Boligalarm - upålitelig?
|
Boligalarm - upålitelig?
17/02/2021 12:00
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi har i mange år hatt alarm fra Verisure som har tikket og gått, app'en har funka greit osv, men det siste året begynte de å mase om at de måtte ta service hos oss. Jeg antok det var fordi app'ene ikke klarte å skjønne når man hadde bytta batterier osv og teppebombet med alerts, sms'er og mailer uansett hvor mye jeg ringte kundeservice..nok om det.
For et par mnd siden kom det en servicemann og byttet batterier i rubbel og bit, og opplyste da at vår sentral hadde problemer med å se en av sensorene. Han byttet sensor, og da var det ok. Uka etterpå får vi ny telefon, nei det var dårlig med kontakt med sentral. Ny tekniker kom, målte, fikset, og flytta sentralen noen meter inn i et annet rom. Det var noe som forstyrret den, fikk vi beskjed om, og de lurte på om vi hadde installert noe mesh-nettverk e.l i det siste - noe vi ikke har gjort. Nye hull i veggen, boks på et kjipt sted, men nå funket det visst.
En uke senere - ny telefon, nei det var fortsatt dårlig kontakt. Ny servicemann som målte støy i alle husets hjørner, og fant at toalettet i 2.etg - så langt unna opprinnelig plassering som mulig - der var det ikke så værst. Vi tok hovedsikring på huset, og brukte tid på å slå på en og en kurs for å se om det var noe som skapte interferens (det kunne bla være et billig trådløst tastatur mente han). Ingen forskjeller, så han konkluderte med at det var noe utenfor vårt hus (det er langt til nabohusene da vi har vei på 2 sider av tomta). Når han gikk hadde sentralen mistet kontakt igjen, og vi fikk ikke slått på eller deaktivert alarm.
Ny henvendelse, og ny montør kommer til fredag.
Så da lurer jeg på - om et billig tastatur kan sette alarmen ut av spill, hvor vanskelig er det for en tjuvradd å gjøre det samme?
Vi har bestemt oss for at dersom det ikke er i orden denne gangen, så sier vi opp. Det er ikke gratis...
|
|
|
Re: Boligalarm - upålitelig?
[Re: knutspeed]
17/02/2021 13:12
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Det er ingen automatikk i at det er ett billig tastatur, men dårlig designet elektronikk, eller elektronikk med feil kan støye og slå ut trådløs kommunikasjon ja.
Det omtrent som om du skal føre en samtale med noen, og det står en tredje person og skriker nonstop i øret ditt. Dette overdøver det du egentlig vil høre.
Ja, det er enkelt for kriminelle å gjøre samme, jammere selges billig på feks ebay, og er av den grunn forbudt. Men de fleste kriminelle verken kan eller kjenner stort til dette. De som kan dette jobber kanskje ikke mot privatboliger?
|
|
|
[Re: Storfe]
17/02/2021 14:04
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er ingen automatikk i at det er ett billig tastatur, men dårlig designet elektronikk, eller elektronikk med feil kan støye og slå ut trådløs kommunikasjon ja.
Men de fleste kriminelle verken kan eller kjenner stort til dette. De som kan dette jobber kanskje ikke mot privatboliger? Vet at mange ting skaper støy. Dersom alarmsystemet som koster oss mange tusen i året ikke virker pga at naboen har kjøpt seg nytt tastatur eller installert ny wifi, da mener jeg det ikke er et produkt verd å betale for. Det er jo rett og slett falsk trygghet.
|
|
|
17/02/2021 14:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det siste kommer vel an på hva du forventer og er villig til å betale for. Og hva som forstyrres.
Men jeg tipper at du med stor sannsynlighet kan skaffe deg 'privateid' for mindre enn det to år VS koster, og som kan gi deg det du har idag, minus utrykning.
Ellers er konklusjonen at BT/Wifi kan gi støy. Om utstyret til VS er følsom nok til å bli forstyrret vet jeg ikke. Så vidt jeg vet melder sensoren 'alt vel' en gang hver ?, utover det gir de bare lyd fra seg når de detekterer det de er bygd for. Og sentralen sjekker vel om det får 'alt vel' fra alle aktuelle sensorer. Kankje for mange sier opp VS og de må hente inn penger andre steder. Eller er all den fiklingen gratis?
|
|
|
[Re: Tange]
17/02/2021 14:39
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det siste kommer vel an på hva du forventer og er villig til å betale for. Og hva som forstyrres.
Kanskje for mange sier opp VS og de må hente inn penger andre steder. Eller er all den fiklingen gratis? Jeg tror/håper fiklingen er gratis, det var ikke noe alternativ. "Vi må sende deg en tekniker" (vi hadde ikke merket noe feil). Om den ikke er gratis er det ihvertfall på tide å si opp. Hovedproblemet er at sentralen mister kontakt både med betjeningspanel samt sensor for garasjeport. Garasjeport og brann er hovedgrunnen til at vi har dette. Vil ikke at noen skal bøffe sykler eller at syklene skal brenne opp, resten er det ikke så farlig med 
Redigert av knutspeed; 17/02/2021 14:42.
|
|
|
17/02/2021 16:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Håper for deg ja. Jeg hadde VS ....... Om det er de to som er viktigst tror jeg du har gode andre muligheter å gå til. Med mindre du tror at det vil ta såpass lang tid å komme seg inn i garasjen at vakta klarer å være på plass når dere er borte (regner med at du har balltre de dagene dere er hjemme  ) Merkelig at de ikke klarer sentral-betjenningspanel. Det med garasjesensor kan jeg skjønne litt, men hovedkomponentene bør kunne fingere knirkfritt. Har du kabel mellom ruter og sentral?
|
|
|
17/02/2021 19:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er alarm nødvendig, eller holder det med et klistremerke som sier at man har alarm?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/02/2021 20:13
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Håper for deg ja. Jeg hadde VS ....... Om det er de to som er viktigst tror jeg du har gode andre muligheter å gå til. Med mindre du tror at det vil ta såpass lang tid å komme seg inn i garasjen at vakta klarer å være på plass når dere er borte (regner med at du har balltre de dagene dere er hjemme  ) Merkelig at de ikke klarer sentral-betjenningspanel. Det med garasjesensor kan jeg skjønne litt, men hovedkomponentene bør kunne fingere knirkfritt. Har du kabel mellom ruter og sentral? Vi hadde kabel før første tvungen service....han sa det ikke var så nøye (?) da han flyttet sentralen. Garasjen er i kjelleren under huset, så det er ikke akkurat langt unna. Har max wifi dekning der nede fra router som står/sto ved siden av sentralen. Balltre er på plass, samt vakthund som selv mener hun er veldig svær og skummel.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
17/02/2021 20:14
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er alarm nødvendig, eller holder det med et klistremerke som sier at man har alarm? Touché. Dyrt abonnement på de klistremerkene..
|
|
|
17/02/2021 20:53
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Klistremerkene har du jo alt på plass. Men ja tre måneder oppsiggelsesfrist gjør de ikke billigere.
Jeg hadde kablet. Lite hus og sentralen rett ved siden av ruteren, men montøren kjørte kabel allikevel.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/02/2021 07:29
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er alarm nødvendig, eller holder det med et klistremerke som sier at man har alarm? Tidligere kollega som har jobbet i vekter/sikkerhetsbransje og nå i brann-varslingsbransje sier hans eneste grunn til alarm er at noen tar en titt på huset ved storm eller lignende hvis han selv er borte. Får man knust ei rute, så tettes denne og huset er ikke fullt av vann eller snø når du kommer tilbake fra ferie. For tyveri har det til nød preventiv effekt med mindre det er planlagt, og for brann er det åpenbart at det varsler deg... men det gjør også vanlig varslere.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
18/02/2021 08:48
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Har du kabel mellom ruter og sentral? Kabel mellom sentral og ruter er mindre viktig. Sentralen har uansett innebygget mobilmodem. Kommunikasjon mellom sensorer og sentral går på 868Mhz, det samme som f.eks. Z-wave.
|
|
|
[Re: oracle]
18/02/2021 15:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har du kabel mellom ruter og sentral? Kabel mellom sentral og ruter er mindre viktig. Sentralen har uansett innebygget mobilmodem. Kommunikasjon mellom sensorer og sentral går på 868Mhz, det samme som f.eks. Z-wave. Ikke så relevant all den tiden sentralen befinner seg i 'radiostillhet'. Kan hende det var en viktig grunn hvorfor montøren ville ha kabel. Men med tanke på at sentralen lå rett inntil ruter burde den kunne ha klart det trådløst. Når det er sagt så tror jeg ikke sentralen hadde GSM, ikke alle som har det. 868 MHz brukes vel ikke til kommunikasjon mellomsentral og ruter, kun mot komponentene?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
19/02/2021 08:06
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Tidligere kollega som har jobbet i vekter/sikkerhetsbransje og nå i brann-varslingsbransje sier hans eneste grunn til alarm er at noen tar en titt på huset ved storm eller lignende hvis han selv er borte. Får man knust ei rute, så tettes denne og huset er ikke fullt av vann eller snø når du kommer tilbake fra ferie.
Nå har jeg lest dette flere ganger, tenkt litt og lest igjen, men tror fortsatt dette må være kødd. Det dukker opp noen spørsmål - Reiser vekterselskapene rundt og titter på hus ved storm og lignende? - Om ikke - får de noen form for varsel om ei rute knuses? - Skjer det ofte med han at storm har knust ruta mens han har vært borte slik at han faktisk mener at dette er et såpass stort behov at han må ha alarm bare av den grunn? 2 mye billigere ting som kan hjelpe han: Et billig kamera som peker mot utsatte vindu, evt en Netatmo som gir varsel på mobilen under en viss temperatur.
Jepp
|
|
|
[Re: Tulling]
19/02/2021 08:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tidligere kollega som har jobbet i vekter/sikkerhetsbransje og nå i brann-varslingsbransje sier hans eneste grunn til alarm er at noen tar en titt på huset ved storm eller lignende hvis han selv er borte. Får man knust ei rute, så tettes denne og huset er ikke fullt av vann eller snø når du kommer tilbake fra ferie.
Nå har jeg lest dette flere ganger, tenkt litt og lest igjen, men tror fortsatt dette må være kødd. Det dukker opp noen spørsmål - Reiser vekterselskapene rundt og titter på hus ved storm og lignende? - Om ikke - får de noen form for varsel om ei rute knuses? - Skjer det ofte med han at storm har knust ruta mens han har vært borte slik at han faktisk mener at dette er et såpass stort behov at han må ha alarm bare av den grunn? 2 mye billigere ting som kan hjelpe han: Et billig kamera som peker mot utsatte vindu, evt en Netatmo som gir varsel på mobilen under en viss temperatur. Det er selvfølgelig en forutsetning at du har innbruddsalarm som går hvis ei rute knuses. Dette har mange, enten egen sensor eller bevegelsessensor som plukker det opp. Rute knuses, alarm går, selskap rykker ut for å sjekke, de finner knust rute, de sjekker huset, og tetter ruta. Ikke så vanskelig egentlig. Antall knuste ruter per år, vet ikke, men han hadde tetta nok vinduer i jobb til å ha løsning for det selv. Ang de 2 mye billigere tingene, ja, det er nok mer aktuelt enn når jeg ble fortalt dette for noen år siden pga tilgjengelig teknologi. Jeg ble ikke mer overbevist enn at jeg ikke har alarm ;-) Jeg tror folk har dårligere grunner enn det der for å kjøpe alarm. Flere jeg kjenner har blitt oppringt ved utløst brann og innbruddsalarm for å høre om det er noen hjemme som kan bekrefte om det er "falsk alarm"... og fått beskjed fra selskap at ingen kjører ut å sjekker før dette er avkreftet. En innbruddstyv vet jo dette, og vet hvor lang tid en evnt "utrykning" tar... større sjans for at naboer våkner og rydder opp enn at sector tar noen på fersken.
Redigert av RazeFaze; 19/02/2021 09:06.
|
|
|
19/02/2021 10:31
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Da er vi enige. Jeg har også hatt alarm både fra Verisure og Sector, men fant flere grunner til å ikke ha alarm enn til å ha alarm. En helt utrolig cowboyvirksomhet disse selskapene utviser. Man kan med enkle og billige grep skape et like trygt hjem selv.
Jepp
|
|
|
19/02/2021 11:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Da er vi enige. Jeg har også hatt alarm både fra Verisure og Sector, men fant flere grunner til å ikke ha alarm enn til å ha alarm. En helt utrolig cowboyvirksomhet disse selskapene utviser. Man kan med enkle og billige grep skape et like trygt hjem selv. "tommelopp" Kåbbåjj nummer 1: Salgsmetodene med/ved dørsalg.
|
|
|
20/02/2021 13:46
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
...and the story continues. Fikk montør #4 på besøk i går, og han var som de andre: hyggelig og tillitsvekkende. Forskjellen var at han virket mer ærlig. Han skjønte ikke hvorfor han hadde blitt sendt ut når feilen så åpenbart kom av støy, og at han ikke hadde utstyret til å måle noe annet enn han forrige. Han gjorde en enkel test av det meste bare for å få det bekreftet, og ringte så hovedkontoret og ga dem en liten verbal skyllebøtte. Vi skulle så bli kontaktet, men pga covid var de visst ikke så hyppe på å sende folk fra Oslo. Jeg tenker at det mer er pga at det koster de penger, men nok om det...
Så da har vi fortsatt ikke kontrollpanel i gangen - mao avhengige av å bruke app som kun kona og jeg har, i tillegg er det jo høyst usikkert om signaler fra sensorer er til å stole på, og når jeg sjekker appen nå har den ikke registrert at jeg har vært innom garasjen to ganger i løpet av dagen, og det tilhører sjeldenhetene at den ikke blir åpnet minst 1 gang pr dag.. I følge appen har den vært lukket siden 20 januar! Mao...WTF skal vi med dette nå.
På tide å sende en sur e-post til kundeservice. Vil ikke betale for sånt.
|
|
|
20/02/2021 14:00
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Sist vi hadde innbrudd kom Verisure 1 t. og 10 minutter ETTER alarmen hadde gått.
Sa opp kontrakten dagen etter.
|
|
|
20/02/2021 19:19
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Men vekterselskapets jobb er jo ikke å rykke ut og fange tyver... men å sikre stedet. Greit nok, en del av løsningene kan man sette opp selv for en lavere pris over tid. Men for min del handler det primært om at noen blir varslet ved evt brann når jeg ikke er hjemme og kanskje også befinner meg på steder uten dekning, som jeg tidvis gjør. Også fint at noen blir varslet ved innbrudd om jeg er utilgjengelig. Det hjelper liksom ikke at naboene først oppdager brannen når flammene slår ut av vinduet.
Personlig er jeg godt fornøyd med respons. Hvis alarmen utløses hjemme ved et uhell ringer telefonen nesten umiddelbart.
Men at noe slår ut signalene høres jo rart ut. Må jo være en defekt enhet et sted. Etter at jeg fikk smart hub, z-wave termostater etc, så er det ca 30 ting som er koblet tråløst til denne på diverse frekvenser. Inkludert enhetene fra Verisure. I tillegg kommer alt av wifi med TVer, receivere, mobiler. Trådløs tastatur og mus. Ingen signalproblemer med alarmsystemet. Sentralen er på teknisk rom, innerst i huset og har kontakt med røykvarsler og magnetkontakter i garasjen. Mener komponentene danner et slags mesh seg i mellom.
|
|
|
[Re: eirikbk]
21/02/2021 15:07
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Men at noe slår ut signalene høres jo rart ut. Må jo være en defekt enhet et sted. Etter at jeg fikk smart hub, z-wave termostater etc, så er det ca 30 ting som er koblet tråløst til denne på diverse frekvenser. Inkludert enhetene fra Verisure. I tillegg kommer alt av wifi med TVer, receivere, mobiler. Trådløs tastatur og mus. Ingen signalproblemer med alarmsystemet.
Stusser på det samme - det er vel minst 50-60m mellom vårt hus og nærmeste nabo i den retningen støyen kommer fra, med bilvei i mellom. Nå har de byttet både hovedsentral, alle batterier og bryter i døra på garasjen ila besøkene pluss flyttet sentralen to ganger. Så kommer det random feil fra de andre sensorene, samt utfall av kontakt. Pr nå er det kun kontakt mellom sentral og inngangsdør + verandadør. 10 alarmer i appen, med status "sabotert" eller "ingen fobindelse". Hva slags rettigheter har man som kunde dersom det skjer et innbrudd mens alarmen er delvis ute av drift?
|
|
|
22/02/2021 08:52
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde en nabo med en teori angående klistermerkene. Vedkommende jobbet også for kriminalomsorgen, og kunne fortelle at de kriminelle hun snakket med brydde seg lite om klistermerkene. Unntaket var hvis det var klistermerker fra de lokale MC klubbene, slik som "Support your local Bandidos" eller lignende
Jeg skal hverken bekrefte eller avkrefte dette, men syntes det var litt morsomt.
Jeg har ikke alarm, mest fordi jeg (er paranoid?) ikke liker tanken på montering av kamera i diverse oppholdsrom. Dette tar jeg opp med selgere hver gang de står på døra, men får ikke noe fullgodt svar på alternative løsninger.
Dere som har alarm, hvordan opplever dere dette?
Jeg har jo vurdert å sette opp en egen løsning, med kamera koblet til kabel og separat nettverkt som lagrer direkte til en gammel laptop eller nettverksdisk. Det gir meg ikke overvåking i sanntid, men gir meg mulighet til å sjekke status etter et eventuelt innbrudd. Men det har nok lite verdi. Tviler på at Politi er interessert og er det omreisende bander er det vel lite verdi i det uansett.
|
|
|
22/02/2021 09:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er bare å tape over kameraene. Delte og deler fortsatt din skepsis rundt kameraer som styres/administreres av noen eksterne folk. Klart de har et ansikt å tape hvis det viser seg at opptak kommer på avveie, men som du nevner har jeg en mistanke at at eventuelle bilder av noen kriminelle toppen vil havne i ens private gallerie og neppe vi føre til arrestasjoner og fengsling.
|
|
|
22/02/2021 10:14
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
Er bare å tape over kameraene. Delte og deler fortsatt din skepsis rundt kameraer som styres/administreres av noen eksterne folk. Klart de har et ansikt å tape hvis det viser seg at opptak kommer på avveie, men som du nevner har jeg en mistanke at at eventuelle bilder av noen kriminelle toppen vil havne i ens private gallerie og neppe vi føre til arrestasjoner og fengsling.
Jeg er ikke bekymret over bilder som kommer på avveie. Strengt tatt ikke bekymret over noe, men liker bare ikke tanken på at noen kan se direkte inn i huset når de måtte ønske. Jeg betaler ikke penger for å være med på en privat visning av Big Brother og har liten tillit til at vektere som kjeder seg på jobb ikke søker underholdning der de kan. 
|
|
|
22/02/2021 10:28
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Hva slags rettigheter har man som kunde dersom det skjer et innbrudd mens alarmen er delvis ute av drift?
Ingen, vil jeg tro. Bandittene vet jo ikke at systemet er ute av drift. Og som nevnt tidligere her så har man tyverialarm kun for at en vekter skal komme om et par timer for å sikre skadestedet. Om han kommer etter 2 eller 10 timer har vel ingen praktisk betydning. For de som er redd big-brother-show i huset kan kun utendørs kamera være en løsning. Gjerne da med motion-sensor og varsel på mobil. Koster ikke mye sammenlignet med et alarmabonnement.
Jepp
|
|
|
[Re: edorF]
22/02/2021 11:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg er ikke bekymret over bilder som kommer på avveie. Strengt tatt ikke bekymret over noe, men liker bare ikke tanken på at noen kan se direkte inn i huset når de måtte ønske. Jeg betaler ikke penger for å være med på en privat visning av Big Brother og har liten tillit til at vektere som kjeder seg på jobb ikke søker underholdning der de kan.  Slik de blir presentet er at de kun aktiveres ved 'ut av huset', ikke under skallsikring, og at de filmer/tar bilder kun når alarm er utløst. Men siden jeg ikke kan sjekke sikkerhetsrutinene blir det det samme om bilder (video) kommer på avveie eller om en vekter bruker det so til privatunderholdning. Men som sagt, bare å tape over kameraene.
|
|
|
22/02/2021 11:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For de som er redd big-brother-show i huset kan kun utendørs kamera være en løsning. Gjerne da med motion-sensor og varsel på mobil..
Jada, fruen er sikkert interessert i å se meg 'vanne' plantene i hagen, og få varsling på mobilen. Nope. 
|
|
|
22/02/2021 11:23
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
For de som er redd big-brother-show i huset kan kun utendørs kamera være en løsning. Gjerne da med motion-sensor og varsel på mobil..
Jada, fruen er sikkert interessert i å se meg 'vanne' plantene i hagen, og få varsling på mobilen. Nope.  Som ved alle andre alarmer kan man aktivisere dem når man trenger dem.
Jepp
|
|
|
22/02/2021 11:41
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ga opp Verisure for et år eller to siden, mest på grunn av den stadige prisøkningen uten at tjenestene fikk noen forbedring.
Gikk for egen hjemmesikring i stedet: Yale alarm hub. Røykvarslere, dør-, vindussikring, sensorer, kamera på stua, koblet til Yale doorman og styres fra mobilen og en sirene som gir høy lyd hvis innbrudd.
Investeringen i hub + komponenter kostet mindre enn 3/4 år med Verisure, og har nå ingen løpende utgifter til dette.
Eneste minus er at jeg ikke har en vekter å ringe til om jeg skulle være på hytta og kommer på at noe ikke var riktig hjemme (soveromsvindu åpent, etc). Men med Doorman kan jeg jo da heller ringe rundt til naboene og få en av de som er hjemme til å gå inn og fikse det.
|
|
|
22/02/2021 13:47
|
edorF
Entusiast
|
Entusiast
For de som er redd big-brother-show i huset kan kun utendørs kamera være en løsning. Gjerne da med motion-sensor og varsel på mobil. Koster ikke mye sammenlignet med et alarmabonnement.
Det var noe slik jeg etterspurte selv, men selger så bare dumt på meg og mer eller mindre avfeide spørsmålet. Det gjorde det selvsagt enklere å bli kvitt både selger og hans etterfølgere, noe som har vært en fordel.  Jeg er ikke direkte uinteressert i en alarmløsning, men ikke 100% overbevist om at dette er noe jeg trenger heller. Det er nok derfor mer sannsynlig for at jeg lager mitt eget oppsett ala det Simpson beskriver. Det kunne vært et interessant prosjekt. Inntil videre får jeg finne meg et klistermerke for støttemedlemskap i den lokale torpedoforeningen
|
|
|
|
|