Takker så mye! Viktigste for meg var leveringstid, denne kan leveres nå. Eneste negative er baknavet som er av DT370 type. Men hvis det skulle ryke er det forhåpentligvis greit med norsk leverandør for reklamasjon.
Alle dør, men ikke alle lever
Re: Ny karbongravel til <30k
[Re: ]
#265330419/03/202112:02
Hvis det er den svarte Gavia Terraen du tenker på så er jeg helt enig. Den ser veldig mye bedre ut i den virkelige verden, med svart metallic lakk med noe digg glitter i.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
#265330819/03/202112:16
Ribble får vel bygd sine rammer i Kina som så mange andre. Så om Waltly ikke tar i mot bestillinger er det muligens en sammenheng der med forsinkelsene? De bygger jo for flere vestlige merker..
#266966322/06/202120:29
Om det er titan-krise, kan kanskje Litespeed være en løsning? "Alle" kjører med lange leveringstider om dagen, men Litespeed kjører faktisk sommersalg og har nylig lansert varianter mer Ekar. Virker å ha sykler snarlig klare for levering i motsetning til "alle" andre. Har derimot ikke verifisert, men snuser innom dem i fortsatt pågående vurdering av ny sykkel...
#267031127/06/202121:45
Ribble CGR var snasen! Men CGR SL med Ultegra kommer på 9.2kg - det er litt vel mye. Blir feil å gå fra alu til karbon, doble nyprisen på sykkelen og samtidig gå opp i vekt.
#267075329/06/202119:51
Siden det er et tilbakevendende tema :-) så tenkte jeg nå iallefall nevne at jeg er på andre sesongen med min GR300 og er godt fornøyd. Bruker den alle fire årstider, på alt fra touring til lette grusturer til vintersykling og bikepacking. Men til raske asfaltturer i prestasjonsmodus på godværsdager er fremdeles karbonhingsten å foretrekke. Her er min GR300 med alle rackene satt opp til sommerens utflukter. (tubus airy / king cage manything cage / king cage lowering cage)
#267105101/07/202122:46
Ja, jeg kjøpte opprinnelig med anodiserte logoer på panel og gikk litt lei av logoene, de var fine nok men det modnet seg frem at jeg synes store flater med skinnende ren titan er finere, det er et vakkert materiale.
Det er veldig enkelt å brushe opp sykkelen. Jeg bruke 1-2 timer på det i vinter. Alt man behøver er rød scotchbrite, godt forklart i denne videoen: https://youtu.be/EaJqiUdmiA8?t=70
Det er endel ulike finisher på titansyklene, der er det gjerne noen ting det er greit å kjenne til: - Moots og noen andre kjører mye på 'sandblasted' finish. Det er fint å se på, men får man scratcher og det slites ned, og man får lyst til å 'resette' så må det som regel sendes tilbake (moots f eks. selger refinish-pakker på syklene sine). - Titan med helt speilblanke finisher - gjerne kalt 'polished' - er veldig fine å se på, men noe mer krevende å holde ren ift fingeravtrykk og fettmerker, og heller ikke enkelt å 'resette' finish selv. - De enkleste å få til å se ut som opprinnelig, med en minimal innsats selv, er de som gjerne omtales som 'brushed''. Teknikk som i videoen.
Så til materiale og bygg: noen produsenter bruker 'butted tubing', på noen av modellene. Det de da typisk gjør er å tynne ut deler av rørene, der de synes de kan gjøre det. Litespeed og Moots f.eks. bruker stor sett slik 'butted' tubing. Sykler bygd med butted tubing er gjerne noe lettere enn sykler uten butted tubing. Det kan utgjøre 250-300 gram. Min ramme har ikke butted tubing. Den veier (veid selv) ca 1900 gram, med ramme for disc brakes, intern kabelføring og bra med grommets/mounts. En tilsvarende titanramme i samme størrelse/modell med butted tubing og av de lettere utgavene vil typisk kunne ligge på 1600-1650. Så f.eks. Litespeed Watia og tilsvarende Moots-modeller vil ha noe lettere rammer enn min GR300. Om dette har noe å si i forhold soliditet osv vet jeg ikke. Jeg tror nok butted drar opp prisen. Ift spørsmål om gaffel: jeg merker ikke noe utpreget stivhet der i ene eller andre retningen, viktigste bidragsyter til komfort er vel uansett dekk og andre ting. Jeg tenker på det som en fordel med lett karbongaffel (stock veier den 480 gram før kutt) for å holde totalvekt på bygget nede.
Du kan bruke en uke på å lese om det er lurt å ha butted eller plain gauge på titanrammer. Det som er sikkert, er derimot ar prisen for butted er ganske stiv. Har selv plain gauge på min, og tenker jeg får med titan for penga :-)
#267113302/07/202112:50
Jeg hadde en Serotta Concours titanracer for mange år siden (angrer i dag på at jeg solgte den). I størrelse 56 med lakk på ca 2/3 av ramma veide den 1391,7 gram. Veid hos gullsmed.
#267117802/07/202118:18
Ja, bevares. Den er super priset, og den frister her om de bare kunne laget den til høye mennesker! Var heller ikke holdbarhet jeg tenkte på da jeg skrev dette, men det ER faktisk mye interessant å lese av meninger fra rammebyggere der ute rundt butt eller ei. Må bare ta seg tid til å lese alt. Forresten så tror jeg du har en god jobb foran der om du vil fjerne logo. Ser ut som område rundt har en annen "puss" enn resten av rammen.
#267125803/07/202117:27
Største risikofaktoren på disse syklene er neppe materialet på rørene - om det er butted eller ikke - men håndverket i sveisen. Titan sveises i 'oksygenfrie' omgivelser, de tilsetter gjerne argongass i rørene og rundt mens de sveiser, det kreves godt håndverk for å lykkes bra og er ikke egnet for masseproduksjon. Det er en grunn til at de fleste custom rammebyggere bruker stål, det er langt mindre krevende materiale å arbeide med. Sånn sett er det selvsagt mer trygghet i ramme med livstidsgaranti enn med 3-års-garanti, men er rammen på den rimelige siden så er det kanskje heller ikke mye å tape og et pris-risiko-forhold som er bra.
På logoen ser det ut for meg som de først har brushed ned, deretter lagt dekke over (med hull til logoen) og sandblasted 'panelet' rundt. I så fall går det raskt å få brushed finish tror jeg. Men synes logoen er fin jeg, ville absolutt beholdt den (til du eventuelt går lei).
#267269017/07/202120:29
I fjor tok det gjerne 2-3 måneder hvis man bestilte på våren, jeg ser flere har rapportert leveranse på 4 uker nå i juni, det er raskt til å være de. Syklene produseres i hovedsak on demand og man havner i en kø.
#267272718/07/202113:21
Flott sykkel. Fikk beundret og berørt den da Tommek fortsatt holdt til i Drammensveien
Men du kan ikke spenne denne eventyreren fast på en rulle, nei. Da vil den bli deprimert, miste både livsgnist, saft og spenst, og bli like uinspirerende som det billigste karbon
#267279019/07/202109:26
Riktignok ikke 105, men jeg har skiftet rundt mellom 11-32, 11-34 og 11-36 på Tiagra uten å justere gir eller kjede.
Eneste jeg fikk problemer med var at plassering av skive måtte justeres (med shims) på et hjulsett for å unngå subbing. Den trenger ikke å bli et problem, men greit å vite om hvis man skal veksle mellom hjulsett.
Redigert av soeder; 19/07/202109:29.
#267281019/07/202114:01
Gratulerer med fin sykkel! Selvsagt ikke en 50% bedre sykkel, men det spiller null rolle. Jeg vil mene den kanskje er bedre/tryggere som titanramme enn f.eks. Ribble (kvalitet). Min erfaring er derimot at man blir mer motivert til å sykle, om man har en sykkel man virkelig har lyst til å sykle på. Da blir nok ikke dette feil.
Hilsen treg og gammel syklist med alt for fin sykkel selv :-)
PS - Om 5 år +/- bytter du ut noen deler og pusser litt på ramma, så har du en kliss ny sykkel.
Dette blir stas å se ferdig!
T.
#267351727/07/202118:08