Svalbard - arrangør og tidspunkt?
|
Svalbard - arrangør og tidspunkt?
15/02/2021 08:23
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har lenge luktet på en tur til Svalbard med familien på slep. Men er litt på jakt etter erfaring rundt reisetidspunkt - og ikke minst hva som er å anbefale av turarrangørerer? Evnt. at jeg orger alt selv, det er jo det jeg pleier å gjøre.
Det er 2 barn med, +/- 10 år begge to. Det betinger jo at det er mulig å reise litt frem mot sommeren selvsagt, men skulle det vise seg vanskelig i lys av corona så får det bli neste år.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Svalbard - arrangør og tidspunkt?
[Re: eOpseth]
15/02/2021 09:39
|
per-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
https://www.basecampexplorer.com/ har endel kule utflukter. Overnattet både på Isfjord radio og Base camp hotell for endel år siden. Var der i mai og da var det midnattsol og skiføre. På sommeren kan jo rib-tur til isfjord radio med overnatting. Overnatting ute i telt, når man går isbjørnvakt på natta i midnattsol er også ganske kult.
|
|
|
15/02/2021 09:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var på familietur der for noen år tilbake. Fløy opp via Tromsø, bodde på Radisson Blu.
Vi hadde guidet tur til en fjelltopp i nærheten, hundekjøring, tur på fjorden i RIB for å se på fuglefjellene, tur til Barentsburg og isbreer på andre siden av fjorden. Kjempetur, anbefales.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/02/2021 10:36
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du med "orge alt" mener at du virkelig skal ordne alt på egenhånd, blir det det jo fort mye ekstra. Utstyr? Leie av båt istedenfor utflukter? Våpen, som kreves for å bevege seg rett utenfor sentrum og som må søkes om?
Kan dere derimot som Anders A-R, og jeg selv gjorde i fjor sommer, bli med på organiserte turer med de forskjellige arrangørene der oppe, er alt selvsagt tilrettelagt og du kommer deg dit det er verdt å komme. Alle disse utfluktene kan du bestille på forhånd, eller når du kommer til hotellet. Selv bodde jeg på Polfareren - anbefales! Dyrt - ja. Men du/dere vil ikke angre!
|
|
|
15/02/2021 10:53
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Fint å vente til det har blitt lyst. Det skjer raskt når det skjer. Snøscooter er veldig kjekt.
Ellers er svalbard som høyfjellet i norge med isbjørn. Man klarer seg godt selv om man er forberedt på stygt vær.
Våpen må noen ha med på tur. Dette leier du enkelt om du har våpenkort. Så noen turer i nærområdet til fots eller scooter ville jeg satset på sammen med utflukter.
|
|
|
15/02/2021 11:42
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Skal du på ski/scootertur er april/tidlig mai et fint tidspunkt, både lyst og normalt fortsatt snø også utenom breene. Skal man overnatte ute er det et par ting ekstra som gjør at det kanskje er greit med guide litt avhengig av hvor vandt man er til våpen og snublebluss mm. Ellers er det ikke noe hokus pokus å ordne ting selv. Været kan skifte fort og mye, har opplevd fra tungt sludd til ned mot -30 i løpet av natten.
Har aldri vært der på sommeren, men det skal være litt mer tungvindt å bevege seg i terrenget pga vann fra snøsmelting og permafrost som gjør at vannet flyter utover. Da er båt i eller annen variant kanskje å foretrekke.
|
|
|
[Re: Kjesk]
15/02/2021 14:40
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvis du med "orge alt" mener at du virkelig skal ordne alt på egenhånd, blir det det jo fort mye ekstra. Utstyr? Leie av båt istedenfor utflukter? Våpen, som kreves for å bevege seg rett utenfor sentrum og som må søkes om?
Kan dere derimot som Anders A-R, og jeg selv gjorde i fjor sommer, bli med på organiserte turer med de forskjellige arrangørene der oppe, er alt selvsagt tilrettelagt og du kommer deg dit det er verdt å komme. Alle disse utfluktene kan du bestille på forhånd, eller når du kommer til hotellet. Selv bodde jeg på Polfareren - anbefales! Dyrt - ja. Men du/dere vil ikke angre! Gode tips, og var vel litt som jeg fryktet - du antok riktig med å orge alt selv - at det er en hel del som da skal tenkes på og falle på plass. Men av dine anbefalinger, og andre her, så virker det lettere å leie våpen dersom en allerede har våpenkort? Det har jeg nemlig, straks på 30-de året....
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
15/02/2021 17:10
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Kan dere derimot som Anders A-R, og jeg selv gjorde i fjor sommer, bli med på organiserte turer med de forskjellige arrangørene der oppe, er alt selvsagt tilrettelagt og du kommer deg dit det er verdt å komme. Alle disse utfluktene kan du bestille på forhånd, eller når du kommer til hotellet. Selv bodde jeg på Polfareren - anbefales! Dyrt - ja. Men du/dere vil ikke angre! Gode tips, og var vel litt som jeg fryktet - du antok riktig med å orge alt selv - at det er en hel del som da skal tenkes på og falle på plass. Men av dine anbefalinger, og andre her, så virker det lettere å leie våpen dersom en allerede har våpenkort? Det har jeg nemlig, straks på 30-de året.... Fikk vel forståelsen av at det ikke var veldig vanskelig å ordne våpen. Du finner info om dette på sysselmannens hjemmeside, og sikkert lurt å ordne dette på forhånd slik at det er klart når dere evt. kommer. Inntil 1 mnd. behandlingstid ved leie av våpen står det.
|
|
|
16/02/2021 11:57
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Har 4,5 år på Svalbard og jobba for Basecamp med hund i 3 år. April/tidleg i mai er nok den beste tida for ein familie. Der er varmare i vêret og du har sola heile døgnet. Med snøscooter kan du ta deg rundt i terrenget. Om sommaren er det båt som gjeld. Når det er sagt, er det fleire turar rundt Longyearbyen på fot og sykkel som er veldig fine. Då er nok juli/august den beste tida. Då har det tørka opp i terrenget etter snøsmeltinga. Er de på tur med snøscooter, er nok denne det beste «våpenet». Som Kjesk skriv går den normalt greitt å leige våpen, men har du ikkje skutt med rifle sidan forsvaret, evt. skutt lite eller mykje, kjem ein fort til kort når isbjørnen spring i 50km/t mot deg. Til og med Ole Einar Bjørndalen bomma ein del høg puls på stasjonær blink😉. No er det nok ikkje mange som møte isbjørn på tur der oppe, men det er sett fleire isbjørnar rundt Longyearbyen dei siste åra. Kor mange tenke på å trene skyting før ein reise på ferie til Svalbard? Godt signalutstyr er like viktig. Dette kan ein og leige. De får nok mest ut av turen med guide. Sjølv om du er vant til å organisere det meste sjølv, (som mange av oss er) har ein guide erfaring i ferdsel på Svalbard, utstyret de treng og dei gode Svalbardhistoriene. Skal du på telttur med snublebluss, sov kanskje kona betre når ein erfaren har satt det opp 😊 (forutsett at du ikkje har gjort det før). Mange guida turar har og med seg hund. Dette er noko både born (og vaksne) sette pris på. Som Appelsin seie, er Svalbard som høgfjellet i Norge med isbjørn, men han seie og «det skjer rask når der skjer». Les ein Svalbardposten i dag er det to skuterulykker på framsida. Du kjem langt av garde med snøscooter på kort tid, og ein skal ikkje so langt vekk frå Longyearbyen før du ikkje kan stole på telefonen din. Då må ein vere klar for det meste. Ein guida tur har alltid satellittelefon, nødpeilesendar og nødkasse(r) med seg på snøscootertur. I nødkassa er det telt og anna utsyr for å ta vare på antal personar i gruppa tilfelle ei uønskt hending. Anders A-R og Kjeks hadde ein fin tur med organiserte turar, og eg vil nok anbefale det for dei fleste. Særleg familiar. De kjem til dekka bord. Det er blitt ein del turoperatørar i Longyearbyen. Vil nok tru at sida til Visit Svalbard kan hjelpe deg litt https://www.visitsvalbard.com/Eg vil sjølvsagt, som per-e, anbefale Basecamp Explorer. Gjennomført fangsmannstil på hotellet og hundegard bygd opp som kopi av fangstmannsstasjon samt mange hundar som elskar tur og kos. Nokre andre firma med lang fartstid på Svalbard: Poli Arctici – Artig og dyktig italiener med små grupper på tur Svalbard Wildlife Expeditions Spitzbergen Adventures Hurtigruten Svalbard (tidlegare Spitsbergen Travel)
Sig
|
|
|
[Re: Husky]
16/02/2021 12:31
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Apropos sykling der, noe vi som skriver her er litt opptatt av - så var det "markedet" tydeligvis helt fraværende i fjor sommer (juli). Hadde tenkt å være med på en eller annen tur, men klarte ikke å finne noen organisert utflukt da.
Alternativene der for sykling er vel enten langs kysten (flyplassen) eller innover Adventsdalen, og da igjen - behov for våpen, eller organisert tur. Ble fottur opp på toppen bak kirka for min del, sammen med båtturer til B.burg og Pyramiden, forholdsvis standard m.a.o.! :-)
|
|
|
16/02/2021 13:26
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Søknad og ventetid for våpen står det at er for de uten våpenkort. Andre kan leie enklere. Dette har nok de som eventuelt leier ut full kontroll på
|
|
|
[Re: Kjesk]
17/02/2021 07:51
|
Husky
Entusiast
|
Entusiast
Apropos sykling der, noe vi som skriver her er litt opptatt av - så var det "markedet" tydeligvis helt fraværende i fjor sommer (juli). Hadde tenkt å være med på en eller annen tur, men klarte ikke å finne noen organisert utflukt da.
Alternativene der for sykling er vel enten langs kysten (flyplassen) eller innover Adventsdalen, og da igjen - behov for våpen, eller organisert tur. Ble fottur opp på toppen bak kirka for min del, sammen med båtturer til B.burg og Pyramiden, forholdsvis standard m.a.o.! :-) Ja, då vert det Adventdalen eller mot Bjørndalen forbi flyplassen. Våpen må ein ha med seg uansett om ein skal utanfor Longyearbyen. Det var på toppen bak kirka, Platåberget, at ei jente blei tatt av isbjørn i 1995 
Sig
|
|
|
19/02/2021 17:53
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har kun vært 1 gang på Svalbard; først 3-4 dager allmen turist i Longyearbyen m/utflukter (skuter til Barentsburg + vandring under isbre + gikk rundt i "byen" på egen hånd). Gikk til og med i 1. maitog med slagord om nei til nedleggelse av gruvedriften.... Deretter 1 uke på ski i telt og med hunder (som selskap og nattevakt).
Vi dro opp rundt 30. april, og var til ca. 10 mai. Det ble en minnerik tur!
Der jeg bommet totalt, var skistøvlene og delvis klær/telt. Jeg tok de gamle skistøvlene (skinn) fra diverse turer i høyfjellet sørpå. Var mentalt og praktisk forberedt på kulde og tørre forhold.
Det ble plussgrader, overvann, vind, våt snø og sludd/regn (pluss dager med still og sol). Men jeg ble våt på beina på dag 1. Støvla greidde ikke 15-30 cm stritt overvann på elver vi måtte krysse. Jeg fikk aldri beina tørre igjen, og enkelte netter frøs jeg som ei bikkje, til tross for at det ikke var særlig kaldt. Teltet var også alt for lavt, og det dugget og dryppet fra teltduken.
På den drøye uka vi var der skiftet det fra stabilt vintervær til mildt og møkkavær. Da vi var tilbake i Longyear var mye av snøen borte. Leire og søle i km-vis.
Nå var dette kun 1 besøk. Men om jeg skulle opp en ny tur, ville jeg dratt 2-3 uker tidligere. Altså rundt 15. april.
Men likevel, en stor opplevelse, og en tur anbefales. Et minne for livet.
Redigert av front biker; 19/02/2021 17:56.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
|
|