Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk.

Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. #2645095 19/01/2021 09:01
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
Lurer bare på om når et tannhjul inni motor er kaput om dette er noe butikkern skal dekke?

Er klar over at tannhjul er vanligvis slite deler men er bare usikker på det i motoren.

Var også fukt skader tydeligvis så de bytter hele motoren, noe som også var min feil pga dårlig vedlikehold påstår de.

Prisen var OK for en ny motor så er ikke noe stress men lurer bare på om de prøver og snike seg unna.

Under 2 år gammel.

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645101 19/01/2021 09:09
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
I utgangspunktet så må butikken dokumentere at dette er å forstå som en slitedel. Er det angitt serviceintervaller for disse tannhjulene?

At det lekker vann inn i motorhuset virker også spesielt. Da må jo noen tetninger være ødelagt. Hvordan skal disse tetningene vedlikeholdes?

Eksempelvis: Jeg ville ikke akseptert å bytte tannhjul på girkassen i bilen min i garantiperioden om det ikke på forhånd er klart å forstå som en slitedel med en forhåndsbestemt levetid(det er det sjeldent!).

Magefølelsen min sier at butikken prøver å lure seg unna, men kanskje du kunne klargjort faktum litt ytterligere slik at det blir lettere for oss å forstå hva det dreier seg om?

Ut på tur!

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645105 19/01/2021 09:18
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som en garantisak spør du meg? Og det burde ikke koste butikken noe heller, da det går videre til produsenten?

Et tannhjul inne i en motor må da være laget for å vare mer enn 2 år?

Dog, det har sannsynligvis en sammenheng med fukt og dermed skitt som kommer inn i motoren? Jeg aner ikke hva som står om kundens ansvar for å vedlikeholde tetninger, men virker urimelig om man med jevne mellomrom må åpne motor og sjekke pakninger? Dette siste avsnittet er bare basert på min magefølelse btw.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: vids] #2645107 19/01/2021 09:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: vids
Høres ut som en garantisak spør du meg? Og det burde ikke koste butikken noe heller, da det går videre til produsenten?

Et tannhjul inne i en motor må da være laget for å vare mer enn 2 år?

Dog, det har sannsynligvis en sammenheng med fukt og dermed skitt som kommer inn i motoren? Jeg aner ikke hva som står om kundens ansvar for å vedlikeholde tetninger, men virker urimelig om man med jevne mellomrom må åpne motor og sjekke pakninger? Dette siste avsnittet er bare basert på min magefølelse btw.

Kjente produsenter som Bosch og Yamaha, sikkert Shimano også, "nekter" jo folk å vedlikeholde noe som helst inni, ergo kan de ikke påstå at manglende eller feil vedlikehold er årsak, så jeg antar dette er annen produsent.

Høres merkelig ut, spør du meg.

Tannhjul utenpå er vedlikehold og slitedel, såklart, men det inne...der forbruker ikke kan gjøre noe sjøl, snodig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645116 19/01/2021 09:30
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
Tannhjulet ser jeg ingenting om i servicehefte kjøpte også over nettet så ble ikke sagt at dette var noe jeg kunne følge med på, ingen mulighet til og komme inn i motoren uansett.

fikk bare en telefon at feilen var funnet og det var fukt og sliteskader.

Jeg spørte da siden det var motoren så faller vel dette under garantien/reklamasjonsrett, det mente han var en slite del og defor ingen garanti.

Om fuktskadene ble det bare sagt at dette var vedlikeholds feil og var noe jeg måtte fulgt bedre med på, altså smøre, vaske bedre etc.

Har syklet mye ute om vinteren og ja noen ganger slurvet jeg med vaskingen, men den skulle vel holde seg uten en vask en gang i blandt.

Har dessverre ikke så mye mere info enn dette før jeg har vært oppe og sett på den, det er 2 timer unna så må reise senere i uken..

Redigert av Quakbike; 19/01/2021 09:32.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645121 19/01/2021 09:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du har syklet mye i saltlake, så er det ekstremt lite bra for bevegelige deler etc, og det kan trenge inn over alt. Har dog hatt en Bosch-motor i 4 vintre med minimal vask uten problemer.

Hvaslags motor er det?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: baronKanon] #2645123 19/01/2021 09:44
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
250w/36v Bewo krankmotor

Bafang 250w klone ser det ut som, så ikke støre saken.

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645124 19/01/2021 09:45
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Dersom fuktskader skyldes feil bruk så kan det komme av bruk av høytrykksspyler eller kjøring gjennom dybt vann, motoren skal tåle regnvær og normal vask.

Tannhjul i motoren er å annse som slitedel på enkelte modeller, usikker på om det behøver å spesifiseres noe sted. Noen har veldig korte service intervaller, rundt 250mil før utgående plast drev i motoren må byttes. USikker på hvor lang levetid de beregner på en el-motor, men det bør være unødvendig å bytte hele motoren i stedenfor bare drevet.
Det blir omtrent som en clutch på en bil, det er vel ikke spesifisert noe sted at den må byttes ved faste intervall men av og til må den byttes. Girkasser på biler skal i utgangspunktet holde bilens levetid.

Til trådstarter, hvilken prisklasse er det vi snakker ome her ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645130 19/01/2021 10:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det første du bør gjøre er å be verkstedet om å få deres avslag skriftlig, sammen med henvisning til hvor du skulle ha funnet opplysninger om riktig bruk og vedlikehold. Så poster du her hva de sier og hva de henviser til. Da blir det letter å hjelpe.

Det er etter min mening urimelig å anta at tannhjul i motorer er å regne som normale slitedeler. Det er også sli at man kan ha en grunn til reklamasjon om tingen man har kjøpt ikke er egnet til det den blir solgt til. Når det gjelder det siste er det veldig avgjørende hva sykkelen din er markedsført som. Helårssliter eller laidback cruiser til iskiosken for å ta ytterpunktene.

For øvrig er dette noe jeg har sagt lenge, og ikke hatt helt rett i enda. Det kommer et ras av saker om elsykler som dør på seg etter en vinter i norsk klima. De fleste rimelige sykler er ikke laget for det, langt mindre elmotorer. I tillegg er veldig mange av kjøperne uerfarne som vintersyklister.

LarsB

Redigert av larsb; 19/01/2021 10:04.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645133 19/01/2021 10:15
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
aldri brukt høytrykksspyler eller syklet i høyt vann, eneste jeg kan tenke meg er som ble sagt tideligere i tråden, jeg har syklet etter strøbilen har lagt mye drit på veien og det kan vel ha trukket seg inn og jeg ikke fikk vasket det ut.

Er en billig sykkel ga vel 14, de vil ha 3'000 for reperasjon og ny motor, så prisen er ikke noe og klage på, jeg betaler dette uansett, var bare usikker på om de prøvde og snike seg unna, alltid surt og bli lurt.

Vanntette kabler og brukes til all slags vær står det værtfall om sykkelen, men jeg må nesten bare se på skaden først selv, så jeg får sett hva han mente med "bedre vedlikehold" kommer de med pakninger og noe tull så ja... vi få se.

på min arbeidsplass er det noen ganger for jævelig og få noe på reklamasjonsretten, de vil krangle og krangle så lenge som mulig så ville bare spørre her som folk har litt mere sykkel erfaring.

Tusen takk til alle sammen.

Redigert av Quakbike; 19/01/2021 10:17.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645164 19/01/2021 14:41
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tror nok de fleste som kjøper en elsykkel ikke forventer å måtte bytte motor etter to år på en ny elsykkel. Vil tro dette er dårligere kvalitet enn hva du kunne forvente samt manglende informasjon fra selger. Dessverre er mange sykkelbutikker helt håpløse når det gjelder reklamasjon. Ifølge dem er alle deler slitedeler og han som sitter oppå er brukerfeil.

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Paulus] #2645167 19/01/2021 15:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Paulus
alle deler slitedeler og han som sitter oppå er brukerfeil.

ofte er det jo sånn også. Det er forskjell på kvalitet og fabrikasjonsfeil. kjøper jeg dårlig kvalitet og det blir ødelagt med en gang under normal bruk, så går jeg ikke og klager, men setter det på "kjøp billig, kjøp flere ganger"-kontoen

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645170 19/01/2021 15:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
En sykkel til 14k kan ikke sies å være billig. Da har du i alle fall ok+ med penger på brukskontoen.

Men uansett så dekker ikke reklamasjonsretten bare fabrikasjonsfeil.

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: baronKanon] #2645173 19/01/2021 16:13
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: baronKanon

ofte er det jo sånn også. Det er forskjell på kvalitet og fabrikasjonsfeil. kjøper jeg dårlig kvalitet og det blir ødelagt med en gang under normal bruk, så går jeg ikke og klager, men setter det på "kjøp billig, kjøp flere ganger"-kontoen

Ja, men hvis produktet er markedsført for en gitt bruk så skal den også holde for dette.

Har f.eks. en halvannet år gammel Canyon hardtail til variert bruk hvor navet bak (Shimano MT400) har "gitt seg". Ja, jeg vet at dette er et billig nav, men ikke pokker om jeg aksepterer kostnaden med å fikse et nytt hjul når de har vært så dumme å spesifisere dette navet på en sykkel markedsført med Fox 34, senkepinne og "XT-gir". Selv om jeg som "ekspert" kanskje kunne forutse at dette navet kanskje var dritt, så betyr ikke det at denne kunnskapen kan forventes av alle. En terrengsykkel markedsført som en terrengsykkel skal tåles å brukes som en terrengsykkel. Hvis noen spesfiserer dritt komponenter så må dette faktisk opplyses om: "Kjære kunde! Vi har laget en flott sykkel med masse fine deler som skal tåle bruk i skogen. Bortsett fra navene da, de kan bare brukes på korte trilleturer med svigermor.". Forbrukerkjøpsloven forventer implisitt at selger skal kommunisere slike svakheter.

Selger man elsykkel i Norge som ikke tåler å brukes om vinteren, eller har helt spesielle krav til vedlikehold, så må dette opplyses klart og tydelig til kjøper.

Redigert av Supermann; 19/01/2021 16:14.

Ut på tur!

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Paulus] #2645190 19/01/2021 20:30
olechr Offline
More than words
More than words
En sykkel til 14k kan ikke sies å være billig. Da har du i alle fall ok+ med penger på brukskontoen.

Selv om 14 K er mye penger er det fortsatt en billig elsykkel. Bare batteriet på de større merkene koster 6000++

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Supermann] #2645211 20/01/2021 09:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Supermann

Ja, men hvis produktet er markedsført for en gitt bruk så skal den også holde for dette.

Har f.eks. en halvannet år gammel Canyon hardtail til variert bruk hvor navet bak (Shimano MT400) har "gitt seg". Ja, jeg vet at dette er et billig nav, men ikke pokker om jeg aksepterer kostnaden med å fikse et nytt hjul når de har vært så dumme å spesifisere dette navet på en sykkel markedsført med Fox 34, senkepinne og "XT-gir". Selv om jeg som "ekspert" kanskje kunne forutse at dette navet kanskje var dritt, så betyr ikke det at denne kunnskapen kan forventes av alle. En terrengsykkel markedsført som en terrengsykkel skal tåles å brukes som en terrengsykkel. Hvis noen spesfiserer dritt komponenter så må dette faktisk opplyses om: "Kjære kunde! Vi har laget en flott sykkel med masse fine deler som skal tåle bruk i skogen. Bortsett fra navene da, de kan bare brukes på korte trilleturer med svigermor.". Forbrukerkjøpsloven forventer implisitt at selger skal kommunisere slike svakheter.

Selger man elsykkel i Norge som ikke tåler å brukes om vinteren, eller har helt spesielle krav til vedlikehold, så må dette opplyses klart og tydelig til kjøper.

Forbilledlig klar fremstilling!.

En eneste gang har jeg opplevd at slit har blitt opplyst. Det var det siste ISIS lageret i Oslo, et Truvativ på G-Sport i Storgata. Der sa de tydelig fra at dette var dritt, ikke tålte bruk og ikke kunne anbefales til terrengsykling. ICON_SMILE Kjøpte det likevel siden jeg ikke hadde noe lager i det hele tatt. Og de hadde helt rett. Det ble ikke noe klaging fra min side.

LarsB

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: olechr] #2645213 20/01/2021 09:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: olechr

Selv om 14 K er mye penger er det fortsatt en billig elsykkel. Bare batteriet på de større merkene koster 6000++

Poenget er at du og jeg vet det, men ikke alle de nye elsyklistene. For "folk flest" er 14.000 masse for en sykkel fortsatt. Og når syklene til 14000 blir solgt som solide hverdagsykler til norsk hverdag, men går i stykker etter første vinter, blir "folk flest" skuffet. med rette. Leveres det ikke med en fornuftig og forståelig manual som forklarer vedlikehold og at ting forventes å gå i stykker får man skred av poster som dette, eller sånne som på Facbook. "Jeg har kjørt lastesykkelen min 2000 kilometer og bremseklossene er ødelagt. Dette er for dårlig".

At hverdags og lastesykler må stelles som våre entusiastsykler er for dårlig også.

LarsB

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645214 20/01/2021 09:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da jeg var innom Kajakk og Fritid i Drammen som selger Momas, sa de spesifikt at fuktskader IKKE ville bli dekket av garanti da Bewo-motoren ikke har tilstrekkelig værtetning. Jeg gikk videre...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645215 20/01/2021 09:31
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Tenk å ta inn et sånn produkt da...

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: simenf] #2645220 20/01/2021 10:05
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: simenf
Da jeg var innom Kajakk og Fritid i Drammen som selger Momas, sa de spesifikt at fuktskader IKKE ville bli dekket av garanti da Bewo-motoren ikke har tilstrekkelig værtetning. Jeg gikk videre...

https://www.kajakk-fritid.no/terreng/101585/momas-jason-2020-250w-bewo

På nettsiden står det ingenting om at elsykkelen under kategorien "terreng" ikke tåler vann eller vinter. Her omtales produktet i utelukkende positive ordelag, og den eneste begrensningen som nevnes er vekt. Dog litt usikker på hva de mener med: "Maks vekt ramme: 120kg". Tar de høyde for at rammen kan veie 120kg?

En sykkel som ikke tåler vann har utvilsomt en vesentlig mangel, fordi det må forstås som normal bruk av en sykkel at den også vil oppleve fuktige omgivelser. Man må faktisk kunne forvente at et produkt i denne prisklassen tåler det som står på pakken. Vi snakker ikke om mistenkelig lav pris på noen måte.

Ut på tur!

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: larsb] #2645224 20/01/2021 10:22
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: larsb

Forbilledlig klar fremstilling!.

En eneste gang har jeg opplevd at slit har blitt opplyst. Det var det siste ISIS lageret i Oslo, et Truvativ på G-Sport i Storgata. Der sa de tydelig fra at dette var dritt, ikke tålte bruk og ikke kunne anbefales til terrengsykling. ICON_SMILE Kjøpte det likevel siden jeg ikke hadde noe lager i det hele tatt. Og de hadde helt rett. Det ble ikke noe klaging fra min side.

LarsB

Takk!

ISIS-lager er et eksempel på et produkt som aldri burde blitt funnet opp. Standarden ville i de fleste andre sammenhenger blitt betraktet som en designfeil. Og som utallige syklister har måtte skifte ut for egen regning til tross for at produktet er så dårlig at et mangel utvilsomt forelå ved kjøpstidspunktet. Når man kjøpte sykkel i 2002 fikk man ikke akkurat beskjed samtidig om at kranklageret kun holdt 550km i finvær før det var gåent... Det var vel kun SKF som klarte å lage noe brukbart med denne standarden om jeg ikke husker feil. Butikken gjorde deg heldigvis oppmerksomme på at dette var et produkt med en vesentlig mangel.

Et annet eksempel er at jeg rundt 2005-06 klarte å ødelegge to eller tre nye frihjul til et shimano deore nav ved normal terrengsykling etter minimal bruk. Det nav var åpenbart ikke laget for terrengsykling under en terrengsyklist. Mange produkter på denne tiden var skikkelig dårlige.

Jeg tror vi gjør oss alle en bjørnetjeneste ved å akseptere at masse produkter er skikkelig dårlige. Ikke bare som følge av avvik i produksjonen, men også som følge av elendig/dårlig design.

Den enkle løsningen for meg hva angår Canyon-sykkelen ville vært å bestilt et DT hjulsett og blitt fornøyd, men det er en kostnad jeg ikke vil ta. Personlig har jeg ingen erfaring med det spesifikke navet som Canyon har spesifisert, men jeg forventer at Canyon har gjort en vurdering opp mot tiltenkt bruk basert på litt mer kunnskap enn hva som kan forventes av meg som erfaren kunde.

Ut på tur!

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645249 20/01/2021 13:13
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
Tengte bare og gi en update om noen lurte på hva som skjedde.

Var og hentet sykkelen idag, fikk litt bedre forklart om feilene enn det ble over telefonen.

Da det ble sagt "tannhjul i motor er slitt" så viste det seg at han mente framdrevet noe som jeg er helt enig er slite del så det var greit.

Fuktskadene var visst ødelagte pakninger i motor så vann kom seg inn, mente da dette var reklamasjon siden motor ikke er 2 år engang, men de arugmenterte siden jeg har syklet såpass mye og ikke har vært inne til service vært 1000km så var ikke dette noe garanti.

Dem mente at hadde jeg kommet inn til service så ville de sjekket pakninger og fikset det før det ble et problem.

Jeg har ingen papirer på at min sykkel har vært på service siden det er tatt privat og små ting som kjedebytte etc har jeg bare gjort selv. sa da at det kan vel ikke være forventet at jeg reiser til dem vært 1000km, fikk beskjed at jeg kan ta sykkel til lokal sykkelforhandler så kan de kontakte hverandre og sjekke sykkelen sammen..

Er enig jeg har syklet mye(4000) men mener da selv at jeg burde fått beskjed at jeg må ta motoren på full service for og sjekke pakninger osv uansett hvor "åpnebart" dette skal være, for vanlig service så åpner de jo ikke motor, værtfall ikke der jeg har sjekket.

3k for ny motor er ikke dårlig pris uansett men fortsatt vedlig surt etter en så kort stund.

Redigert av Quakbike; 20/01/2021 13:15.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645251 20/01/2021 13:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Quakbike

Var og hentet sykkelen idag, fikk litt bedre forklart om feilene enn det ble over telefonen.

Da det ble sagt "tannhjul i motor er slitt" så viste det seg at han mente framdrevet noe som jeg er helt enig er slite del så det var greit.

Fuktskadene var visst ødelagte pakninger i motor så vann kom seg inn, mente da dette var reklamasjon siden motor ikke er 2 år engang, men de arugmenterte siden jeg har syklet såpass mye og ikke har vært inne til service vært 1000km så var ikke dette noe garanti.

Dem mente at hadde jeg kommet inn til service så ville de sjekket pakninger og fikset det før det ble et problem.

Jeg har ingen papirer på at min sykkel har vært på service siden det er tatt privat og små ting som kjedebytte etc har jeg bare gjort selv. sa da at det kan vel ikke være forventet at jeg reiser til dem vært 1000km, fikk beskjed at jeg kan ta sykkel til lokal sykkelforhandler så kan de kontakte hverandre og sjekke sykkelen sammen..

Er enig jeg har syklet mye(4000) men mener da selv at jeg burde fått beskjed at jeg må ta motoren på full service for og sjekke pakninger osv uansett hvor "åpnebart" dette skal være, for vanelig service så åpner de jo ikke motor, værtfall ikke der jeg har sjekket.

3k for ny motor er ikke dårlig pris uansett men fortsatt vedlig surt etter en så kort stund.

I min bok så burde dette vært dekket av reklamasjon. At man hadde sjekket pakninger på en vanlig service på en sykkel under 2 år høres rart ut. Så sant de ikke vet at de pakningene er dårlig i utgangspunktet. Har aldri vurdert å sjekke pakninger på elsykklene jeg har hatt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: olechr] #2645259 20/01/2021 14:21
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Sitat: Quakbike

Er enig jeg har syklet mye(4000) men mener da selv at jeg burde fått beskjed at jeg må ta motoren på full service for og sjekke pakninger osv uansett hvor "åpnebart" dette skal være, for vanelig service så åpner de jo ikke motor, værtfall ikke der jeg har sjekket.

I min bok så burde dette vært dekket av reklamasjon. At man hadde sjekket pakninger på en vanlig service på en sykkel under 2 år høres rart ut. Så sant de ikke vet at de pakningene er dårlig i utgangspunktet. Har aldri vurdert å sjekke pakninger på elsykklene jeg har hatt.

Enig med Olechr.

Dette er bortforklaringer fra sjappe.
Det sier meg at de har lite peil... eller selger et sub-par produkt som de dytter ansvar til kunden når det skjer noe.

Har de dokumentert serviceintervaller da? Har du fått beskjed om dette?
Hva er "mye" og "lite" med tanke på km for en sykkel?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645263 20/01/2021 15:53
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med forbehold om at det sjappa sier er sant - dett er bra ræva service. Å forvente at en skal ta service hver 1000 km? Det er jo hver tredje uke for en som er glad i å sykle.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645264 20/01/2021 16:27
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Min nøkterne oppfatning hva angår elmotoren: Ikke betal, og om du har betalt, så krever du å få pengene tilbake.

4000km er ikke mye for en elmotor synes jeg. Om man pendler eksemplevis 20 km hver vei til jobb så er den dyreste komponenten på sykkelen oppbrukt etter 100 dager eller etter fem(!) måneder(20x2x5x4x5=4000). Da har du ikke brukt sykkelen i helgene. Det er uakseptabelt. Det er et lukket system med svært få deler i bevegelse. Hvis det designes fornuftig så bør det ikke være noe problem å få en slik motor til å holde det tidobbelte. Minst.

Jeg ville aldri akseptert å betale for en motor/reduksjonsgir om det ikke framkommer klart og tydelig hva slags vedlikehold som er forventet.

At kjede, klinger og kassett dessverre slites er en annen sak.

Ut på tur!

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Quakbike] #2645300 21/01/2021 07:12
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Står det tydelig i kjøpekontrakten at sykkelen skal på service på merkeverkstedet hver 1000 km, for at garantiene skal være gyldige?
Altså, enhver seriøs syklist vet jo nøyaktig hvor mye/langt han har syklet, men har verkstedet noen måte å dokumentere hvor langt sykkelen har gått? Finnes det integrert og forseglet telleverk for km i slike el-sykler?

Forøvrig er jeg enig med de fleste andre her - dette er kan umulig være riktig. Om det mot formodning skulle være det, så tror jeg elsykkelmarkedet vil stagnere ganske fort. Jeg tviler på at den jevne kjøper av el-sykkel vil være med på at sykkelen må på jevnlig service på "merkeverksted" for at garantiene skal være gyldige, og for at sykkelen ikke skal gå i stykker etter normalt bruk (1000 km er ganske lite ass).

Også lurer jeg på en siste ting. Slike el-motorere er vel forseglet fra fabrikk - og jeg antar at det ikke er forventet (trolig også forbudt) at brukeren skal åpne opp og tukle med denne. Det høres rett og slett usannsynlig ut at en pakningen som holder denne enheten vanntett går i oppløsning av seg selv (innenfor noen få år). Og dermed kan jeg vanskelig tenke meg at dette skyldes noe annet enn en iboende feil fra fabrikken - og dermed en soleklar reklamasjonssak.

Vil du avsløre hvilken butikk dette dreier seg om?

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: thamg] #2645307 21/01/2021 07:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: thamg
Finnes det integrert og forseglet telleverk for km i slike el-sykler?

Vet ikke for denne, men for Haibike gjør det det. Der ligger telleverk i motoren...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: Supermann] #2645316 21/01/2021 08:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: simenf

https://www.kajakk-fritid.no/terreng/101585/momas-jason-2020-250w-bewo

På nettsiden står det ingenting om at elsykkelen under kategorien "terreng" ikke tåler vann eller vinter. Her omtales produktet i utelukkende positive ordelag, og den eneste begrensningen som nevnes er vekt. Dog litt usikker på hva de mener med: "Maks vekt ramme: 120kg". Tar de høyde for at rammen kan veie 120kg?

En sykkel som ikke tåler vann har utvilsomt en vesentlig mangel, fordi det må forstås som normal bruk av en sykkel at den også vil oppleve fuktige omgivelser. Man må faktisk kunne forvente at et produkt i denne prisklassen tåler det som står på pakken. Vi snakker ikke om mistenkelig lav pris på noen måte.

Hvis det er forgjengeren til denne så innrømmer de jo langt på vei at den ikke tålte og fortsatt ikke tåler ubegrenset med vann.

"Elsykkelen er også utbedret med nye vanntette koblinger, slik at den kan brukes i all slags vær!"

Så da spørs det jo hva den er solgt som og om dette er en salgstriks de har kommet med i etterkant... Og hva den ikke har tålt. Det er faktisk forskjell på en liten regnskur og full spyling med hageslangen selvom det ikke er høytrykkspyler..

Hva sier f.eks IP-rating hvis det er en den skiller jo gjerne på akkurat dette.

Jeg er faktisk ikke helt enig her at man skal kunne forvente uendelig km på vått føre av det billigste utstyret som finnes oppdrive.

Når jeg tok fikk min første elsykkel i fjor gjorde jeg meg grundig kjent med hvordan ting tålte vann. Det var henholdsvis Shimano. Du skal ikke lenger enn til Bosch før de f.eks sier du skal ta ut batteri når du vasker sykkelen.

Re: Elsykkel reklamasjons spørsmål, nektes fra butikk. [Re: thamg] #2645317 21/01/2021 08:51
Q
Quakbike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Q
Sitat: thamg

Vil du avsløre hvilken butikk dette dreier seg om?

E-wheels drammen området, sjekket ikke vurderinger når jeg kjøpte den men så i ettertid at de hadde utrolig mange dårlige Google-anmeldelser værtfall, meste på udugelig service.

De gikk ut ifra hva displayet sa, så finnes vel ikke noe annet enn det.

Jeg betalte bare, kan ikke drive og reise frem om tilbake når jeg skjønte at de ikke ville ta dette på reklamasjonen sparte ikke på esken så posten blir for dyr om jeg må sende uten emballasjen, kanskje dumt gjordt av meg og bare betale men hadde tenkt og sende klage i ettertid i stede så får jeg se om det skjer noe.

Gjør det kanskje litt vanskelig for meg selv...

Redigert av Quakbike; 21/01/2021 08:55.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support