Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tursykling en dyr hobby

Tursykling en dyr hobby #2646039 27/01/2021 15:41
S
Sixtus Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Det er ny sesong, og påmeldingene til årets ritt er i gang. Da kommer som vanlig diskusjonen om at startkontingenter og lisenser er alt for høye. Denne diskusjonen er ikke noe nytt de siste årene. Her fra Stavanger Aftenblad i 1991:

[Linket bilde fra images2.imgbox.com]

Re: Tursykling en dyr hobby [Re: Sixtus] #2646506 01/02/2021 07:37
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, ritt er dyre. Men, om man har arrangert ett ritt ett par ganger, så er det en del penger som går ut også. Tidtagning, dommer, kioskvarer. Og om man er uheldig og har en klubb med dårlig dugnadsvilje, så må man betale for vakter. Sykler man mange ritt, så blir det dyrt. Men, om vi skal ha ritt, så er vi også avhengig av klubber som tjener penger på å arrangere ritt.
Uansett hvilken hobby man finner seg, så kan man gjøre det så dyrt man vil. Har en bror som driver med bil, da snakker vi penger som flytter på seg.(Selv om han faktisk tjener penger på sin hobby, motsatt av meg)

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Tursykling en dyr hobby [Re: Sixtus] #2646517 01/02/2021 08:35
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vi (Nesodden SK) arrangerer to ritt sammen med Drøbak SK. Vårtesten og Høstfesten (som bare er kos, navigering uten tidtaging eller vakter men burger & brus i mål)

I Vårtesten har vi ca 30 vakter, prisen var 349 kr i 2020 frem til 1. April (rittdato 19. April) og 499 etter samt 650 kr om du møter opp på dagen uten forhåndspåmelding. Vi betaler en del vakter (i praksis støtter vi en god sak - Rynkeby) og det er div kostnader til startnummer, alle for noe å spise/drikke i mål osv. Dersom det er slik at alle synes dette er for dyrt lurer jeg på hvorfor 75% melder seg på en uke eller to før rittet og betaler 499 kr. Slik det har blitt med svært mange sene påmeldinger er det gambling for arrangører som evt må ha godt belegg for å overleve og i det hele tatt å ta beslutningen om å gjennomføre eller ikke.

Jeg kan røpe at vi ikke gjør dette for å bli rike, både Nesodden og Drøbak har god økonomi og gjør dette for å vise at vi har et fint område å sykle i og et ønske om å sette klubbene på kartet. For oss ble det et ekstra løft med krav om kurs. Mange av våre som gjerne skulle syklet selv er ubetalte vakter eller hjelper til på annen måte. Det blir noen tusenlapper i kassa om det meldes oppholdsvær og mange hiver seg på siste uka men et nullsumspill om det meldes regn.

I tillegg til rene kostnader og logistikk opplever vi at vi virkelig stikker ut hodet mht omdømme / skader. Det har utviklet seg slik at mange går over lik for å komme seg frem i køen og risiko for at noen får alvorlige skader er absolutt til stede. 70 stk i puljene som vi hadde sist kan vi ikke fortsette med og neste gang kommer vi til å ha folk foran og bak i bil som kaster ut de aller galeste. Antall i pulje er en avveining mellom ressurser, folk som vanligvis sykler sammen i andre ritt og risiko. fremover blir risiko enda viktigere når vi gjør våre vurderinger.

Vi og mange andre kaller det tur ritt men det ser ikke slik ut. Jeg var så heldig å få sykle selv sist (i tillegg til å arrangere) men satte sykkelen i grøfta underveis og ventet til ambulansen kom. Når du ser en idiot som river sykkelen sin frem for å komme seg videre omtrent igjennom hodet til en rytter som ligger på ryggen nederst i en haug sykler og utstyr kan man lure på hva som skjer med 40-50+ åringer som muligens har blitt forbigått av yngre krefter på jobben. Mange legger seg i venstre fil, presser seg forbi feltet selv i blinde svinger og rett før bakketopper. Den stakkaren som ligger innerst til høyre og stadig presses bakover har høyest risiko for å bli klemt inn i autovernet og bli kjørt over av de bak. Når det er sagt er de fleste heldigvis opptatt av egen og andres sikkerhet og kjører trygt.

Neste gang vi arrangerer (forhåpentligvis 18. April 2021) gjetter jeg på at vi deler feltet i tre med < 35 , 36 - 49 og 50+ og damer samt en gruppe uten tidtaging. Antatt max 50 i hver pulje. Vi kommer til å få en gjeng 50 åringer som ønsker å komme i "pulje 1".

Så kort oppsummert mener jeg vi og andre kan forsvare prisen vi tar for å gjennomføre.

Redigert av EmilZipp; 01/02/2021 09:09.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tursykling en dyr hobby [Re: Sixtus] #2646548 01/02/2021 11:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg synes startavgiftene på ritt stort sett ligger på ett greit nivå,
engangslisensen er for meg bare en økonomisk støtte til ett udugelig styre i sykkelforbundet som med ujamne mellomrom kjører seg selv konkurs med vilje - jeg er godt forsikret andre steder

for meg som er listefyll og deltar i tre-fire ritt årlig så er kostanden med startavgift/lisens marginal. Bruker mer penger på å reise til rittene, for ikke å snakke om utgiftene til dekk, geller, sportsdrikk, nye trøyer og alt mulig annet tullete utstyr som jeg ikke trenger. Har sykler for over 100' og er fullstendig talentløs, men finner glede med sporten.

all ære til de klubbene som arrangerer ritt for bredden, jeg håper dere får ett greit overskudd som brukes på yngres avdeling, turer og julebord.

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support