LYNET fiber-bredbånd, mye lavere hastighet nå
|
LYNET fiber-bredbånd, mye lavere hastighet nå
03/02/2021 09:02
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vi hadde frem til jan 2017 kabel-nettforbindelse gjennom GET. Skiftet til LYNET fiber-bredbånd i januar 2017. Dette fungerte greit de første par årene, men båndhastigheten har blitt langsommere over tid, med samme abonnement, særlig utover senhøsten 2020, og virkelig ille fra og med januar 2021. "Tregheten" i nettet varierer gjennom døgnet, og ser ut til å være verst på dagtid, noe raskere i tidlige morgentimer.
LYNET har drevet intense kampanjer, særlig mot større kunder, som sameier.
Kan den, i varierende grad, irriterende lave hastigheten skyldes at LYNET har oversolgt seg? Dvs. at de har så mange brukere at selskapets server-kapasitet ikke holder tritt?
Vil påstå at båndhastigheten i perioder på dagen nå er så lav at den minner om forgangne tider da man hadde kabel via analog telefonlinje... :-)
Legger til at vi har flere laptoper med de raskeste prosessorer.
Vi betaler til LYNET for en viss båndhastighet. Denne er nå så lav at vi tenker på å kontakte Forbruker-myndigheter for å fremme en klage over LYNETs produkt, og kreve forbedring, eller delvis refusjon.
Kan for tiden ikke anbefale LYNET som internettleverandør.
Andre som har lignende opplevelser med netthastigheten til LYNET ?
Redigert av Anomyn; 03/02/2021 09:06.
|
|
|
Re: LYNET fiber-bredbånd, mye lavere hastighet nå
[Re: Anomyn]
03/02/2021 09:44
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Vi hadde frem til jan 2017 kabel-nettforbindelse gjennom GET. Skiftet til LYNET fiber-bredbånd i januar 2017. Dette fungerte greit de første par årene, men båndhastigheten har blitt langsommere over tid, med samme abonnement, særlig utover senhøsten 2020, og virkelig ille fra og med januar 2021. "Tregheten" i nettet varierer gjennom døgnet, og ser ut til å være verst på dagtid, noe raskere i tidlige morgentimer.
Kan den, i varierende grad, irriterende lave hastigheten skyldes at LYNET har oversolgt seg? Dvs. at de har så mange brukere at selskapets server-kapasitet ikke holder tritt?
Vil påstå at båndhastigheten i perioder på dagen nå er så lav at den minner om forgangne tider da man hadde kabel via analog telefonlinje... :-)
Vi betaler til LYNET for en viss båndhastighet. Denne er nå så lav at vi tenker på å kontakte Forbruker-myndigheter for å fremme en klage over LYNETs produkt, og kreve forbedring, eller delvis refusjon.
Ingen erfaring med LYNET, men jeg var ansvarlig i eget sameie da vi skiftet ut Get sin coax med fiber fra en annen leverandør. Det er flere mulige flaskehalser som kan gjøre at kapasiteten går ned, den vanligste er distribusjonsnettet i selve huset at mange deler kapasitet der - og da hjelper det lite med høy kapasitet inn og ut av huset. For vår del har vi ikke merket noe forskjell under Corona når veldig mange sitter hjemme og kjører videomøter, streamer etc. gjennom hele dagen. Ligger stabilt på den lovede hastigheten.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
03/02/2021 09:54
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dublikat, kan slettes.
Redigert av Anomyn; 03/02/2021 09:55.
|
|
|
03/02/2021 09:55
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ingen erfaring med LYNET, ... Det er flere mulige flaskehalser som kan gjøre at kapasiteten går ned, den vanligste er distribusjonsnettet i selve huset at mange deler kapasitet der - og da hjelper det lite med høy kapasitet inn og ut av huset. Takk for innspill, skal kontakte LYNET og finne ut hvor problemet kan ligge.
|
|
|
03/02/2021 10:00
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Alle levrandører overselger, spørsmålet er bare hvor mye og om det lager reele problemer. Tester du med wifi eller kabel? Det har mye mer å si enn maskinen du tester fra. Gjør du noen reele hastighetstester eller er bare bare opplevd hastighet?
|
|
|
[Re: oracle]
03/02/2021 11:43
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Alle levrandører overselger, spørsmålet er bare hvor mye og om det lager reele problemer. Tester du med wifi eller kabel? Det har mye mer å si enn maskinen du tester fra. Gjør du noen reele hastighetstester eller er bare bare opplevd hastighet?
Godt poeng. Dette er egentlig ikke et spørsmål om hva man føler eller opplever, men hva hastigheten faktisk er. Leverandøren skal levere enn viss hastighet inn til boligen. Hva hastigheten er rundt om i huset, kan jo ikke leverandøren svare for. Spørsmålet er hva som måles av hastighet med en kablet forbindelse direkte i router.
|
|
|
[Re: Tex]
03/02/2021 12:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Godt poeng. Dette er egentlig ikke et spørsmål om hva man føler eller opplever, men hva hastigheten faktisk er. Leverandøren skal levere enn viss hastighet inn til boligen. Hva hastigheten er rundt om i huset, kan jo ikke leverandøren svare for. Spørsmålet er hva som måles av hastighet med en kablet forbindelse direkte i router. Bruker ikke Lynet, men erfaringa kan være reell likevel. Hvor man måler, og med hva, spiller inn. 3 år er lenge... ts sier ikke noe om oppsett hjemme. Jeg har også erfart at eget wifi-oppsett har blitt tregere over tid, mens måling med kabel direkte i ruter har gitt lovet hastighet. Innkjøp av nytt har boostet wifi-hastigheter også. Bruker Lynet fiber, eller det flere kaller hybrid-fiber? Hybrid-fiber er såvidt jeg har skjønt mer sårbart for "deling" av en sentrals kapasitet når flere kobler til, mens fiber har dedikert kabel mye lenger "inn i sentraler".
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
03/02/2021 14:43
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Aldri hørt om Lynet, men det er da fiber de tilbyr: https://www.lynet.no/produkter Da burde det ikke være kapasitetsproblemer med selve linjen, så vidt jeg skjønner. Hva som er av andre propper i systemet er en annen sak - men uansett skal de levere det man betaler for. Min erfaring med fiber er at det alltid leveres avtalt hastighet, og kapasiteten til å øke hastigheten er stor.
|
|
|
03/02/2021 15:41
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Du bør først teste med en pc tilkoblet med kabel når du sjekker hastigheten. Som andre har nevnt, kan feilen ligge i hjemmet, om du er på trådløst, og mange naboer har trådløst på samme wifi-kanal, så vil hastigheten gå ned. Har du dårlig eller varierende hastighet når du er tilkoblet via nettverkskabel, kontakt Lynet og spør dem. De kan ha koblet (for) mange husstander inn på en linje som har for dårlig kapasitet etc. Normalt har seriøse aktører på fiber veldig god dekning på nettet sitt = de tåler veldig mange brukere. Å.
|
|
|
03/02/2021 15:56
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Har brukt Lynet i flere år nå og får det jeg betaler for. Hjemmekontor siden 10. mars har vist at linjen yter det den skal dagen lang. Et problem med egen brannmur, og påfølgende alternativ "hjemmeboks" med innebygd WiFi gav et kraftig dropp i hastighet, men det viste seg å være relatert til at proff-utstyret koblet til brannmur er flinkere til å flytte seg til "ledige" kanaler, mens "hjemmeboks" trengte en mer tvungen kanal-skanning. Etter at det var gjort og boksen nå kjører kanalskanning hver natt, så ble ytelsen like bra som med proff-prduktene. < Dersom du synes linjen ikke yter det den skal kan du koble deg direkte på fiber-konverteren til Lynet og se om hastigheten er bedre da. Dersom det er kanalproblematikk kan du og forsøke kablet i egen router for å se om det er like dårlig eller bedre enn det du opplever med WiFi.
Redigert av tmork; 03/02/2021 15:56.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
03/02/2021 16:05
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Da jeg leste innlegget opprinnelig tenkte jeg at det var konstatert lavere kapasitet enn lovet på forbindelsen, og at det ikke lå på utstyret i leiligheten. Hvis du legger sistnevnte inn i potten også så ligger jo ikke ansvaret på fiberleverandøren lenger.
Hastighet må alltid måles i veggen med utstyr som er dimensjonert for å utnytte hele kapasiteten. Ser jeg får rundt 400 Mbps via trådløst nettverk og den maskinen jeg sitter på her og nå, mens vi har 1.000 Mbps målt i veggen. Routeren (Google wifi mesh) takler bare 800 Mbps, så uten å plugge meg rett i veggen klarer jeg ikke å hente ut det som er lovet.
Hybrid-fiber er typisk når man har fiber inn til sentralen, og så spres det ut f.eks via Coax - kjent triks fra bla. Get for å skape en lock-in på kundene. Vi brøt for egen del ut av den ved å trekke ut coaxen av bygget og legge fiber helt ut til den enkelte leiligheten - og det gjorde vi nybygg etter tre år så snart bindingsavtalen vi var "velsignet" med gikk ut.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/02/2021 12:24
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Bruker Lynet fiber, eller det flere kaller hybrid-fiber? Hybrid-fiber er såvidt jeg har skjønt mer sårbart for "deling" av en sentrals kapasitet når flere kobler til, mens fiber har dedikert kabel mye lenger "inn i sentraler".
Hybrid-fiber er bare en markedsføringsnavn Get og Canal digital har funnet på for at det skal bli lettere å selge internett over coax. Det de har er fiber til en sentral og så coax ut til kundene. Akkurat det samme som man gjør med xDSL teknologi over telefonkabler. Eller mobilnettet hvor det er fiber til basestasjonen og så et trådløst signal til endepunktet. Resusltatet blir uansett som du sier: med coax deler veldig mange kunder er koblet på samme kabel og deler på den totale kapasiteten til kabelen. Tidligere var dette 1Gb/s, nå er det typisk 10Gb/s. Med fiber har hver kunde enten en egen kabel eller en egen "farge" helt inn til sentralen. Det kan fortsatt være kapasitetsproblemer i nettverket til lSPen, men det er sjeldent et problem.
|
|
|
[Re: oracle]
04/02/2021 14:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bruker Lynet fiber, eller det flere kaller hybrid-fiber? Hybrid-fiber er såvidt jeg har skjønt mer sårbart for "deling" av en sentrals kapasitet når flere kobler til, mens fiber har dedikert kabel mye lenger "inn i sentraler".
Hybrid-fiber er bare en markedsføringsnavn Get og Canal digital har funnet på for at det skal bli lettere å selge internett over coax. Det de har er fiber til en sentral og så coax ut til kundene. Akkurat det samme som man gjør med xDSL teknologi over telefonkabler. Eller mobilnettet hvor det er fiber til basestasjonen og så et trådløst signal til endepunktet. Resusltatet blir uansett som du sier: med coax deler veldig mange kunder er koblet på samme kabel og deler på den totale kapasiteten til kabelen. Tidligere var dette 1Gb/s, nå er det typisk 10Gb/s. Med fiber har hver kunde enten en egen kabel eller en egen "farge" helt inn til sentralen. Det kan fortsatt være kapasitetsproblemer i nettverket til lSPen, men det er sjeldent et problem. Jupp. Telenor har også solgt "fiber" men da hatt coax inn til huset. Har heldigvis fått lagt fiber helt inn i teknisk rom her... gitt antall fiber og farger man kan bruke skal jeg være greit skodd for framtida, sålenge leverandør(nå Telia, tidligere Get og tidligere Loqal og tidligere TrønderEnergi...) lever :-D Det dumme med fiber er at den eies av opprinnelig leverandør, så man er i praksis låst til EN leverandør med mindre nye gidder grave inn nytt og grøfte hele nabolag og landsdeler...
|
|
|
04/02/2021 15:00
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det dumme med fiber er at den eies av opprinnelig leverandør, så man er i praksis låst til EN leverandør med mindre nye gidder grave inn nytt og grøfte hele nabolag og landsdeler... Privatkunder blir nok litt låst, men det er behagelig problemfritt i bedriftsmarkedet. Fiber er svært så stabilt og fint, så ser ikke ytelse som noe problem. Med 5G rett rundt hjørnet blir det nok og slutt på mye graving, siden 5G og månedspris på båndbredde, nok blir normalen.
|
|
|
[Re: tmork]
04/02/2021 15:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det siste får vi håpe. Med kobber inn, som etter truslene skal utfases i '22-23, og særdeles dårlig mobildekning håper jeg å slippe å måtte gå tur for å ringe, i fremtiden. Avslo fiber pga. alt for høye oppstartkostnader og høyere driftskostnader. Med 5G 'rett rundt hjørnet håper jeg jeg satset på riktig hest (og at fiberleverandøren tabbet seg ut).
|
|
|
04/02/2021 15:52
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det dumme med fiber er at den eies av opprinnelig leverandør, så man er i praksis låst til EN leverandør med mindre nye gidder grave inn nytt og grøfte hele nabolag og landsdeler...
Heldigvis ikke helt sånn for alle i privatmarkedet heller. Vi eier hele distribusjonsnettet i vårt sameie, så skal vi bytte så er det tilførsels-kabel inn i huset. Det er klarlagt på en slik måte at vi slipper graving fra distribusjonspunktet hvor flere operatører ligger tilgjengelig. Det betyr at det er kabelgate under bakken som kobler dette sammen. Da vi byttet fra Get hadde vi plass til både ny og gammel i parallell slik vi kunne ha en stegvis implementering for så å fjerne Get fra huset for godt.
Lars-Erik
|
|
|
04/02/2021 16:00
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Hadde gratis fiber i 2 år når 2 leverandører bygget ut her samtidig. De klarte ikke å koordinere graving, så boligfeltet ble gravd opp 2 somre på rad. Etter å ha fått gratis fiber (og gratis etablering) i 2 år, så kjøpte den ene leverandøren opp den andre. Leverandøren sitter nå med kunder på 2 forskjellige infrastrukturer, med halvparten av kundene på hver, og en drøss med ubrukte fiber inn i husene som bestilte begge leverandører for å få 2 år gratis fiber. Og regning for å grave opp boligfeltet 2 ganger. Som offentlig ansatt er det greit å kunne le av det private en gang i mellom 
|
|
|
04/02/2021 16:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Regner med at de sitter igjen med brukbart overskudd allikevel. (Sikker smal sak å sjekke). Her sonderte de terrenget på forhånd og tilbød tilkobling for en grei startpris. Det er langt ut på landet og langt mellom hver husstand så enten de oppga bevist en lav pris for å 'lokke flere i fella' eller så har de ikke greie på kostnadene ved å legge fiber langt ut i gok. Da teori ble praksis ble oppstartprisen 5 ganger så høy og jeg avslo tilkobling (ingen kontrakter ble signert før de hadde startet gravingen). Det ga de blaffen i og de gravde opp veien min likevel for å legge rør inntil tomtegrensen.
Det er et betydelig antall naboer som forsatt bare har rør inntil tomtegrensen............ var ikke bare jeg som ikke var imponert.
Jeg kan bare finne en grunn hvorfor et fiberselskap kan opptre så rotete, og det er fordi det lønner seg allikevel.
|
|
|
[Re: Tange]
04/02/2021 16:34
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det siste får vi håpe. Med kobber inn, som etter truslene skal utfases i '22-23, og særdeles dårlig mobildekning håper jeg å slippe å måtte gå tur for å ringe, i fremtiden. Avslo fiber pga. alt for høye oppstartkostnader og høyere driftskostnader. Med 5G 'rett rundt hjørnet håper jeg jeg satset på riktig hest (og at fiberleverandøren tabbet seg ut). Signalene fra Telenor er hvert fall at datapakker ikke skal bli noe særlig tema med 5G. I bedriftsmarkedet er det allerede IP VPN på 4G med fast pris per måned for båndbredde, mens det i privatmarkedet er 4G med 2TB per måned som går ned til 5Mbit når en går over 2TB. Med 5G er det varsla at det bare vil bli snakk om båndbredde i ulike hastigheter uten en gitt mengde data per måned.
|
|
|
04/02/2021 17:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det dumme med fiber er at den eies av opprinnelig leverandør, så man er i praksis låst til EN leverandør med mindre nye gidder grave inn nytt og grøfte hele nabolag og landsdeler...
Jeg har nett via fiber fra Telenor. Det ringer på døren her minst et par ganger i året av selgere som prøver å lokke meg over på annen nettleverandør. De sier at selv om Telenor eier kabelen, kan man selv velge internettleverandør, og sammenligner det med strøm: Selv om et selskap eier ledningene, men man kan selv velge strømleverandør. Jeg har ikke giddet å bytte. Det jeg lurer på, som og selgerene ikke kan/vil svare på er om jeg fortsatt må betale en form for leie for bruk av fiberkabelen, dersom jeg velger en annen nettleverandør. Det ville ikke være så urimelig. Telenor - i mitt tilfelle- har brukt mye penger på fiberkabelgraving her. De skal vel ha noe igjen for det.
|
|
|
04/02/2021 18:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er særlig det siste opp mot pris som er det som er mest spennende. Idag har jeg 10 Mbit (men måler stortsett 12) som holder 9 av 10 dager. regner med at ca. 25 vil være nok 99 av 100 dager.
Bigblu som skal ha dekning her lover opp til 100 Mbit, men mot usikker månedpris (må fylle ut skjema, som jeg ikke gidder). Problemet er at de får r*va omtale, og fra-prisen ligger uansett over det jeg betaler nå.
Ice har i følge deknnigskartet god dekning, men ikke godt nok tilbud ennå. Og alt på kartet rundt huset er bare basisdekning (isf. god), så jeg vil ikke juble for god dekning før jeg ser reelle måledata.
Telia sier de ikke har.
Men i løpet av to år kommer det til å skje veldig mye. Får sitte på gjerde litt til.
|
|
|
[Re: Tex]
08/02/2021 12:49
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Det dumme med fiber er at den eies av opprinnelig leverandør, så man er i praksis låst til EN leverandør med mindre nye gidder grave inn nytt og grøfte hele nabolag og landsdeler... Jeg har nett via fiber fra Telenor. Det ringer på døren her minst et par ganger i året av selgere som prøver å lokke meg over på annen nettleverandør. Telenor er foreløpig den eneste leverandøren som er pålagt å selge tilgang til sitt eget fibernett. Usikker på hvordan regningen ser ut for deg som sluttbruker, men tipper vel det blir som for xDSL på kobbernettet hvor Telenor fakturerer leverandør uten å involvere sluttbruker.
|
|
|
21/02/2021 07:49
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Målte netthastigheten med nettfart.no i dag tidlig, - resultatet var nedslående: Nedlasting 6,8 mbps, opplasting 29,1 mbps. Vi har et abonnement som heter LYN, og det skal gi oss 50 mbps nedlasting og også 50 mbps opplasting. Vi får altså ikke det vi betaler for.
Spurte en tekniker fra en annen leverandør som arbeidet i nærheten om han kunne ha noen ide om hva den lave nettfarten vi har opplevd de siste ukene skyldes. Han lurte på om leverandøren Lynet hadde oversolgt seg, altså at de har solgt sg inn til flere abonnenter enn de kunne betjene. Ikke vet jeg. Lynet er kontaktet om saken, så vi får se hva løsningen eventuelt blir.
Ikke mye preg av "LYN" for båndhastigheten fra nettleverandøren Lynet for tiden!
Redigert av Anomyn; 21/02/2021 12:37.
|
|
|
22/02/2021 08:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Målte netthastigheten med nettfart.no i dag tidlig, - resultatet var nedslående: Nedlasting 6,8 mbps, opplasting 29,1 mbps. Vi har et abonnement som heter LYN, og det skal gi oss 50 mbps nedlasting og også 50 mbps opplasting. Vi får altså ikke det vi betaler for.
Spurte en tekniker fra en annen leverandør som arbeidet i nærheten om han kunne ha noen ide om hva den lave nettfarten vi har opplevd de siste ukene skyldes. Han lurte på om leverandøren Lynet hadde oversolgt seg, altså at de har solgt sg inn til flere abonnenter enn de kunne betjene. Ikke vet jeg. Lynet er kontaktet om saken, så vi får se hva løsningen eventuelt blir.
Ikke mye preg av "LYN" for båndhastigheten fra nettleverandøren Lynet for tiden! Måler du med kabel rett i Lynet router, eller wifi?
|
|
|
10/03/2021 06:35
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
I dag kl 0729 var hastigheten lavere enn vanlig: Nedlasting 5,5 mbps, opplasting bedre med 45 mbps. Gjentar at vi betaler for 50 - 50. Tar kontakt med Lynet nok en gang. De pleier ikke svare, men vi prøver...
|
|
|
10/03/2021 10:11
|
Anomyn
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ny måling av nettfart kl 11 i dag: Nedlasting 11,4, Opplasting 12,0 Ping 26 ms, Jitter 4 ms. Lynet har, som vanlig, ikke besvart henvendelse. Mulig det er opptatt med å besvare klager på lav hastighet?
|
|
|
10/03/2021 12:14
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Du sier fortsatt ikke noe om hvordan du tester hastigheten? Pc, tablet, telefon? Kablet eller wifi?
|
|
|
|
|