Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykkelhjelm med "offset buckle"

Stisykkelhjelm med "offset buckle" #2648006 11/02/2021 21:23
M
mami Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg leter etter en hjelm for stisykling der det er mulighet for å flytte spennen fra under haken og til siden, ettersom jeg sliter med at spennen gnager på adamseplet når stroppen er strammet tilstrekkelig. Jeg har forsøkt et par hjelmer (Bell Sixer og Sweet Trailblazer), og jeg har beholdt Bell-hjelmen fordi jeg trenger en hjelm å sykle med mens jeg leter etter ny. Det er ikke alltid det er beskrevet i tester om man kan flytte på spennen, det er ofte bare nevnt om krysset er justerbart eller ikke.

Noen som har tips om hjelmer de vet at det er mulig å flytte spennen på, eller at spennen er på siden originalt?

Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: mami] #2648008 11/02/2021 21:34
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil tro det er enkelt for noen sømkyndige og flytte hun-delen av klemma på nesten hvilkensomhelst hjelm.
Kanskje en sånn nøkkel-skomaker-symann på kjøpesenter eller mora til naboen.

- Stefan
Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: mami] #2648010 11/02/2021 21:51
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Lazer har det på barnehjelmene, så hvis har du lite hode...
Men mulig de har det på voksenmodellene, men det kjenner jeg ikke til!

Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: mami] #2648023 12/02/2021 07:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: mami
Jeg leter etter en hjelm for stisykling der det er mulighet for å flytte spennen fra under haken og til siden, ettersom jeg sliter med at spennen gnager på adamseplet når stroppen er strammet tilstrekkelig. Jeg har forsøkt et par hjelmer (Bell Sixer og Sweet Trailblazer), og jeg har beholdt Bell-hjelmen fordi jeg trenger en hjelm å sykle med mens jeg leter etter ny. Det er ikke alltid det er beskrevet i tester om man kan flytte på spennen, det er ofte bare nevnt om krysset er justerbart eller ikke.

Noen som har tips om hjelmer de vet at det er mulig å flytte spennen på, eller at spennen er på siden originalt?

Og som omtalt i denne testen av Lazers nye hjelm, så er dette et enda større problem med Fidlok-spenner som er mye større enn vanlige spenner.
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-sykkelhjelmer/test-av-lazer-jackal-mips-hjelm

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: Stefan77] #2648082 12/02/2021 12:11
M
mami Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Stefan77
Jeg vil tro det er enkelt for noen sømkyndige og flytte hun-delen av klemma på nesten hvilkensomhelst hjelm.
Kanskje en sånn nøkkel-skomaker-symann på kjøpesenter eller mora til naboen.

Joda, det kan være en mulighet det. Jeg stoler jo kanskje mest på en original hjelm fra fabrikk som ikke har blitt justert på av den lokale sy-boden, men det er mulig jeg bare er litt pinglete av meg. ICON_LAUGH

Sitat: sykkeloyvind

Og som omtalt i denne testen av Lazers nye hjelm, så er dette et enda større problem med Fidlok-spenner som er mye større enn vanlige spenner.
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/test-sykkelhjelmer/test-av-lazer-jackal-mips-hjelm

Ja, det var det jeg så. Og det er vel heller ikke mulig å flytte spennen på denne hjelmen, uten å eventuelt gå til den lokale sy-boden?

Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: mami] #2648893 19/02/2021 12:22
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kask, ihvertfall Rex utgaven har klemmen på siden. Ikke et merke jeg primært hadde sett på, men et av få merker Bike24 kunne selge til Taiwan. Førsteinntrykket er positivt.
Å

Re: Stisykkelhjelm med "offset buckle" [Re: aanund] #2650961 05/03/2021 13:19
M
mami Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: aanund
Kask, ihvertfall Rex utgaven har klemmen på siden. Ikke et merke jeg primært hadde sett på, men et av få merker Bike24 kunne selge til Taiwan. Førsteinntrykket er positivt.
Å

Takk for tips, jeg hadde ikke sett på Kask tidligere, men den har ikke MIPS, så jeg ville teste denne først: https://www.bikester.no/ixs-trigger-am-mips-hjelm-M917845.html og selv med litt større Fidlock-spenne, hadde den nok offset på spennen til at det fungerte fint for min del.

Moderator  support