Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Plagiatkontroll av egen artikkel

Plagiatkontroll av egen artikkel #2646267 29/01/2021 10:18
M
Mr.Jacobsen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Min bedre halvdel er i arbeidet med å omarbeide master-oppgaven sin til en vitenskapelig og fagfellevurdert artikkel. I den forbindelse er med-forfatterne/veilederne hennes veldig opptatt av at hun skal gå gjennom artikkelen for å sjekke setning for setning opp mot masteroppgaven sin for å sikre at hun ikke plagierer seg selv. Ettersom oppgaven hun har skrevet er dette et relativt omfattende arbeid, og jeg prøver derfor å hjelpe henne med å se om jeg klarer å finne et verktøy som kan kjøre en plagiatkontroll mellom dokumentene. Utfordringen jeg kan komme på er at man ved å gjøre dette evt legger igjen et "spor" av artikkelen, som en senere plagiatkontroll fra tidsskriftet hun jobber mot publisering i. Ettersom masteroppgaven hennes fort ikke er helt tilgjengelig over alt, så bør vel også verktøyet ha mulighet for å legge inn denne for sammenligning?

Alternativet slik jeg ser det er å sjekke setning for setning fra artikkelen i word med søkefunksjonen, men da mister man fort "nestenlikheter" som jeg tipper et verktøy for plagiatkontroll vil plukke opp? Noen som har erfaring med noen trygge verktøy?

Re: Plagiatkontroll av egen artikkel [Re: Mr.Jacobsen] #2646272 29/01/2021 10:29
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det finnes online-verktøy som kan brukes til dette. Se f.eks. copyleaks.com

Re: Plagiatkontroll av egen artikkel [Re: Mr.Jacobsen] #2646309 29/01/2021 13:06
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Hvorfor er det et problem å plagiere seg selv, når teksten formodentlig ikke er utgitt i kommersiell form?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)

Moderator  support