Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sjekkliste for kjøp av elsykkel?

Sjekkliste for kjøp av elsykkel? #2646992 04/02/2021 20:50
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei..

Sitter å vurdere på innkjøp av el-sykkel, men har null peiling. Hva ser man etter der? Hva bør man ha/unngå?

Tenkt bruk er pendling til jobb, har 25 km per vei, og ein del stigning på slutten av hver ende. Har ikke noen problem med å sykle strekning, men pga tøff hverdag og krevende jobb, så tenker eg muligens å lette litt på den biten. I tillegg tenker eg fjell-sykling, som blant annet anleggsveier som kan være stengt for biler og fjellveier generelt, fisketurer(på fjellet, same veier som nevnt). Tviler det blir noe særlig utafor veiene, så da tenker er fulldemper ikke er noe å tenke på?

Gir gruppe og utveksling, hva bør man tenke på her? Er det like enkelt å oppgradere dette senere som på en vanlig sykkel viss man velger en rimeligere gruppe? Tenker man same utveksling som man har på vanlig hardtailen(har vanlig hardtail og landevei fra før som fortsatt skal brukes om det blir el-sykkel)

Batteri? Ser det skrives litt om å ha ekstra batteri ved mye klatring, er det mulig på alle sykler? Eventuelt kan en oppgradere batteri på alle sykler, i tilfelle eg merker at batteriet blir for lite?

Service? Bur i Bergen, har det noe å si om man kjøper sykkel på nett eller butikker på østlandet f.eks? XXL er nærmeste butikk for meg her borte.

Har ikke satt noe budsjett, det må vurderes etterhvert ettersom eg ikke vet hva eg eventuelt trenger. Men noe toppbudsjett blir det ikke.

Av det eg har kommet over til nå, så har eg likt disse to til nå:

https://www.antonsport.no/sykkel/elektrisk/cannondale-64-trail-neo-4-2021-p17659/10-hlt-m-v111042

https://www.antonsport.no/sykkel/elektrisk/cannondale-64-trail-neo-2-2021-p17660/10-mat-xl-v111048

PS: Er det slik å forstå, om man handler en av disse så får man bonusen som står under prisen, som man kan bruke til neste kjøp? (er medlem)

Noen innspill på disse? Gjerne om noen kan komme med eksempel på hva man forvente på rekkevidde. Neo 2 blir nok mest sannsynlig for dyr, men tar gjerne imot forskjellene på disse to, og hvem som har best verdi. Andre tips til sykler taes gjerne imot også ICON_SMILE

Takker for all tips og innspill..

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647024 05/02/2021 08:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du bør i hvert fall vurdere Canyons nye GrandCanyon: https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/alle-canyons-nye-elsykler-har-shimanos-ep8-motor

Du kan regne ut rekkevidden ganske enkelt ved å anta hvor mye watt du vil bruke til en hver tid. Med 620Wh batteri kan du ta i mot 310 watt hjelp i snitt i to timer. Dette vil tilsvare ca å sykle 2000 høydemeter på asfalt nesten uten å ta i noe selv.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647027 05/02/2021 08:41
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eskval82
Hei..

Sitter å vurdere på innkjøp av el-sykkel, men har null peiling. Hva ser man etter der? Hva bør man ha/unngå?

Tenkt bruk er pendling til jobb, har 25 km per vei, og ein del stigning på slutten av hver ende. Har ikke noen problem med å sykle strekning, men pga tøff hverdag og krevende jobb, så tenker eg muligens å lette litt på den biten. I tillegg tenker eg fjell-sykling, som blant annet anleggsveier som kan være stengt for biler og fjellveier generelt, fisketurer(på fjellet, same veier som nevnt). Tviler det blir noe særlig utafor veiene, så da tenker er fulldemper ikke er noe å tenke på?

Gir gruppe og utveksling, hva bør man tenke på her? Er det like enkelt å oppgradere dette senere som på en vanlig sykkel viss man velger en rimeligere gruppe? Tenker man same utveksling som man har på vanlig hardtailen(har vanlig hardtail og landevei fra før som fortsatt skal brukes om det blir el-sykkel)

Batteri? Ser det skrives litt om å ha ekstra batteri ved mye klatring, er det mulig på alle sykler? Eventuelt kan en oppgradere batteri på alle sykler, i tilfelle eg merker at batteriet blir for lite?

Service? Bur i Bergen, har det noe å si om man kjøper sykkel på nett eller butikker på østlandet f.eks? XXL er nærmeste butikk for meg her borte.

Har ikke satt noe budsjett, det må vurderes etterhvert ettersom eg ikke vet hva eg eventuelt trenger. Men noe toppbudsjett blir det ikke.

Av det eg har kommet over til nå, så har eg likt disse to til nå:

https://www.antonsport.no/sykkel/elektrisk/cannondale-64-trail-neo-4-2021-p17659/10-hlt-m-v111042

https://www.antonsport.no/sykkel/elektrisk/cannondale-64-trail-neo-2-2021-p17660/10-mat-xl-v111048

PS: Er det slik å forstå, om man handler en av disse så får man bonusen som står under prisen, som man kan bruke til neste kjøp? (er medlem)

Noen innspill på disse? Gjerne om noen kan komme med eksempel på hva man forvente på rekkevidde. Neo 2 blir nok mest sannsynlig for dyr, men tar gjerne imot forskjellene på disse to, og hvem som har best verdi. Andre tips til sykler taes gjerne imot også ICON_SMILE

Takker for all tips og innspill..

- Kjøpt lokalt(et sted du kan levere sykkel til) med mindre du synes det er fryktelig gøy å feilsøke elektronikk på fritida, HVIS noe skjer.
- Ikke sikt på "oppgradering" av batteri. Et batteri koster 8-12000kr.
- Kjøp et kjent merke, disse har som oftest bedre support og støtte hvis noe skjer.
- Kjører du full turbo spises batteri ganske fort, tråkk litt, bruk litt lavere assistanse så har du betydelig lenger rekkevidde.
- Rekkevidden går ned på vinter og i kulde.
- 25km hver vei burde holde greit med et batteri på 500kwh eller høyere med mindre det er stupbratt og lang på "hver side" av turen, men kan være greit å vurdere lader på jobb også, for å være sikker.
- Kjøp gode skjermer, heldekkene. Dette sparer mye slitasje, spesielt på vinteren.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: sykkeloyvind] #2647119 05/02/2021 17:26
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: sykkeloyvind
Du bør i hvert fall vurdere Canyons nye GrandCanyon: https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/alle-canyons-nye-elsykler-har-shimanos-ep8-motor

Du kan regne ut rekkevidden ganske enkelt ved å anta hvor mye watt du vil bruke til en hver tid. Med 620Wh batteri kan du ta i mot 310 watt hjelp i snitt i to timer. Dette vil tilsvare ca å sykle 2000 høydemeter på asfalt nesten uten å ta i noe selv.

Takk for tips.. Canyon har flere kule sykler ICON_SMILE

Da tenker eg nok 620Wh batteri skulle være godt innafor mine krav, takk for oppklaring.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: RazeFaze] #2647120 05/02/2021 17:30
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: RazeFaze
[quote=eskval82]Hei..

- Kjøpt lokalt(et sted du kan levere sykkel til) med mindre du synes det er fryktelig gøy å feilsøke elektronikk på fritida, HVIS noe skjer.
- Ikke sikt på "oppgradering" av batteri. Et batteri koster 8-12000kr.
- Kjøp et kjent merke, disse har som oftest bedre support og støtte hvis noe skjer.
- Kjører du full turbo spises batteri ganske fort, tråkk litt, bruk litt lavere assistanse så har du betydelig lenger rekkevidde.
- Rekkevidden går ned på vinter og i kulde.
- 25km hver vei burde holde greit med et batteri på 500kwh eller høyere med mindre det er stupbratt og lang på "hver side" av turen, men kan være greit å vurdere lader på jobb også, for å være sikker.
- Kjøp gode skjermer, heldekkene. Dette sparer mye slitasje, spesielt på vinteren.

Mange gode tips her ICON_SMILE

- Skal eventuelt høre med verkstedet her i område om hva dei tenker viss eg kjøper et annet sted. Dei har ikke vært vanskelig før hvertfall..
- Oppgradering av batteri ser eg blir uaktuelt, som forrige innlegg beskrev, så er dette ikke et behov for meg.
- Bosch eller Shimano antar eg er trygt kjøp, som du også skriver, så hadde eg tenkte den tanken selv, gå for et kjent merke.

Takk for gode tips..

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647173 06/02/2021 10:38
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hvor ofte har man service på el-sykler, tenker da på batteriet? Om det skulle fungere normalt og det ikke oppstå uventet problemer..

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647184 06/02/2021 14:16
chalshus Offline
More than words
More than words
Du bruker, lader og oppbevarer det forsvarlig. Ellers skal du ikke trenge service på det.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: chalshus] #2647220 06/02/2021 23:12
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: chalshus
Du bruker, lader og oppbevarer det forsvarlig. Ellers skal du ikke trenge service på det.

Høres supert ut ICON_SMILE. da kan jo Canyon være aktuelt likevel...

Redigert av eskval82; 06/02/2021 23:12.
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647221 06/02/2021 23:22
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Men hvordan er dise syklene å sykle når man ikke trenger motoren? Min pendlerute har som sagt stigning i begge ender, og da spesielt siste del på hjemturen. Tror eg kan tjene nærmere 10 minutter på denne delen. Ellers på ruten har eg jo bra snitt på hybriden eg bruker nå, vil eg tape noe tid på disse strekningen med el sykkel, uten hjelp fra batteriet?

Tenker nå med bakgrunn av denne sykkelen:

https://www.canyon.com/no-no/el-sykkel/elsykkel-terreng/grandcanyon-on/grand-canyon-on-8/2691.html?dwvar_2691_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Redigert av eskval82; 06/02/2021 23:22.
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647227 07/02/2021 07:12
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vi har en elsykkel med Bosch motor og en med Shimano. Boschen er fra 2016, Shimano fra 2019. Det er ganske stor forskjell på disse 2 når man trår uten batteri, eller går tom for strøm. Boschen er merkbart tregere, noe jeg tror er fordi de bruker et lite fordrev (17 tenner tror jeg vår har) og har en utveksling i motoren som må dras rundt i «fri». Shimanoen har vanlig drev i front og virker frikoble bedre. Dette merkes veldig godt når man er tom for strøm eller slår av motoren. Men ikke like mye når man passerer 25km/t og motoren kutter. Bosch systemet sliter også en god del med chainsuck npr det blir slitt eller grisete med gjørme. Det lille drevet i front suger inn kjedet på nedsiden og låser hele drivlinja. Plagsomt på vår og høst når man sykler på grusveier. Må vaske, rense og smøre veldig ofte da.

Når det gjelder rekkevidde så vær oppmerksom på vinterbruk. Syklene våre er hardtails, på sommer med lettrullende asfaltdekk så er rekkevidden ca 45km på kupert pendlerrute. På vinteren faller dette drastisk. Kraftige piggdek (type ISP og Nokian Fat Freddie) gir 23-24 km rekkevidde når tempen faller under -10. Rundt null så holder det 30-35km. Da med 500wh batteri. Ruten jeg sykler til jobb ligger på 150m elevation gain på Strava. Med 25km en vei så må du belage deg på lading på jobb, spesielt på vinteren.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: svene] #2647235 07/02/2021 09:10
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: svene
Vi har en elsykkel med Bosch motor og en med Shimano. Boschen er fra 2016, Shimano fra 2019. Det er ganske stor forskjell på disse 2 når man trår uten batteri, eller går tom for strøm.

Den nye Boschen er igjen merkbart bedre enn Shimano E8000. EP8 har jeg ikke prøvd, men den er også merkbart bedre enn gamle shimano. Så jo nyere motor jo bedre er den på akkurat dette.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: svene] #2647237 07/02/2021 10:21
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Vi har en elsykkel med Bosch motor og en med Shimano. Boschen er fra 2016, Shimano fra 2019. Det er ganske stor forskjell på disse 2 når man trår uten batteri, eller går tom for strøm. Boschen er merkbart tregere, noe jeg tror er fordi de bruker et lite fordrev (17 tenner tror jeg vår har) og har en utveksling i motoren som må dras rundt i «fri». Shimanoen har vanlig drev i front og virker frikoble bedre. Dette merkes veldig godt når man er tom for strøm eller slår av motoren. Men ikke like mye når man passerer 25km/t og motoren kutter. Bosch systemet sliter også en god del med chainsuck npr det blir slitt eller grisete med gjørme. Det lille drevet i front suger inn kjedet på nedsiden og låser hele drivlinja. Plagsomt på vår og høst når man sykler på grusveier. Må vaske, rense og smøre veldig ofte da.

Når det gjelder rekkevidde så vær oppmerksom på vinterbruk. Syklene våre er hardtails, på sommer med lettrullende asfaltdekk så er rekkevidden ca 45km på kupert pendlerrute. På vinteren faller dette drastisk. Kraftige piggdek (type ISP og Nokian Fat Freddie) gir 23-24 km rekkevidde når tempen faller under -10. Rundt null så holder det 30-35km. Da med 500wh batteri. Ruten jeg sykler til jobb ligger på 150m elevation gain på Strava. Med 25km en vei så må du belage deg på lading på jobb, spesielt på vinteren.

Takk for innspill..

Du har kanskje Shimano E8000, 500wh? Hvor lang er pendleruten din og hvor mye spare du i tid med El sykkel?

Bur på Vestlandet, så her er det sjelden minusgrader, selv på vinteren(unntaksvis akkurat nå for tiden), i tillegg har eg ikke behov for kraftige piggdekk. 45 km på kupert rute på asfalt, vil vel tru at sykkelen eg linket til vil ha lengre rekkevidde enn dette?

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647249 07/02/2021 14:56
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det er E8000 jeg har ja, batteriet er 512Wh for å være nøyaktig. Har drøye 11km hver vei på pendlerruten, med elsykkel så sparer jeg 3-5 min på selve syklingen (sammenliknet med aktiv sykling med 80% puls). Men jeg slipper å dusje, sparer mest tid der. En annen ting er at jeg sykler på ca 70% assistanse på elsykkelen. Da klarer jeg 2 dager t/r jobb på sommeren, altså ca 45km.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: svene] #2647254 07/02/2021 16:16
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Det er E8000 jeg har ja, batteriet er 512Wh for å være nøyaktig. Har drøye 11km hver vei på pendlerruten, med elsykkel så sparer jeg 3-5 min på selve syklingen (sammenliknet med aktiv sykling med 80% puls). Men jeg slipper å dusje, sparer mest tid der. En annen ting er at jeg sykler på ca 70% assistanse på elsykkelen. Da klarer jeg 2 dager t/r jobb på sommeren, altså ca 45km.

For min del vil eg mest sannsynlig tjene mest tid på hjemturen, da den har litt mer stigning, og i tillegg er man mer sliten etter jobb. Som du sier så vil det jo spares tid med at ein er mindre sliten når en er framme, ... Har som sagt egentlig ingen problem med å sykle distanse uten El-sykkel, men tror det ville hjulpet meg mye i hverdagen ellers. I tillegg spares det nesten 2.000,- i reiseutgifter i måneden om eg har køyrt hver dag..

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647701 09/02/2021 23:37
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Ser disse Canyon syklene leveres med 170mm krankarmer.. eg er 182 og bruker vanligvis 175mm krankarmer, er det noe annet som gjelder når det er El-sykkel?

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2647702 10/02/2021 07:07
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ser disse Canyon syklene leveres med 170mm krankarmer.. eg er 182 og bruker vanligvis 175mm krankarmer, er det noe annet som gjelder når det er El-sykkel?

Det ser ut til å være en trend med kortere krankarmer på El ja.

Tanken er vel mer kraft og moment fra motoren og mindre fra pedalene som istedet "trigger" motoren.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: JoachimV] #2647705 10/02/2021 07:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV

Det ser ut til å være en trend med kortere krankarmer på El ja.

Tanken er vel mer kraft og moment fra motoren og mindre fra pedalene som istedet "trigger" motoren.

Og kortere krankarmer gir bedre bakkeklaring. Det er vanligere å trå hele tiden, også i slagete terreng, på elsykkel. For å holde motoren i gang må pedalene gå rundt og da er det nyttig med bedre bakkeklaring under pedalene. Selv 5 mm kan hjelpe på. På manuell sykkel er det vanligere å pumpe mer og tråkke mer periodevis i slagete terreng.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: sykkeloyvind] #2647987 11/02/2021 19:17
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E

[/quote]

Og kortere krankarmer gir bedre bakkeklaring. Det er vanligere å trå hele tiden, også i slagete terreng, på elsykkel. For å holde motoren i gang må pedalene gå rundt og da er det nyttig med bedre bakkeklaring under pedalene. Selv 5 mm kan hjelpe på. På manuell sykkel er det vanligere å pumpe mer og tråkke mer periodevis i slagete terreng. [/quote]

Skjønner..

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2648124 12/02/2021 22:23
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hvor lang leveringstid må man beregne hos Canyon, når sykkel er på lager?

Priser hos Canyon: Utenom prisen som er oppgitt på sykkelen, er det frakt(399,-), Bike Guard(168,-) og fortollingsgebyr(165,-) som kommer oppå dette?

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2649823 26/02/2021 12:48
G
Gyrodactilus Offline
Fersking
Fersking
G
Ville tenkt meg nøye om før jeg kjøpte elsykkel fra Canyon.
Garanti på motor og batteri er kun to år mot 5 års reklamasjon på sykler kjøpt i Norge.
Med den proteksjonistiske linjen Bosch, Shimano, Yamaha, Broose og endel andre merker har lagt seg på, kan det fort bli veldig dyrt å få reparert disse komponentene, ikke om, men når det skjærer seg.

Samme hvor kompetent du er til å reparere ting selv så har hverken du eller din lokale merkeforhandler/verksted tilgang på reservedeler til disse motorene.

Er du smart kjøper du en ny sykkel i Norge, gjerne av et merke som er litt hypet hos den gemene hop (sa jeg Haibike?) Så selger du den med moderat tap etter 3år og kjøper ny.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: Gyrodactilus] #2649953 27/02/2021 17:17
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: Gyrodactilus
Ville tenkt meg nøye om før jeg kjøpte elsykkel fra Canyon.
Garanti på motor og batteri er kun to år mot 5 års reklamasjon på sykler kjøpt i Norge.
Med den proteksjonistiske linjen Bosch, Shimano, Yamaha, Broose og endel andre merker har lagt seg på, kan det fort bli veldig dyrt å få reparert disse komponentene, ikke om, men når det skjærer seg.

Samme hvor kompetent du er til å reparere ting selv så har hverken du eller din lokale merkeforhandler/verksted tilgang på reservedeler til disse motorene.

Er du smart kjøper du en ny sykkel i Norge, gjerne av et merke som er litt hypet hos den gemene hop (sa jeg Haibike?) Så selger du den med moderat tap etter 3år og kjøper ny.

Takk for tips.

Service på batteri må eg nok ha hjelp til ja. Men hvilke problemer må man forvente å møte på dei to første årene?

Har du tips til spesifikke plasser å handle? Og sykler som matcher Grand Canyon:ON 8?

Av det eg har kommet over av sykler på nett, så er disse Canyon syklene dei desiderte peneste syklene(liker veldig godt batteriet som er skjult i underrøret+fargekombinasjon). Utvekslingen 10-51 er eit stort pluss for meg. Sykkelen vil ikke bli brukt utafor vei, så i verste fall grusveier. Ettersom den primært skal brukes til pendling jobb, så vil nok mange mene eg burde gå for gravel/hybrid eller lignende, men det er kun hardtail som er aktuelt(var same greiene når eg skulle oppgradere fra 26 tommer terreng, vart rådet til gravel da, gikk for terreng, og har aldri angret)

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2649956 27/02/2021 17:48
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du snakker jo om reklamasjonsrett her, ikke garanti.

Jeg kan ikke forbrukerloven godt nok, men er det ikke noe med at norsk lov gjelder når man selger med norsk mva som Canyon har begynt å gjøre?

Canyon oppgir også seks år garant (som er i tillegg til reklamasjonsretten), men uklart for meg om det dekker motor eller ikke.

Uansett er det vel ikke nødvendigvis sånn at Canyon ikke er behjelpelige med å få fikset problemer, også om kunden ikke er dekket av garanti eller reklamasjonsrett. Ville tatt kontakt med Canyon Norge og hørt om dette.

Fint å handle lokalt, men å handle av en norsk entusiastsjappe kan være litt falsk trygghet. Om et år har sykkelentusiasten gått konk eller funnet på noe annet å gjøre og du står der med lua i hånda.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2650011 28/02/2021 17:19
G
Gyrodactilus Offline
Fersking
Fersking
G

Takk for tips.

Service på batteri må eg nok ha hjelp til ja. Men hvilke problemer må man forvente å møte på dei to første årene?

Har du tips til spesifikke plasser å handle? Og sykler som matcher Grand Canyon:ON 8?

Av det eg har kommet over av sykler på nett, så er disse Canyon syklene dei desiderte peneste syklene(liker veldig godt batteriet som er skjult i underrøret+fargekombinasjon). Utvekslingen 10-51 er eit stort pluss for meg. Sykkelen vil ikke bli brukt utafor vei, så i verste fall grusveier. Ettersom den primært skal brukes til pendling jobb, så vil nok mange mene eg burde gå for gravel/hybrid eller lignende, men det er kun hardtail som er aktuelt(var same greiene når eg skulle oppgradere fra 26 tommer terreng, vart rådet til gravel da, gikk for terreng, og har aldri angret)

Batteriene er enkelt og greit vedlikeholdsfrie, men måten man behandler dem på når det kommer til ladeprosedyrer og bruk påvirker selvsagt levetiden.

Dersom du ikke har oppvarmet rom til sykkelen hjemme og på jobb, er det en stor fordel at batteriet er enkelt og fjerne fra ramme. Bruk og spesielt lading av batteri ved lave temperaturer gir økt slitasje, så hvis du får ladet innendørs på vinteren og startet sykkelturen med romtemperert batteri på de aller kaldeste dagene , så gir det både økt rekkevidde og levetid.

Motorene blir markedsført som vedlikeholdsfrie og er det nok også i stor grad de første to årene, men er skeptisk til andelen som overlever 4-5-6år med helårsbruk under norske forhold.

Ingen tvil om at Canyon gir veldig mye elsykkel for pengene i forhold til hva norske butikker kan levere.
Grail:on 8 ser rå ut med den nye ep8 motoren og 630wh batteri. I motsetning til de fleste elhardtailer du finner i norge til den prisen, så tåler denne godt en tur på stien også

Til din bruk ville jeg heller valgt gravel med bukkestyre, men smak og behag. Heller hardtail enn hybrid/trekking etc.

På denne sykkelen utgjør motor/batteri, som også er de kritiske komponentene, rundt 60% av prisen. Her kan fort reklamasjonsretten fort bli avgjørende for økonomien på sikt.

Sitat: larsdx
Du snakker jo om reklamasjonsrett her, ikke garanti.

Jeg kan ikke forbrukerloven godt nok, men er det ikke noe med at norsk lov gjelder når man selger med norsk mva som Canyon har begynt å gjøre?

Canyon oppgir også seks år garant (som er i tillegg til reklamasjonsretten), men uklart for meg om det dekker motor eller ikke.

Uansett er det vel ikke nødvendigvis sånn at Canyon ikke er behjelpelige med å få fikset problemer, også om kunden ikke er dekket av garanti eller reklamasjonsrett. Ville tatt kontakt med Canyon Norge og hørt om dette.

Fint å handle lokalt, men å handle av en norsk entusiastsjappe kan være litt falsk trygghet. Om et år har sykkelentusiasten gått konk eller funnet på noe annet å gjøre og du står der med lua i hånda.

Svaret jeg fikk fra Canyon var ganske diffust.. 2 års garanti fra Shimano og at de selvfølgelig var behjelpelig med reklamasjon opp mot Shimano. Om komponentene er underlagt norsk reklamasjonsrett ungikk de å svare på.

Garantien på 6 år gjelder ramme og andre Canyon-spesifikke komponenter for første eier, selges sykkelen er det 2år. Mulig det er et krav om årlig service også.

Jeg har forstått sånn at det er motorprodusentene som tar seg av reklamasjon på sine produkter, så om den lokale sjappa ryker er du fortsatt sikret, med mindre syklene er tatt inn på gråimport.

Har på ingen måte fasit eller kontroll på regelverket her, så jeg støtter at man får det svart på hvitt direkte fra Canyon.
Det hadde også vært interessant å få rede på hvordan Shimano/Bosch/Yamaha..etc forholder seg til garanti og reklamasjon på sykler som ikke har norsk importør.

Re: Sjekkliste for kjøp av elsykkel? [Re: eskval82] #2650038 28/02/2021 20:28
E
eskval82 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for innspill.

Da må eg eventuelt være flink med behandlingen av batteriet ICON_SMILE

Sykkelen vil stå i bra temperatur både hjemme og på jobb, vil anta minimum 15 grader begge steder, så regner med dette går under som bra oppvarmet.

Da har eg ikke bommet helt, når du også mener at Canyon gir masse for pengene i forhold til sykler på norske butikker. Og som eg nevner, syns eg Canyon syklene er råeste utseendemessig mot andre eg har kommet over. Ekstra pluss at batteriet går naturleg inn i rammen, kan nesten ikke se at det er EL. Eg kunne helt sikkert klart meg med Grand Canyon ON7 til mitt bruk, men er så lang ventetid på den, så akkurat nå er Grand Canyon ON8 mest aktuell.
Som du sier er nok gravel kanskje en mer passende til mitt bruk, men der er eg ganske bestemt på at blir det EL sykkel, så blir det hardtail. Dessuten ser eg gravel har en helt annen prisklasse, noe over enn ON8 koster er det ikke budsjett til.

Så om eg skulle bruke sykkelen om vinteren(dvs Bergen, så veldig kaldt og lang er den ikke), så må eg forvente å skifte batteri innen 4-5år? Et slik batteri som står på ON8 koster vel en del tusen å kjøpe ny? Må man da også kjøpe identisk batteri, eller er det muligheter å kjøpe enten mindre eller større batteri?

Moderator  support