Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Varmeovn under/bak seng

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2644576 12/01/2021 21:37
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja det er sikkert kostbart sammenlignet med en panelovn. Samtidig kan det være at man sover litt bedre om natta hvis man vet at senga sannsynligvis ikke tar fyr. Finner sikkert brukte på finn hvis du følger med. Mine er fra et selskap som heter elvarm.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2644676 14/01/2021 07:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Arne_And
Ja, det er bl.a. støyen jeg er bekymret for med en vifteovn. En mulighet er kanskje å bytte ut panelovnene med frittstående ovner som har vifte som kan slås av selv om varmen er på, slik at viften bare går om natten f.eks. Det vil i alle fall gi litt sirkulasjon. Men jeg tror fortsatt det beste ville være en varmekilde på vegg eller gulvet så lenge det kan gjøres helt trygt. Det varmer der det er kaldest og frigir litt gulvplass på de små soverommene.

Det holder sikkert med 250W, så det burde finnes "noe" som har relativt lave avstandsregler. Varmetepper på halve effekten kan jo ligge under tykke dyner.

Vifteoven er sikkert mulig (muligens bare i starten), men jeg tenkte på kun vifte. Om rommet ellers er varmt nok (med dagens plassering) trenger du ikke en stor vifte til å 'trekke' nok varme inn under sengen. Om målet er å unngå kondens og minusgrader.
En 12v-vifte som går på 5v og en 'ribbevegg' som forhindrer at ting som ligger under senga havner helt inn mot veggen kan godt være nok.

En annen mulighet (om det lar seg gjøre) er å heve sengen slik at det blir bedre sirkulasjon der uansett.

Jeg vet ikke om dette er et barnerom, men det skal ikke mye til å få noe opp på et varmeelement før det kan bli for varmt. Og når du vurderer å trekke sengen litt vekk fra veggen ser jeg for meg klær som detter ned i sprekken. Varmetepper er vel typisk bare noen titals watt.

Har du vurdet en håndkletørker? Disse får du tror jeg helt ned til ca. 100w. Og de er laget for å være dekket til. Om du får en som er liten nok til å passe under senga vet jeg ikke. men med at de bygger litt ut fra veggen er det kanskje mulig å montere en i gulvet (om det ikke nevnes noe spesifikt om retning og avstand). Da mister du lagringsplass under sengen (delvis), og du må nok beskytte den også mot at folk hiver ting under sengen.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2644677 14/01/2021 08:00
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg tenker å bygge en rist/perforert hylle mellom seng og vegg slik at det ikke skal være mulig at noe ramler ned der.

Jeg fant en varmelist på finn med krav til 5 cm klaring i alle retninger som jeg har kjøpt. Da får vi prøvd den på det ene rommet. Der er det allerede en liten hylle mellom seng og yttervegg, så jeg kan borre ut luftehull i denne for å få sirkulasjon, og feste et gitter e.l. vertikalt som hindrer at ting blir dyttet bort til ovnen. Vi får margin på avstandskravet fra varmelist opp til hylla, og ovnen har innebygget termostat så den slår seg av hvis det generelt blir for varmt under der. Jeg tror det skal bli helt trygt.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2644997 18/01/2021 11:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva ble konsensus her? Fungerer det å legge en 55w varmematte på gulvet, under sengen, og vips blir hele rommet varmt? Siden det er trygt å legge dette under et gulv, må det vel være trygt å legge oppå?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645000 18/01/2021 11:16
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Vi har ikke prøvd det enda, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle være trygt så lenge matten ikke skades. Om en 55 W/m2 matte på 2 m2 er nok til å varme opp et helt rom er jeg mer usikker på, om vi går for dette så går jeg antakelig for 100 W/m2-varianten.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645069 18/01/2021 20:38
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Matten er nok trygg om den ligger alene på toppen av gulvet, men den er laget for å bli beskyttet av gulvet over, både fysisk, og ved at den da er kapslet inn og ikke kan få luft, og dermed ikke starte en brann uten lang tid med mye energi.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645093 19/01/2021 08:56
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har litt vondt for å tro at den kan starte brann om det ikke er noe oppå den. Det er begrenset hvor varmt 100 W/m2 kan bli når det er fri luft over, og et dårlig isolert rom. Mener du at dette er en reell fare?

Redigert av Arne_And; 19/01/2021 08:56.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Appelsin] #2645126 19/01/2021 09:53
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Appelsin
Matten er nok trygg om den ligger alene på toppen av gulvet, men den er laget for å bli beskyttet av gulvet over, både fysisk, og ved at den da er kapslet inn og ikke kan få luft, og dermed ikke starte en brann uten lang tid med mye energi.

Jeg tror nok at Appelsin ikke helt vet hva han snakker om her. Det er nok ikke "mangelen på luft" som gjør at varmekabler er rimelig sikre...

Disse veria-mattene krever bruk av termostat, og høyeste mulige temperatur du kan stille inn er 30 grader. Det er også rimelig lav effekt, så jeg hadde ikke bekymret meg et sekund.

Ståle
Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645131 19/01/2021 10:04
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Arne_And
Jeg har litt vondt for å tro at den kan starte brann om det ikke er noe oppå den. Det er begrenset hvor varmt 100 W/m2 kan bli når det er fri luft over, og et dårlig isolert rom. Mener du at dette er en reell fare?

Alt vil fungere bra når det fungerer. Sprøsmålet er hva som vil skje i en enventuell feilsituasjon, og risikoen for at noe kan skje. Og da litt hva ansvar man får om det blir brann, selv om det er mindre viktig enn om det blir brann.

Dette med at den skal vere isolert fra luften skal jeg innrømme at muligens kan vere noe jeg blander med om det er ok med isopor i gulvet.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: stalsan] #2645132 19/01/2021 10:12
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: stalsan

Jeg tror nok at Appelsin ikke helt vet hva han snakker om her. Det er nok ikke "mangelen på luft" som gjør at varmekabler er rimelig sikre...

Disse veria-mattene krever bruk av termostat, og høyeste mulige temperatur du kan stille inn er 30 grader. Det er også rimelig lav effekt, så jeg hadde ikke bekymret meg et sekund.

Om du tror normal operasjon er det vesentlige for elsikkerhet aner i hvert fall ikke du hva du snakker om.

Om jeg også surrer kan selvsagt diskuteres, men det blir noe annet.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Appelsin] #2645136 19/01/2021 10:27
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast

Om du tror normal operasjon er det vesentlige for elsikkerhet aner i hvert fall ikke du hva du snakker om.

Om jeg også surrer kan selvsagt diskuteres, men det blir noe annet.

Kan du da forklare hvilke feilforhold du anser som vesentlig for elsikkerheten som kan være aktuelle for en en-leder varmekabel?

Ståle
Re: Varmeovn under/bak seng [Re: stalsan] #2645139 19/01/2021 10:54
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Kan du da forklare hvilke feilforhold du anser som vesentlig for elsikkerheten som kan være aktuelle for en en-leder varmekabel?

Jeg tror sjangsen er liten, men tilfeller vil kunne vere halvveis kabelbrudd, gjerne fra forskjellige typer mekanisk skade, hunder som tygger mm. Mulig slike matter er laget ganske solide, men de er en gang laget for å ligge i fred. Generelt uforutsette ting.

Det jeg reagerte mest på med innlegget ditt var egentlig dette med termostat, for denne vil bare fortelle om varmen akkurat der den ligger, og i matter som ikke er nede i et gulv, hva måler denne? Hva ville den beskytte mot om noe skjedde en meter til siden? Minst like galt som det jeg skrev om isolering fra luft muligens er.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Appelsin] #2645140 19/01/2021 11:00
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg tror sjangsen er liten, men tilfeller vil kunne vere halvveis kabelbrudd, gjerne fra forskjellige typer mekanisk skade, hunder som tygger mm. Mulig slike matter er laget ganske solide, men de er en gang laget for å ligge i fred. Generelt uforutsette ting.

Det jeg reagerte mest på med innlegget ditt var egentlig dette med termostat, for denne vil bare fortelle om varmen akkurat der den ligger, og i matter som ikke er nede i et gulv, hva måler denne? Hva ville den beskytte mot om noe skjedde en meter til siden? Minst like galt som det jeg skrev om isolering fra luft muligens er.

Temp måleren legger du f.eks under matta. Men i dette tilfellet er det vel enklest å bare skru enheten av og på, morgen/kveld.

Hvordan arter et "halveis kabelbrudd" seg egentlig? Helveis kabelbrudd er jo ikke noe problem, da blir det ingen varme i det hele tatt.

Ståle
Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645150 19/01/2021 12:32
erlingba Offline
.
.
Et slikt varmerør beregnet på frostsikring i båt vil nok være en trygg og grei løsning.
https://www.maritim.no/keystone-var...yvv6n7gIVn0eRBR3UFwQnEAQYAyABEgLXD_D_BwE

Alle typer vanlige varmeovner med åpne elementer ville jeg vært skeptisk til bak en seng. Fort gjort at det legger seg godt med støv på elementet.

En ovn med lav overflatetemperatur er nok å foretrekke.
Varmekabel har vært nevnt, men man får svært liten effekt av 2m2 under senga hvis man skal holde seg til normal effekt per m2 for brennbart gulv.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645157 19/01/2021 13:43
Iselilja Offline
Hva med å bare bruke en frittstående gulvovn? Sånn konvektorovn? Jeg har inntil i går kun brukt det i leiligheten min, pluss vedfyring, men i går krøp jeg til korset og kjøpte en panelovn.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Iselilja] #2645158 19/01/2021 14:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Iselilja
Hva med å bare bruke en frittstående gulvovn? Sånn konvektorovn? Jeg har inntil i går kun brukt det i leiligheten min, pluss vedfyring, men i går krøp jeg til korset og kjøpte en panelovn.

Nå vet jeg ikke med trådstarter, men for mitt vedkommende er ett av soverommene 140 cm bredt. Underkøyen var tidligere 70 cm bred, men er nå modifisert i hele rommets bredde. Da er det altså ikke noe gulv å ha ovn på.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2645162 19/01/2021 14:34
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har plass til gulvovn, men som forklart over så vil vi ha den nær/inntil yttervegg pga kondens, og der står også senga. Vi kan trekke ut senga noe, men så lite som mulig, og da feiler konvektorovn.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: erlingba] #2645163 19/01/2021 14:36
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: erlingba
Et slikt varmerør beregnet på frostsikring i båt vil nok være en trygg og grei løsning.
https://www.maritim.no/keystone-var...yvv6n7gIVn0eRBR3UFwQnEAQYAyABEgLXD_D_BwE

Det var et hett tips (hehe). Jeg har sjekket andre varmerør for båt, men de hadde avstandskrav på 40 cm. Når jeg spør om den typen du linker til så svarer forhandler:
Det holder med 1-2cm. Varmerørene vi selger blir ikke så varme utvendig, man kan ta på dem uten problem.

så da burde de være perfekte til formålet. Takk for tipset!

Redigert av Arne_And; 19/01/2021 14:38.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: stalsan] #2645166 19/01/2021 15:02
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Temp måleren legger du f.eks under matta. Men i dette tilfellet er det vel enklest å bare skru enheten av og på, morgen/kveld.

Hvordan arter et "halveis kabelbrudd" seg egentlig? Helveis kabelbrudd er jo ikke noe problem, da blir det ingen varme i det hele tatt.

Om kabel på et eller annet vis blir skadet/går av delvis vi motstanden stige, påfølgende varmeutvikling fører mer skade og karbonisering++ så brann til sist, kan også skje i koplingene mellom forskjellige matter. Helt klart mulig, om det er sannsynlig blir eventuelt diskusjonen.

Skulle jeg legge slike matter ville jeg i alle fall kjøpt noe billig laminat å ha på toppen under sengen, eller hele rommet, om det ikke blir så mye tryggere, så ville det i alle fall blitt lovlig.

Ville uansett heller kjøpt de varmerørene for båt. Lovlig, trygt og uansett billigere.

Redigert av Appelsin; 19/01/2021 15:03.
Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Appelsin] #2645179 19/01/2021 17:09
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast

Om kabel på et eller annet vis blir skadet/går av delvis vi motstanden stige, påfølgende varmeutvikling fører mer skade og karbonisering++ så brann til sist, kan også skje i koplingene mellom forskjellige matter. Helt klart mulig, om det er sannsynlig blir eventuelt diskusjonen.

Skulle jeg legge slike matter ville jeg i alle fall kjøpt noe billig laminat å ha på toppen under sengen, eller hele rommet, om det ikke blir så mye tryggere, så ville det i alle fall blitt lovlig.

Ville uansett heller kjøpt de varmerørene for båt. Lovlig, trygt og uansett billigere.

Har du i det hele tatt sett på konstruksjonen av Veria varmematter?? Da ville jeg nok bekymret meg vesentlig mer for vanlige lampett kabler og andre skjøteledninger.

Hvordan motstanden i en enkeltleder varmekabel kan øke kan øke ved en skade, tror jeg ikke du heller klarer å forklare.

Og hvorfor må det legges laminat oppå for at det skal bli lovlig?

Ståle
Re: Varmeovn under/bak seng [Re: stalsan] #2645185 19/01/2021 20:01
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Har du i det hele tatt sett på konstruksjonen av Veria varmematter?? Da ville jeg nok bekymret meg vesentlig mer for vanlige lampett kabler og andre skjøteledninger.

Hvordan motstanden i en enkeltleder varmekabel kan øke kan øke ved en skade, tror jeg ikke du heller klarer å forklare.

Og hvorfor må det legges laminat oppå for at det skal bli lovlig?

Nå har jeg hele tiden sagt at det sikkert vil gå bra da...

Men siden du spør, forskjellen mot lampett og andre skjøteledninger er at en varmematte er av en eller annen legering som ikke er kobber, og at skøyteledninger er mangetrådet, bøyer du litt frem og tilbake så er sjansen, alt etter legering og tykkelse på tråden at den vil gå av ganske lett, går den bare nesten av, så har man et kjempeproblem. Men som jeg skrev er sannsynligheten for det oppe til diskusjon, og den er nok ganske lav ja.

Det må legges laminat på fordi det er den bruken den er godkjent for, så det på sidene til megaflis, men om det ikke stemmer, så er jo det flott å vite.

Re: Varmeovn under/bak seng [Re: Arne_And] #2653598 21/03/2021 19:36
Highvoltage Offline
Entusiast
Entusiast
Etter tegningen du har skissert, så ville jeg trekke senga litt bort fra veggen, og sette en veggmontert ovn rett under vinduet for å ta kaldraset som kommer fra vinduet.

Niels Petter
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support