Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
|
Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
#2644314
11/01/2021 10:57
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17
Stein-E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17 |
Hei! Sykler en del sti om dagen, og forholdene er fantastiske. Passe med snø og panserfeste med Assegai frame og bak. Sykkelen er en Ibis Ripmo v2 2021. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119057&filename=IMG_1968.jpg) Opplever at gaffelen føles ganske stiv nå når temperaturen er godt under 0. Kan det ha med viskositeten i oljen å gjøre? Generelt har jeg brukt mye tid med denne gaffelen for å få den til å føles riktig, men den oppleves stiv og ikke så "pløsj" som jeg kunne ønsket. Og nå på vinteren er den enda stivere enn om sommeren. Har jobbet mye med LSR/HSR og ikke minst med HSC/LSC. Kjører nå med gaffelen ganske åpen både på rebound og demping. Trykk som anbefalt som gir sag på 30% (anbefalt av IBIS). Bruker fornuftig mengde med vandring, så det er ikke der problemet ligger. Den er bare ikke "følsom" nok på de mindre ujevnhetene. Leser mange som har samme erfaring på MBTR og Pinkbike. Noen her som har tips jeg kan teste ut? Liker å eksperimentere - er jo mye av morroa med denne sporten :-) Har satt det litt i system og noterer alt jeg gjør! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119058&filename=IMG_1575 (1).jpg)
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644339
11/01/2021 12:26
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Jeg ville startet med å ha i vidåpen kompresjonssløyfe og rebound så åpen som det går, uten at det blir hoppestokk. Og så ville jeg justert lufttrykk enda litt lavere. Min erfaring er man trenger ikke så mye luft som man tror, og man bør ikke se seg blind på sag foran. Og om du er kresen så bør du skifte til olje med lavere viskositet nå på vinteren ja. Jeg bryr meg ikke så mye, og nøyer meg med å åpne returen et hakk eller to, men jeg har heller ikke hatt problemer med ufølsomme gafler i det siste (36 Fit4 og 34 Grip2).
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644344
11/01/2021 12:44
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
30% sægg på gaffel er altfor mye... forøvrig.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: RazeFaze]
#2644351
11/01/2021 13:02
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17
Stein-E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17 |
30% sægg på gaffel er altfor mye... forøvrig. Ser den - men Ibis anbefaler faktisk 30 % på Ripmo. Har også lurt på hvorfor, og spurt på diverse fora uten å få en god forklaring. Har prøvd med 20% og følte faktisk at den opplevdes MER følsom med 20% enn med 30%! Hvordan kan det egentlig forklares? Mindre ramp up kanskje fordi jeg da jobber lenger oppe i vandringen?
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644353
11/01/2021 13:10
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172 |
Prøv å leie eller kjøpe deg en shockwiz. Det hjelper ikke mot kulden, men vil hjelpe deg med innstillingene 
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644357
11/01/2021 13:19
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
30% sægg på gaffel er altfor mye... forøvrig. Ser den - men Ibis anbefaler faktisk 30 % på Ripmo. Har også lurt på hvorfor, og spurt på diverse fora uten å få en god forklaring. Har prøvd med 20% og følte faktisk at den opplevdes MER følsom med 20% enn med 30%! Hvordan kan det egentlig forklares? Mindre ramp up kanskje fordi jeg da jobber lenger oppe i vandringen? Tipper det har med hvordan luftfjæra og volumet er. 30% er ikke vanlig og du når nok der det skal begynne å bli med motstand tenker jeg... luyftkammeret har allerede begynt å bli mindre og "ramper" opp, kontra rundt 20%...antar jeg. Har du volumeredusers i kan du fjerne disse helt... Men her mener jeg bestemt at Ibis tar feil.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644364
11/01/2021 14:11
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Du sier du bruker fornuftig mengde vandring (alt regner jeg med da), men mangler litt på følsomhet. Da er det bare å åpne krana på kompresjonsdempingen. Føler du at du trenger litt mer støtte, så må du et par knepp inn igjen. Hvordan måler du sag? Ikke noe vits i å måle sag sittende på setet. Og som fler her har nevnt, med standard olje, så får du ikke plush gaffel uansett vinterkulde.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644366
11/01/2021 14:16
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
30% sægg på gaffel er altfor mye... forøvrig. Ser den - men Ibis anbefaler faktisk 30 % på Ripmo. Har også lurt på hvorfor, og spurt på diverse fora uten å få en god forklaring. Har prøvd med 20% og følte faktisk at den opplevdes MER følsom med 20% enn med 30%! Hvordan kan det egentlig forklares? Mindre ramp up kanskje fordi jeg da jobber lenger oppe i vandringen? Jeg sykler også på Ripmo V2, det å sette 30% sag foran har aldri falt meg inn. Har en spacer i min Fox 36 Factory.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: baronKanon]
#2644376
11/01/2021 15:24
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812 |
Jepp, dette er korrekt svar. Fox med standard smøreolje blir helt håpløst når det er kaldt. Fettet de bruker på luftfjæra gjør heller ikke underverker. Rockshox funker mye bedre uten å bytte olje, men man merker at den også blir stivere når temperaturen synker. Men altså uendelig mye bedre enn Fox.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: DesmoSkier]
#2644379
11/01/2021 15:57
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Jepp, dette er korrekt svar. Fox med standard smøreolje blir helt håpløst når det er kaldt. Fettet de bruker på luftfjæra gjør heller ikke underverker. Rockshox funker mye bedre uten å bytte olje, men man merker at den også blir stivere når temperaturen synker. Men altså uendelig mye bedre enn Fox. Ikke om han har en nyere grip eller grip2 demper. Da er det 5wt olje på dempersiden, denne mer spesifikt: https://www.sykkelkomponenter.no/pr...btM036Ofbmk4dZGpa5diLVhPALxoCW84QAvD_BwEhttps://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1106Trådstarter kan kanskje starte med å opplyse oss om hvilken 36-gaffen han har? (For øvrig, litt tregere vil det bli om vinteren uansett hvilken olje, pakninger er stivere og olje flyter jo tregere i kaldt enn i varmt, selv 5wt olje)
Redigert av vids; 11/01/2021 15:59.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: vids]
#2644385
11/01/2021 16:29
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ting blir treigere, men det er ikke en lik formel for hvor mye omjer tykner med temperaturer. Noen blir fort veldig tykke, mens andre holder seg flytende lenger ned i temperatur
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: vids]
#2644388
11/01/2021 17:17
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17
Stein-E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17 |
Trådstarter kan kanskje starte med å opplyse oss om hvilken 36-gaffen han har?
Klart det! Har en Fox 36 Factory Grip 2 2021 med Traction Tune (Ibis sin tune).
Redigert av Stein-E; 11/01/2021 17:18.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Ugla]
#2644389
11/01/2021 17:21
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17
Stein-E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17 |
30% sægg på gaffel er altfor mye... forøvrig. Ser den - men Ibis anbefaler faktisk 30 % på Ripmo. Har også lurt på hvorfor, og spurt på diverse fora uten å få en god forklaring. Har prøvd med 20% og følte faktisk at den opplevdes MER følsom med 20% enn med 30%! Hvordan kan det egentlig forklares? Mindre ramp up kanskje fordi jeg da jobber lenger oppe i vandringen? Jeg sykler også på Ripmo V2, det å sette 30% sag foran har aldri falt meg inn. Har en spacer i min Fox 36 Factory. Fox anbefaler 20 % - jeg har testet det og og likte det faktisk godt (gikk fra 80 til 90 PSI). Har egentlig bare tenkt at Ibis sikkert hadde en tanke med å anbefale 30% på Ripmo'en. Har også en spacer i min - som den ble levert fra Ibis.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644396
11/01/2021 17:55
|
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17
Stein-E
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2020
Innlegg: 17 |
Takker for gode innspill - er en kompetent gjeng her på forumet!
Konkluderer foreløpig med følgende:
1. 30% sag er for mye - tester med 20% fremover og gjør meg noen erfaringer 2. Vinter er kaldt og jeg kan ikke forvente like gode egenskaper på dempere som om sommeren. Olje med bedre vinteregenskaper kan kompensere noe for dette, men pakninger osv. blir uansett hardere når det er kaldt. Det jeg har opplevd er dermed helt normalt og oppleves av alle vintersyklister.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: baronKanon]
#2644414
11/01/2021 20:27
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Ting blir treigere, men det er ikke en lik formel for hvor mye omjer tykner med temperaturer. Noen blir fort veldig tykke, mens andre holder seg flytende lenger ned i temperatur Absolutt, men "FOX PTFE Infused 5WT Suspension Fluid" bør nok være like bra som de fleste konkurrentene i alle fall, siden den har 5WT i tillegg til ptfe. I motsetning til Gold 20WT som ble brukt i fit4-gafflene. Men Rockshox Pike 0w-30 olje bør jo være ekstra lettflytende i riktig mye kulde. For ikke-ingeniørene i salen, så er 0w-30 egentlig en 0w olje som har tilsetningsstoffer som gir 30 viskositet ved 100 grader celcius (noe jeg tviler på at gaffelen når?). Høres mistenkelig mye ut som om de har tatt 0w-30 motorolje og tappet på annen flaske, siden det er en populær multi-grad-olje for nordisk bruk?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644416
11/01/2021 20:32
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det er gold 20Wt i venstrebeinet på GRIP2-gafler.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644420
11/01/2021 21:46
|
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348 |
Kan anbefale Vorsprung Smashpot coil-kit  Nydeleg i kaldt veir!
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: baronKanon]
#2644519
12/01/2021 12:13
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
neistein
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498 |
Det er gold 20Wt i venstrebeinet på GRIP2-gafler. Her diskuterer dere smøreoljen. Vil tro at hydraulikkoljen demperenheten vil utgjøre den største forskjellen. Har selv en fit 4 gaffel og den har vært helt elendig på mindre slag nå i kulda. På større ikke repeterende slag tenker jeg ikke mye på det.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: neistein]
#2644524
12/01/2021 12:45
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det er gold 20Wt i venstrebeinet på GRIP2-gafler. Her diskuterer dere smøreoljen. Vil tro at hydraulikkoljen demperenheten vil utgjøre den største forskjellen. Har selv en fit 4 gaffel og den har vært helt elendig på mindre slag nå i kulda. På større ikke repeterende slag tenker jeg ikke mye på det. Smøreoljen gir friksjon, og noen blir veldig seige.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: neistein]
#2644533
12/01/2021 13:20
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Det er gold 20Wt i venstrebeinet på GRIP2-gafler. Her diskuterer dere smøreoljen. Vil tro at hydraulikkoljen demperenheten vil utgjøre den største forskjellen. Har selv en fit 4 gaffel og den har vært helt elendig på mindre slag nå i kulda. På større ikke repeterende slag tenker jeg ikke mye på det. Smøreoljen utgjør størst forskjell med en stor margin, en god del typiske smøreoljer er ikke laget for minusgrader og blir ekstremt seige. Oljen i selve oljedemperen blir litt tykkere, men siden oljedemperen har high speed-kretser spiller ikke viskositeten noen rolle her, mens den gjør det for low speed, og det kan du justere. Fettet i tetningene samt i luftstempelet (enda en grunn til å gå for coil) blir også veldig hardt. Jeg har fjernet fettet i tetningene, fjernet den nedre forspenningsringen på tetningene, fjernet skumringene, og blandet litt olje i fettet på luftstempelet, det hjelper mye. Og så gå for f.eks. 10W-olje som smøreolje når det er minusgrader.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644535
12/01/2021 13:23
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Jeg har en Fox-avalanche-gaffel med TALAS. Jeg bruker Fox Gold som smøreolje på fjærsiden. Jeg opplever ikke at den blir spesielt treg i kulda.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644572
12/01/2021 20:52
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Det er ikke nødvendigvis bare viskositeten på Fox Gold som påvirker i kulden, selv om jeg absolutt mener at den passer best i +20C eller varmere. Oljen i demperenheten skal være 5wt men også den blir seigere i kulda. Ingen av de originale oljene som brukes i Fox dempere virker å være særlig stabile på viskositet i lavere temperaturer.
Det kan hjelpe å kjøre med lite kompresjonsdemping, og man må kanskje speede opp returdempinga litt. 30% sag er litt mye etter min erfaring, prøv med f.eks 25% og se om det føles bedre.
Det kan også være at gaffelen din lider av fettklump-i-negativt-luftkammer-syndromet, som er typisk for Fox. Om den er litt lite sensitiv pga det så blir det ikke bedre i kulda.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Ole]
#2644590
13/01/2021 08:59
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
(...) men siden oljedemperen har high speed-kretser spiller ikke viskositeten noen rolle her, mens den gjør det for low speed, og det kan du justere.
Kan du utdype hvorfor du mener dette er tilfelle?
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644591
13/01/2021 09:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Dougal som driver Shockcraft i NZ har forsket mye på demperoljer og MÅLT. Han har skrevet en del om valg av oljer og temperaturer på nettsiden. https://www.shockcraft.co.nz/technical-support/suspension-oilsLes og lær, og det er klare anbefalinger, der smøreoljer er det som gjerne gir "slow" eller "avoid" heller enn Awesome  Les og lær. Jeg stoler på ham når det gjelder disse tingene, men han kan være et hælvete å diskutere med hvis han har bestemt seg for at et produkt er under par (gjerne uten å ha testet). Mye popcorn på MTBR.
Redigert av baronKanon; 13/01/2021 09:08. Rediger grunn: link
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: bøttesmetten]
#2644641
13/01/2021 14:35
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
(...) men siden oljedemperen har high speed-kretser spiller ikke viskositeten noen rolle her, mens den gjør det for low speed, og det kan du justere.
Kan du utdype hvorfor du mener dette er tilfelle? Tok en liten runde med RestackorPro, på min modell av min modifiserte Charger v1-demper som jeg har i Lyrikene mine. 14 cSt vs 5 cSt: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119069&filename=charger.jpg) Viskositet ser ut til å gjøre seg gjeldene i hele relevante området i min gaffel, sånn teoretisk sett. Oransj viser den trege, den blå med rundingene den tynne.
Redigert av ØysteinS; 13/01/2021 14:38.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: ØysteinS]
#2644643
13/01/2021 14:54
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
(...) men siden oljedemperen har high speed-kretser spiller ikke viskositeten noen rolle her, mens den gjør det for low speed, og det kan du justere.
Kan du utdype hvorfor du mener dette er tilfelle? Tok en liten runde med RestackorPro, på min modell av min modifiserte Charger v1-demper som jeg har i Lyrikene mine. 14 cSt vs 5 cSt: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119069&filename=charger.jpg) Viskositet ser ut til å gjøre seg gjeldene i hele relevante området i min gaffel, sånn teoretisk sett. Oransj viser den trege, den blå med rundingene den tynne. Hvis jeg skjønner tegningen riktig kan du altså ved å justere "clickers" flytte hele den oransje kurven slik at den ligger likt med den blå. Man ser også at high speed-kretsen åpner rundt 12kgf uavhengig av viskositet. Når en demper jobber i high-speed-området er dempermediet nesten som en solid masse å regne, ikke en tyntflytende væske.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Stein-E]
#2644645
13/01/2021 15:01
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Har simulert med halvåpen LSC, og de stiplete linjene er ikke så relevante, de gjelder bare siste simulering, dvs blå, åssen yttergrensene er med full åpning vs full stenging er.
Knekkpunktet der HSC begynner å overta, på ca 4m/s, og dempingen er mindre for begge variantene, der det ut for.
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: Ole]
#2644655
13/01/2021 17:07
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Hvis jeg skjønner tegningen riktig kan du altså ved å justere "clickers" flytte hele den oransje kurven slik at den ligger likt med den blå. Man ser også at high speed-kretsen åpner rundt 12kgf uavhengig av viskositet. Når en demper jobber i high-speed-området er dempermediet nesten som en solid masse å regne, ikke en tyntflytende væske.
Fast stoff innebærer jo svært høy viskositet, så jeg sliter med meningen i dette, og ser ikke fysikken bak det. Hagen-Poiseuille gjelder vel ca hele veien her, når skivestakken er deformert helt åpen? Og når skivestakken presses opp så så er det jo ikke nødvendigvis så trange åpninger under, at det skulle være noe underlig som skjer i sånne system? Det er jo ikke særlige høye strømninger det er snakk om, så at noe eksotisk opptrer er vel ikke så sannsynlig?
|
|
|
Re: Tuning av Fox 36 gaffel for vintersykling?
[Re: ØysteinS]
#2644658
13/01/2021 18:46
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872 |
Fast stoff innebærer jo svært høy viskositet, så jeg sliter med meningen i dette, og ser ikke fysikken bak det. Hagen-Poiseuille gjelder vel ca hele veien her, når skivestakken er deformert helt åpen? Og når skivestakken presses opp så så er det jo ikke nødvendigvis så trange åpninger under, at det skulle være noe underlig som skjer i sånne system? Det er jo ikke særlige høye strømninger det er snakk om, så at noe eksotisk opptrer er vel ikke så sannsynlig?
Har fått anledning til en runde stille grubling i gyngestolen på garasjehemsen. Tipper argumentet til Ole dreier seg om at ventilen under skivestakken gjerne er så åpen at viskositeten ikke spiller særlig rolle, og at skivestakkens fleksibilitet er mer definerende for trykk vs strøm, enn tap via væskestrøm gjennom ventilen. Og om skivestakken åpnes så vil kvadratet av arealet på åpningen bestemme dempingen, slik at når skivene begynner å åpne seg, så blir det en fjerdegradsfunksjon som overtar styringen. Og da kan evt viskositeten bli irrelevant. Ikke i spirrevippvarianten av charger, ser det ut for.
|
|
|
|
|