Ingen vet sikkert hvordan corona-bildet utvikler seg videre, men jeg synes ikke det ser håpløst ut med tanke på sommeren. Jeg har tro på ritt i juni.
Fint med meningsbrytning. Mitt syn på det er at vi skal ha ganske store positive overraskelser for at dette skal bli en realitet. Forsiktig gradvis gjenåpning og reising mellom land med relativt likt smittebilde til sommeren: ja. Store idrettsarrangement for bredden ligger lenger nede på listen for gjenåpning. For øyeblikket ligger EU-sonen an til flokkimmunitet i andre halvdel Oktober, dersom ikke flere negative overraskelser på veien. Først da har samfunnet iboende beskyttelse mot smitte på et nivå det er naturlig å diskutere masseevents. Men det kan skje positive overraskelser på veien dit. Og første store mulighet for dette er allerede til uken, når vaksinekandidaten til Johnson & Johnson publiserer sine data. Det er en massiv aktør og kan være en game changer. Bare å krysse fingrene!
Å vise til at smittenivået er synkende som et argument i denne debatten viser bare hvor lett vi lar oss lure av 'den nye normalen'. Australia har ikke hatt lokal smitte 10 dager på rad. Da snakker vi. I Europa har pandemien aldri vært mindre under kontroll, og vi har langt mer smittsomme mutanter, og flere varianter som lusker der ute fra eksempelvis sør-afrika, brasil og usa, med usikker vaksinerespons. Det er svært lite i smittesituasjonen som tilsier optimisme. Det er vaksinene som gir håp, ved å kunne gi oss et nivå på flokkimmunitet slik at samfunnet beskytter seg selv, men det er et stykke fram dit. Det er hva jeg tror. Men håper jeg tar feil og at det går raskere.
Men jeg regner meg selv som optimist da. Optimist for rittsesongen 2022!