Jeg har resirkulert en elendig skrudrill kjøpt på Rema etter at batteriet ikke virket mer enn tre minutter og nytt ikke var å få tak i.
Jeg trenger noe nytt til å bore og skru med. Forsåvidt har jeg jeg en primitiv ledningsdrill med slagfunksjon og alt for kort ledning, så behovet for å bore i de superherdede murveggene i deler av leiligheten er dekket (på en primitiv måte). Jeg trenger noe til enkle bore og skruoppdrag i leilighet. Det går ofte lenge mellom hver gang, så et batteri som er klart og ladet i månedsvis er et behov. At den ikke tar alt for mye plass er også bra. At jeg får batteri (eller nanobrenselceller) til den om femten år er nyttig. Og jeg vil ikke betale proffpris heller. Jeg har ikke tatt parti i krigen mellom grønne og blå maskiner heller
Denne er helt rå til størrelsen. Klarer det meste.Av alle drillene jeg har så bruker jeg denne klart mest. Har feks skrudd 30 kvm platting på 2 batterier.
Kjøp noe fra Ryobi. De har brukt samme 18V batteripakke siden de kom på markedet og kvalitet er mer enn god nok for folk som ikke bruker det daglig. Med den bruken du beskriver er det fullstendig bortkastet å kjøpe blåBosch, Makita osv.
Kan legge til at jeg har brukt verktøybiblioteket i Trondheim for å låne verktøy en god del. Der får man lånt blå Bosch og mye rart gratis, mulig de har noe lignende i Oslo også.
Hvis du allerede har en slagdrill, ville jeg gått for en miniskrutrekker fra Bosch. Mindre pris (ca 500), krever mindre lagringsplass, enklere lading (mikro-USB). Og langt mer hendig når du skal skru sammen møbler, fikse noe inni kjøkkenskap, etc.
Minuset er at det ikke er utbyttbart batteri. Men jeg har hatt min i kanskje 8 år nå, bruker den klart mest til småprosjektene hjemme (har også en større Dewalt drill) - og har ingen problemer med batteriet.
Drill er det verktøyet jeg bruker aller mest. Har en Hitatchi tilsvarende SLX-nivå, rundt 1000-lappen. Ryobi, grønn-Bosch, etc, i samme prisklasse er ett fett.
Typisk selges dette i en hendig koffert som inkluderer lader og to stk batterier. Du skal ha to batterier.
Jeg har Bosch GSR 10.8v (De kaller den 12v så amerikanerne ikke får fnatt og tror den er svakere enn andre 12v produkter, men så godt som alle er "egentlig" 10.8v nom. spenning.)
Etter at jeg fikk den så har jeg nesten pensjonert alle andre borreverktøy annet enn 230v GBH-52 med SDS-Max for borring i fjell, og en 36V for å røre mørtel og andre tyngre ting... Den er mer enn kraftig nok for all slags "småsnekring" og fiksing i et hus. Den tar vel opp til 10 eller 12mm også så du får gjort unna det meste.
Om du har noe i Bosch sin 12v serie fra før så kommer du unna med bare selve borre-enheten til ca 1000kr litt avhengig av hvor du handler, men skal du ha både batteri og lader ville jeg vurdert om det er noe annet i 12V serien du planlegger å kjøpe senere og sånn sett kan rettferdiggjøre prisen, eller sett på en mindre utgave eller Ryobi som virker å være mer for pengene. (Et annet verktøy i den serien som jeg har hatt utrolig mye glede av, er mini-vinkelsliperen GWS.)
Redigert av Anders A-R; 20/01/202120:23.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Den har jeg også. Har vel hatt den i 6 år nå og den er godt brukt. Satt opp bod, 4 terrasser, gjerde, masse oppussing og store mengder småmøbler med den. Batteriene er ikke like gode som de var, men holder fortsatt overraskende lenge.
Denne er helt rå til størrelsen. Klarer det meste.Av alle drillene jeg har så bruker jeg denne klart mest. Har feks skrudd 30 kvm platting på 2 batterier.
Mener å ha sett den på salg hos xl bygg nylig til 12xx kr, jeg har en gsr 18v variant selv og den er veldig bra den og, men kunne godt tenkt meg den kompakte 12v varianten til generell bruk.
Den har jeg også. Har vel hatt den i 6 år nå og den er godt brukt. Satt opp bod, 4 terrasser, gjerde, masse oppussing og store mengder småmøbler med den. Batteriene er ikke like gode som de var, men holder fortsatt overraskende lenge.
Batteripakkene har jeg faktisk mest issue med. Selve enheten har fått utrolig mye deng og vært med ute i all slags vær. Mesteparten av rehab av garasjen + bodareal og en platting på 40m2 har blitt lagd med den. Har stort sett bare latt den ligge inne og tørke til dagen etter når den har blitt fuktig, ellers lite vedlikehold. Børstene er fortsatt de samme originale.
Men både nye originale og eldre originale batteripakker har jeg hatt problemer med at de små "hempene" som holder batteriet på plass, knekker. Det er sikkert en kombo av røff behandling og ikke så glade i kaldt vær, men det er veldig irriterende, siden de da har en tendens til å falle ut under bruk....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Kjøpte drill i fjor og fikk ganske klar melding fra selgeren om at blå Bosch var oppskrytt. Fikk anbefalt Milwaukee og gikk for det, og det er et av mine beste kjøp. Digger den maskina!
Hadde helt klart kjøpt milwaukee sine hvis jeg skulle kjøpt alt på nytt i dag. Har blå bosch 10.8v og 18v samt noe hikoki. Greit verktøy det, men bosch henger etter de beste sånn jevnt over. Skal du bare ha en skrumaskin og aldri kjøpe deg noe annet spiller det vel ikke så stor rolle hva du kjøper. Da er kanskje pris mest avgjørende siden batteriet gjerne har en tendens til å dø da de ikke tåler å ligge i månedsvis/år uten strøm.
Har endt opp med Milwaukee 18V slagskrutrekker og muttertrekker, og kommer nok til å handle mer Milwaukee etter erfaringene med de to dingsene jeg har fra før. De er særdeles bra, til både presisjonsarbeid, samtidig som de har brutal kraft. Siden Dewalt hadde en litt bedre 18V overfres, så kjøpte jeg den, og en batteriadapter, slik at jeg kan bruke Milwaukee-batteri på den.
Slagskrutrekkeren (FID2) med 1/4" sekskantsokkel, greier greit å løsne hjulmutre på bilen som er dradd til 120 Nm, men adapterene jeg bruker tåler ikke påkjenningen, og knekker. Samtidig kan den trekke småskruer sakte inn, men god presisjon. Muttertrekkere fra Clasern, oppgitt til 400Nm, trykkluft og elektrisk, greier ikke å løsne hjulmutrene mine.
Fyren sier han ikke vil betale proffpris, men alle anbefalingene er blå Bosch og Milwaukee? Det er da ingen tvil om at det er bra maskiner, men det virker da virkelig ikke som TS trenger det.
Fyren sier han ikke vil betale proffpris, men alle anbefalingene er blå Bosch og Milwaukee? Det er da ingen tvil om at det er bra maskiner, men det virker da virkelig ikke som TS trenger det.
Nå er jo dette tross alt Terrengsykkelforumet da, og vi prøver å følge tradisjonen med å anbefale godt (og gjerne dyrt) utstyr. Jeg tror ikke larsb egentlig kjenner sitt egentlige behov, og da må vi hjelpe ham med å velge verktøy som vil dekke dette behovet når han innser at han har det. En billig maskin vil ikke være like "forløsende" som en dyr, for det er først når du står der med et gromt verktøy i hånda du skjønner hvilke muligheter som har åpnet seg. For alt jeg vet kan det være at larsb av og til glider ski til seg selv eller noen i familien, og med en god drill i hånda skjønner han plutselig gleden ved å kombinere drill + rotorbørste. Til slike jobber funker ikke de billigste maskinene.
Spøk til side: Han kan selvsagt kjøpe en Cocraft til 299,- på Clasern eller en grønn Bosch til rundt tusenlappen. Det vil antakelig dekke behovet. Men skikkelig verktøy gjør jobben lettere, altså. Bare en enkel detalj som at f.eks. Milwaukee M12 har en klips til å feste i verktøybeltet (eller bukselinningen) gjør at det nesten er verdt å betale noen hundrelapper ekstra. Å balansere på en krakk eller stol mens du prøver å holde flere løse deler på plass med en hånd samtidig som du skal bøye deg ned for å fiske opp drillen er en krevende øvelse. Henger drillen i buksa har du den hele tiden for hånden.
Hva er det han trenger da?
Kompakt, holdbar forbrukermaskin med godt batteri som tåler lagring og kan kjøpes igjen når de er dårlige etter lang lagring.
Nå er jo dette tross alt Terrengsykkelforumet da, og vi prøver å følge tradisjonen med å anbefale godt (og gjerne dyrt) utstyr.
Haha, det er dette som er så fantastisk med terrengsykkelforumet. Jeg tror mange, inkludert meg selv, skummer gjennom innlegget og hiver på med forslag uten å tenke på hva trådstarter egentlig har behov for. Jula har forøvrig kampanje på denne nå https://www.jula.no/catalog/verktoy...ridreven-skrutrekker/skrutrekker-008199/
Nå er jo dette tross alt Terrengsykkelforumet da, og vi prøver å følge tradisjonen med å anbefale godt (og gjerne dyrt) utstyr. Jeg tror ikke larsb egentlig kjenner sitt egentlige behov, og da må vi hjelpe ham med å velge verktøy som vil dekke dette behovet når han innser at han har det. En billig maskin vil ikke være like "forløsende" som en dyr, for det er først når du står der med et gromt verktøy i hånda du skjønner hvilke muligheter som har åpnet seg. For alt jeg vet kan det være at larsb av og til glider ski til seg selv eller noen i familien, og med en god drill i hånda skjønner han plutselig gleden ved å kombinere drill + rotorbørste. Til slike jobber funker ikke de billigste maskinene.
Spøk til side: Han kan selvsagt kjøpe en Cocraft til 299,- på Clasern eller en grønn Bosch til rundt tusenlappen. Det vil antakelig dekke behovet. Men skikkelig verktøy gjør jobben lettere, altså. Bare en enkel detalj som at f.eks. Milwaukee M12 har en klips til å feste i verktøybeltet (eller bukselinningen) gjør at det nesten er verdt å betale noen hundrelapper ekstra. Å balansere på en krakk eller stol mens du prøver å holde flere løse deler på plass med en hånd samtidig som du skal bøye deg ned for å fiske opp drillen er en krevende øvelse. Henger drillen i buksa har du den hele tiden for hånden.
Her føler jeg at Einar Øklands novelle Black and Decker passer foruroligende godt inn i tematikken. Jeg fant den ikke piratkopiert noen steder på nettet, men den er verd å ta en titt på for alle som liker verkøy (litt for godt)
Nå er jo dette tross alt Terrengsykkelforumet da, og vi prøver å følge tradisjonen med å anbefale godt (og gjerne dyrt) utstyr.
Haha, det er dette som er så fantastisk med terrengsykkelforumet. Jeg tror mange, inkludert meg selv, skummer gjennom innlegget og hiver på med forslag uten å tenke på hva trådstarter egentlig har behov for. Jula har forøvrig kampanje på denne nå https://www.jula.no/catalog/verktoy...ridreven-skrutrekker/skrutrekker-008199/
Jeg vet egentlig ikke, men jeg har gjennom årene fått inntrykk av at larsb er såpass kvalitetsbevisst at han ikke kommer til å kjøpe noe merket "Superbillig" på Jula. Men siden han hadde en drill fra Rema (!) så vet man jo aldri...
Ja, mannen har jo tidligere hatt en drill fra Rema og klart seg med den. Det er jo helt utenkelig innenfor dette forumets grenser
Hele poenget er jo at han IKKE klarte seg med den fra Rema; den var elendig, batteriet varte for kort og det er ikke mulig å skaffe nytt.
Jeg skal ikke lure noen til å kjøpe proffverktøy jeg altså, men jeg håper folk velger kvalitet som varer fremfor å kjøpe ræl som må skrotes etter alt for kort tid.
Hva er det han trenger da?
Han ville ha noe som funker godt til en skrujobb her og der uten å betale proffpris. Men andre ord vil nok Grønn Bosch, Ryobi og andre hobbymerker av en viss kvalitet holde i massevis. Jeg har solgt mye slike verktøy og jeg tror de aller fleste overvurdere behovene sine ganske kraftig. Men jeg var nå happy med å selge Blå Bosch og Makita jeg, var god butikk med godt voksne mannfolk som skulle ha verktøy.
Sitat: Øyvind V
Jeg skal ikke lure noen til å kjøpe proffverktøy jeg altså, men jeg håper folk velger kvalitet som varer fremfor å kjøpe ræl som må skrotes etter alt for kort tid.
Ryobi og andre gode hobbymerker er på ingen måte ræl som må skrotes etter kort tid. Det finnes mye mellom Biltema og proffverktøy.
Han ville ha noe som funker godt til en skrujobb her og der uten å betale proffpris. Men andre ord vil nok Grønn Bosch, Ryobi og andre hobbymerker av en viss kvalitet holde i massevis. Jeg har solgt mye slike verktøy og jeg tror de aller fleste overvurdere behovene sine ganske kraftig. Men jeg var nå happy med å selge Blå Bosch og Makita jeg, var god butikk med godt voksne mannfolk som skulle ha verktøy.
Selvom det har blitt nevnt blå bosch på salg her kan jeg ikke akkurat si det har vært typisk proffpris. Proffpris i mitt hode startet der hvor høyeste bud ligger i tråden. Så hvis du kan få deg en Blå som matcher krav på salg rimeligere enn en grønn ja hva er det da egentlig å lure på?
Det er vel heller ikke nødvendigvis på en stusselig batterdrill i denne prisklassen den store forskjellen på grønn og blå tydelig åpenbarer seg. Hadde det vært foreslått batteridrevet håndverkøy til tusener av kroner her men det er jo ikke det..
Har du noen gang angrer på å kjøpe «for» dyrt verktøy senere, eller angrer på at du har kjøpt billig?? Det viktigste er å se behovet man har. Leker man for eksempel med ideen om noe annet batteridrevet? Da er jo det å kunne gjenbruke batteriet i flere verktøy. Jeg syns det er konge å ha samme batteri på drill, sirkelsag, stikksag, muttertrekker og vinkelsliper, alle fra Hitachi med en kombo av 14.4 og 18 V. Har også både Dewalt og Milwakee 18v muttertrekker og drill men foretrekker Hitachi
Var med og bygget hytte og terrasse med Clas Ohlson-drill, grønn Bosch og Hitachi. Kjente absolutt forskjell, men alle tre gjorde jobben uten problemer. Kvaliteten på bits og bor er viktigere for å gjøre en god jobb.
Var med og bygget hytte og terrasse med Clas Ohlson-drill, grønn Bosch og Hitachi. Kjente absolutt forskjell, men alle tre gjorde jobben uten problemer. Kvaliteten på bits og bor er viktigere for å gjøre en god jobb.
Helt til man setter på en hullsag og brenner børstene på billigdrillen.
Til skruing og små bor fungerer alt men så fort bruken blir litt tyngre så ødelegger man verktøyet fort hvis man bruker amatørverktøy.