Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

2021 og deletilgong

Re: 2021 og deletilgong [Re: tons] #2662155 04/05/2021 13:55
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tons
Hvor optimistisk kan jeg være når jeg bestilte ny sykkel i februar? Kommer det sykler til Norge eller er det full stopp?

Ibis Ripley AF

Det er min sykkel! Min! Hører du? Min!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662160 04/05/2021 14:01
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hva sier selger?

Re: 2021 og deletilgong [Re: tons] #2662171 04/05/2021 14:33
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ibis Ripley AF

Disse syklene venter vi utålmodig på, vi trodde vi skulle ha levert samtlige sykler vi bestilte i februar nå, men det er dessverre kun et fåtall vi har fått levert så langt.
NGX skulle være løsningen for å kunne levere sykler tidlig, men så begynte det å skjære seg med deletilgangen fra SRAM også i tillegg til utfordringene med Shimano komponenter.
Shimano Deore har blitt superpopulært over hele verden og det har vært forsinkelser og atter forsinkelser på leveranser, vi venter fortsatt på en dato for levering og håper virkelig det skal løsne nå.

Jeg har nettopp bedt om en oppdatering fra Ibis og håper på positivt svar, vi må bare krysse fingrene.

Dette er ikke unikt for Ibis, de fleste sliter nå. Ibis la ut en oppdatering om situasjonen 1 mai.
Her forklarer de situasjonen de og vi står oppe i, og hvordan dette påvirker graden av valgfrihet på komponenter i året som kommer.

https://www.ibiscycles.com/news/the-state-of-the-state

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: 2021 og deletilgong [Re: Stupfull] #2662172 04/05/2021 14:36
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stupfull
Hva sier selger?

Ja hva skal vi si? Vi får ikke gjort så mye annet annet enn å beklage og be folk innstendig om å IKKE selge sykkelen de har nå før vi har tracking på den nye.

frown

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662186 04/05/2021 15:39
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ryddig det, tenkte bare ifht TS at selger ofte har mer innsikt enn synsing på oss forum folk

Re: 2021 og deletilgong [Re: Garpen] #2662191 04/05/2021 15:47
tons Offline
underyter
underyter

Det er min sykkel! Min! Hører du? Min![/quote]

Rolig. Den er din. Jeg tar den neste.

Takk for info Ripen.

Just do it later
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662329 05/05/2021 08:48
RazeFaze Offline
More than words
More than words
[Linket bilde fra p.vitalmtb.com]

Hørte noen i norsk bransje si at de nesten har "gitt opp" 2022 allerede, og setter ordrer for 2023 nå... om det betyr at de ikke får noe, eller bare får mindre enn de trenger, vet ikke.

Heftig.

Chris Holmes er brand director hos Marin, forresten.

Tråden:
https://twitter.com/greenlaker/status/1389599423483629576?s=21

Redigert av RazeFaze; 05/05/2021 09:50.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662337 05/05/2021 09:04
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Mother of god

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662366 05/05/2021 10:34
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Det er glede i disse dager å faktisk få beskjed om at "sykkelen er i rute" ICON_SMILE

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662375 05/05/2021 10:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Når kommer nyhojen, Ola?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662376 05/05/2021 10:56
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Skal sendes senest 11. mai ICON_SMILE Så det blir spennende med noe helt annerledes og nytt!

Etter en meget lang og treg reise med bestilling fra et annet firma som ikke taklet økt etterspørsel godt...

Redigert av OlaA; 05/05/2021 10:56.
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662388 05/05/2021 11:26
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hva er på vei?

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662389 05/05/2021 11:30
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Crossworx Dash 29 ICON_SMILE
Etter at jeg kansellerte en Stanton som aldri dukket opp (etter 8 måneder uten at den hadde kommet til lakkering så ga jeg opp).

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662391 05/05/2021 11:32
B
BackCountry Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Har bestilt en Stumpjumper Expert Evo som har opprinnelig leveringstid nå i mai. Jeg er skeptisk til dette og butikken har svart at de antar at sykkelen blir forsinket, men at Specialized Norge ikke vil dele noe som helst informasjon med de. Hvordan kan en av verdens største sykkelprodusenter ha så dårlig oversikt over logistikken? Setter pris på all inside info som kaster lys over hvor lenge jeg kan forvente å sykle på hardtailen nå som fulldemperen er solgt.

Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662399 05/05/2021 11:46
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: OlaA
Etter at jeg kansellerte en Stanton som aldri dukket opp (etter 8 måneder uten at den hadde kommet til lakkering så ga jeg opp).

Eksotisk! Så spennede ut!

Re: 2021 og deletilgong [Re: BackCountry] #2662400 05/05/2021 11:47
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: BackCountry
Har bestilt en Stumpjumper Expert Evo som har opprinnelig leveringstid nå i mai. Jeg er skeptisk til dette og butikken har svart at de antar at sykkelen blir forsinket, men at Specialized Norge ikke vil dele noe som helst informasjon med de. Hvordan kan en av verdens største sykkelprodusenter ha så dårlig oversikt over logistikken? Setter pris på all inside info som kaster lys over hvor lenge jeg kan forvente å sykle på hardtailen nå som fulldemperen er solgt.

Kjipt! Specialized har jo ikke akkurat rykte på seg for å være spesielt ryddig eller smidig når det går skjeis, dessverre frown

Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662418 05/05/2021 12:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Fy faen, nå ble jeg misunnelig. Den er nydelig og står på "kunne tenkt meg"-liste.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2021 og deletilgong [Re: baronKanon] #2662438 05/05/2021 14:25
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: baronKanon

Fy faen, nå ble jeg misunnelig. Den er nydelig og står på "kunne tenkt meg"-liste.

Må innrømme at jeg syns jeg var litt heldig med at Stanton ikke leverte og samtidig kunne jeg få tak i en Crossworx ICON_SMILE

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662442 05/05/2021 15:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Men trodde stanton var laget i UK, jeg...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2021 og deletilgong [Re: baronKanon] #2662445 05/05/2021 15:27
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Joa, in-house produksjon i England. Men med litt ræva produksjonsstruktur og planlegging så har det gått ille. Ledetid på 6-10 måneder for en ramme gjelder nå. Samtidig som de oppgir 6-10 uker når man bestiller... Så det har blitt sånn at den som klager mest, eller er kompis med gjengen på Stanton får ramma sin først.

I grunn en meget uheldig måte å takle økt etterspørsel på.

Redigert av OlaA; 05/05/2021 15:33.
Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662450 05/05/2021 16:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Joa, in-house produksjon i England. Men med litt ræva produksjonsstruktur og planlegging så har det gått ille. Ledetid på 6-10 måneder for en ramme gjelder nå. Samtidig som de oppgir 6-10 uker når man bestiller... Så det har blitt sånn at den som klager mest, eller er kompis med gjengen på Stanton får ramma sin først.

Sant. Er dog verre med Sick, som plutselig sa "poff" og forsvant.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2021 og deletilgong [Re: baronKanon] #2662451 05/05/2021 16:17
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O

Sant. Kan ikke sammenligne dem, Stanton leverer jo selv om det tar veldig lang tid. Tipper at Stanton vil ha det nogenlunde på stell om et par år.

Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662492 06/05/2021 00:01
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A

Sant. Kan ikke sammenligne dem, Stanton leverer jo selv om det tar veldig lang tid. Tipper at Stanton vil ha det nogenlunde på stell om et par år.

Du er vel litt hard nå?
De, som alle andre sliter med deletilgang. Alle havner har kø så frakteskipene ligger og vaker utforbi havnene og venter på å få slippe inn og dumpe lasten. Legg til uvisshet rundt Brexit, og så tipper jeg at en skarve sykkelprodusent ligger laaaangt bak i køen når det gjelder tilgang på britisk stål.
At Stanton, og andre produsenter har et klart forbedringspotensiale når det gjelder tilbakemeldinger på produksjons- og leveringsforsinkelser er hevet over enhver tvil.
Bra du fikk ordnet deg med noe som ser ut som et bedre alternativ.
Skulle ønske jeg gjorde det samme. Sitter med en sykkel som oksyderer bort og tok over 15mnd fra kjøp til pakken kom på døra.
Å.

Re: 2021 og deletilgong [Re: aanund] #2662511 06/05/2021 06:55
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Sitat: aanund

Du er vel litt hard nå?
De, som alle andre sliter med deletilgang. Alle havner har kø så frakteskipene ligger og vaker utforbi havnene og venter på å få slippe inn og dumpe lasten. Legg til uvisshet rundt Brexit, og så tipper jeg at en skarve sykkelprodusent ligger laaaangt bak i køen når det gjelder tilgang på britisk stål.
At Stanton, og andre produsenter har et klart forbedringspotensiale når det gjelder tilbakemeldinger på produksjons- og leveringsforsinkelser er hevet over enhver tvil.
Skulle ønske jeg gjorde det samme. Sitter med en sykkel som oksyderer bort og tok over 15mnd fra kjøp til pakken kom på døra.
Å.

Ouch! 15 måneder er veldig lang tid å vente på en sykkel!

Jeg tror faktisk ikke at jeg er litt hard på Stanton. Min sykkel/ramme er ikke et unntak, mer standarden. Å da oppgi (og det gjør de visstnok fortsatt) 10-12 uker ledetid for komplett sykkel og 6-8 uker for ramme når det ikke er realistisk i det hele tatt syns jeg ikke er innafor.

For min ramme ble det et par ukers forsinkelse på grunn av sen levering av stål, og så ble det et par uker på grunn av sykdom i lakkeringsverkstedet. Legg på et par uker til der for å rydde opp i logistikk-rot som kommer av forsinkelser. Slike ting skjønner jeg godt og har ikke et problem med. Men så kommer man til det som har blitt et meme på Stanton forum: "Your frame should be in the next batch or two for paint". Det har man etterhvert lært seg at det betyr at ramma kanskje blir lakkert en gang i fremtiden. Når jeg etter 8 måneders venting fikk høre det nok en gang så ble det litt for mye for meg og jeg kansellerte. Fikk epost dagen etter at om jeg endret meg så kunne ramma bli lakkert uken etter. Det sier litt om organiseringen.

Det er også tilbakemelding jeg har fått fra tre pers som jeg kjenner som har Stanton-sykler: det var enten masing, trusler om kansellering eller å bli kompis med de i lakkeringsverkstedet som til slutt gjorde at rammene ble ferdig. For illustrasjon så er det en fyr som bestilte en identisk sykkel som min (farge og alt) en måned etter meg. Han fikk levering i tidlig mars, så jeg spurte hvordan han hadde fått det så raskt (bare 6 måneder). Svar var at han hadde mast så mye at han ble flau.

Med tanke på deletilgang så hjelper det å faktisk bestille delene, jeg fikk epost i mars (bestilte og betalte sykkel i august) om at nå skulle det bestilles deler til meg, men det var jo sånn at en hel del ikke var tilgjengelig. Så da måtte det bli en del kompromis. Samtidig så hadde den tidligere nevnte fyren med identisk sykkel som meg fått et komplett standard bygg...

Og man skulle tro at jeg var en worst case, men det virker som at det er mange som har det verre. For eksempel han som bare bestilte en helt vanlig hardtailramme med standard lakk og ventet 11 måneder. Virket som en beskjeden fyr, så det hjelpte nok ikke. Eller han som skulle få en kjapp omlakkering på reklamasjon og etter 3 måneder fortsatt ikke får noen ordentlig status.

Kontrasten mot Crossworx sykkelen som jeg har bestilt nå er stor. Jeg spurte dem, vis av erfaring, om hvor gode leveringsestimatene var. De svarte at med dagens situasjon så solgte de kun det som de var noenlunde sikre på at de kunne levere. Og de satte opp produksjonsbatchene med marginer, og ble det plass til overs så ble de plassene fylt opp når de var sikre på at alt kunne bli gjennomført. De garanterer kun deler på komplette sykler som de vet at de får tak i eller har på lager. Litt mer proft og ærlig opplegg rett og slett!

Mange andre små merker som takler etterspørsel og deletilgangsproblemer på en meget god måte også. Pipedream og Deviate er vel to merker der jeg kjenner folk som har bestilt og der både kommunikasjon og levering har vært meget proff, selv med små forsinkelser.

Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662534 06/05/2021 08:13
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: aanund
Du er vel litt hard nå?
Å.

Ouch! 15 måneder er veldig lang tid å vente på en sykkel!

Jeg tror faktisk ikke at jeg er litt hard på Stanton. Min sykkel/ramme er ikke et unntak, mer standarden. Å da oppgi (og det gjør de visstnok fortsatt) 10-12 uker ledetid for komplett sykkel og 6-8 uker for ramme når det ikke er realistisk i det hele tatt syns jeg ikke er innafor.

For min ramme ble det et par ukers forsinkelse på grunn av sen levering av stål, og så ble det et par uker på grunn av sykdom i lakkeringsverkstedet. Legg på et par uker til der for å rydde opp i logistikk-rot som kommer av forsinkelser. Slike ting skjønner jeg godt og har ikke et problem med. Men så kommer man til det som har blitt et meme på Stanton forum: "Your frame should be in the next batch or two for paint". Det har man etterhvert lært seg at det betyr at ramma kanskje blir lakkert en gang i fremtiden. Når jeg etter 8 måneders venting fikk høre det nok en gang så ble det litt for mye for meg og jeg kansellerte. Fikk epost dagen etter at om jeg endret meg så kunne ramma bli lakkert uken etter. Det sier litt om organiseringen.

Det er også tilbakemelding jeg har fått fra tre pers som jeg kjenner som har Stanton-sykler: det var enten masing, trusler om kansellering eller å bli kompis med de i lakkeringsverkstedet som til slutt gjorde at rammene ble ferdig. For illustrasjon så er det en fyr som bestilte en identisk sykkel som min (farge og alt) en måned etter meg. Han fikk levering i tidlig mars, så jeg spurte hvordan han hadde fått det så raskt (bare 6 måneder). Svar var at han hadde mast så mye at han ble flau.

Med tanke på deletilgang så hjelper det å faktisk bestille delene, jeg fikk epost i mars (bestilte og betalte sykkel i august) om at nå skulle det bestilles deler til meg, men det var jo sånn at en hel del ikke var tilgjengelig. Så da måtte det bli en del kompromis. Samtidig så hadde den tidligere nevnte fyren med identisk sykkel som meg fått et komplett standard bygg...

Og man skulle tro at jeg var en worst case, men det virker som at det er mange som har det verre. For eksempel han som bare bestilte en helt vanlig hardtailramme med standard lakk og ventet 11 måneder. Virket som en beskjeden fyr, så det hjelpte nok ikke. Eller han som skulle få en kjapp omlakkering på reklamasjon og etter 3 måneder fortsatt ikke får noen ordentlig status.

Kontrasten mot Crossworx sykkelen som jeg har bestilt nå er stor. Jeg spurte dem, vis av erfaring, om hvor gode leveringsestimatene var. De svarte at med dagens situasjon så solgte de kun det som de var noenlunde sikre på at de kunne levere. Og de satte opp produksjonsbatchene med marginer, og ble det plass til overs så ble de plassene fylt opp når de var sikre på at alt kunne bli gjennomført. De garanterer kun deler på komplette sykler som de vet at de får tak i eller har på lager. Litt mer proft og ærlig opplegg rett og slett!

Mange andre små merker som takler etterspørsel og deletilgangsproblemer på en meget god måte også. Pipedream og Deviate er vel to merker der jeg kjenner folk som har bestilt og der både kommunikasjon og levering har vært meget proff, selv med små forsinkelser.

I stand corrected.
Det står åpenbart mye verre til med Stanton gjengen enn jeg hadde inntrykk av.
Har selv en hardtail (ramme) derfra som drøyet en del, men den hadde ikke noe hast for min del.
Å oppgi 2-3 mnd ledetid på ny sykkel når faktisk er det mangedoblede er drøyt og at det skal hjelpe å mase er direkte useriøst.
Har ingen planer om ny ramme derfra, og ihvertfall ikke aktuelt med din historie i bakhodet.

Lykke til med din Dash. Den ser skikkelig grom ut.
Å.

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662564 06/05/2021 09:12
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg må jo da bare få skryte av Cotic, som jeg har veldig god erfaring med. De er vel på størrelse med Stanton, men da jeg bestilte ramme der i fjor sommer (som ikke var ferdig produksert da jeg bestilt) hadde jeg først en veldig god korrespondanse angående størrelse, ved bestilling var det null problem å velge styrelager fra Hope i annen farge enn det som egentlig var mulig å velge på nettsida (og til samme pris), og etter bestilling fikk jeg et par oppdateringer om hvordan det lå an med produksjonen og forventet levering. Ja, jeg måtte vel vente en drøy måned fra bestilling til levering, men det var som forventet. Må dog sies at Cotic ikke har mulighet for å velge farge på ramma selv, slik Stanton har. Men kan i hvert fall anbefale Cotic ICON_SMILE

Når det gjelder Stanton, vil vel et søk på nettet avsløre at de dessverre har en del rot med leveransene sine. Men fine sykler lager de også.

btm
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662588 06/05/2021 09:50
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Med tanke på tilgang og leveranse så tror jeg at små leverandører egentlig kan ha en fordel, siden de kan ha bedre kontroll på sin egen produksjon og tilgang på deler. Er enklere å bygge inn fleksibilitet i en liten organisasjon også, så at man kan håndtere endringer som kommer litt raskere enn de store produsentene. Cotic er jo et fint eksempel på det ICON_SMILE

Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662604 06/05/2021 10:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Pole har innført Stock custom, der man får varianter av komponentspec basert på hva de faktisk får inn.

Redigert av baronKanon; 06/05/2021 10:44.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: 2021 og deletilgong [Re: OlaA] #2662606 06/05/2021 11:03
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Med tanke på tilgang og leveranse så tror jeg at små leverandører egentlig kan ha en fordel, siden de kan ha bedre kontroll på sin egen produksjon og tilgang på deler. Er enklere å bygge inn fleksibilitet i en liten organisasjon også, så at man kan håndtere endringer som kommer litt raskere enn de store produsentene. Cotic er jo et fint eksempel på det ICON_SMILE

Et par podcaster med folk i bransjen gjør en god spekulering i at det kan være problemer med å være små også, at de "STORE" faktisk overbyr alle de små og tar enorme partier med deler... penga rår, rett og slett.
Men ingen vil jo innrømme det... men bla. Forestal-Cedric var ganske direkte i å antyde slikt litt tidligere i vår i Downtime Podcast.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: 2021 og deletilgong [Re: TrondAM] #2662618 06/05/2021 11:51
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er nok veldig sannsynlig, noe annet hadde jo vært rart.

Håndlaga på hjørnet skal ha 4stk xo1 på sin bestilling.

Scott etc forhandler om leveranse på flere tusen til neste sesong.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support