|
Beskyttelse/sikkerhet til barn
|
Beskyttelse/sikkerhet til barn
27/01/2021 13:22
|
AndréH
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Guttungen (10år) har blitt mer og mer glad i sykling, og da spesielt i skog og mark (sti). Han har nå bestilt seg sin første fulldempa sykkel og derfor lurer jeg litt på hva andre tenker rundt hva barn burde sykle med. Kroppen leger det aller aller meste, men enkelte ting kan være verre. En god hjelm er selvfølgelig et minimum. Men hva annet kan være lurt? Sett litt på diverse små drikkesekker med integrert ryggplate. Sekk med drikke er uansett med, så kanskje ikke en dum idé å ha en med ryggplate? Noen som eventuelt har tips til ok rimelige sekker? Både til voksen og barn egentlig. Han er ikke i segmentet som hopper og spretter på hopp osv, så tviler på at kne/albue beskyttelse trengs. Men det kan selvfølgelig endres med årene. Andre har helt sikkert barn her, så kanskje noen vil dele sine tanker rundt dette 
|
|
|
Re: Beskyttelse/sikkerhet til barn
[Re: AndréH]
27/01/2021 13:48
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
iom at jeg har bestilt krage til meg selv og vurderer ryggplate så vil jeg anbefale krage i tillegg. Jeg ville nok gått for en kombi eller helhjelm, har Bell Super Air R og er veldig fornøyd. Tenker liksom at man "må" ha fullhjelm for å få uttelling for kragen, men vet ikke.
|
|
|
27/01/2021 13:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvaslags terreng kjører han? Kjører han hardt? er han tung? Knebeskyttere er nok veldig viktig, for å unngå skrubbsår og auau. Ryggplate ville nok ikke jeg kjøpt til min sønn før han kjører fort og grovt. Grunnen? Han er så lett at jeg ikke klarer å se hvordan han skulle klare å ødelegge seg selv med den syklingen han bedriver nå. Kjører dere i anlegg forholder ting seg annerledes. Tips til knebeskyttere er voksne albuebeskyttere hvis det er vanskelig å finne knebeskyttere i hans str. Jeg er dog oppriktig interessert i at du prioriterer ryggbeskyttelse før kne/albue hvis han ikke hopper og spretter. 
|
|
|
27/01/2021 13:59
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Er vel noe med risiko versus konsekvens, plutselig så får man det ene feile fallet der en ryggplate kan hindre langvarig/permanent skade. Men ville nok også hatt knebeskytter til ungen så...
Er uansett litt ekstra "fokusert" på sikkerhet etter å ha hørt om to stk med permanente lammelser etter fall på vanlig stikjøring :\
|
|
|
[Re: Ndreas]
27/01/2021 14:18
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
iom at jeg har bestilt krage til meg selv og vurderer ryggplate så vil jeg anbefale krage i tillegg. Jeg ville nok gått for en kombi eller helhjelm, har Bell Super Air R og er veldig fornøyd. Tenker liksom at man "må" ha fullhjelm for å få uttelling for kragen, men vet ikke. Nakkekrage MÅ ha helhjelm, hvis ikke kan den forårsake større skader enn å ikke bruke dem.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
27/01/2021 15:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
iom at jeg har bestilt krage til meg selv og vurderer ryggplate så vil jeg anbefale krage i tillegg. Jeg ville nok gått for en kombi eller helhjelm, har Bell Super Air R og er veldig fornøyd. Tenker liksom at man "må" ha fullhjelm for å få uttelling for kragen, men vet ikke. Nakkekrage MÅ ha helhjelm, hvis ikke kan den forårsake større skader enn å ikke bruke dem. Og ikke nok med det, en Super Air R eller lignende er ikke tilstrekkelig - en skikkelig utforhjelm som går godt ned! Men nakkekrage og ryggplate til lett stisykling er i aller høyeste grad å ta i, spør du meg. Nakkekrage kun ved utfor for min del, ryggplate i sekk er greit, men det er ikke ved lett stisykling skadefrekvensen på rygg er høyest, vel!? Se på XC, bl.a. er det noen som sykler med knebeskyttere, helhjelm eller ryggplate? Og det er jo typisk slik stisykling jeg kjører med mine barn... Det aller viktigste for oss voksne er å vite hvordan vår grense er og kjøre innenfor denne.
|
|
|
[Re: baronKanon]
27/01/2021 17:14
|
AndréH
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvaslags terreng kjører han? Kjører han hardt? er han tung? Knebeskyttere er nok veldig viktig, for å unngå skrubbsår og auau. Ryggplate ville nok ikke jeg kjøpt til min sønn før han kjører fort og grovt. Grunnen? Han er så lett at jeg ikke klarer å se hvordan han skulle klare å ødelegge seg selv med den syklingen han bedriver nå. Kjører dere i anlegg forholder ting seg annerledes. Tips til knebeskyttere er voksne albuebeskyttere hvis det er vanskelig å finne knebeskyttere i hans str. Jeg er dog oppriktig interessert i at du prioriterer ryggbeskyttelse før kne/albue hvis han ikke hopper og spretter.  Han kjører ikke hardt nei, og det er kun på sti i skog og mark enn så lenge. Hadde det vært DH eller på bane o.l. hadde jo saken vært klar på full beskyttelse. Tanken min er nok litt alla det Ndreas skriver at det kan hindre permanente ryggskader hvis om at dersom at man er maks uheldig. Er forsåvidt helt med på tanken at knebeskyttere kan være smart for å hindre skrubbsår og auau, men skrubbsår og auau overlever man alltid. At det er bra å kunne forhindre er klart, men tenker at det da må være noe som er behagelig å sykle med, slik at det ikke går utover gleden av å være på sykkelen. Takk for tipset ang voksne albuebeskyttere, skal sjekkes ut hvis det blir aktuelt. Jeg tenker kanskje ryggplate er så lite inngripende hvis det er integrert i en sekk at det nesten ikke er merkbart. Er derfor jeg tenkte at det kunne være smart. Det er inngripende på lommeboka, men det er jo sykling generelt  Flott med alle innspill, en skal jo ikke være over bekymret men samtidig tenker jeg det er en mellom ting på det og ikke bry seg 
|
|
|
27/01/2021 17:33
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Hjelm, knebeskyttere og hansker var vel det poden brukte på sti, og han fortsatt bruker på sti.
|
|
|
27/01/2021 19:11
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde vel en krypende mistanke idet jeg trykte kjøp Baron, men da får jeg ruge på den til jeg kjøper DH-hjelm. Takk for bekreftelsen uansett!
|
|
|
27/01/2021 19:45
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Hvis guttungen sykler på vanlig sti så ville jeg ikke krisemaksimert, blåmerker og skrubbsår skal en ti åring håndtere.
Jeg ville kjøpt en god og lett hjelm, kule briller, hansker, muligens kne- og albuebeskyttere, en lett og god sekk med litt skumgummi vil fungere som ryggbeskytter.
En god sykkel vil gjøre at farten øker og at skadene eventuelt blir alvorligere, det kan være skadeforebyggende å gi ham en HT isteden for en fulldemper, for å redusere farten. En tiåring har dårlig avstands- og fartsbedømmelse så jeg hadde lagt inn en liten innsats for å holde farten nede hvis du er redd for skader.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
27/01/2021 19:51
|
AndréH
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Mye vettu i det du skriver her Brabus. Er nok i de baner der vi ender med beskyttelse 
Redigert av AndréH; 27/01/2021 19:51.
|
|
|
28/01/2021 08:50
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
9-åringen min gidder ikke bruke knebeskyttere selv om jeg kjøpte dyre fine POC i riktig størrelse til ham. Men jeg setter på ham en liten camelback-drikkesekk som har vann og rosiner i seg. Bare sekken i seg selv er nok til å dempe det verste av rygg-vondt tipper jeg men hans lette vekt. Og han klager aldri på den, tvert i mot.
God hjelm har jeg kjøpt også, og hansker. Hansker er ikke dønn nødvendig, men gjør jo at han kan trene teknikk og ta mange småfall uten å tenke på det. De fallene hvor man ikke slår seg men fort hadde fått skrubbsår i hendene av...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
28/01/2021 10:37
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Gode hansker er undervurdert, inntill man har lært seg god fall teknikk vil man ta seg for med hendene og det kan ende med stygge skader. Til vanlig stisykiling annser jeg kne- og albubeskyttere for å være unødvendig, det kan plukkes frem til de sortmerkede stiene
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
29/01/2021 02:46
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Til stisykling trenger gutten hjelm og hansker. Ryggplate er overkill for unge i skogen. En drikkesekk er praktisk og gir litt beskyttelse. Mine to gutter har hjelm, hansker og barneCamelbak sekk. De er så lette, at om de tryner så spretter de rundt og får kun enkle skrubbsår. Værre med oss voksne med litt (over)vekt. Å.
|
|
|
29/01/2021 10:21
|
AndréH
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle innspill og om flere kommer er det bare flott det  Tenker vi starter med en god hjelm og hansker jeg. Så ser vi utviklingen og når det kan være lurt med mer.
|
|
|
29/01/2021 10:33
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Tenker dere fullhjelm når dere sier god hjelm, eller er det "vanlig" (sti)sykkelhjelm av god kvalitet?
|
|
|
29/01/2021 10:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tenker dere fullhjelm når dere sier god hjelm, eller er det "vanlig" (sti)sykkelhjelm av god kvalitet? Til "sti" uten heis, stisykkelhjelm. Men man skal ikke undervurdere at noen barn synes helhjelm er KULT og gjør at de sykler mere. Er ungen supertent med heis i Gullia og hopper og spretter, da hadde veien til mer beskyttelse vært kortere for min del. Definisjonen av "stisykling" kommer inn her. Mye av det vi kaller stisykling kaller andre for "rundbane" og sykkeltrening og beskyttelser er uaktuelle... Og til slutt, hva er man komfortabel med og uten, for seg selv og sine barn... Mine jenter sykler med hjelm og hansker, og neste tur til Trysil og lett nedoverbasert så er nok knebeskyttere på plass. (og noen ungdom og voksne hater hansker...)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/01/2021 12:34
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Tenker dere fullhjelm når dere sier god hjelm, eller er det "vanlig" (sti)sykkelhjelm av god kvalitet? Halvhjelm ja. God hjelm er en sti-type hjelm som beskytter lenger ned på bakhodet og nærmere ørene enn en typisk gate/landevei/pendler-hjelm. Men, kjører du heisbasert i Hafjell eller lignende så forholder jo alt seg annerledes. Jo mer jo bedre. Saken er at på sti så er det litt mer begrenset toppfart. Lav vekt og "relativt" lav fart gir mindre bevegelsesenergi som må konverteres til deformasjon av kroppsdeler/beskyttelsesutstyr... For å si det på en litt uggen måte...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
|
|