Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Strava og custom pulssoner

Strava og custom pulssoner #2646516 01/02/2021 08:29
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg la inn olympiatoppen sine soner på Strava for endel måneder siden. Etter det så har formkurven helt stagnert og heller gått nedover. Virker som om Strava fortsatt regner etter sine soner så hard trening blir ikke kalkulert til å monne mer enn å holde formen ved like og knapt nok det.. Ja,jeg vet at formen blir som den blir uansett hva Strava sier men hadde jo vært morro å visst om dette var ett kjent problem og man må bruke Strava sine pulssoner for å få ett nogenlunde riktig resultat på formkurven?

Re: Strava og custom pulssoner [Re: Tronda] #2646530 01/02/2021 09:37
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Min antagelse er er at Strava med egne pulssoner har gitt deg "for god" form, relativt sammenlignet med å bruke OLT sine soner. Standardsonene 50/60/70/80/90 medfører mer tid i høyere sonetall enn OLT. Sone 3 på standard er mellom 70 og 80% av maks, OLT 82-88%. Etter en stund er Strava kalibrert for OLT soner og vil vise riktig utvikling. Men hvis du ikke vil godta nedturen ved å se at formen daler i en graf så må du sette tilbake til standard.

Re: Strava og custom pulssoner [Re: Tronda] #2646547 01/02/2021 11:18
ventle Online
Besatt
Besatt
Det er riktig som kolli sier at du får mindre uttelling for en gitt innsats, målt i den arbitrære måleenheten "training impulse" (som er grunnlaget for formkurven), når du endrer til OLT-soner, ettersom du da får mindre treningstid i høyere soner. Dette har ingen betydning når du kommer ut av overgangsfasen mellom gamle og nye soner, som varer i 6 uker etter at du har oppdatert sonene, utover at du ikke kan sammenligne verdiene før og etter endringen.

Husk også at formkurven egentlig ikke er et mål på hvor godt trent du er, men mer et mål på hvor høy treningsbelastning du ligger på over tid. Kurvene beregnes etter samlet training impulse per dag, på følgende måte:
Fitness: gjennomsnittlig daglig training impulse over de siste 6 uker
Fatigue: gjennomsnittlig daglig training impulse over de siste 7 dager
Form: differansen mellom fitness og fatigue dagen i forveien
Høyere verdi på "form" betyr altså bare at du har hatt jevnt høy belastning de siste 6 ukene sett under ett, men samtidig mye lavere belastning den siste uka.

Du kan velge om du vil vise formkurven bare basert på relative effort (som beregnes ut fra puls eller perceived effort), fra tråkkeffekt (for sykkeløkter med wattmåler) eller begge deler. Min erfaring er at tråkkeffekt gir mye høyere verdier på formkurven enn relative effort, slik at en intervalløkt på sykkel gir mye høyere "score" enn en tilsvarende hard intervalløkt med løping (når jeg viser formkurve basert på power and relative effort).

mvh Helge
Re: Strava og custom pulssoner [Re: kolli] #2646554 01/02/2021 11:48
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: kolli
Min antagelse er er at Strava med egne pulssoner har gitt deg "for god" form, relativt sammenlignet med å bruke OLT sine soner. Standardsonene 50/60/70/80/90 medfører mer tid i høyere sonetall enn OLT. Sone 3 på standard er mellom 70 og 80% av maks, OLT 82-88%. Etter en stund er Strava kalibrert for OLT soner og vil vise riktig utvikling. Men hvis du ikke vil godta nedturen ved å se at formen daler i en graf så må du sette tilbake til standard.

Ja, det stemmer det at formtallet var mye høyere med Stravasoner og "sufferscoren" var jo mye høyere også og om man holdt seg i gang så pekte formkurven oppover. Greit nok at tallet eller verdien de bruker til å beskrive form gikk ned men ser ut til at den lave "sufferscoren" nå ikke monner nok til å skape stigning i form om du skjønner.

Moderator  support