Til tross for dette har nemlig foodora en bunnlinje i 2019 på MINUS 53.5 mill, med en topplinje på 145 mill, så her er det vel ikke spesielt tvil om at penger bare skyfles ut av landet som "konsernbidrag".
Tilbake sitter en allerede radbrekt restaurantbransje og har knapt inntjening på disse ordrene - og forbrukere som tror de hjelper sitt lokale næringsliv.
Arrrrgh!!
-GTBiffo
Er du klar over hvor mye det koster å dra i gang nye virksomheter? Foodora sine regnskaper, både nasjonalt og internasjonalt er offentlig tilgjengelig og selskapet taper penger så det suser. Eller for å si det på en annen måte, de investerer masse penger i å etablere et fotfeste i ulike land. Tror du den markedsføringen de driver i TV og sosiale media er gratis, at appen bare dukket opp i Norge uten kostnader, at det ikke koster en krone å utvikle konseptet, at det er gratis å rekruttere mennesker, at de ikke trenger lokaler eller administrasjon? At de betaler for noe av disse tjenestene til morselskapet gjør de helt sikkert, men linjen for konsernbidrag er helt tom i regnskapet.
Foodora i Norge inngikk i 2019 en tariffavtale med sine ansatte, om den er god eller dårlig skal ikke jeg ha sagt noe om, men fagforeningen var i det minste fornøyd med den.
Det har vært en del negativ presse om Foodora i det siste, virker som klassiske voksesmerter for en nyoppstartet bedrift, vi har jo sett det samme gjentatte ganger i Norge også i andre sektorer med misfornøyde ansatte og kunder.
Har brukt foodora en del ganger der jeg bor, og for å bruke din logikk, så må jeg jo konkludere med at foodora må overbetale sine ansatte siden jeg har fått levert mat fra tyske premium biler (og ikke den klassiske sykkelen) flere ganger - eller hvordan kan de ellers ha råd til en så feit bil? Eller er det
kanskje ikke så enkelt som du prøver å få det til?
Tjenester som foodora og wolt bidrar i dag til at restauranter faktisk overlever, hadde et sjeldent restaurantbesøk for ikke lenge siden og vi var eneste gjester i restauranten, men det var en strøm av bud som kom for å hente mat som skulle hjemleveres. Uten dem, så hadde det ikke vært grunnlag for å holde restauranten oppe. Tenk litt på det også før du stønner og bærer deg for de stakkars restaurantene.