Min bedre halvdel er i arbeidet med å omarbeide master-oppgaven sin til en vitenskapelig og fagfellevurdert artikkel. I den forbindelse er med-forfatterne/veilederne hennes veldig opptatt av at hun skal gå gjennom artikkelen for å sjekke setning for setning opp mot masteroppgaven sin for å sikre at hun ikke plagierer seg selv. Ettersom oppgaven hun har skrevet er dette et relativt omfattende arbeid, og jeg prøver derfor å hjelpe henne med å se om jeg klarer å finne et verktøy som kan kjøre en plagiatkontroll mellom dokumentene. Utfordringen jeg kan komme på er at man ved å gjøre dette evt legger igjen et "spor" av artikkelen, som en senere plagiatkontroll fra tidsskriftet hun jobber mot publisering i. Ettersom masteroppgaven hennes fort ikke er helt tilgjengelig over alt, så bør vel også verktøyet ha mulighet for å legge inn denne for sammenligning?
Alternativet slik jeg ser det er å sjekke setning for setning fra artikkelen i word med søkefunksjonen, men da mister man fort "nestenlikheter" som jeg tipper et verktøy for plagiatkontroll vil plukke opp? Noen som har erfaring med noen trygge verktøy?