Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpshelp: Fulldempet eMTB

Kjøpshelp: Fulldempet eMTB #2645638 24/01/2021 18:22
A
AndréH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei!
Har kommet til det valget at jeg skal kjøpe meg en fulldempa eMTB og har brukt mye tid den siste tida for å bli klokere på valg av sykkel men klarer jo aldri bestemme meg for en spesifikk. Er utrolig mange valg man kan ta. Som for eksempel hvilken motor burde jeg gå for?
Har testet Bosch PCX endel og syns denne virker bra. Men så har jeg også lest og sett endel tester av Shimano E8000 og EP8, som virker bra.

Budsjettet mitt er mellom 50-60k, og håper ikke gå mye over det.

Er det noen av disse merkene jeg burde styre unna?
Trek
Focus (virker som veldig mye sykkel for pengene)
Conway
Merida

Ønsker lengst mulig rekkevidde på batteriet (vet dette er avhengig av kjøre stil/terreng), så 500W+ er et must. Ønsker også høyest mulig Nm på motoren, fordi jeg er ikke den minste karen i gata. Jeg er ikke en som hopper og spretter mye på hopp osv hvis det har betydning for valg av sykkel

Hvis det er noen som har erfaringer og forslag til gode sykler som er sikre å gå for hadde det vært flott.
Er åpen for andre merker enn det jeg har nevnt selvfølgelig.

All info og meninger tas imot med stor takk!

André

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2645657 24/01/2021 20:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Med ønske om rekkevidde og Nm er det bare å stryke E8000 som er forrige generasjon Shimano.
Ellers har ikke jeg mye å synse og mene i dag men etter første året på eMTB, Merida eOneSixty SE800 så er det ikke annet å si enn at det er mye sykkel for penga.
Trek er det vel heller ikke noe i veien med, jeg venter på Rail 9. Utfordringen her er vel leveringstid.
Generelt bør du ta en runde å sjekke leveringstider før du lager deg noen større fantasier om drømmesykkel som i beste fall tidligst blir levert 2022 sesongen.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: JoachimV] #2645669 24/01/2021 23:51
A
AndréH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: JoachimV
Med ønske om rekkevidde og Nm er det bare å stryke E8000 som er forrige generasjon Shimano.
Ellers har ikke jeg mye å synse og mene i dag men etter første året på eMTB, Merida eOneSixty SE800 så er det ikke annet å si enn at det er mye sykkel for penga.
Trek er det vel heller ikke noe i veien med, jeg venter på Rail 9. Utfordringen her er vel leveringstid.
Generelt bør du ta en runde å sjekke leveringstider før du lager deg noen større fantasier om drømmesykkel som i beste fall tidligst blir levert 2022 sesongen.

Takk for input. Har lest mye godt om Merida.

Er vel mye leverings utfordringer i år, så kanskje en må ta til takke med hva man kan får tak i. Har funnet en forhandler som har både Rail 7 og 9 på lager, men Rail 7 er ikke i str. L som jeg må ha. Og 80k, er ganske mye over mitt budsjett, for en Rail 9.

Lest mye om Focus Jam2 (9.9 Driter/6.9 Nine) og Sam2 6.9, virker som flotte eMTB'er men spørsmålet er vel om de er å oppdrive. Spørsmålet er nok også om Sam2 6.9 er noe for meg da det er hovedsakelig sti som er tingen for meg og dette er en DH sykkel.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2645681 25/01/2021 07:19
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Se der ja er prisene satt opp på Trek, da var du vel akkurat litt for sent ute.

Merida mangler nå tilsvarende SE800 i sortimentet, det er jo veldig rart da det var en testvinner, sånn det ser ut nå er det et hull mellom 500 og 700 hvor den sku vært.

Hvis du er interessert i Rail 9 kan du prøve å slenge 70 lapper på bordet til de, det er den fjorårets priskalkylen de har kjøpt inneværende lagerbeholdningen for.

Redigert av JoachimV; 25/01/2021 07:22.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: JoachimV] #2645792 25/01/2021 18:51
C
Calamity Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: JoachimV

Er vel ikke grunn til å stryke E8000 så lenge du er bevisst på at det finnes nyere teknologi og får et bra tilbud/pris på sykkelen? E8000 er ju et bra, sikkert og velfungerende system. 70Nm vs 85Nm høres kanskje mye ut, men forskjellen i praktikken blir kun merkbar på de bratteste bakkene.
Det er dog verdt at tenke på at E8000 oftest kommer med 510wh batteri mens nyere systemer kommer med 600+wh, men så veier ju også det større batteriet proportionerlig mer. Trenger du skikkelig mye batteri så har de gamle Shimano batteriene ofte en litt mindre formfaktor og er lettere å ta med et ekstra i sekken. Ønsker du størst mulig batteri i ett har Specialized Turbo Levo 700wh, men Specialized er også dyrere enn mange andre sett på komponenter osv.

Av motorer så hadde jeg vurdert E8000 og EP8 fra Shimano, Bosch PCX gen 4, Yamaha PW-X2 og Brose, alle har sine fordeler og ulemper men alle fungerer fint til vanlig mtb bruk. Haibike har også TQ Flyon med 120Nm, men den er en del tyngre og er så sterk at det nesten blir litt motorcross over det hele.

Når jeg var og handlet i oktober 2020 noen gang så fikk jeg beskjed om levering for Rail 9 i september 2021. Det vat for XL, kanskje annerledes for mindre størrelser. Du kan se litt på de forskjellige Orbea Wild FS aluminium modellene, norsk distributør har ofte 20-25% under listepris og relativt kort ventetid, i hvert fall om man bestilt seint på høsten -20. Du kan også lese en del tråder på forumet om den norske distributøren som ikke er så positive, så må du danne deg et eget bilde om det, men er ofte flere ting som kan gå galt med en emtb så god service kan være viktig.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: Calamity] #2645806 25/01/2021 22:25
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Calamity

Er vel ikke grunn til å stryke E8000 så lenge du er bevisst på at det finnes nyere teknologi og får et bra tilbud/pris på sykkelen?

Akkurat som du siterte meg så svarte jeg bare på dette med rekkevidde og moment: ICON_SMILE

Sitat: Calamity

Ønsker lengst mulig rekkevidde på batteriet (vet dette er avhengig av kjøre stil/terreng), så 500W+ er et must. Ønsker også høyest mulig Nm på motoren, fordi jeg er ikke den minste karen i gata.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2645816 26/01/2021 08:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2645818 26/01/2021 08:18
olechr Offline
More than words
More than words
Som alt annet i sykkelverden om dagen er det hva du får tak i. E8000 motoren var en holdbar bra motor så den funker jo. Største problemet synes jeg er at man føler den stopper mye mer opp når man kjører over maks hastighet. Blir litt rykk og napp sykling når du ligger rundt 25km/t. Her er den nye Bosch motoren og motoren på Leve mye bedre. Den nye EP8 skal også funke bedre på dette, men har ikke prøvd denne selv.

Om det er 75 eller 85 NM klarer jeg knapt å merke forskjell på. Synes at elsykler funker dårlig på høyeste nivå så for min del blir motoren sjeldent brukt på full gass.

Hvilket merke du velger har mindre å si så lenge det er blant de merkene som kan fulldempere. Selv prøvde jeg en del modeller sist Utflukt var og alle jeg prøvde var kule og hadde vært happy med alle. Noen var kvikkere, noen var mer stabile, noen var veldig lette å tråkke over 25 km/t. Alle hadde fordeler og ulemper.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: olechr] #2645824 26/01/2021 09:09
A
AndréH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A

Absolutt, opp til flere ganger ICON_SMILE

Sitat: olechr
Som alt annet i sykkelverden om dagen er det hva du får tak i. E8000 motoren var en holdbar bra motor så den funker jo. Største problemet synes jeg er at man føler den stopper mye mer opp når man kjører over maks hastighet. Blir litt rykk og napp sykling når du ligger rundt 25km/t. Her er den nye Bosch motoren og motoren på Leve mye bedre. Den nye EP8 skal også funke bedre på dette, men har ikke prøvd denne selv.

Om det er 75 eller 85 NM klarer jeg knapt å merke forskjell på. Synes at elsykler funker dårlig på høyeste nivå så for min del blir motoren sjeldent brukt på full gass.

Hvilket merke du velger har mindre å si så lenge det er blant de merkene som kan fulldempere. Selv prøvde jeg en del modeller sist Utflukt var og alle jeg prøvde var kule og hadde vært happy med alle. Noen var kvikkere, noen var mer stabile, noen var veldig lette å tråkke over 25 km/t. Alle hadde fordeler og ulemper.

Takk for innspill. Har mest lyst på Bosch motoren, men vi får se.

Akkurat nå så står nok valget veldig nærme en Focus Sam2/Jam2 6.8/9. Venter egentlig bare litt på en lokal forhandler skal komme med noen forslag på sykler han kan levere for å få enda nærmere support ved behov.

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2646195 28/01/2021 16:05
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Jeg opplevde utrolig mye kødd med Shimano Steps E8000, 4 stk havarerte ladere og 2 stk batterier. Var visstnok ekstremt sensitivt på temperatur. Bråstopp-følelse ved 25 km/t, så fremt man ikke chiptunet sykkelen og fjernet sperra. Byttet til sykkel med Bosch PCX Gen4, og det er en helt annen verden. Ville absolutt ha gått for en sykkel med tysk maskineri.

Løvsteika
Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2646201 28/01/2021 17:53
A
AndréH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Det blei tysk maskineri. Det pluss kjøp lokalt så kort vei til service og eventuelle garanti ting ble avgjørende for min del.

https://conway-bikes.de/en/bikes/xyron-s-527-blue-black-2888386/

Satser på at det blir en aktiv og morsom sommer i skogen ICON_SMILE

Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: AndréH] #2646275 29/01/2021 10:34
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Godt kjøp! Bare å glede seg.

Løvsteika
Re: Kjøpshelp: Fulldempet eMTB [Re: Heliboy] #2646286 29/01/2021 11:05
A
AndréH Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Heliboy
Godt kjøp! Bare å glede seg.

Takk ICON_SMILE Har noen kompiser som har Conway dog ikke el, men de er kjempe happy så rimelig trygg på at dette blir bra!

Moderator  support