|
Snikinnført generell bevæpning?
|
Snikinnført generell bevæpning?
11/02/2021 20:39
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg var på topptur i dag, og stakk innom den lokale dagligvarebutikken på vei tilbake.
Her kom jeg borti en svartkledd person, fullt sivilt, ingen form for synlig merker som skulle tilsi at det var noen fra politiet. Jeg spurte betjeningen om de kjente personen, det gjorde de ikke, og en av dem konfronterte person, han svarte ikke og bare gikk.
Det var først utenfor at vi forstod at dette var en sivil politiperson, siden det var fult av utstyr inne i bilen som inndikerte dette.
Hvordan gir det mening? Ingen i bygden hadde hørt om noen utrykning i området, og absolutt ikke noe som skulle tilsi at bevæpning var nødvendig.
Hvorfor i alle dager skal politiet gå rundt og oppføre seg som 'snikterrorister' i en liten bygd med vel 100 personer?
|
|
|
Re: Snikinnført generell bevæpning?
[Re: olip]
11/02/2021 21:32
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Så det var en synlig bevæpnet person uten uniform inne på en butikk? Pistol på låret da eller?
|
|
|
11/02/2021 23:40
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Synlig bevæpnet med pistol i beltet.
Det var absolutt ingen av klærne som skulle tilsi at dette var en fra politiet.
Skal følge opp med mail, mulig det hjelper, fordi jeg kan ikke komme på noe som skulle tilsi at dette var nødvendig. Kunne jo ta av seg våpnet og låse det inn før han forlot bilen, da dette kun var 'snacks-innkjøp' før turen tilbake til basen vel to+ timer unna.
Når det kommer til sånn politisk grunn til at jeg er mot generell bevæpning av noe slag (elvåpen også) er på grunn av misbruk (her spesielt elvåpen, siden enkelte tror dette ikke kan være dødelig). Den andre grunnen er at det oppfordrer kriminelle til å bevæpne seg som forsvar, og det blir bare en ond syklus.
|
|
|
12/02/2021 07:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det er jo mulig at lensmannen var på vei ut til ett skarpt oppdrag og hadde andre ting i hodet enn turgåere, selv på bøgda i Norge er det hagledesperadoer som i psykotiske øyeblikk skyter etter naboen/kona/forbipasserende, det er ikke bare i storbyene det er action
og så tror jeg politiet bevæpner seg fordi kjeltringpakket har bevæpnet seg med kniver/sabler/balltre/pistoler osv, ikke omvendt. man begynner ikke med væpnet ran fordi politiet er bevæpnet, eller hva ?
Redigert av Flamini; 12/02/2021 07:25.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
12/02/2021 07:27
|
Klang
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ganske strenge regler mht. bevæpning av norsk politi, og de skal i utgp være uniformert med synlig våpen - med unntak for der hvor tjenestens art tilsier noe annet - typisk den kongelige eskorten, livvakttjenesten eller særskilte operasjoner. I utg.p, plikter en tj.person å legitimere seg hvis det stilles spm. (§ 5-4 i politiforskriften). Du kan jo ta en telefon til operasjonssentralen og formidle din opplevelse. Se for øvrig Midlertidig bevæpning forlenges
|
|
|
12/02/2021 07:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Synlig bevæpnet med pistol i beltet.
Det var absolutt ingen av klærne som skulle tilsi at dette var en fra politiet.
Skal følge opp med mail, mulig det hjelper, fordi jeg kan ikke komme på noe som skulle tilsi at dette var nødvendig. Kunne jo ta av seg våpnet og låse det inn før han forlot bilen, da dette kun var 'snacks-innkjøp' før turen tilbake til basen vel to+ timer unna.
Når det kommer til sånn politisk grunn til at jeg er mot generell bevæpning av noe slag (elvåpen også) er på grunn av misbruk (her spesielt elvåpen, siden enkelte tror dette ikke kan være dødelig). Den andre grunnen er at det oppfordrer kriminelle til å bevæpne seg som forsvar, og det blir bare en ond syklus. Heldigvis stoler jeg mer på politiets vurderinger enn "jeg kan ikke komme på noe som skulle tilsi at dette var nødvendig" :-) Men som borger er det jo greit å sende en epost med "varsel"... også kan du jo anta at de ikke sier fra på den lokale coop'en om det oppstår hendelser som krever bevepning...samme hvor lita bygda er.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/02/2021 07:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det var først utenfor at vi forstod at dette var en sivil politiperson, siden det var fult av utstyr inne i bilen som inndikerte dette.
Hvilket utstyr i bilen avslørte ham som sivilt politi?
|
|
|
12/02/2021 10:18
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Synlig bevæpnet med pistol i beltet. Den andre grunnen er at det oppfordrer kriminelle til å bevæpne seg som forsvar, og det blir bare en ond syklus. Utviklingen i også det norske samfunnet går i negativ retning når det også gjelder vold og trusler. Bevæpnet politi kommer nok til å bli vanlig også her i landet, vi ligger bare noen år bak våre naboland i utvikling på dette området. vi må erkjenne at vi beveger oss l enger og lenger bort fra "Kardemommeby"-ubekymrethet. Har ingen betenkelighet for at norsk politi er bevæpnet, snarere finner jeg det betryggende. Har arbeidet i et land i Sør-Amerika, der ubevæpnet politi ville være utenkelig. Der var det betryggende å se godt tilstedeværende bevæpnet politi.
Redigert av Anomyn; 12/02/2021 10:20.
|
|
|
[Re: Anomyn]
12/02/2021 10:44
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Synlig bevæpnet med pistol i beltet. Den andre grunnen er at det oppfordrer kriminelle til å bevæpne seg som forsvar, og det blir bare en ond syklus. Utviklingen i også det norske samfunnet går i negativ retning når det også gjelder vold og trusler. Bevæpnet politi kommer nok til å bli vanlig også her i landet, vi ligger bare noen år bak våre naboland i utvikling på dette området. vi må erkjenne at vi beveger oss l enger og lenger bort fra "Kardemommeby"-ubekymrethet. Har ingen betenkelighet for at norsk politi er bevæpnet, snarere finner jeg det betryggende. Har arbeidet i et land i Sør-Amerika, der ubevæpnet politi ville være utenkelig. Der var det betryggende å se godt tilstedeværende bevæpnet politi. Går samfunnet i negativ retning når det gjelder vold og trusler? Antall drap i Norge har vel gått jevn nedover, og de aller fleste drapene skjer i hjemmet. Har aldri vært i Sør-Amerika men kan godt tenke meg at ubevæpnet politi er utenkelig der. Heldigvis så er vi ikke der. Blir feil å sammenligne. Personlig så tenker jeg at det er bra at politiet er ubevæpnet men har våpen lett tilgjengelig. Det skaper en pause i konflikten mens politiet bevæpner seg som gir både gjerningsmann og politi tid til å nedeskalere konflikten. Det gjør også politiet mer varsomt før de stormer inn i situasjoner. Vil tro at dette har reddet mange liv. Føler heller ikke at politiet er under noen stor trussel, kan ikke huske sist en politimann ble drept i tjenesten og hvor skytevåpen hadde reddet han. Til trådstarter ta deg en bolle, det kan være mange årsaker til at han gikk med pistol uten at du kjenner til det. Kan være at han skulle avlive en overkjørt hund, eller hadde vært på skytebanen eller en som hadde truet med våpen. Kanskje han burde ha tatt av seg våpnet før han gikk i butikken, men glemte det. Uansett dette er en ikke sak, så lenge dette ikke er en trend.
|
|
|
12/02/2021 10:48
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Husker første gang jeg kom til Norge for 15 år siden og så en politimann i Oslo. Stusset veldig på hvor pistolen hans var. Måtte hjem å google dette. WTF! Politiet bærer ikke pistoler. Men de har en i hanskerommet som er låst inne. LOL!
Lett å være kriminell her i landet tenkte jeg, men så oppdaget jeg etter hvert at det stort sett ikke finnes grov kriminaliet her til lands i forhold til resten av Europa. Kardemommeby big time som skrevet ovenfor. Er jo stadig det.
|
|
|
[Re: Dexter]
12/02/2021 11:15
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Dexter
uten å statestikken foran meg, det kan nok stemme at antall drap i Norge har gått ned
ungdomsvolden har vel tatt av ganske bra, i Drammen har det vært en rekke overfall der ungdomsgjenger raner/overfaller enkeltpersoner, mange saker med knivbruk og drapsforsøk i Oslo/Viken. Nå i Oslo er det en stygg sak med gjentatte gruppevoldtekter, som går for lukket rett. I deler av Oslo er det jo tildels godt bevæpnede gjenger som opererer, disse har beviselig stort voldspotensiale. Med godt bevæpnet mener jeg kniv, balltre, machete, pistol, hagle.
Kan skjønne at politiet ønsker å bevæpne seg
Stort sett er Norge ett trygt og godt land, men som andre nevner over, ting er i endring.
|
|
|
[Re: Flamini]
12/02/2021 12:01
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dexter
uten å statestikken foran meg, det kan nok stemme at antall drap i Norge har gått ned
ungdomsvolden har vel tatt av ganske bra, i Drammen har det vært en rekke overfall der ungdomsgjenger raner/overfaller enkeltpersoner, mange saker med knivbruk og drapsforsøk i Oslo/Viken. Nå i Oslo er det en stygg sak med gjentatte gruppevoldtekter, som går for lukket rett. I deler av Oslo er det jo tildels godt bevæpnede gjenger som opererer, disse har beviselig stort voldspotensiale. Med godt bevæpnet mener jeg kniv, balltre, machete, pistol, hagle.
Kan skjønne at politiet ønsker å bevæpne seg
Stort sett er Norge ett trygt og godt land, men som andre nevner over, ting er i endring. Hvor mye endring er det, egentlig? Eller er det bare mer plass i hysterimedia som jager klikk, og skremsdelpropaganda fra ytre høyre? Vil en pistol stoppe en voldtekt? Eller vold i hjemmet?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/02/2021 12:19
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
jeg regner ikke med at bevæpning av politiet reduserer antall forbrytelser, det er det vel ingen som har sagt heller.
skal vel godt gjøre å ikke å ha fått med seg at deler av ungdomsmiljøet er blitt mye mer voldelig de senere årene. Politiet i Drammen sier rett ut at det bare er tilfeldigheter at det ikke har skjedd flere drap i ungdomsmiljøene pga rå vold som gjentatte spark mot hodet. nok en gang poengterer jeg at de fleste ungdommer er veldig snille og greie, men at det finnes grupperinger som det bør settes inn "særskilte tiltak mot".
|
|
|
12/02/2021 13:20
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
jeg regner ikke med at bevæpning av politiet reduserer antall forbrytelser, det er det vel ingen som har sagt heller.
skal vel godt gjøre å ikke å ha fått med seg at deler av ungdomsmiljøet er blitt mye mer voldelig de senere årene. Politiet i Drammen sier rett ut at det bare er tilfeldigheter at det ikke har skjedd flere drap i ungdomsmiljøene pga rå vold som gjentatte spark mot hodet. nok en gang poengterer jeg at de fleste ungdommer er veldig snille og greie, men at det finnes grupperinger som det bør settes inn "særskilte tiltak mot".
Enig at det er grupperinger som det bør settes inn tiltak mot, men tror ikke bevæpning av politiet er et av de tiltakene. Antall straffereaksjoner mot vold/mishandling har også vært relativ stabil ligger å vaker mellom 5-6000 pa siden 2002. Med en svak nedadgående trend de siste 3 årene.
|
|
|
12/02/2021 14:26
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
En del Politi argumenterer for bevæpning med fokus på situasjoner der det nok hadde vert veldig nyttig å ha våpen.
Men de lider av den "sykdommen" som argumentasjon og debatt generelt lider av, nemlig at de hopper over alle baksidene. Kriminelle som kunne finne på å skyte fordi de er reddere for politiet. Politi som er reddere i basketak med kriminelle, fordi de har en pistol å passe på mm.
|
|
|
15/02/2021 10:11
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
det er jo mulig at lensmannen var på vei ut til ett skarpt oppdrag og hadde andre ting i hodet enn turgåere, selv på bøgda i Norge er det hagledesperadoer som i psykotiske øyeblikk skyter etter naboen/kona/forbipasserende, det er ikke bare i storbyene det er action
og så tror jeg politiet bevæpner seg fordi kjeltringpakket har bevæpnet seg med kniver/sabler/balltre/pistoler osv, ikke omvendt. man begynner ikke med væpnet ran fordi politiet er bevæpnet, eller hva ? På vei ut til skarpt oppdrag, stopper man da innom lokalbutikken for å kjøpe litt godis? Nå jobber jeg i akuttpsykiatri, og det er nok ikke veldig vanlig med hagledesperadoer heller.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
15/02/2021 11:00
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
og så tror jeg politiet bevæpner seg fordi kjeltringpakket har bevæpnet seg med kniver/sabler/balltre/pistoler osv, ikke omvendt. man begynner ikke med væpnet ran fordi politiet er bevæpnet, eller hva ? I følge en faktisk kjeltring jeg pratet med er det for veldig mange motsatt. Han sa at de nå begynte å ha med våpen på brekk de tidligere aldri ville vurdert det, nettopp fordi de vet snuten løper rundt med pistol.
|
|
|
15/02/2021 14:21
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Tidligere legal yrkserfaring lærte meg å "dirke" opp låste dører kjapt, persen var på rundt ett halvt minutt. En innbruddstyv som kan sine saker er kjappere og har vel rasket med seg verdisaker på ett par minutter. Skal være usedvanlig klønete eller uheldig for å bli fersket. Ett våpen er bare unødvendig rask å ha med seg for ikke å snakke om at en eventuell dom kan bli någet hardere. Bare det å få tak i våpen og ammunisjon kan være en utordring for en redelig kjeltring.
Kjekkasen på Bjølsen som har blitt hanket inn er av ett litt annet kalliber, tiltalt for to mordforsøk mhv machete og pistol - som attenåring
|
|
|
[Re: ]
15/02/2021 15:22
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
og så tror jeg politiet bevæpner seg fordi kjeltringpakket har bevæpnet seg med kniver/sabler/balltre/pistoler osv, ikke omvendt. man begynner ikke med væpnet ran fordi politiet er bevæpnet, eller hva ? I følge en faktisk kjeltring jeg pratet med er det for veldig mange motsatt. Han sa at de nå begynte å ha med våpen på brekk de tidligere aldri ville vurdert det, nettopp fordi de vet snuten løper rundt med pistol. Hæ? Så de er bevæpnet for å skyte seg ut av en konflikt med politiet? Det høres ut som en situasjon med dårlige odds for kjeltringen. Jeg trodde kjeltringene gikk med gønner fordi de andre kjeltringene gjorde det jeg. Hvordan gjøre om en betinget dom til livstid.
|
|
|
15/02/2021 15:31
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hæ? Så de er bevæpnet for å skyte seg ut av en konflikt med politiet? Det høres ut som en situasjon med dårlige odds for kjeltringen.
Jeg trodde kjeltringene gikk med gønner fordi de andre kjeltringene gjorde det jeg.
Hvordan gjøre om en betinget dom til livstid. Hvor kommer idéen om at kjeltringene er rasjonelle fra? Men litt rasjonelle er de nok, så spørsmålet er ikke om de vil skyte seg ut av situasjoner med risiko for betinget dom, men mer seriøse greier som store narkohandler mm.
|
|
|
[Re: Appelsin]
15/02/2021 18:30
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hæ? Så de er bevæpnet for å skyte seg ut av en konflikt med politiet? Det høres ut som en situasjon med dårlige odds for kjeltringen.
Jeg trodde kjeltringene gikk med gønner fordi de andre kjeltringene gjorde det jeg.
Hvordan gjøre om en betinget dom til livstid. Hvor kommer idéen om at kjeltringene er rasjonelle fra? hva i all verden får deg til å tro at alle kjeltringer er irasjonelle idioter ? hvis du følget bittelitt med i media så ser du at det er mange høyt utdannede mennesker som blir tatt for mye rart, mener å huske noe om en som het Røkke som ble populær fordi han spanderte pizza på hele fengselet  guttunger som løper rundt med kniv/balltre/machete/pistol for å få narkooppgjøret sitt og som ikke skjønner at de risikerer 21år for dobbeltdrap er vel idioter eller desperate
|
|
|
15/02/2021 20:01
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Heldigvis stoler jeg mer på politiets vurderinger enn "jeg kan ikke komme på noe som skulle tilsi at dette var nødvendig" :-)
... også kan du jo anta at de ikke sier fra på den lokale coop'en om det oppstår hendelser som krever bevepning...samme hvor lita bygda er.
Det eneste du kan stole på med politet er som regel at de henlegger saker xD De vil nok ikke si ifra, men i små bygder så kjenner alle alle, og hver minste ting spres som ild i tørt gress, og 'møteplassen' er ofte den lokale dagligvarebutikken. (Som i og for seg ikke vil være 'coop', fordi det vil koste for mye å være med i den gruppen, og de vil gå konkurs i løpet av to år. Ser du en 'coop' butikk på et lite sted så er det et godt tegn til at de har grei omsetning, og enten er et kommunesenter, eller hytte-/turist-område.) Hvilket utstyr i bilen avslørte ham som sivilt politi?
Fastmontert sambandsutstyr. Til trådstarter ta deg en bolle, det kan være mange årsaker til at han gikk med pistol uten at du kjenner til det. Kan være at han skulle avlive en overkjørt hund, eller hadde vært på skytebanen eller en som hadde truet med våpen. Kanskje han burde ha tatt av seg våpnet før han gikk i butikken, men glemte det. Uansett dette er en ikke sak, så lenge dette ikke er en trend.
Ville ryktes om det var en hund, eller vilt, og beredskapen etter de siste politireformene er såpass dårlig i området at politiet ikke håndterer slikt. Skulle de ha vært på skytebane så har de i så tilfelle kjørt en 90 min omvei for å stikke innom, i stedet for å kjøre innom en butikk som er på veien tilbake til basen. Trender starter i det små, og bør lukes vekk før de sprer seg. - Dere må huske at det er forskjeller i landet. Til sammenligning så viser en europeiske oversikt over pandemien at den eneste grønne regionen er Finnmark, så det vil jo være ganske sinnsykt å påtre dem de samme restriksjonene som Oslo.
|
|
|
15/02/2021 20:26
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
hva i all verden får deg til å tro at alle kjeltringer er irasjonelle idioter ? hvis du følget bittelitt med i media så ser du at det er mange høyt utdannede mennesker som blir tatt for mye rart, mener å huske noe om en som het Røkke som ble populær fordi han spanderte pizza på hele fengselet  guttunger som løper rundt med kniv/balltre/machete/pistol for å få narkooppgjøret sitt og som ikke skjønner at de risikerer 21år for dobbeltdrap er vel idioter eller desperate Jeg tror at alle kjeltringer er irrasjonelle idioter på samme måte som jeg tror Røkke er en rasjonell person med høy utdanning...
|
|
|
23/02/2021 17:51
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg var innom der igjen i helgen, og når jeg spurte så hadde de funnet det ut.
Visstnok hadde politiet vært ute for å 'etterforske' en boligbrann som hadde hendt en måned før. Det var jo kommet halvmeteren med snø, så hørtes litt rart ut. De hadde gått rundt til naboer og spurt de om de hadde sett noe den kvelden det var brann. (Det er jo ganske så optimistisk å komme så lenge etter for å spørre om slikt, hukommelsen til folk flest er jo ikke så sinnsyk god, og den er jo lett påvirket.)
Jeg kan ikke se hvorfor bevæpning var nødvendig til dette.
|
|
|
23/02/2021 19:01
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Det kan jo skyldes at det den 8. jan ble gitt en ny generell bevæpningsordre for norsk politi, med varighet 8 uker.
Da er det vel ikke opp til hver enkelt politimann/kvinne å velge å følge dette eller ikke, uansett hvor fredelig bygda di er. Ei heller om du synes det er nødvendig eller ikke
Edit: noe også Klang allerede påpekte i sin link over
Redigert av stalsan; 23/02/2021 19:10.
Ståle
|
|
|
|
|