Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Fara AR

Re: Fara AR [Re: Sepeda] #2675785 14/08/2021 09:36
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Sepeda

Utmerket ambassadør-video der Matthew både gir faktuell informasjon, roser styrkene til sykkelen og påpeker enkelte svakheter.

Enig i det. Jeg har fulgt ham på YouTube en stund, og har sansen for hans videoer fra Norge. En utmerket Norges-ambassadør også.

Sitat: Sepeda

Dog litt synd at Matthew (og alle andre i hele verden!) likevel anbefaler den klassiske løsningen med to hjulsett - ett med 28 mm for landevei, og ett med 32-35 mm for grus og bikepacking. For meg er hele poenget på samme turen å suse av sted både på landeveien og over grusen, begge steder uten store kompromisser, og da synes jeg 30-32 mm er den gylne middelvei. All Road.

Og ja, jeg vet at hele forumet er uenig. Og ja, jeg vet at det avhenger av lokale forhold, egne preferanser og tyngden på veskene, men la da en aldrende knark ha sine kjepphester ICON_SMILE

Det et sånn jeg kommer til å bruke den, og som jeg nå bruker GT2. Ser man bort fra rene pendleturer, samt tidlig vår-sykling mens det fortsatt var bløtt i marka, tror jeg at jeg har under 5 turer på ren asfalt i år. Ofte blir det en grusavstikker av typen Lommedalen til Sørkedalen, og husker jeg ikke feil avsluttet jeg gjennom Kjekstadmarka både da jeg syklet Hurumrunden og rundt Finnemarka. Det er en fin følelse å avslutte med skog, fuglesang og ro på grus etter lengre turer.

Da til spørsmålet: Hva tenker du om Fulcrum Rapid Red 300 (standard-oppsettet på F/AR) utstyrt med rundt 32 mm til den typen bruk? Etter hva jeg leser i tester kommer hjulsettet godt ut, men med i underkant av 1800 gram regnes det som litt tyngre enn hjulsett i priskategorien.

Re: Fara AR [Re: torbus] #2675787 14/08/2021 10:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: torbus
Hva tenker du om Fulcrum Rapid Red 300 (standard-oppsettet på F/AR) utstyrt med rundt 32 mm til den typen bruk?

Må ta alle forbehold om at jeg hverken har erfaring eller inngående kjennskap til hjulsettet, men etter tekniske data og tester å dømme, synes Fulcrum Rapid Red 3 å være et utmerket, velegnet og pålitelig hjulsett.

Jeg antar at 300 er samme som 3, slik det er tilfellet for andre Fulcrum-hjul som kommer originalt på komplette sykler. Men verdt å sjekke.

I en ideell verden kunne man ønske seg enda et hakk bredere ytre felgbredde siden du skal bruke dekk på 32+ mm, med tanke på aerodynamikk, men det har neppe betydning for ditt bruk. Det samme gjelder vekt, selv om et par hundre gram mindre ikke hadde vært dumt når man først skal ha drømmesykkelen.

Jeg sitter forresten på fergen fra Aker Brygge til Nesoddtangen på jobbreise tur/retur Arendal med fullpakket sykkel. Nessoden-Moss-Horten-Larvik-Arendal over to dager siden jeg er hverken Viggo eller Emil. Annen rute hjem, tenker jeg.

Stikk i strid med hva jeg skrev i innlegget i går, er jeg på grovere sykkel med 36 mm. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør ICON_SMILE

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2675791 14/08/2021 11:53
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jepp, Rapid Red 3 og 300 er samme hjulsett. 3 og 300 ser ut til å brukes litt om hverandre.

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2686624 27/10/2021 10:34
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hadde planer om å bestille testtur med AR senere denne uka, da verdenssituasjonen gjør at Fara er litt forsinket med levering. Og det hadde jo vært kult å få en tur utenfor rulla før snøen kommer. Men et ublidt møte med asfalten i går resulterte med ambulanse og kragebensbrudd, så det blir nok en stund til jeg får testa noe som helst på to hjul.

Jeg lurer derfor på om det dukker opp noen test i Landevei snart?

Re: Fara AR [Re: torbus] #2686627 27/10/2021 10:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde planer om å bestille testtur med AR senere denne uka, da verdenssituasjonen gjør at Fara er litt forsinket med levering. Og det hadde jo vært kult å få en tur utenfor rulla før snøen kommer. Men et ublidt møte med asfalten i går resulterte med ambulanse og kragebensbrudd, så det blir nok en stund til jeg får testa noe som helst på to hjul.

Det kommer i neste uke.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: Alpers] #2686629 27/10/2021 10:55
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Alpers

Det kommer i neste uke.

Nice!

Redigert av torbus; 27/10/2021 10:56.
Re: Fara AR [Re: Alpers] #2688502 12/11/2021 12:36
H
haakonness Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H

Det kommer i neste uke.

Er det noen ny dato for testen? ICON_SMILE Er på gjerdet mellom denne og Orbea Orca.

Re: Fara AR [Re: haakonness] #2688520 12/11/2021 13:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det ble utsatt på grunn av en av livets mange sklitaklinger. Begynner å sykle på den på tirsdag.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2691511 13/12/2021 09:50
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Rakk dere å teste denne i år, eller kom snøen for fort?

Tror ellers det nærmer seg levering for de som har forhåndsbestilt. Siste jeg hørte fra Fara, var i hvert fall at ramma nærmer seg Norge.

Redigert av torbus; 13/12/2021 09:50.
Re: Fara AR [Re: torbus] #2691569 13/12/2021 13:13
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tror ellers det nærmer seg levering for de som har forhåndsbestilt. Siste jeg hørte fra Fara, var i hvert fall at ramma nærmer seg Norge.

Av alle ting jeg ikke tok høyde for den uken - prolaps var en av dem. Jeg kan ikke sykle før i romjula. Tidligst.

Det enkle svaret på spørsmålet ditt nå er at jeg ikke vet når jeg får syklet på akkura den sykkelen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: Alpers] #2691572 13/12/2021 13:23
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T

Av alle ting jeg ikke tok høyde for den uken - prolaps var en av dem. Jeg kan ikke sykle før i romjula. Tidligst.

Det enkle svaret på spørsmålet ditt nå er at jeg ikke vet når jeg får syklet på akkura den sykkelen.

Isj. Ryggproblemer er ikke noe gøy, Da får du la syklene hvile, slappe av med en juleøl og ha god bedring! ICON_SMILE

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2701844 17/03/2022 13:45
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Spørsmål, om enn pinlig banalt, men siden jeg vet redaksjonen har sykkelen inne til test nå:

Hvordan vrir jeg hurtigkoblingen bak sånn at håndtaket står i ønsket vinkel? Eller er dette sånt grep som fungerer som brakonøkkel, og derfor kan tas av og brukes foran også, sånn som denne fra Bontrager:

Har ikke turt å dra skikkelig til ennå, da det i så fall må så mye kraft til at jeg er litt i tvil, men hvis den ikke bare trenger en litt hard hånd første gang den eventuelt skal av, mistenker jeg en eller annen form for «barnesikring» jeg ikke har skjønt ennå.

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2701888 18/03/2022 07:13
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Glem det. Det er typen i videoen, brakonøkkel-grepet satt bare fordømt hardt fast. Veldig praktisk, forresten, da denne typen gjør det enkelt å stramme til rett moment. ICON_SMILE

Redigert av torbus; 18/03/2022 07:14.
Re: Fara AR [Re: chimpern] #2701902 18/03/2022 08:31
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Testen av Fara AR kommer til uka! Omsider!

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2702434 23/03/2022 16:49
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Fin test, men savner litt sammenligning med F/GR, fremfor den eldre modellen Gravel R.

Re: Fara AR [Re: Elmersen] #2702442 23/03/2022 19:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Elmersen
Fin test, men savner litt sammenligning med F/GR, fremfor den eldre modellen Gravel R.

Ingen av oss i redaksjonen har fått prøvd F/GR ennå. Men Fara Gravel R testet vi senest i fjor. https://www.landevei.no/sykler/gravel/test-av-fara-gravel-r

Redigert av sykkeloyvind; 23/03/2022 19:41.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fara AR [Re: chimpern] #2702450 23/03/2022 22:18
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
F/GR har vel samme festene for bikepacking-veskene som AR? Så da stemmer vel ikke det som står i testen helt?

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2702462 24/03/2022 07:56
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, men Fara kaller ikke F/AR en grussykkel. Fara har tre modeller (da ser jeg bort fra utgående modeller): F/RD (ren landevei), F/GR (grov grussykkel) og F/AR (Allroad). På Faras hjemmesider står det følgende om de tre syklenes bruksområder:

F/RD - Tarmac.
F/AR - Tarmac, Dirt Road.
F/GR - Dirt Road, Gravel Road, Trails.

For ordens skyld: Dirt roads er (sånn jeg tolker det når jeg googler, men det blir også tydelig hvordan Fara har satt det opp med tarmac først og trails til slutt) hardpakket jord, altså snillere enn grus.

Synes således ikke kritikken av "kun 38mm" henger helt på greip, all den tid F/AR er så tett knyttet til forholdende rundt Oslo-gryta. Reklamen starter til og med med "Oslo is our home ...", og fortsetter med å markedsføre en sykkel som ikke trenger å snu "der asfalten slutter", med Oslo og de spesielle markaforholdene som omgir oss, som viktige for hvilke forhold sykkelen ble laget for.

Den er altså ikke tiltenkt USA-grus, men asfalt og hardpakket grus.

I testen omtales også F/AR som en komfortracer, altså det norske ordet for Endurance bike. Dette er, sammenlignet med andre endurance-syklers geometri, mer etter Faras intensjoner, dersom man sammenligner geometri på andre endurance-sykler. Men sammenligner man med sykler i dette segmentet (som Domane, Paralane, Caladonia (med tilnærmet identisk geometri, i hvert fall i størrelse 56), Defy, Roubaix og en haug andre endurance-sykler med litt mer oppreist sittestilling, litt mindre aggressive vinkler og generøs dekklaring, kommer ikke F/AR dårlig ut hva dekklaring angår. Tvert imot er det vel bare Domane (mulig Defy, hvis jeg ikke husker feil) av de mest kjente Endurance-syklene som kan skilte med så mye som 38mm.

Det virker derfor som kritikken av dekklaring er mot noe sykkelen ikke hovedsaklig er til for. De som skal på grov grov grus og kjerrevei, anbefales jo ikke å kjøpe F/AR, men F/GR.

Og angående endurance-sykler: Flere av de nevnte syklene over, selges inn med diverse egenskaper som skal gjøre dem mer komfortable. Det kan være i setepinnen, setestaget, styret, osv, og noe Fara har kjørt ganske hardt i sosiale medier, og markedsført som unikt, er dette med "curved seat stays" (samtlige av deres tre sykler har dette, dog i ulik grad). Men det nevnes ikke med et ord.

Jeg synes kanskje det var i overkant mye fokus på bikepacking, kanskje litt på bekostning av de andre egenskapene Fara markedsfører sykkelen med.

Det er litt flisespikkeri (men det er vel derfor man har forum ;)), og til det tenkte formålet (altså langturer på asfalt og tettpakket grus) kommer sykkelen svært godt ut i testen (nevnes vel til og med som "verdens beste" til dette formålet ICON_WINK ), men jeg er ikke sikker på om kundegruppen hovedsaklig er ute etter en sykkel til bruk i spesielt grove forhold. Til spesielt grove forhold har jo Fara allerede en sykkel i sortimentet, og den heter altså F/GR.

Sånn jeg leser skillet mellom Faras sykler (basert på hjemmesiden og hvordan de markedsfører syklene til ulike formål i sosiale medier):

Sykkel til bikepackere utenfor oppkjørte veier: F/GR (samme veskesystem).
Sykkel til kredittkort-tourere som vil ha muligheten til å legge turen gjennom nordmarka i stedet for rundt: F/AR.
Sykkel til de som sykler rundt nordmarka i stedet for gjennom, og kanskje vil konkurrere litt: F/RD.

(... og etter to uker med sykkelen har jeg av ulike årsaker ikke hatt anledning til å sykle med den ute ennå - halvannen time på rulle regnes ikke i så måte, men jeg håper på finvær og gode forhold til helga, for nå merker jeg at det klør etter å komme meg ut på årets første tur!).

Re: Fara AR [Re: torbus] #2702465 24/03/2022 08:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, (...)

Synes således ikke kritikken av "kun 38mm" henger helt på greip, all den tid F/AR er så tett knyttet til forholdende rundt Oslo-gryta. Reklamen starter til og med med "Oslo is our home ...", og fortsetter med å markedsføre en sykkel som ikke trenger å snu "der asfalten slutter", med Oslo og de spesielle markaforholdene som omgir oss, som viktige for hvilke forhold sykkelen ble laget for.

Dette har vi diskutert blant annet i et par podcaster og det kommer til å bli tatt opp igjen.
Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har. Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fara AR [Re: sykkeloyvind] #2702469 24/03/2022 08:14
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind

Ingen av oss i redaksjonen har fått prøvd F/GR ennå. Men Fara Gravel R testet vi senest i fjor. https://www.landevei.no/sykler/gravel/test-av-fara-gravel-r

Nei, men som flere innlegg belyser her, blir diskusjonen om ARs plass i modellporteføljen og posisjonering mot konkurrentene litt skjev uten å nevne GR. Og det blir ikke bedre av å trekke inn en utgående modell som alternativet.

Savner også litt mer utfyllende om kjøreopplevelsen.

Det er litt uklart for meg om det kun er rammevesken som festes med klips?

Re: Fara AR [Re: sykkeloyvind] #2702471 24/03/2022 08:15
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kritikken av moderat dekklaring kunne vel like gjerne slått ut andre veien, og blitt omtalt som "generøs dekklaring". Det kommer vel helt an på hva man velger å sammenligne med, og dere har sammenlignet med grussykler, (...)

Dette har vi diskutert blant annet i et par podcaster og det kommer til å bli tatt opp igjen.
Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har. Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.

Hva som er mulig og ikke mulig, uten å endre andre forhold, er langt over mitt kompetansefelt, men det skal bli interessant å høre dere som vet litt om sånt diskutere det. ICON_SMILE

Jeg ser argumentet for piggdekk, dog, dersom sykkelen skal brukes om vinteren. Fara sier at sykkelen kan brukes med skjermer og 32mm piggdekk - noe som høres ganske snevert ut for norske vinterforhold utenfor byene, og det ville kanskje begrenset seg til kalde vårdager som i dag (tåke, null grader og litt risikabelt med slicks, men også overkill å skifte til feite piggdekk).

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2702473 24/03/2022 08:22
H
haakonness Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Takk for fin test!

Basert på testen tenker jeg den fyller mitt behov greit for en alt-i-ett-sykkel.

Det eneste som var litt overraskende var dette med størrelse. Har bestilt den i størrelse 56 etter anbefaling på nettsiden. Mulig den blir litt for liten for meg (185), men det går vel kanskje an å tilpasse etter hvert. Er det noen som har andre erfaringer med størrelsene?

Re: Fara AR [Re: Elmersen] #2702475 24/03/2022 08:27
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei, men som flere innlegg belyser her, blir diskusjonen om ARs plass i modellporteføljen og posisjonering mot konkurrentene litt skjev uten å nevne GR. Og det blir ikke bedre av å trekke inn en utgående modell som alternativet.

Savner også litt mer utfyllende om kjøreopplevelsen.

Det er litt uklart for meg om det kun er rammevesken som festes med klips?

Rammeveske og seteveske. Legger til den informasjonen nå

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: haakonness] #2702489 24/03/2022 10:55
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: haakonness

Det eneste som var litt overraskende var dette med størrelse. Har bestilt den i størrelse 56 etter anbefaling på nettsiden. Mulig den blir litt for liten for meg (185), men det går vel kanskje an å tilpasse etter hvert. Er det noen som har andre erfaringer med størrelsene?

Hvis du sjekker F/AR mot andre sykler her eller her, vil du se at størrelse 56 ikke skiller seg ut (utover normale forskjeller) fra 56 i andre modeller. Jeg sammenlignet det som kan krype og gå av endurance-sykler før jeg handlet, og den eneste jeg husker som skilte seg ut vesentlig i størrelse fra F/AR var Canyon. Men de opererer med M og L, der M (som jeg på 184 cm, med inseam på 87 og setehøyden på 77 cm anbefales) er ganske mye mindre enn sykler i størrelse 56.

Med 184 cm kunne i hvert fall ikke jeg hatt større sykkel enn 56.

Re: Fara AR [Re: torbus] #2702497 24/03/2022 11:59
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvis du sjekker F/AR mot andre sykler her eller her, vil du se at størrelse 56 ikke skiller seg ut (utover normale forskjeller) fra 56 i andre modeller. Jeg sammenlignet det som kan krype og gå av endurance-sykler før jeg handlet, og den eneste jeg husker som skilte seg ut vesentlig i størrelse fra F/AR var Canyon. Men de opererer med M og L, der M (som jeg på 184 cm, med inseam på 87 og setehøyden på 77 cm anbefales) er ganske mye mindre enn sykler i størrelse 56.

En ting er geo-tabeller, men opplevelsen av en sykkel er ikke alltid lett å tolke ut fra en geo-tabell. To sykler med relativt identiske mål kan oppleves både små og store - nok til at mange vurderer en annen størrelse.

Legg til personlige preferanser, benlengde, fleksibilitet, vane, armlengde und so weiter, og så har vi det gående.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Fara AR [Re: Alpers] #2702514 24/03/2022 13:46
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T

En ting er geo-tabeller, men opplevelsen av en sykkel er ikke alltid lett å tolke ut fra en geo-tabell. To sykler med relativt identiske mål kan oppleves både små og store - nok til at mange vurderer en annen størrelse.

Legg til personlige preferanser, benlengde, fleksibilitet, vane, armlengde und so weiter, og så har vi det gående.

Ser den, og jeg misforsto kanskje også, Leste det til at den i størrelse 59 var fysisk kortere enn andre modeller i tilsvarende størrelse.

Sikkert greit å teste, hvis mulig, dersom man er tett på to størrelser.

Redigert av torbus; 24/03/2022 13:56.
Re: Fara AR [Re: sykkeloyvind] #2704268 13/04/2022 06:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Advarsel: Her kommer fredagens uhøytidelige rant ICON_SMILE

Poenget er, hvorfor begrense seg til 38 mm når det fint lar seg gjøre å lage landeveislike sykler med plass til mer? Det er flere og flere eksempler på sykler med landeveislike egenskaper og større dekkplass enn det Fara AR har.

Som grundig diskutert i tråden - her har Fara gitt oss en elegant All Road-sykkel med klassiske linjer, korte kjedestag på 415 mm og likevel massive 38 mm dekklaring.

Når Landevei og andre etterlyser enda større dekklaring - i Landeveis tilfelle opp mot 45 mm - betyr det i realiteten
1) lengre kjedestag - med redusert landeveisfølelse;
2) senkede kjedestag - altså uten klassiske linjer;
3) eller særegne løsninger som asymmetrisk bakramme - som selv Cannondale nå går bort fra.

Man får ikke dekklaring gratis.

Nei, all ære til Fara for å ha gitt oss noe annet enn enda en gravel-sykkel i et uendelig hav av gravel-sykler.

Selv om Landevei dessverre insisterer på - allerede i tittelen på testen - at All Road faktisk er en gravel-sykkel. Poenget er jo nettopp at den ikke er det ICON_SMILE

Mange vil klare seg med 35-38 mm, men en sykkel beregnet på sykling med bagasje kunne hatt godt av enda mer. Ønsker man å bruke gode piggdekk er det også en stor fordel med plass til 40 mm dekk.

Enig, særlig hva gjelder piggdekk, men man har rundt ti tusen millioner alternative gravel-sykler som har dette og er utmerkede vintersykler, om det er det man trenger ICON_SMILE

Mest nærliggende er Faras egen F/GR med dekklaringen som etterlyses for grovere sykling og med integrererte fester for bikepacking. Og attpåtil originale skjermer for nevnte vintersykling. Værsågod.

Selv i 2022 burde det være mulig å tilby elegante og kjappe All Road-sykler uten å møte det forutsigbare argumentet at - nei, det være gravel!

Med all respekt - god helg yes ICON_SMILE

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2715564 04/08/2022 07:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Første sykkelmagasin utenfor Norge som har testet sykkelen?

[Linket bilde]

Cyclist: Fara F/AR: An all-round bike that is as capable as it is good looking

Alpers' test var som alltid grundig og lærerik yes men jeg var skeptisk til kritikken mot AR om at den forenklet sagt ikke var gravel nok.

Sam Challis i britiske Cyclist har valgt et annet utgangspunkt, og er tydelig på at F/AR ikke er gravel, men All Road, og posisjonerer seg mellom landeveissykkelen F/RD og gravelsykkelen F/GR, som begge profileres som alternativer. Muligheten for bikepacking med integrerte vesker gis ikke her avgjørende vekt når sykkelen bedømmes.

Liker at Jeff får komme til orde og forklare tanken bak sykkelen:

Sitat: Cyclist
‘The AR – meaning All Road – is inspired by the riding we do in and around Oslo,’ says Webb. ‘All rides we go on here mix tarmac with gravel and forest trails.

(...)

That means it is designed to work with 32-35mm tyres, but can take up to 38mm. It has fairly relaxed handling characteristics and an easy ride position, but pairs that with a sturdy, sleek frameset, meaning that it should be able to handle fast group riding to light gravel bikepacking and anything in between.

Hånd i hanske for det mange av oss bedriver.

Interessant også å høre om Jeffs funksjonsrettede filosofi etter kontakt med Gerard. Jada, klart vi er på fornavn ICON_SMILE

Sitat: Cyclist
‘During that time I was able to get familiar with how the bike industry works and got to spend a lot of time with Gerard Vroomen, who was running Cervélo with Phil White at the time,’ he says.

‘Their philosophy of form following function was something I appreciated. Having lived in Norway for 25 years it resonated with me on a cultural level too as Nordic design is innovative but simple in the same way. So it became my primary source of inspiration for how Fara should work and what it should do.’

Testresultatetene skal jeg ikke referere - hele artikkelen er lesverdig.

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2715606 04/08/2022 12:07
B
Bendik H. Offline
Fersking
Fersking
B
Fikk min AR i begynnelsen av juni, og er strålende fornøyd. Har syklet 70/30 grus og asfalt, og den er både stabil og trygg i god fart i svingene i marka, og jeg henger bra med på gruppeturer på asfalt, som Oslo Dawn Patrol. Kjører gravelking slick i 35c med slanger på Zipp 303s, så vet at det er mer fart å hente på andre dekk og tubeless også.

Eneste jeg har vært skuffet over er at de tilpassede veskene ennå ikke er tilgjengelige. Nå er det jo utenfor Faras kontroll at blant annet korona har ført til forsinket produksjon, men syns likevel det er snodig at det fremdeles markedsføres hardt på dette uten at de er tilgjengelige.

Re: Fara AR [Re: chimpern] #2717514 22/08/2022 14:41
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Jeg vurderer AR-kjøp og har et spørsmål: Er det noe justeringsmonn for stemplassering med dette (halv)skjulte kabelopplegget? Eller må man kutte bremseslangene om det skal senkes - eller bytte dem om (gud forby) høyden må økes?

Øyv

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå