Kalibrering av tredemølle
|
Re: Kalibrering av tredemølle
[Re: Boas]
28/01/2021 07:25
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
....... alt fra 14,4 til 15,2 km/t i løpet av en økt.
Oi! Det er jo så stor variasjon at jeg vil tro du merker om det er reelt? Ja, det er mulig å kjenne at tempoet endrer seg litt ja. På rundetidene med fart så ser det ganske stabilt ut (4.04-4.06). Får du fartsvariasjoner på klokka underveis? Ja, snittfarten i løpet av 5-6 minutter er ganske jevn, men jeg ser variasjonene på klokka underveis. De samsvarer med følelsen, sånn nogenlunde, selv om det ikke alltid er lett å vite om det føles tungt fordi båndet går fortere, eller fordi man bommer på steget.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
28/01/2021 20:40
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg har løpt med fotsensor i mange år både innendørs og på ulike møller. På møller har jeg opplevd at farta avviker mye fra oppgitt og at farta kan "drifte" litt gjennom økta, enten pga. feil i måling (løperen faller sammen og endrer teknikk) eller at mølla går annerledes når den blir varm el. Har sjelden opplevd at farten varierer mye over kort tid, men har gjort det på møller som har svak motor og mangler vedlikehold. Da kan det bli stor friksjon mellom båndet og plata når jeg lander (mer når jeg er sliten og steget er dårlig) og båndet bremses. I de tilfellene har jeg hørt at lyden endrer seg - farten går ned og motoren jobber mer. Skal mølla di smøres med silikon mellom bånd og plate og er det gjort? Merker du at lyd eller følelse er annerledes?
|
|
|
13/02/2021 08:48
|
oysf
Medlem
|
Medlem
Kan Runn kobles opp til to forskjellige Garmin-klokker, slik at både jeg og kona kan bruke den med hver vår klokke?
|
|
|
[Re: oysf]
13/02/2021 15:08
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan Runn kobles opp til to forskjellige Garmin-klokker, slik at både jeg og kona kan bruke den med hver vår klokke? Ja, og dere skal vel ikke løpe på samme mølle samtidig. Slike sensorer kan kobles mot et uendelig antall klokker - man bare parer den med den gjeldende klokka ved å skru den på. Den kan også pares med både Ipad/Zwift og Garmin samtidig.
|
|
|
15/02/2021 14:31
|
Natier
Veteran
|
Veteran
[sykkeloyvind] Får du over høydedata til Garmin klokka? Jeg har lånt en Runn og testet litt men får bare fart og ikke høydedata til min Fenix5plus. Bruker jeg den direkte mot Zwift på en iOS dings sendes hødedata som skyfles videre til Strava og høydemeterne blir logget der.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
15/02/2021 14:49
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det er visst litt begrenset med støtte for overføring av incline-data til Garmin-klokker. For fart og kadens parer du Runn som en footpod, som er støttet av de aller fleste klokker, men for overføring av incline må den pares som smart trainer/treadmill som bare er støttet på et veldig begrenset antall modeller. Klokka må visstnok støtte ANT+ FE-C-protokollen for at dette skal virke.
Har prøvd å få incline-data til min Forerunner 735XT, har fått lagt inn datafeltet, men det viser blankt underveis og incline er lagret som 0.00% når jeg åpner økta i Garmin Connect etterpå. Jeg har mailet litt med NPE support uten at de har sagt rett ut at min modell ikke er støttet, men jeg mistenker at det blir konklusjonen (735XT støtter ikke FE-C).
mvh Helge
|
|
|
[Re: Natier]
16/02/2021 08:13
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
[sykkeloyvind] Får du over høydedata til Garmin klokka? Jeg har lånt en Runn og testet litt men får bare fart og ikke høydedata til min Fenix5plus. Bruker jeg den direkte mot Zwift på en iOS dings sendes hødedata som skyfles videre til Strava og høydemeterne blir logget der. Nei, jeg får ikke inn høydedata. Jeg føler at det å samle høydemeter på mølla uansett ikke er riktig, men det er klart at det er greit å få loggført hvor bratt man har løpt med tanke på beregninger og hvis man bruker loggen som treningsdagbok.
|
|
|
02/10/2021 20:36
|
toreolav
Fersking
|
Fersking
Runn-måleren fungerte supert. Den var lett å sette opp. Det tok mindre enn fem minutter å montere greie og pare den med Garmin-klokka. Den dukker opp på klokka som en fot-pod. Målingene på tredemølle bekrefter delvis mine antagelser. Tredemølla går jevnt over 0,2-0,3 km/t fortere enn den selv oppgir. Men den varierer en del i fart. På 14,5 km/t innstilling på mølla registrerte Runn-måleren alt fra 14,4 til 15,2 km/t i løpet av en økt. På økta nedenfor ble alle 6-minutters dragene kjørt på 14,5km/t-4.08 min/km på mølla. Ikke all verdens forskjell, men da vet jeg nå det i hvert fall. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119176&filename=Screenshot%202021-01-27%20at%2013.47.45.png) Spennende! Jeg har nøyaktig samme mølle og mistenker at farten mølla viser er feil i forhold til reell fart, da løpsfølelsen er helt annerledes ute kontra inne på samme fart. Har bestilt denne Runn saken, og koblet den opp. Kun rukket å sjekke denne via Configurez appen som det stod i Maunalen. I følge den så er mølla totalt ute og kjøre, men får håpe den viser mer korrekt på Polar Vantage V2 klokka når den testet neste gang
Redigert av toreolav; 02/10/2021 20:36.
|
|
|
|
|