lime pigger
|
lime pigger
09/02/2021 17:10
|
Ivar k
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, Har mistet endel pigger i vinter, har Wrathchild 29x2.6, og har lest at noen anbefaler å lime piggene, (finner det ikke igjen) men jeg er usikker på hvilket lim jeg bør bruke ? Har lest at Gorilla glue er forelsått, men da jeg leste at det ekspanderer 3-4 ganger så ble litt skeptisk. Men om det var den versjonen av Gorilla glue som ble foreslått vet jeg ikke. Lynlim versjonen er jo hard / sprø. Jeg tenker at limet bør være fleksiblet pga gummien i dekket, så jeg lurte på Tec7. Hva har dere av erfaringer og forslag ??
Hilsen Ivar
Redigert av Ivar k; 09/02/2021 17:15.
- Ivar
|
|
|
Re: lime pigger
[Re: Ivar k]
09/02/2021 18:30
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg bruker Gorilla Tough superlim, den er gummiforskterket og dermed ikke så sprø. Den med blå kork. Den du snakker om er et ekspanderende polyurethan-lim på lik linje med trelim for utendørsbruk, det ville jeg ikke brukt.
|
|
|
09/02/2021 19:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Snakket med Chili her om dagen, som har limt Wrathchild med Gorillalim. Flere av piggene har KNEKT heller enn å bli revet ut. Det er da aluminiumskraven som er tatt, ikke wolframkarbidkjernen.
|
|
|
10/02/2021 19:06
|
Ivar k
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
- Ivar
|
|
|
[Re: anonym22]
11/02/2021 11:11
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Og det limet der kjøpte jeg på den lokale Rema 1000 butikken En dråpe på hvert hull før jeg dyttet inn piggen. Dekket sto et døgn inn, etter det er det kun et par tre pigger som har revet seg løs
|
|
|
11/02/2021 11:38
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke mye som skal til før piggen holder seg på plass og ikke blir røsket ut, men man bør bruke et lim som får vedheft mot gummien og det er det ikke alle lim som gjør. Mange superlim gjør dette, cyanoakrylater, og de litt med litt fleksibilitet funker bedre siden både piggen og gummien i dekket er i bevegelse. Et sprøtt lim vil derfor lettere kunne knekke/slippe og piggen faller ut.
Et 1 komponent universallim fra f.eks Scotch/3M har ikke noe særlig styrke, men det kan være at det er akkurat nok i et dekk som nesten klarer å holde piggen på plass uten lim. Det lille som skal til for at piggen blir i dekket.
Jeg har brukt et lim som heter Permabond C737 "Black Magic" i mine Ice Spiker Pro som nå har fått ny eier med alle piggene i etter at jeg hadde dem i 3 sesonger, de piggene får man ikke ut igjen uten å rive av gummien. Det er et helt rått lim designet for slike oppgaver, men dessverre også litt mer sært å få tak i. Vi solgte dette limet på jobben tidligere, men selv 20gr flasker gikk det for lite av til å holde det gående.
"Permabond 737 is a toughened cyanoacrylate with improved impact and peel strength for maximumflexibility. Its increased temperature resistance anddark colour make Black Magic suitable for a widerange of applications. It bonds rapidly to a variety of surfaces including aluminium, steel (both zinc-platedand uncoated), plastics and rubbers."
Dette viser begge ender av en lang skala med mange forskjellige lynlim som egner seg til liming av pigger. Jeg vil anbefale et lynlim på liten flaske/tube, gjerne en gel eller et fleksibelt og "toughened" lim hvor man kan se i beskrivelsen at det egner seg for liming av både gummi, stål og alu.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
11/02/2021 14:19
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi solgte dette limet på jobben tidligere, men selv 20gr flasker gikk det for lite av til å holde det gående.
Markedsavdelingen deres må få sparken. Et par innlegg med lovprising av et dyrt premiumprodukt på The Mighty Terrengsykkelforumet er nok til å booste salget. Det første jeg gjorde da jeg leste innlegget ditt var å se hvor det var å få tak i. Fra før av har jeg en liten flaske Loctite til formålet liggende men jeg husker ikke hvor så hvilket nr den har er ikke godt å si
Redigert av Anders A-R; 11/02/2021 14:21.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
11/02/2021 16:15
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi solgte dette limet på jobben tidligere, men selv 20gr flasker gikk det for lite av til å holde det gående.
Markedsavdelingen deres må få sparken. Et par innlegg med lovprising av et dyrt premiumprodukt på The Mighty Terrengsykkelforumet er nok til å booste salget. Det første jeg gjorde da jeg leste innlegget ditt var å se hvor det var å få tak i. Fra før av har jeg en liten flaske Loctite til formålet liggende men jeg husker ikke hvor så hvilket nr den har er ikke godt å si Utrolig nok er det et par stisyklister i avdelingen vår som pusher lynlim, men de har ikke vært så ivrige på piggdekk. Loctite... Vik fra meg! 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/02/2021 07:25
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Rotårsaken i slike "reiv ut 100 pigger idag, jeg" er vel at det fra før av velfungerende grensesnittet gummiknast mot fjellgrunn/stein/hardt underlag endres til å putte en metall bit imellom der. Slik at det nye grensesnittet blir gummiknast øverst, med metallbit som mellomstykke og fjell/stein underst. Noe må gi etter her, gitt en 100kg gubbe som trykker ned og sideveis i fart. Enten rives gummiknasten av, metallbit rives vekk eller fjellet gir etter, det siste er mer sjeldent.
Lim gjør noe bra her men rotårsaken er en stabel med ulike materialer i en nokså vanskelig kombinasjon i møte med fart og krefter.
|
|
|
12/02/2021 07:57
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Da jeg kjøpte Wrathchild 29x2.6 i fjor, mistet jeg ca. halvparten av alle piggene ila halve av innkjøringstiden. Henvendte meg til 45North, og fikk dette svaret:
"We have made some improvements to the installing process so that the “break in” period isn’t needed for all of the tires. In regards to your tire specifically, we have found that the smaller footprint of the 27.5 and 29” Wrathchild tires paired with the extra grip of the XL stud is not a good combination for riding on asphalt and can create stud shed at a higher rate"
Jeg testet de forøvrig på snø/is også, og mistet fortsatt tullete mange pigger.
Nå var jeg litt kjapp og limte alle pigger med Gorilla-lim, og som baronen sier, de KNEKKER! Ikke i stort omfang, men de er ikke mulig å erstatte piggene, siden halve piggen sitter igjen i knasten.
Skulle jeg gjort noe på nytt, ville det vært å bytte til ISP-pigger uten lim, siden 45north sine konkave xl-pigger ikke harmonerer med dekket
Om det hadde funket vet jeg ikke, men døra hadde i det minste blitt stående åpen for andre mulige løsninger.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
|
|