Inspirert av denne tråden har jeg snevret valg av ny sykkel inn på Guillem Atalaya GRX. Jeg er dog i tvil om størrelse. Jeg er 176,5 cm, Inseam ca 82-83 cm. Dette gir meg en 55,6 cm ramme i deres kalkulator. Mine to siste sykler har vært str 54. Nåværende sykkel er en Canyon Endurace. Det er denne jeg er vant til, men om dette er rett str kan jeg ikke garantere annet enn at Canyon var sikre i sin anbefaling den gang. Jeg vil selvfølgelig har riktig størrelse, har bommet på dette før (på terrengsykkel riktignok, og på den siste valgte jeg en L i Ibis Ripmo, og du verden så godt jeg sitter der)
Sykkelen skal brukes til trening og tur. Jeg er ikke spesielt myk. Vil sitte avslappet, men ikke rett opp og ned heller. Size opp eller ned? 54 eller 56?
Her er tallene: https://geometrygeeks.bike/compare/canyon-endurance-cf-sl-disc-8-0-2018-s,j-guillem-atalaya-2020-54,j-guillem-atalaya-2020-56/
Redigert av wasabi; 09/02/202110:15.
Re: Ny karbongravel til <30k
[Re: ]
#264755709/02/202110:29
Large i J Guillem vil jeg si er for stor for deg. 394 mm vil passe meg på 184 perfekt med 100 mm stem. Med M og 1-2 cm kortere stem på denne enn på Endurace tipper jeg du vil sitte bra.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264756409/02/202111:04
Defintivt M/54. Du er et par cm lengre enn meg på både kroppshøyde og beinlengde, og jeg hadde nok gått etter en mindre størrelse enn M/54 (uten at det nødvendigvis er avgjørende for deg).
Redigert av Elmersen; 09/02/202111:19.
#264758609/02/202111:45
Endurace i S kommer vel med 90mm stem som standard...
Canyon skal ha ris for ikke å oppgi enkelte av de mest avgjørende målene for kjøreegenskaper, som krankdropp, rake/fremløp og trail/slep
Men de skal ha ros for sin "komponentgeometri" der det oppgis bl.a. høyde på avstandsringer, stemlengde, styrebredde og krankarmlengde for hver størrelse Likeledes oppgis det reach og drop for styret i beskrivelsen av komponentene
Canyon har tatt komponentgeometrien et skritt videre og introdusert stack+ og reach+, der man måler den vertikale stack/rammehøyde og horisontale reach/rammelengde fra krankhuset til toppen av styret, ikke toppen av styrerøret. Da får man de nøyaktige målene som påvirker sittestilling når sykkelen er satt opp akkurat slik den kommer i kartong fra Koblenz.
Canyon måtte oppfinne disse målene på grunn av den særegne Grail, med dobbeltdekker-styre, som ikke har alminnelige styrerør og der man dermed heller ikke får mål for alminnelig stack og reach som gir mening og kan sammenliknes med andre modeller.
Selskapet har siden tatt i bruk disse målene også for andre modeller, herunder Endurace.
Få plass til større rammebag sier du, da må jeg si jeg er grisete misunnelig på en kompis med Canyon Grail. Riktignok har han XL men med styrerøret helt opp under styret er det stor plass over flaskene til de kalas kule veskene fra Rapha som ser "skreddersydde ut til den modellen".
Nesten en grunn i seg selv til å handle Grail om du kan slumpe til å reise langt pokker-i-vold.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#264766509/02/202117:33
Siden trådstarter har sykkel på vei og tråden har utviklet seg til å bli en mer generell diskusjon, tenker jeg at denne dagsferske presentasjonen fra Bikeradar av fem nerdete detaljer er relevant. Er i grunnen ikke nerdete. Eller detaljer.
#264775310/02/202112:21
Pluss i boken til Ribble for det svaret. Krysser fingrene for at tåoverlapp ikke blir en sak.
Mens du tenker på komponenter og vesker (for det siste kan ekspedisjonstråden være nyttig), vender jeg tilbake til det aller viktigste spørsmålet i tråden:
Kan man si en gravel? Som i en karbongravel?
Jeg vil gjøre oppmerksom på at CGR i Ribble CGR Ti står for Cross Gravel Road.
Om man da bare ikke orker å si bike eller føye til -sykkel, må man i dette tilfellet utvilsomt si en titancrossgravelroad.
Bare nevner det.
Om noen fortsatt tror navn er uviktig, husk det klassiske intervjuet med Elton John fra 1991.
Så da blir spørsmålet om det er lurere å etterbestille 303 S for å få Allroad til en rimelig penge, eller om det beste er å bestille sykkelen med 303 S for å spare penger (men tape komponentverdi) og tid?
Ja, jeg er enig. Det blir spørsmålet. (Selv om jeg ikke skjønner hvorfor du sparer tid ved å endre sykkelbestilling, eller trenger to kassetter.)
#264863017/02/202113:07
1. Hvis du ønsker å BRUKE to hjulsett, altså med to ulike dekk for å ha den fleksibiliteten dette gir, er jo løsningen åpenbar => Kjøp 303S utenfor. 2. Om du vet at du IKKE vil bruke to hjulsett og vil ha minst mulig jobb med montering er også løsningen åpenbar => Endre din bestilling til 303S. 3. Om du derimot ikke klarer å bestemme deg nå om du vil bruke to ulike hjulsett eller ikke, er løsningen OGSÅ åpenbar => Kjøp 303S utenfor og test det ut.
Large i J Guillem vil jeg si er for stor for deg. 394 mm vil passe meg på 184 perfekt med 100 mm stem. Med M og 1-2 cm kortere stem på denne enn på Endurace tipper jeg du vil sitte bra.
Pga tilgang (mangel på egentlig) ser jeg igjen på Ibis Hakka MX som et relevant valg. Jeg er dog litt i stuss på størrelse. Jeg er 177 cm Ibis Hakka anbefaler str 55 til 170-183cm, så dette burde være spot on. Så jeg sammenlignet med min nåværende Canyon Endurace.
Det er en forskyvning i størrelsene. Canyon anbefaler meg sterkt str S: reach=376, stack=557 Denne er temmelig lik Ibis, str 53 reach=373, stack=550
Mens Ibis anbefaler som sagt str 55 reach=382, stack=580 Den er temmelig lik Endurace str M reach=382, stack=578
På reach og stack er disse modellene veldig like.
Dvs at Canyon anbefaler en mindre modell enn hva Ibis gjør. Hva er "rett"? Og ikke minst rett størrelse?
Redigert av wasabi; 19/02/202112:46.
#264890319/02/202113:06
Hvordan har du målt innersømmen din? Har inntrykk av at Canyon vektlegger det målet en del i sine anbefalinger.
- Uten sko og med underbukse står du med føttene i ca 10 cm avstand. - Ta et vater og trykk det lett oppunder skrittet/skrukken og få libellen til å ligge i vater. - Få en partner til å måle avstanden fra oversiden av vateret ned til gulvet. - Der har du den indre benlengden.
Hvordan har du målt innersømmen din? Har inntrykk av at Canyon vektlegger det målet en del i sine anbefalinger.
- Uten sko og med underbukse står du med føttene i ca 10 cm avstand. - Ta et vater og trykk det lett oppunder skrittet/skrukken og få libellen til å ligge i vater. - Få en partner til å måle avstanden fra oversiden av vateret ned til gulvet. - Der har du den indre benlengden.
Jeg har målt det på den måten ja.
#264892319/02/202115:29
Jeg var mer ute etter hvordan han spesifikt hadde målt lengden. Instruksene for benlengdemål varierer gjerne, noen vil for eksempel at man skal trykke vateret eller tilsvarende med en kraft som tilsvarer vekten på setet. Differansen mellom måten du beskriver og dette er i hvert fall et par centimeter og gir ofte ulik størrelsesanbefaling.
Jeg synes nå det var veldig spesifikt, men hvis dette gir deg forskjellige størrelser ville jeg ha gått på den minste av de to. Rent bortsett fra at stack/reach er det jeg vurderer før jeg ser på noe annet med en sykkelstørrelse.
Jeg har bestilt sykkel for en stund siden, men jeg ser jo at wasabi og jeg har såpass like skjermnavn at man kan bli forvirret. Er selv nysgjerrig på hva wasabi endte opp med.
Oisann! My bad! Du har helt rett, jeg blandet brukernavn. w....
Eller gjorde jeg det...confused at a very low level
Redigert av Furu; 23/02/202112:07.
Stig
#265267416/03/202111:47
Det er en del sykkeltråder å velge i her, men jeg prøver denne. Litt langt, men for dem som vil hoppe over historikken, ender det altså i vurdering av ny sykkel (eller en tilleggssykkel til den jeg har nå).
Etter at jeg kjøpte min første sykkel med bukkestyre i fjor (litt tilfeldig, da MTB-en jeg kjøpte året før gikk i stykker, ble reklamasjon, og jeg endte derfor opp med en av få sykler som var tilgjengelig på kort varsel), endret synet mitt på sykling seg fullstendig. Da jeg handlet var bruksområdet korte turer i marka en gang i blant, mer rekreasjon enn trening, samt bikepacking. Landeveissykling var noe jeg mislikte på det tidspunktet. Veier var kun en unngåelig transportetappe til marka. Før dette var en sykkel en sykkel, og jeg visste ingenting om noe.
Til min store overraskelse forandret sykkelen jeg kjøpte (Hard Rocx GT2) synet på sykling ganske radikalt. Fra å bli noe jeg ikke tenkte særlig mye på, ble jeg helfrelst. Med en mer egna sykkel ble landeveissykling gøy, tre-mils-turene jeg tidligere var stolt av å gjennomføre i marka, var ikke lenger langturer, men omveier jeg tok for å få litt lengde på turen hjem fra jobb. I stedet for en mil i marka vil jeg nå rundt Tyrifjorden. Med en skade i hofta fant jeg også en treningsform jeg i motsetning til løping og vekttrening kan holde på med uten smerter, og som til og med gjør kronglete ledd bedre, selv etter timer på setet.
Jeg sykla derfor mer fra august i fjor og til nå enn jeg trolig har gjort de siste 10 årene til sammen.
Min nye hobby har selvsagt kostet litt; sykkel, klær, mer landevisorientert hjulsett, osv., og sånn i sum er jeg fornøyd med sykkelen. Den duger hele året, og med to hjulsett kan den gjøre det meste helt ok. Skulle jeg handlet igjen i dag, med litt mer kunnskap om både sykler og hva slags sykling jeg liker enn hva tilfellet var i fjor sommer, ville jeg nok valgt en litt mindre grov blandeveissykkel, og jeg ville valgt en litt lettere sykkel av karbon. Jeg ville også valgt bort 1x11 gir til fordel for noe med muligheter for litt jevnere giring. Jeg liker muligheten til det letteste giret på bratte grusveier i marka og til turer med oppakning, men på lange landeveisturer er det irriterende å se forskjellen i fart når jeg girer - da overgangen mellom girene er litt stor (her har nylig innkjøp av sykkelkomputer gitt meg noen oppvåkninger, og jeg har blitt mer bevisst fart).
Noen vårlige turer på 700x38c (Schwalbe Speed) har også gitt noen ganske tydelige signaler om hvor mindre energi jeg bruker på å flytte meg med lettrullende dekk, sammenlignet med hva jeg tidligere har brukt.
En tanke har derfor begynt å vokse i meg, og kan sammenfattes i to muligheter (pluss den åpenbare: Slå tanken fra meg).
1. Selge sykkelen jeg har, legge rundt 35000 i ny blandeveissykkel, og bruke denne hele året. Da med litt smalere vinterdekk enn ISP-ene jeg har brukt i vinter. Sykkelen er tatt godt vare på, ser ny ut, og tatt de nye prisene på sykler i dette prissjiktet i betraktning, tror jeg den blir lettsolgt.
(Går jeg for dette alternativet, selger jeg den selvsagt ikke før jeg har ny sykkel, da opptil flere måneder uten sykling fortoner seg som et mareritt i disse koronatider).
2. Beholde sykkelen jeg har nå. Bruke den til rene grusturer og bikepacking i Rallarvegen-terreng, samt sen høst-, vinter- og vårsykling. 650B med 2.25 ISP for markadager i 10 kuldegrader, men litt mer lettrullende piggdekk på den typen føre som er akkurat nå (såpass mye is i skyggepartier at jeg ikke tør å sykle med sommerhjula om morgenen, samtidig som det å skifte til noe så ekstremt som ISP, er lite motiverende for asfaltsykling).
og i så fall gå til innkjøp av en mer landevisorientert god-værs-sykkel.
Inntil videre er det en tanke som har begynt å bygge seg opp, men det er i så fall her jeg trenger litt hjelp.
Sykkelen må ha dekklaring til en tur på Ring 4 (så ingen ren landeveissykkel, selv om jeg vet at det går), men den trenger heller ikke ta ekstreme knastedekk.
Den bør ha litt jevnere giring enn 1x11 SRAM Apex.
Den bør tikke inn på under 9 kilo.
Karbon.
Ergometri: Det er her det begynner å bli vanskelig. Hard Rocx oppgir ikke reach og stack på 2020-modellen av GT2 (de gjør det på 2021-modellen, men denne har 1 cm lengre overrør enn 2020-modellen i størrelse 56, så det er trolig ny ramme).
Jeg har således ingen aning om hvor aggressiv min sykkel egentlig er, da jeg ikke har andre erfaringer enn med denne, men i tester leser jeg at den er aggressiv til såpass grov sykkel å være (hva nå det betyr ).
(Jeg synes den er komfortabel, men har noen ganger tenkt at jeg burde prøvd med litt kortere stem).
Det ideelle ville vært å prøve ulike sykler, men det er lettere sagt enn gjort i år.
En sykkel jeg har kikket litt på er Fara Allroad (skyldes noen ganske overbevisende promo-videoer om «The Oslo Project», som nylig begynte å dukke opp i streamen min på Facebook og Instagram, så hvis de kan sykkel like bra som markedsføring ...). Inntil 38mm dekklating, forholdstallet når jeg deler reach på stack er omtrent som Hard Rocx GT2 2021-modell (men her synes jeg det er litt forvirrende at grussykkelen til Fara ifølge dette tallet er mer aggressiv enn Allroaden, så kanskje legger jeg for mye i dette tallet), ca. 8 kilo, og med et integrert bikepackingsystem som gjør at jeg nesten sikler.
Prisen er også innafor, med rundt 35 for grunnoppsettet med Shimano Ultegra r8020.
Lite testing og erfaringer på nettet, dog (finner ikke stort om deres tidligere års Allroad-modeller heller, selv om jeg ser at det er deres mest solgte sykkel).
Som dere har forstått heller mest mot alternativ 2, da jeg har blitt veldig glad i Hard Rocxen, og kanskje vil jeg ikke være særlig komfortabel med å bruke en noe dyrere sykkel på salta vinterveier neste vinter. Dessuten liker jeg følelsen av feite piggdekk i marka, noe en mindre grov grussykkel ikke vil gi meg muligheten til.
Går jeg for alternativ 1 (som har fordelen at det er billigere), må sykkelen naturligvis bli noe grovere enn Fara Allroad, og i så fall er Fara (grus), Orbea og Rondo RUUT alternativer. Sistnevte er akkurat nå å finne i et godt tilbud i min størrelse hos BikeShop, men jeg kan ikke gjøre et 35000-kroners-innkjøp uten å tenke grundigere gjennom det, så det må drøyes litt.
Dette ble langt, og jeg vet ikke om dette er rett tråd, men er det noen som har noen innspill til sykkel? Spesielt dette med reach, stack og andre forholdstall forvirrer litt.
Og hva med Fara? Erfaringer?
Redigert av torbus; 16/03/202111:49.
#265269616/03/202112:17
Virker som du er glad i GT2'n din og har det fint med den, synes du skal beholde den til grovere grus, eventyr og vinter. Det er en kul sykkel! Har du forsøkt å ha en kassett med tettere spacing på det raske hjulsettet ditt så det ikke blir så store hopp mellom gira?
Ellers har jeg innsett at det å bare ha en sykkel til alt er fånyttes. Av og til er det gøy å sykle fort på asfalt, og da er det ingenting som kan måle seg med en kvikk og livlig racer. Til alt mulig annet har jeg Fairlight Faran med heldekkende skjermer, dynamolykter og dekk som takler det meste, den gjør litt samme nytta som din GT2.
Ville nok også beholdt GT2 til bikepacking og vinter, om økonomi og plass tillater det. Det siste året har sykler blitt dyrere, og nå er man dessverre litt prisgitt hva man får tak i av både komplette sykler og deler. Så du skal ha flaks for å faktisk få tak i noe som tikker alle bokser før sesongen er over. Vente noen år med drømmesykkelen? (Om drømmesykkelen er en Fara og du får bestilt kan du selvfølgelig se bort fra dette
Som et alternativ til det du allerede har tenkt på:
Uten å selv ha testet den (eller sjekket geometri) syntes jeg fortsatt dette virker som et av de bedre kjøpene nå til dags (om du vil ha noe til asfalt): Zoncolan Disc 2.
Ja den er noen år gammel og har ikke de plass til de største dekkene (kommer med 28, vet noen om det er maks?), men du får karbonramme, Di2 og skivebremser til godt under 30'. Og ikke minst, den skal være på lager. Evt. penger til overs ville jeg spart til nytt hjulsett.
Redigert av BZE; 16/03/202112:51.
#265275316/03/202117:03
Skal tenke litt på dette, da det uansett ikke har noen hast, men jeg heller nok mot at jeg begynner å forstå hvorfor sykkelfrelste stort sett har mer enn en sykkel, at det uansett må gjøres noen kompromisser, men at disse kompromissene fort blir i overkant store dersom alt man ønsker forsøkes dyttet inn i en og samme sykkel.
Jeg tar meg nok en tur inn til Skøyen og kikker på Fara-en når korona-restriksjonene muliggjør det igjen.
#265278416/03/202120:14
Min refleksjon rundt dette er at det fort blir for mange kompromisser om man skal ha en sykkel som kan brukes til "alt". Enten i form av at den ene sykkelen blir suboptimal til ett av bruksområdene, eller at det krever for mye tilpasning for å skifte mellom bruksområdene. Hvor mye kompromiss man er villig til å leve med varierer av egne preferanser dog.
Økonomi er jo selvsagt noe å ta hensyn til, men det koster også å ha en lett og bra sykkel som du bruker i saltslaps.
Mitt perfekte oppsett med bukkestyre tror jeg ser ca. sånn ut:
En racer-racer med 28-30 mm digge asfaltdekk, noenlunde lett og fjong, henger i boden med landeveispedaler og en lite seteveske. En grussykkel med ca. 40 mm dekk med knaster, vekt ikke så farlig, ikke så fjonge slitedeler, henger i garasjen med xtr-pedaler og en medium rammeveske.
Om i tillegg racer-raceren lar seg sette opp med litt grovere dekk for en sånn ferietur hvor du må ta med en (kompromiss-)sykkel tror jeg dette kan bli ganske bra.
#265298217/03/202120:59
Da er Zipp 303 S bestilt, sammen med et par Schwalbe One TLE 28mm, skinwall så klart. Dette blir det forhåpentligvis litt raskere alternativet til Mavic Allroad som står på sykkelen.