Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Lage blandevei av Canyon Endurace

Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: Crazysteps] #2672763 18/07/2021 22:37
?
øivind78 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Hei,

Jeg har lest denne tråden med interesse siden fruen straks får levert en Canyon Endurace WMN CF SL Disc 7.0 på døra. Den blir levert med 28mm dekk, men hun ønsker nok å kunne gjøre den litt mer grusvennlig for turer i f.eks Nordmarka ved å sette på bredere dekk og slangeløst oppsett. Spesifikasjonen hos Canyon sier at det er plass til max 30mm dekk, men utfra denne tråden å dømme kan det virke som om man kan få plass til litt bredere dekk. Er det noen som har noen formening om hva man kan få plass til i denne rammen?

Sykkelen vi snakker om er (https://www.canyon.com/en-no/road-b...0/2507.html?dwvar_2507_pv_rahmenfarbe=TQ) i rammestørrelse 2xs

-Øivind

Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: Crazysteps] #2672765 18/07/2021 23:07
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Har hatt 32mm på min Endurace og det har funket helt supert, men jeg ville ikke gått bredere enn det.
Bredden på felgene vil også spille inn på reell bredde på dekket, mine var 19mm innvendig tror jeg...

Vet ikke om det er noen forskjell på WMN-modellene dog.

Redigert av DagT; 18/07/2021 23:08.
Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: Crazysteps] #2672815 19/07/2021 15:22
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tok i bruk schwalbe g-one allround 700x35c og trodde det var nok klaring. Mulig belastningen på akslingen ved bruk av vogn (som de sier ikke skal brukes) kan ha dradd hjulet i ene staget hvor lakken er slitt vekk. Tilbake på 32mm 5000TL, nå.

Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: Crazysteps] #2672816 19/07/2021 15:59
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Når denne først er vekket til live igjen. Sleng på dobbelt og/eller feit styretape, en setepinne som fjærer og kanskje et knepp høyere styre enn på landevei. Det gir bittelitt mer flyvende teppe følelse.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: EmilZipp] #2672817 19/07/2021 16:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Sleng på dobbelt og/eller feit styretape, en setepinne som fjærer og kanskje et knepp høyere styre enn på landevei.

+1 til gode poenger.

Men Canyon skal ha ros for å tilby mye av dette originalt på Endurace.

Kona til Øivind sin WMN CF SL Disc 7.0 har f.eks. allerede karbon setepinne med VCLS ("Vertical Compliance Lateral Stiffness", ja ICON_SMILE ), om enn ikke den maksimalt fleksende VCLS 2.0.

Og original styretape er Ergospeed GelBar med "EVA foam and elastomer gel mix for optimal comfort".

Endurace har også i utgangspunktet rimelig avslappet geometri, og for damemodellene faktisk egen geometri med kortere rammelengde/reach og høyere rammehøyde/stack, 25 mm avstandsskiver/spacers under styret og tilpassede komponenter for øvrig. Så kan man diskutere nytten av kvinnespesifikk geometri, men man kan i hvert fall ikke beskylde Canyon for bare å "shrink it and pink it" ICON_SMILE

I tillegg kommer at Canyon bruker 650b i små størrelser. Det er ikke bare velegnet for lavere ryttere, men man får også en gevinst hva gjelder kjøreegenskaper. Man unngår noen av de geometriske nødløsningene man må ty til for å kombinere liten ramme og store hjul.

Det er forresten betegnende at Canyon selv sorterer Endurance både under "Road" som "Endurance", og under "Gravel" som "All Road" ICON_SMILE

Endurace er rett ut av boksen en tipp topp blandeveissykkel for Nordmarka, som Øivind nevner, og blir enda bedre med 30-32 mm dekk, gjerne slangeløst yes

Enda flere digresjoner:

Da Endurace ble lansert, opplyste Canyon at det var klaring for 33 mm. Men siden har de altså gått tilbake til 30 mm. Om vi skal spekulere, kan det skyldes at mange dekk, særlig før ny ETRTO-standard, i praksis var reelt bredere enn oppgitt, særlig på moderne, bredere felger. Vi snakker altså om en forskjell mellom oppgitt og reell bredde, og det er gjerne for komplisert å forklare for kundene. Eller kanskje var det bare for mange som satte på 33 mm knastede krossdekk ICON_SMILE

Så kan det dessverre ikke utelukkes at reell dekklaring kan variere noe mellom modeller og størrelser, som DagT nevnte. Hva som er tilfellet for WMN CF SL 2XS, vet jeg ikke.

Som kjent er det godt med en reell klaring på 4-6 mm rundt hele dekket for å unngå subb ved fleks i hjulet, trykkforskyvning i dekket og uhumskheter fra veibanen.

Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: Crazysteps] #2672847 19/07/2021 22:07
?
øivind78 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
?
Takk for svar Dag, kjerts, Emil og Sepeda!

Skjønner at dere ikke kan svare konkret for akkurat den aktuelle modellen og rammestørrelsen. Vi får først se hvor mye klaring de medfølgende 28mm-dekkene har, men slik jeg tolker erfaringene deres så tror jeg vi kan ta sjansen på å prøve å sko den med 32mm. Har ingen erfaring med dekk i 650b, så her må jeg gjøre et lite dykk ned i hva som finnes. Og, ikke minst, se på hva som er å få tak i for tiden. Tar gjerne i mot forslag ICON_SMILE

Fikk melding fra UPS om at sykkelen kommer i morgen. Akkurat i tide til å få den med på sommerferie i området rundt Golsfjellet, med Panoramavegen og grusveiene på Stølsvidda innenfor rekkevidde ICON_SMILE

Re: Lage blandevei av Canyon Endurace [Re: øivind78] #2672854 20/07/2021 06:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: øivind78
Har ingen erfaring med dekk i 650b, så her må jeg gjøre et lite dykk ned i hva som finnes.

Akkurat. 650b. Det var det, da...

650b er 584 i ETRTO, så du ser etter 30-584 eller 32-584.

Det eneste dekket som jeg har merket meg, er Schwalbe G-One Speed i 30 mm. Vær oppmerksom på at siste og nye versjon er TLE, altså egnet for slangeløst oppsett. Varenummer er 11600929.01. Dekket finnes kun i den rimeligere Performance-versjonen, ikke Evo, men det er fortsatt foldedekk og vil trolig fungere ypperlig.

Du får denne versjonen hos de store tyske forhandlerne, f.eks. hos Bike24.

Om G-One Speed 30 mm reelt er bredere enn de originale Conti Grand Prix SL 28 mm, er ikke godt å si. Grand Prix SL skal være samme dekk som tradisjonelle Grand Prix, bare uten gulfarge på logo. Det er blant dekkene som tradisjonelt har vært reelt bredere enn oppgitt. Bicycle Rolling Resistance målte i sin tid dekket i 25 mm til 26,3 mm på 18C-felg. Men det er ikke egnet for slangeløst oppsett.

Om du vil ha slangeløse toppdekk i 28 mm, se på f.eks. Schwalbe Pro One TLE og Conti GP 5000 TL.

Om du vil prøve 33 mm krossdekk, har du f.eks. Schwalbe X-One Allround, men med en slik bredde og knaster, er det gjerne fare for subb.

Det har også vært mer eksotiske dekk i 32 mm som Hutchinson Confrérie des 650B og Grand Bois Cyprès 650B, men jeg vet ikke om de fortsatt er i produksjon eller hvor du skal få tak i dem.

Continental Contact Speed 32 mm med stålwire ville jeg valgt bort.

Om du vil bruke slange, er jeg usikker på hva som passer i smale 650b-dekk.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino