Med ønske om rekkevidde og Nm er det bare å stryke E8000 som er forrige generasjon Shimano.
Er vel ikke grunn til å stryke E8000 så lenge du er bevisst på at det finnes nyere teknologi og får et bra tilbud/pris på sykkelen? E8000 er ju et bra, sikkert og velfungerende system. 70Nm vs 85Nm høres kanskje mye ut, men forskjellen i praktikken blir kun merkbar på de bratteste bakkene.
Det er dog verdt at tenke på at E8000 oftest kommer med 510wh batteri mens nyere systemer kommer med 600+wh, men så veier ju også det større batteriet proportionerlig mer. Trenger du skikkelig mye batteri så har de gamle Shimano batteriene ofte en litt mindre formfaktor og er lettere å ta med et ekstra i sekken. Ønsker du størst mulig batteri i ett har Specialized Turbo Levo 700wh, men Specialized er også dyrere enn mange andre sett på komponenter osv.
Av motorer så hadde jeg vurdert E8000 og EP8 fra Shimano, Bosch PCX gen 4, Yamaha PW-X2 og Brose, alle har sine fordeler og ulemper men alle fungerer fint til vanlig mtb bruk. Haibike har også TQ Flyon med 120Nm, men den er en del tyngre og er så sterk at det nesten blir litt motorcross over det hele.
Når jeg var og handlet i oktober 2020 noen gang så fikk jeg beskjed om levering for Rail 9 i september 2021. Det vat for XL, kanskje annerledes for mindre størrelser. Du kan se litt på de forskjellige Orbea Wild FS aluminium modellene, norsk distributør har ofte 20-25% under listepris og relativt kort ventetid, i hvert fall om man bestilt seint på høsten -20. Du kan også lese en del tråder på forumet om den norske distributøren som ikke er så positive, så må du danne deg et eget bilde om det, men er ofte flere ting som kan gå galt med en emtb så god service kan være viktig.