Jeg tipper det er fordi selve trinnet du står på må være dypere når rulletrappen først og fremst er ment til å virke som en heis. Dessuten er det antagelig noe med antall trinn man kan ha i høyden i forhold til vinkelen på rulletrappen.
(ja, relativt vill gjetting her altså)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Er ødelagte rulletrapper de tyngste som finnes?
[Re: BigBab]
#264595827/01/202110:18
Det er vel også såpass enkelt som at trinnhøyden på rulletrapper er hakket høyere enn på stillestående trapper.
Det var egentlig mitt første svar ja. Større inntrinn/opptrinn enn en vanlig trapp.
Men det forklarer ikke hvorfor man får akkurat den samme effekten på rullebånd som står. Der også er det som å tråkke i grøt de første to-tre stegene. Så jeg tipper at svaret er dypt innprentede forventninger som hjernen ikke klarer å overstyre selv om man ser at rulletrappen/båndet står.
#264601427/01/202113:30
Forresten - på sånn rullebånd på flyplasser (hvis noen fortsatt husker hvordan det er på flyplasser): Er det meningen at man skal stå stille som i en rulletrapp, eller skal man fortsette å gå? Her er det mye ulik praksis ute og ... går.
[Re: Tex]
#264601827/01/202113:53
Forresten - på sånn rullebånd på flyplasser (hvis noen fortsatt husker hvordan det er på flyplasser): Er det meningen at man skal stå stille som i en rulletrapp, eller skal man fortsette å gå? Her er det mye ulik praksis ute og ... går.
Du skal helst stå, gjerne to i bredden! Mener noen.....
#264601927/01/202113:53
Det er vel også såpass enkelt som at trinnhøyden på rulletrapper er hakket høyere enn på stillestående trapper.
Det var egentlig mitt første svar ja. Større inntrinn/opptrinn enn en vanlig trapp.
Men det forklarer ikke hvorfor man får akkurat den samme effekten på rullebånd som står. Der også er det som å tråkke i grøt de første to-tre stegene. Så jeg tipper at svaret er dypt innprentede forventninger som hjernen ikke klarer å overstyre selv om man ser at rulletrappen/båndet står.
Nei, rullebånd er som hard strand. De er ikke like stabile som fast underlag og svikter litt under 'frasparket'.
#264602627/01/202114:02
Rechts stehen, links gehen. Righthand talk, lefthand walk. Høyre står, venstre går. Lett som bare det bortsett fra at det rimer like bra omvendt .
#264602727/01/202114:03
Dette blir en god trapp å gå i: «Trappeformelen»: En tommelfingerregel på en god trapp er å følge 2 x opptrinn + 1 x inntrinn = 62 cm ±2 cm. Hvis det er en trinnhøyde på 18,5 cm, må trinndybde være 25 cm.
Tror ikke rulletrapper følger denne formelen.
Stig
#264606827/01/202119:38
Til tross for mangel på opptrinn, så er det fremdeles tungt å starte å gå på et rullefortau som står stille.
Dette er nok det mentale som Dan påpeker - Hjernen forventer at de første skrittene skal suse avgårde, men de er akkurat som ellers og oppfattes derfor som tunge.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#264611828/01/202109:07
Her om dagen satte jeg foten på en rulletrapp med telefonen i nesa.
Rulletrappa stod stille.
Momentet fremover kroppen forventet kom ikke. Alt stoppet dønn opp! Beina ble som bly og magen søkk. Man innser at her må man GÅ.
De første skrittene deretter er noen av de tyngste jeg har tatt. Ikke rent fysisk selvfølgelig, mer mentalt.
Fikk meg til å tenke på hvor mye «forventninger» har å si for opplevelsen
God onsdag.
På grunn av all elektronikken i en rulletrapp så oppstår det et eget gravitasjonsfelt i trappa. Så i en rulletrapp veier du 10% mer. Helt sant hørte det av Kari Jaquesson.
[Re: Sepeda]
#264612228/01/202109:38
Generelt synes jeg ikke nordmenn er noe dårligere på dette enn andre.
Kanskje er jeg for streng.
Er fortsatt farget av en smule kultursjokk da jeg vendte tilbake til gamlelandet etter mange år i landflyktighet i mer urbane strøk.
Rulletrappene går saktere, folk beveger seg saktere, reagerer saktere, snakker saktere, står der de vil, går der de vil, har all verdens tid og opptar all verdens plass. Kanskje er det en god ting. Ja, det er det sikkert. Eller kanskje er det hele bare min egen innbilning.
Men vi sykler fortere, da, det skal vi nordmenn ha.
Forresten, for å motivere til å gå selv, om rulletrappen står eller ei: Fluo BANG.
#264614328/01/202111:01