Min første tanke vil være at du drar inn 'falsk' luft. Med forutsetningen at alt annet foregår riktig. Og mine to ører går til at sprøyta i hendelen ikke tetter helt og at du suger inn luft langs gjengene. Her går jeg ut i fra at spøyta i hendelen er trykket med spissen rett inn.
Om du har slange og nippel her som er skrudd inn kan det hende pakningen til nippelen ikke tetter.
Du bør komme deg inn i varmen. Jo tykkere oljen, jo letttere det blir å suge inn 'falsk' luft pga. lavere 'viskostet'.
Re: Blir ikke kvitt luftbobler - Magura MT2
[Re: Tange]
#264424210/01/202115:40
Har nå tatt forbremsa inn i varmen. Kan ikke skjønne at det skulle lekke falskluft ved reservoaret på hendelen. Hvis det ikke er tett vil det vel lekke ut litt rundt sprøytetuppen. Det vil fylle opp hullet i hendelen, slik at det ikke bør være mulig å trekke inn luft der.
Nå som jeg har godt arbeidslys, ser jeg at det kommer en sky av mikroskopiske bobler ut i reservoaret når jeg trykker inn væske via kaliperen. Er det en indikasjon på noe?
Grunnen til at det er behov for lufting er at jeg måtte kappe slangen fordi den knakk der den går inn i hendelen. Tror den nye forbindelsen ble tett, for det pipler ikke ut når jeg har trykk i systemet (hendelen er da svampete, men trykket er likevel mye høyere enn under lufting).
Se for øvrig vedlagt bilde av testoppsett. Jeg bruker 20 ml sprøyter. Kan det være for lite?
Magura er tricky å lufte, dessverre. Du kan forsøke måke på med hele sprøytas innhold og så lukke ved kaliper. Forsøk også å klemme inn hendel og slippe fort, for å løsne evt luftbobler som henger langs slangen.
Har tynt inn hele sprøyta, men hvis den er bittelitt for lita, vil jeg bare flytte bobler mellom kaliperen og hendelen. Prøver å få tak i 25 ml i morra.
Som BaronKanon sier er MT2 (og andre MT) vriene. Små luftbobler som ikke blir borte er typisk for å dra inn luft et sted, selv om det kan være andre orsaker. Forskjell mellom inn og ut kan forårsakes av forskjellig hastighet på sprøyten; lettere å dosere inn fordi man trenger bare en hånd (de fleste sprøyter er laget for å sprøyte, ikke suge), mens for å suge ut ofte krever at man må dra i stempelet. Kan også tenke meg at gjengene åpner seg ved innsug og tetter når det blir trykk på dem slik at de ikke lekker når du pumper inn olje (er MT2 i plast som MT4?).
Husker jeg riktig holder 20 ml masse til mine MT4, om du mener den er for liten er det bare å pumpe inn en runde til om du trur det er luft i slangen. Men med at luften kommer ut og bremsen har hengt i hendelen en stund er det etter min mening mer sannsynlig at luften befinner seg i hendelen og at du må finne ut hvor den kommer fra. Den kan være der fra at du kortet inn slangen, og forutsett at du har vært forsiktig med å korte inn skal det ikke kunne være mye luft i slangen i utgangspunktet. Den luften bør befinne seg i hendelen uansett nå, om du har startet hele prosessen med å presse inn mer væske. MT4 som jeg har står på feriested og blir bare brukt 1 gang i året maks. Da er bakbremsen slapp (den lekker sikkert et sted) og må jeg son regel lufte to ganger for å få den helt bra igjen. Lufte-kjøre en liten tur-lufte igjen. Min teori er at den siste luften henger igjen og får samle seg før runde to. Det blir litt det samme som BaronKanon er inne på med å klemme inn og slippe fort.
Men mine to øre er at du trekker inn luft et sted.
Når du har luftet, hvordan er den. Helt slapp, blir fort slapp igjen, greit nok, men du ønsker den strammere?
I h.h.t. Magura sine lufteinstruksjoner skal man vel vekselvis presse inn olje og trekke den ut igjen fra kalipper (om jeg husker rett). Jeg tror det er lurere å vekselvis presse fra kalipper og presse fra hendel, da er det ingen fare for å trekke inn luft.
Trikset er å ha en flaske med reservoar koblet til hendelen og sprøyte på kaliper, drar man frem og tilbake et par ganger da skal det bli tomt for luft. Godt mulig maguras bremser er vanskeligere enn andre merker, men dette burde ta maks 5-10 minutter.
Metoden i videoen under er idiotsikker, jeg har hvertfall gjort det slik selv i snart 10 år. Jude er mer eller mindre Magura i USA, men svarer oss i europa om du sender ei melding på mtbr.
Mr. Jude mener at det er best å trekke vakuum, jeg tipper han kan dette bedre enn meg. Men da er det viktig at det ikke kommer inn luft ved hendelen. Aiai, det står til og med på Sykkelkomponenter sine sider:
Viktig under lufting av Magura-bremser: Aldri press olje fra selve bremsehåndtaket, under lufting skal oljen presses og dras tilbake fra bremsekaliper.