|
|
Urbant landbruk - en god idé?
|
Urbant landbruk - en god idé?
10/02/2021 10:15
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/strategi-for-urbant-landbruk/id2667619/Sak i media i dag, Aslaug Bollestad boller frempå om hvor viktig det er med privat landbruk i bystrøk, - et satsningsområde også for å bedre selvforsyningsgraden vår... Men hva med forurensningen,- vil ikke spiselige vekster, være seg grønnsaker, bær eller frukt, inneholde mer av luftbårne miljøgifter som finnes i bystrøk? Vil det kunne være helseskadelig? Ikke minst på grunn av avgasser fra kjøretøyer, f.eks. fra dieseldrevne kjøretøyer?
|
|
|
Re: Urbant landbruk - en god idé?
[Re: Anomyn]
10/02/2021 11:17
|
perbl
More than words
|
More than words
Vil vel overraske meg om det settes igang større prosjekt uten at fagfolk har sett på dette. Vil tippe det er forsket endel på.
Per B.
|
|
|
10/02/2021 12:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Gammelt nytt, det er jo alt over hundre år siden de begynte å etablere kolonihager/hagebyer i Oslo og mange lever i beste velgående. Dieselstanken vil jeg ikke være bekymret for. Diesel er snart en saga blott i byene og de eneste stedene dieselstanken kommer til å forpeste er åkrene langs vår store ferdselsårer ut mot gok. Nei, vent, dette er bare i tankestadiet ennå: Arbeidet startes opp med innspillskonferanse i høst.Nei, vent en gang til, dette har ikke kommet lenger enn tankestadiet ennå: Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert. Nei, vent enda en gang, dette er gårsdagens oppdatering av saken: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/urbant-landbruk/id2831424/Hvorfor i all verden gidder du å linke til en sak fra 2019 når det ligger en rykkende fersk sak tilgjengelig på samme sted?
|
|
|
10/02/2021 12:27
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Det urbane landbruket er mer enn matproduksjon, sier Bollestad."
Det har hun HELT rett i. Urbant landbruk er rekreasjon, trivsel og folkehelse, potensialet for økt biodiversitet i bymiljøer og det kan bidra til fordrøyning av nedbør. Men matproduksjon kommer nok langt ned på lista over effekter. Det er fristende å se hva slags klagesaker på nedbygging av matjord som har sklidd gjennom med godkjennings-stempel, og holde det opp mot hva hvor store arealer man forventer å kunne produsere på i byen, just for the hell of it...
Av alt som vi trenger strategier og offentlige planer for, er dette veldig langt ned på min liste over prioriterte områder...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: ]
10/02/2021 12:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Haha, ho kan ikke mene i Oslo, hvor 16kvm parkeringsplass koster +1 million. Hva slags areal er det hun tenker det er snakk om å produsere på her a? Man trenger ett mål for å lage 70-80 liter biodiesel eller 300-400kg korn. Da trenger vi bare 1000 stykker som avser en kvadratmeter av sine beste områder til matauk, så har vi til en helt tank med diesel eller mel til en hel remabutikk en hel uke. Nok et tegn på at forståelse av selvforsyning og beredskap ikke er politikeres store styrke. Men det er helt klart din store styrke...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/02/2021 13:05
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Urbant landbruk kommer til å bli svært. Men innen den tid så er bilparken så og si helelektrisk og andre forurensningskilder er forhåpentligvis renset eller fjernet(i rike land i hvert fall). Planter påvirkes ikke så mye av luftforurensning uansett tror jeg. Og når det gjelder areal så er det ikke snakk om å bruke areal på bakken men å bruke areal på tak, fasader og inni bygninger. Og som nevnt så er ikke nødvendigvis matproduksjon hovedmålet men avkjøling, holde på luftfuktighet, holde på nedbør, rense avløpsvann, biodiversitet, psykisk helse etc.
|
|
|
10/02/2021 13:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Urbant landbruk er ingen nyhet men kjempeflott, det gir byfolk mulighet til å lære at melka ikke lages på bakrommet i butikken, bier lager honning osv. Kanskje får vi ørlite mer fotosyntese i byene også. Vi har i motsetning til mange andre land, små byer og naturen tett innpå med både aktivt og hobby landbruk. Jeg synes vi i Norge har behov for å fortelle oss selv at kortreist mat er flott, vår egen mat er trygg, sunn, velsmakende og dyrevelferd er satt i system. Ja vi har noen få eksempler på folk som aldri burde behandle dyr og tross alt er bonden mer kynisk med ei ku som ikke produserer sammenlignet med hunden vår. Men de aller fleste tilfeller tas hardt tak i av mattilsynet, slakteri, rådgivere og andre. Transport av matvarer rundt hele kloden er dyrt, lite effektivt og lite miljøvennlig. Pelsdyr er avviklet og resistente bakterier i Norge fører til sanering av hele besetningen mens tilsvarende sykdommer som MRSA på gris i Danmark havner rett i maten de spiser. Til info så inneholder italiensk / spansk kjøtt nesten 75 ganger så mye antibiotika som norsk. Sverige er på 4x og Danmark på 10x av Norge. https://www.europeandatajournalism....ntibiotics-in-European-livestock-farmingRiktignok kommer det et digert tankskip til Norge en gang i måneden med soya som innsatsfaktor i bla kraftfôr og norsk landbruk er helt avhengige av importvern / toll og ulike støtteordninger for å holde hjulene i gang. Jeg er en av dem som synes det er vel anvendte kroner og at bønder bidrar til at det faktisk er mulig å holde liv i lokalsamfunn langt utenfor ring 3. Det var dagens reklame ;-) Heia Norge !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
10/02/2021 14:00
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor tror folk elbil er så fantastisk med tanke på reduksjon av utslipp? For støv vi puster inn ja. For annet støv? Ja mulig det er bedre, men det er fremdeles mye utslipp igjen fra dekk/veislitasje. Det er ikke gitt at eksosutslipp er veldig er negativ for planter vi skal spise.
Litt på siden, men det samme med støy, kjører det forbi et dieseldyr og en tesla er det vel så mye støy fra teslaen om den bruker piggdekk. Elbiler er bare bedre på lav hastighet og uten pigg.
Jeg er ellers for elbiler, bare mot de som prøver å rettferdiggjøre sine valg på feil grunnlag.
|
|
|
[Re: Appelsin]
10/02/2021 14:11
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor tror folk elbil er så fantastisk med tanke på reduksjon av utslipp? For støv vi puster inn ja. For annet støv? Ja mulig det er bedre, men det er fremdeles mye utslipp igjen fra dekk/veislitasje. Det er ikke gitt at eksosutslipp er veldig er negativ for planter vi skal spise.
Litt på siden, men det samme med støy, kjører det forbi et dieseldyr og en tesla er det vel så mye støy fra teslaen om den bruker piggdekk. Elbiler er bare bedre på lav hastighet og uten pigg.
Jeg er ellers for elbiler, bare mot de som prøver å rettferdiggjøre sine valg på feil grunnlag. Kjører folk Tesla fordi det er miljøvennlig eller fordi det i praksis er en dyr (og ganske fin) bil som du får på billigsalg pga lave eller ingen avgifter og billig "drivstoff". Fiffen på Vestkanten kjørte først MB gerlandewagën, så VW med bussregistrering og deretter en liten møkka-el-bil for å snike i køen inn til byen. Nå er Tesla i ferd med å tape mot Audi eTron, Porsche Taycan osv. Den nye Taycan Cross Turismo blir den nye folkebilen om avgiftene fortsetter som før. Men fiffen har fortsatt en diger SUV i garasjen for bruk til hytta på fjellet eller på polet. Når Corona er over og hjemmekontoret på Geilo legges ned må aupair'en sitte på med Preben Fredrik August, for å være to i bilen i bussfila, inn til jobben i Bjørvika og ta bussen hjem ;-) Jeg har en gammel sportsbil som bruker 98 bensin med en liten oljeflekk under, ikke miljøvennlig men jeg sykler 3x så langt hvert år som jeg koser meg med den og min ur-trauste Outlander hybrid er billig i drift.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
10/02/2021 15:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det noen som har giddet å lese lenken?
|
|
|
10/02/2021 16:36
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Urbant landbruk kommer til å bli svært Virkelig? Med tanke på kvadratmeterpriser vil man jo fort tenke at det blir en voldsom arealmangel? I bygget her er det en superfrodig takterrasse, med automatisk vanningsanlegg etc. Men jeg vil jo ikke kalle det landbruk? Et bittelite bidrag til luftrensing og stort bidrag til trivsel og et medium bidrag til overvannsforsinkelse. Ut over det er det kanskje snakk om et par hundre kg biomasse. Altså nok til å binde opp CO2 utslipp for en bil som kjører < 100 mil. Gitt at garasjen har plass til 50 biler, så blir vårt bidrag til urbant landbruk 2 mil pr.bil. At det blir trendy å gro tomater på verandaen og påkrevet med torvtak på nybygg er jo liksom ikke helt det jeg ser for meg er det man mener er urbant landbruk? Alt koker jo ned til at penger man bruker utenom sykehjem er å håne de som bygd landet. Eksempel: Ved Sørenga i Oslo, mellom sørenga og Middelalderparken, ligger den jordflekk hvor man kan dyrke ting sjøl. Tenk mer hippiegreier enn noe veldig organisert og produktivt. Hva om de heller skulle fått tomta der Sørenga ligger nå? Den tomta ble solgt for en milliard kroner. Hvilken politiker sier "NEI HER SKAL DET VÆRE KOLONIHAGER! DE ELDRE HAR DET GODT NOK SOM DE HAR DET!". Nemlig ingen politiker annet enn kanskje Lan. Vi har et problem i at vi, i mangel på noe bedre system, har latt økonomi styre boligbygging og byutvikling. Urbant landbruk, eller rimelige boliger, har ingenting å gjøre i en økonomisk konkurranse. Hvordan skal vi fikse dette? Det er jo det som er spørsmålet. "Hippiegreiene" på Sørenga leverer råvarer til noen av de beste restaurantene i byen. Og det spiller vel ingen rolle om de dyrkes på bakkeplan eller på byggene som sikkert kommer der etterhvert?
|
|
|
10/02/2021 16:56
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av skubisan; 10/02/2021 17:23.
|
|
|
10/02/2021 17:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
10/02/2021 17:31
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Eldre bygårder i de store byene i landet har vanligvis skråtak, mens noen nyere blokker har flate tak, bedre egnet til "hippi-hage-parceller". Bor selv i en 9 etasjers blokk med ca 90 boenheter. Hvis taket ble dyrket opp, ville det vel bli et par kvadratmeter på hver boenhet... Eller et lite "kollektivbruk" etter "gammel-sovjet-kommunistisk modell". Tror ikke det ville funke... En fordel vil en kjøkkenhage, eller hva det måtte være, på taket ha, - det ligger så høyt over gateplan at mye mindre av forurensningen fra trafikken når opp dit.
Redigert av Anomyn; 10/02/2021 17:32.
|
|
|
10/02/2021 18:50
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Kunne tenkt meg birøkt på balkongen, kortreist honning til frokosten mmmm.
|
|
|
[Re: EspenS]
11/02/2021 07:27
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Kunne tenkt meg birøkt på balkongen, kortreist honning til frokosten mmmm. Men vil naboene dine elske biene dine like mye?
|
|
|
11/02/2021 07:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Blir det ikke litt: Kunne tenkt meg maggotproduksjon på balkongen, kortreist agn til fisking mmmmmm. Men vil naboene dine elske spyfluene dine like mye?
|
|
|
[Re: EspenS]
11/02/2021 10:00
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunne tenkt meg birøkt på balkongen, kortreist honning til frokosten mmmm. Det er ikke akkurat sånn det funker altså.  mvh (ex)Urban birøkter
Redigert av Anders A-R; 11/02/2021 10:00.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
11/02/2021 11:28
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Disse hippiegreiene her blir nok erstattet med nakent stål og glass om kort tid. Nei, det tror jeg ikke. Singapore er styrt på et helt annet vis enn her, så de lar ikke private, økonomiske interesser bestemme hvordan byen/landet skal være. De tenker faktisk på at det skal være et bra sted å bo, selv om midlene for å få det til både er drøye og litt ukjente for oss. Så det er langt ifra mulig å få til, men ikke med måten vi håndterer byutvikling på i Norge. Beklager at jeg ikke tenkte lokalt altså.
|
|
|
11/02/2021 11:28
|
perbl
More than words
|
More than words
Så det er langt ifra mulig å få til, men ikke med måten vi håndterer byutvikling på i Norge. Nei, her i landet er det viktigst å idioterklære enhver som vil gjøre noe som kan ligne på noe sånt.
Per B.
|
|
|
11/02/2021 11:34
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, lite honning og den du fikk ble infisert? :-D
Jeg tok han bokstavelig og tenkte mest på det praktiske aspektet, selv om det finnes snåle løsninger som gjør akkurat det... (Jeg hadde bier rett på utsida leiligheten på Carl Berners plass, på Blindern ved John Colletts plass samt i kolonihagen Solvang 2 i flere år, og det ble MYE honning....)
|
|
|
11/02/2021 13:04
|
perbl
More than words
|
More than words
Så det hjelper ikke at barmhjertige samaritaner fra privat næring kommer og vil gjøre bra enkelt-ting. Det må jo inn i større visjoner og planer for at det skal bli mer enn små drypp. Det er liksom ikke selvforsyning jeg tenker på når jeg ser en og annen pallekarm i området, men jeg synes like fullt det er et veldig flott tiltak. Derfor synes jeg man like godt kan spare litt på kjeftesmella og heller la de (naive) prosjektene få en sjanse. Som nevnt tidligere her, er det jo også flere eksempler på at folk faktisk klarer å lage lønnsomme bedrifter ut av småskaladyrking i byen, selv om det oftest ikke handler om særlig store format i produksjonsvolum sammenligna med konvensjonelt landbruk. Men ett sted må man begynne, tenker jeg, og det skader ikke stort å gi det en sjanse.
Per B.
|
|
|
11/02/2021 13:42
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en god del land i verden som har forutsetninger for å forsyne sin urbane befolkning med urbant landbruk. Om det kan konkurrere med tradisjonelt arealkrevende landbruk handler bare om politikk og teknologiutvikling. Jeg tenker uansett at det vil bli et viktig supplement som har positive ringvirkninger utover ren matforsyning. Hvis privatpersoner, sameier og bedrifter kan dyrke en del frukt og grønnsaker til eget forbruk og selge eller fordele eventuelt overskudd lokalt så er jo det fantastisk. Ting som urter og sopp kan med fordel dyrkes lokalt og urbant. Det krever lite areal og urter er delikate vekster med kort holdbarhet som er vanskelige og volumkrevende å pakke, lagre og transportere så det er en stor fordel om det dyrkes lokalt.
|
|
|
[Re: skubisan]
11/02/2021 13:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er en god del land i verden som har forutsetninger for å forsyne sin urbane befolkning med urbant landbruk. Om det kan konkurrere med tradisjonelt arealkrevende landbruk handler bare om politikk og teknologiutvikling. Jeg tenker uansett at det vil bli et viktig supplement som har positive ringvirkninger utover ren matforsyning. Hvis privatpersoner, sameier og bedrifter kan dyrke en del frukt og grønnsaker til eget forbruk og selge eller fordele eventuelt overskudd lokalt så er jo det fantastisk. Ting som urter og sopp kan med fordel dyrkes lokalt og urbant. Det krever lite areal og urter er delikate vekster med kort holdbarhet som er vanskelige og volumkrevende å pakke, lagre og transportere så det er en stor fordel om det dyrkes lokalt. Ja, mye av urtene og soppen som bla serveres på Credo og tilhørende sjapper her i Trondheim kommer vel fra ymse lokaler midt i byen såvidt jeg vet.
Per B.
|
|
|
11/02/2021 15:51
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gidder ikke å lete opp noen liste til deg men trestjerners-restauranten Maaemo er en av de (ja jeg vet at de ikke har tre stjerner for øyeblikket men de har ikke blitt noe dårligere etter flyttingen så minst et par av de kommer nok tilbake).
|
|
|
11/02/2021 16:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vet jo at mange gartnere gjødlser med husdyravføring, men akkurat hundepiss og hundedritt som gjødsel....ække fan av stemninga det gir :-)
Du er nok i den alderen at du ble foret med mat dyrket på jord som ble gjødslet med slam fra de lokale kloakkverk. Lovlig var det nok ikke, men billig gjødsel var det. 
|
|
|
[Re: Tange]
11/02/2021 18:31
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Vet jo at mange gartnere gjødlser med husdyravføring, men akkurat hundepiss og hundedritt som gjødsel....ække fan av stemninga det gir :-)
Du er nok i den alderen at du ble foret med mat dyrket på jord som ble gjødslet med slam fra de lokale kloakkverk. Lovlig var det nok ikke, men billig gjødsel var det.  Landbruket er pr i dag den største forbrukeren av slam fra renseanlegg og annen lett forurenset masse inklusive slam fra gatesandfang og ymse. Av den grunn er kommunene opptatt av lave utslippsverdier(olje, metaller o.l) på prosessvann fra industrien. Enkelte jorder er tidvis meget fargerike av plast etc. the solution to pollution is dilution. .
|
|
|
11/02/2021 19:35
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Folk går jo hundetur (rød stiplet linje) fra Barcode og Sørenga (I oransje ) gjennom da det som er Oslos gourmet-dyrker (i grønt) bort til Middelalderparken (i blått).
Bodde like ved Losæter i flere år, og det var ikke veldig mange som gikk forbi det området med hensikten om å lufte hunden, så hundemøkk er neppe et stort problem (muligens større problem med ting fra tobeinte om sommeren). Dette av den enkle grunn at Losæter ligger rett ved trafikkmaskinen og store deler av nærområdet er anleggsområde, som gjør at det er svært høye verdier av luftforurensning og ikke et fint sted å oppholde seg. Konseptet og spesielt Vikingbygget virket spennende i starten, men etter å ha tittet litt på trafikkstøvet som dekket plantene fremsto det som et prosjekt for spesielt interesserte. Et spesielt sted å dyrke mat, og hele prosjektet er vel et forsøk på å minke styggheten til luftetårnene, pakket inn på litt salgbar/hip måte. Det blir kanskje bedre den dagen mer av trafikken går i tunnel og anleggsarbeidet i området er over. Det skal vel kun bygges skole rett ved siden av, blokker i Clemenskvartalet samt høyhus og blokker på Grønlikaia. Om det ikke ender med at den dyrkede jorden benyttes til noe med høyere bruksverdi for eieren. Geitmyra skolehager og parsellhagelag i Oslo fremstår som et mye mer egnet og hyggelig sted å dyrke mat sentralt i Oslo, selv om det også er litt luftforurensing der. Området er inngjerdet, av naturlige grunner.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
|
|