer med den tillitten det medfører. Galskap at denne ungdomsklubben får lov til å holde på som de gjør.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå