|
|
Wifi repeater
|
Wifi repeater
28/01/2021 15:50
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
I serien LarsB lurer på ting å kjøpe som sendes fra Bjölzen hjemmebüro har vi kommet til Wifi Reapeter.
Jeg har marginal dekning på do, soverommet og vaskerommet. Det siste er åstedet for Zwifting. For selve syklngen spiller det liten rolle. Bluetootkoblingen mellom Elite Direto og PC eller Ipad er steinsolid og byr ikke på problemer. En sjelden gang bli jeg helt alene på veien i noen sekunder, heller ikke dette er et problem. Men Companion appen er sjelden samarbeidsvillig. Der har jeg bare kontakt med hva jeg driver med i sekunder om gangen.
Jeg trenger altså bedre nett på vaskerommet. Jeg bor i 110 m2 leilighet med en del betongvegger mellom arbeidsrommet der Get ruteren står og vaskecaven. Hva er bra funker, og ikke minst sørger for at telefon og PC/iPad alltid tror de er på samme er på samme wifi-nett?
[edit] gjerne kompakt siden den må bo i kleskottet, fint om den ikke trenger en nettverkstekniker for å funke stabilt også. [/edit]
LarsB it's a jungle out there
Redigert av larsb; 28/01/2021 15:52.
|
|
|
Re: Wifi repeater
[Re: larsb]
28/01/2021 17:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mesh med flere bokser overalt, evt kablet backbone og flere aksesspunkter styrt fra samme kontroller. Sistnevnte er nok for spesielt interesserte
|
|
|
28/01/2021 18:04
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har et stort hus i to etasjer, og delvis med murvegger. Jeg har prøvd mange «siste state of the art» rutere m.m., som har funket sånn passe. Innstallerte Air Ties for et år siden, som fungerer meget bra. Og de er barnslig enkle å sette opp, og fungerer stabilt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
28/01/2021 18:20
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
110kvm er ikke noe problem for en god gamingrouter. Har akkurat installert tp link m4 med to satellitter i et hus vi leier ut. Huset er 103kvm over tre etasjer med etasjeskille og vegger i tømmer. Har full dekning i alle etasjer, men det hadde nok holdt i massevis med en satellitt. Boksene er middels store med et relativt anonymt design.
|
|
|
28/01/2021 19:14
|
Filip
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har god erfaring med Google Nest. Jeg har en router koblet med kabel til den eksisterende fiber/wifi-routeren, og så har jeg en Nest router til i den andre etasjen. Problemet mitt var ikke dårlig dekning, men at det var litt ustabilt, måtte restarte routeren minst to ganger i måneden, men nå har jeg ikke ofret wifi-nettet en tanke siden jeg monterte Nest-routerne.
De har et trådløst punkt også, men Altibox som jeg kjøpte fra anbefalte to routere i stedet for en router og et wifi-punkt, så jeg har ikke erfaring med det.
|
|
|
29/01/2021 07:27
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gjorde det enklest mulig og trakk en kabel inn på hjemmekontoret og koblet til en Linksys AC1200 MAX extender. Kablet nett til jobb-PC-en og wi-fi for mobil og annet. Funker supert og kostet totalt under 1500.
|
|
|
[Re: ]
29/01/2021 08:26
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Mesh hvor satelittene har ethernetplugg(er) i seg. Dette vurderer jeg også til neste innkjøp. Ikke pga dårlig dekning, men fordi jeg har en del enheter som krever ethernettilkobling. Og med altibox ligger hjemmesentralen og dermed tilknytningen til ruteren midt i stua - og det hadde vært herlig å kunne flytte en del av disse enhetene til kontor, e.l. Google Mesh sine accesspoints har vel ikke ethernet?
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/01/2021 08:42
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Mesh med flere bokser overalt, evt kablet backbone og flere aksesspunkter styrt fra samme kontroller. Sistnevnte er nok for spesielt interesserte (...)fint om den ikke trenger en nettverkstekniker for å funke stabilt også (...) Allerede første innlegg er 100% tro mot terrengsykkelforumet.no ånden  Utover det har jeg fanget opp at meshnettverk kan få zwiftenheten og mobilen til å tro at de er på ulike nettverk, dette vet jeg lite om. Og det er noe jeg ikke gidder å lære meg. Derfor ønske om enkelt oppsett og stabil drift. LarsB
|
|
|
29/01/2021 08:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mesh med flere bokser overalt, evt kablet backbone og flere aksesspunkter styrt fra samme kontroller. Sistnevnte er nok for spesielt interesserte (...)fint om den ikke trenger en nettverkstekniker for å funke stabilt også (...) Allerede første innlegg er 100% tro mot terrengsykkelforumet.no ånden  Utover det har jeg fanget opp at meshnettverk kan få zwiftenheten og mobilen til å tro at de er på ulike nettverk, dette vet jeg lite om. Og det er noe jeg ikke gidder å lære meg. Derfor ønske om enkelt oppsett og stabil drift. LarsB Det er hele poenget med mesh, at enheter ER på samme nettverk. Om du også har mobil og swift i samme rommet vil de 99% sikkert også koble til samme accesspunkt. "Ønsket om enkelt oppsett og stabil drift" = et godt mesh. Google er nevnt(selv om jeg ikke vil ha google assistant som kontinuerlig lytter på samtaler etter "ok google"), TP-link anbefales av flere, Ubiquiti det samme. Repeater er i min mening og erfaring en dårlig omvei, generelt, men kan i gitte situasjoner fungere ok.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/01/2021 10:20
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg kjører en Netgear Orbi RB50 mesh med to noder. En står med kabel der fiberen kommer inn i leiligheten, og dekker soverommene og bad veldig godt, og en annen står ca midt i leiligheten og dekker stue, kjøkken og balkong. Har aldri dårligere enn 200mbit/s uansett hvor jeg er. Repeater er 2010.
Mesh ER samme nettverk hele veien. De forskjellige nodene snakker sammen på en egen kanal, og forteller hverandre hvem av dem som har best kontakt med mobilen/pcen din, og de kobler over selv. Med repeater er det mobilen din som selv må bytte nettverkstilkobling, og det funker bæsj.
|
|
|
29/01/2021 10:40
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg mener jeg slet med noe lignende da jeg så vidt prøvde meg på zwift i kjelleren for litt over et år siden. Jeg mener å huske at jeg satte opp telefonen, med companion app, som wifi hotspot og koblet alt involvert utstyr (pc) til det wifi-hotspotet. Det forutsetter dog at man har et abonnement med nok datatrafikk.
Jeg tror dette fungerte, men jeg husker ikke, for jeg gikk lei av hele zwift-opplegget på 4. økta eller noe sånt. Jeg gikk meg heller noen turer for å få vært i aktivitet mens venstrearmen var i gips og gjenopptok utendørs-sykling da legen ga klarsignal.
|
|
|
29/01/2021 10:52
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Hei! Mesh er nok tingen for deg og.
Er middels data interessert, men ikke spesielt flink og liker i perioder å grave meg ned i tekniske løsninger for at det deretter skal funke stabilt over tid. Er lite glad i ting som ikke virker og i denne tiden med 2 - 4 personer på hjemmekontor/skole så ikke fungerende nett ikke et option. Enebolig på 240m2 over 2 etasjer og inntak på vaskerommet hvor det tidligere stod en Netgear R7000 router og forsynte hele huset med wifi. Dekningen var sånn passelig grei overalt, men et bytte fra lokal leverandør av internett via koax kabel til homenet og fiber gjorde at inntaket endte bak tven i stua og i samme omgang begynte routeren å kødde.
Forsøkte en EX6000 repeater som er i slekt med R7000 routeren dvs. AC1900 og fra samme produsent samt en full reset av alt, men det ble aldri stabilt. Endte opp med et sett med Netgear Orbi RB50 (1 router og 1 satelitt) av ikke siste modell pga pris og det har vert dønn stabilt siden oppsett. En i sørvestlige del av huset i første etg ved inntaket og en nesten midt i huset i 2. etg.
Ett Wifi nett over hele huset og mellom 200-400mbit hastighet overalt basert på 1Gbit inn via fiber.
AG
Redigert av Gullars; 29/01/2021 11:02.
40+ and still climbing......
|
|
|
29/01/2021 11:02
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Google nest fikset alle slike problemer her i huset. Plug and play, og har aldri gjort en eneste restart eller mistet signalet igjen.
|
|
|
[Re: Sixtus]
29/01/2021 11:14
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg låner tråden til noen relaterte spørsmål ...
Altibox har gunstige priser på disse Nest-dingsene til Google. Per i dag har vi hjemmesentral og en Altibox Pluss i stua (kablet til hjemmesentral). Det er kablet ut fra gjesterommet der hjemmesentralen står til de fleste rom i huset (vi har ca 200m2 på samme plan).
Men - nede i kjelleren helt i enden av huset (formet som en L) hvor jeg har treningsrom er det litt dårlig WiFi. Jeg er i og for seg godt fornøyd med den Altibox Pluss-greia vi har, men disse ser kun ut til å være å få tak i brukt på finn.no. Bør jeg like gjerne gå over til Nest og kjøre tre slike kablet til hjemmesentralen, eller er det like greit å skaffe en Pluss fra finn.no til 500 kr og si seg fornøyd?
Bonusspørsmål er om jeg strengt tatt må ha en Nest der jeg i dag har hjemmesentralen?
|
|
|
29/01/2021 11:28
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har gått for Nest, og har en koblet til hjemmesentralen(og slik jeg forstod det, må en være det)og to til i hver sin etasje. Det er uttak for kabel på hver dings, og sånn jeg har forstått det kan man strekke kabel til en dings fra denne.
Jeg synes det virker bra, og det er praktisk å kunne legge inn tidsbegrensninger på diverse enheter til ungene slik at det ikke er wifi å få etter et bestemt klokkeslett på dager der det er skole dagen etter.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
29/01/2021 12:20
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg gikk for en TP-Link Deco M4 til hytta som har laftete tømmervegger, vi fikk ikke god dekning med én ruter. Så langt har det fungert utmerket. Det var Black Friday-tilbud, ser den koster en hel del mer nå, men er fortsatt relativt billig. Lett å sette opp gjennom appen. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5101705Jeg trakk ikke kabler mellom dem, men du har muligheten til det om dekningen ikke blir god nok. Hver dings har to plugger.
|
|
|
[Re: imag]
29/01/2021 13:17
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Altibox har gunstige priser på disse Nest-dingsene til Google. Er de egentlig så gunstige? Sist jeg sjekka så lå de en tusenlapp over hva de ligger på hos netonnet?
|
|
|
[Re: simson]
29/01/2021 13:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Altibox har gunstige priser på disse Nest-dingsene til Google. Er de egentlig så gunstige? Sist jeg sjekka så lå de en tusenlapp over hva de ligger på hos netonnet? Men du får "support" fra Altibox, hjelp til oppsett, konfigurering. Gunstig er de ikke, men sikkerstikk hvis du ikke har anelse hva du driver med. Det er samme med Get/Telia sin "wifi over alt".... men der leier man og betaler mye over tid. For min del, med litt peil, så vil jeg at medfølgende boks fra nett-leverandør skal gjøre minsy mulig. Sentraler har dårlig wifi, enda dårligere routing og switching. Jeg vil i praksis kun ha EN ip-adresse derfra, så fikser jeg resten sjøl... men har et knepp over snittet interesse og kunnskap(tror jeg da) :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/01/2021 13:53
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gjenga egentlig bare hva jeg ble fortalt av en kollega, så jeg måtte sjekke selv. Så vidt jeg kan forstå koster de 1890 kr/stk på netonnet. Altibox lar deg kjøpe dem for 1404 kr/stk med mindre jeg mistforstår noe. Det beløpet kan du også rentefritt nedbetale månedlig med 39 kr over 36 måneder. Jeg har rudimentær forståelse for det tekniske og negativ motivasjon for å sette meg inn i dette, så for meg høres det "gunstig" ut 
|
|
|
29/01/2021 14:02
|
gare
More than words
|
More than words
Vel, jeg syntes det var veldig enkelt å henvende meg til Altibox, få en pakke i posten og bare koble opp alt mulig. Det var plug and play i hvert fall
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: imag]
29/01/2021 14:17
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gjenga egentlig bare hva jeg ble fortalt av en kollega, så jeg måtte sjekke selv. Så vidt jeg kan forstå koster de 1890 kr/stk på netonnet. Altibox lar deg kjøpe dem for 1404 kr/stk med mindre jeg mistforstår noe. Det beløpet kan du også rentefritt nedbetale månedlig med 39 kr over 36 måneder. Jeg har rudimentær forståelse for det tekniske og negativ motivasjon for å sette meg inn i dette, så for meg høres det "gunstig" ut  Men du skrev i innlegget at du vurderte å ha 3? På min Altiboxside får jeg tilbud om å leie 3 stk for 1404 kr/år. Alternativt kjøpe de med en gang for 4212 kr. Pris på netonnet er 3490,- Men helt enig i det dere skriver om viktigheten av å ha noe som er enkelt, og som fungerer.
|
|
|
29/01/2021 14:28
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Her må gjerne noen som har mer peil enn meg arrestere meg, men slik jeg tolker det så kan du kjøpe en router og to WiFi-punkter for 3490 fra netonnet, mens Altibox tilbyr deg tre stk. routere for 4212. Helt ærlig så skjønner jeg ikke helt forskjellen på de to selv. Kan WiFi-punktet kobles til kablet nett så kan jeg selvsagt like gjerne kjøpe pakken fra netonnet.
|
|
|
29/01/2021 17:05
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjøpte en Mesh-pakke med tre TP-Link Deco M4 til 1950 kr. Hadde et fintuna opplegg fra før (for meg som ikke er nettverksekspert tok dette mye tid å få bra) med to rutere med kabel i mellom, der den ene var satt opp som aksesspunkt/repeater, men det var likevel for ustabil dekning i deler av huset (junior: "lagga noe sinnsykt" og "faller ut igjen, fattern").
Ut av boksen grusa det nye Mesh-opplegget det gamle med full dekning og tre til fem ganger hastigheten det gamle (opptil 450 Mbit). Deco-appen lar deg også se hvilken annen router de forskjelige boksene er koblet til og hvor sterkt signalet er slik at du kan justere på plasseringen.
PS! Bare husk å ikke legge ruter innenfor ruter i nettverket, da kan det bli krøll med adressehåndtering og synlighet. Hvis du har en veggboks med ruterfunksjon fra nettverksleverandøren din bør mesh-ruteren stå som aksesspunkt, ikke ruter. Dette er en avkrysning i appen.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
29/01/2021 17:12
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
PS! Bare husk å ikke legge ruter innenfor ruter i nettverket, da kan det bli krøll med adressehåndtering og synlighet. Hvis du har en veggboks med ruterfunksjon fra nettverksleverandøren din bør mesh-ruteren stå som aksesspunkt, ikke ruter. Dette er en avkrysning i appen.
Bra med erfaring - vurderer den selv. Men funker det hvis veggboksen/hjemmesentralen står i bridge-modus?
|
|
|
29/01/2021 17:14
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det bør gå greit. Da har man skrudd av ruter/adresse-håndteringen der.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
29/01/2021 22:11
|
Ole
More than words
|
More than words
Bra med erfaring - vurderer den selv. Men funker det hvis veggboksen/hjemmesentralen står i bridge-modus? Jeg hadde min Altibox hjemmesentral i bridge-modus. Plutselig en dag fikk jeg ikke kontakt med mediaserveren min mens jeg var utenfor hjemmet, og uansett hva jeg prøvde av port forwarding og UPnP hjalp ikke. Så viste det seg at Altibox-boksen hadde fått en oppdatering, og selv om bridge-modus fremdeles var påskrudd, så var deler av den allikevel aktiv. Måtte skru av og på igjen bridge, og så virket det. Tok bare noen måneder får jeg fant ut av det... Cheeses.
|
|
|
30/01/2021 14:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mesh hvor satelittene har ethernetplugg(er) i seg. Dette vurderer jeg også til neste innkjøp. Ikke pga dårlig dekning, men fordi jeg har en del enheter som krever ethernettilkobling. Og med altibox ligger hjemmesentralen og dermed tilknytningen til ruteren midt i stua - og det hadde vært herlig å kunne flytte en del av disse enhetene til kontor, e.l. Google Mesh sine accesspoints har vel ikke ethernet? Det har i hvert fall første generasjon. Brukte de flittig for å få nett til alle Kablede dingser, som TV-boks etc. Nå er jeg på ubiquiti unifi, må nok si at det er entusiastutstyr, og krever litt ekstra innsats for å sette opp, men er veldig bra når igang og god ytelse.
|
|
|
30/01/2021 16:28
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Løsningen kan være så enkel som å flytte Get-boksen din rundt et hjørne for å gi signalet en litt enklere ferd til vaskerommet. Hvis det ikke er praktisk mulig, kan du prøve å sende IP-trafikken gjennom strømnettet. Såkalt powerline. Hvis vaskerommet er på samme kurs som der Get-boksen står er det et lønnlig håp om at det skal virke. Koster ikke all verden og noen butikker tilbyr åpent kjøp, og det er 50% sannsynlighet for at du ikke får det til å virke.
|
|
|
[Re: Thomas-]
31/01/2021 07:25
|
Raskall
More than words
|
More than words
Løsningen kan være så enkel som å flytte Get-boksen din rundt et hjørne for å gi signalet en litt enklere ferd til vaskerommet. Hvis det ikke er praktisk mulig, kan du prøve å sende IP-trafikken gjennom strømnettet. Såkalt powerline. Hvis vaskerommet er på samme kurs som der Get-boksen står er det et lønnlig håp om at det skal virke. Koster ikke all verden og noen butikker tilbyr åpent kjøp, og det er 50% sannsynlighet for at du ikke får det til å virke. De trenger da ikke å være på samme kurs. Jeg har satt opp heldekkende wifi via devolo powerline-enheter i en 400 kvadratmeter stor mur-kirke over 3 etasjer. Har også fått wifi-signaler fra ruter til et rom i helt andre enden av en ishall via powerline-adaptere. Bruker det selv hjemme for å få både wifi og ethernet tilgjengelig på gaming-loftet til jentungen og det er definitivt ikke på samme kurs som ruteren. Har fått dette til å fungere i 100% av installasjonene jeg har satt opp (de ovennevnte pluss noen til). Man får ikke nødvendigvis full hastighet, men det blir godt nok. Har hatt lav latency og god brukeropplevelse hos alle.
|
|
|
31/01/2021 09:30
|
koppen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En litt annen (rimelig) løsning på problemet som jeg bruker med stort hell: Bor i fjerde etasje i 100 år gammel bygård med Zwift-rulle i kjellerbod. Har i utgangspunktet 70Mbit fiber i veggen i fjerde etasje som jeg, via stigledning fra 1950-tallet, sender til kjellerboden med "powerline" adaptere. Bruker en 5 år gammel sak fra Clas Ohlson. Får ca 25Mbit ned i kjellerboden som holder fint til Zwift og serier mens jeg sykler.
Brukte samme løsning i leiligheten før jeg gikk for mesh-løsning fra Google Wifi, men er fremdeles positivt overrasket over hva pluggene til 500kr fra Clas får til via strømnettet.
|
|
|
|
|