Dette er som sagt etablert kunnskap på grunnlag av forskning, som oppgitt i lenken i mitt forrige innlegg.
Om du vil ha mer omfattende informasjon, se f.eks. Transportøkonomisk Institutts rapport Trafikksikkerhet for syklister og spesifikt 5.3.4 "Synlige sykkelklær" for gjennomgang av relevante studier, herunder også i anledning ulykker. Hver av studiene som omtales der, kan igjen gjenfinnes i sin helhet.
(Og om man skal våge seg til å bruke sunn fornuft, er det for de fleste av oss inituitivt innlysende at f.eks. fluoriserende gul, oransje og rød er mer synlig i trafikkbildet enn svart. Akkurat slik som de nevnte kildene bekrefter )
Som nevnt er dette tema for en helt annen tråd, og man står het fritt til å mene at svart er stilig, men siden forumet leses av syklister som ferdes i trafikken, er det greit å få det frem. Satser på at hotryti tilgir oss. Fluo BANG!
Ja. Poenget mitt er heller det at som filmen illustrerer så ser jeg også han som sykler i mørke klær. Jeg tror ikke noen er uenig i at man kan se en gul flekk tydeligere enn en svart flekk. Men man ser begge. Det jeg mener er at det faktisk ikke er så stor forskjell som folk skal ha det til. Og at det farlige her er at yellowjackets kan sykle i den tro at man er mere synlig for billister. Uhell skjer pga uoppmerksomhet og slike forhold, og ikke pga hva man har på seg. Den falske tryggheten som gul jakke gir er farlig. Mrk. Jeg snakker ikke om sykling når det er mørkt. Da skal man ha refleks og lykt.
Og jeg er helt overbevist om at de skadene vi har/ulykkene som skjer ikke kan relateres til gul eller svart jakke (...) Uhell skjer pga uoppmerksomhet og slike forhold, og ikke pga hva man har på seg. Den falske tryggheten som gul jakke gir er farlig.
Jeg er veldig fristet til å gi opp, men gjør et siste forsøk:
Det mest effektive syklister kan gjøre for å bli lagt merke til, er å bruke sykkelbekledning i fluoriserende farger eller med refleks.
Dette viser både studier av sykkelulykker og studier av hvordan slik bekledning påvirker oppdagelsesavstand, gjenkjennelse og reaksjonstid.
Det ble funnet en stor og signifikant nedgang av antall personskadeulykker (– 27 %) for syklister med slik bekledning, både i dagslys og i mørke.
Forskning er sjelden entydig, og man kan alltid diskutere metodiske utfordringer, men det man vet, tyder på en positiv effekt ved godt synlige klær, også i dagslys.
Blant studiene som refereres i den nevnte TØI-rapporten Trafikksikkerhet for syklister, er f.eks. undersøkelsen fra 2014 i regi av Universitetet i Aalborg. Den regnes som verdens hittil mest grundige undersøkelse av betydningen av synlige klesfarger for sykkelulykker.
Det store antallet deltakere skulle redusere faren for at andre forhold påvirker resultatet, som kjønn, alder, bosted, type sykkel, sykkelvaner eller opplevd følelse av trygghet.
Resultatene ble også gjengitt av NRK i forenklet form:
I ett år har Universitetet i Aalborg undersøkt ulykkesrisikoen hos 6800 danske syklister. Halvparten av dem syklet i jakker med gul signalfarge, mens de andre brukte ordinær og mer anonym påkledning.
De gulfargede syklistene hadde hele 48 prosent lavere risiko for å bli skadet i kollisjon med bil, sammenlignet med kontrollgruppa.
Hvis man også tar med andre typer ulykker, for eksempel sammenstøt mellom to sykler, var reduksjonen 38 prosent i løpet av ett år.
Håper vi kan sette strek der og komme oss tilbake til den viktige avstemningen som jeg oppfatter som et spørsmål om stil ikke trafikksikkerhet og guljakker.
Det stemmer vel egentlig ikke helt i virkeligheten. Det er en teoretisk ide det du har der. Nå jeg er ute å kjører bil så er min påstand at det ikke spiller noen rolle hvilken farge syklister har på tøyet. Jeg ser dem like godt om de er i svart eller rødt eller gult. Og dersom vi snakker om når det er mørkt så er forskjellen refleks og lys, ikke hvilken farge de har på klærne.
Seriøst ? Så du ser en hvit bil like lett som en rød bil i snøføyka eller mener at det kun er marginal forskjell ? Forklar meg da hensikten med kamuflasje fargede kjøretøy og at utrykningskjøretøy gjerne bruker signalfarger.
Jeg har en gul jakke jeg har brukt i kaldt vær i vinter, og jeg er nok lurt av den gule fargen. For når jeg ser nærmere på den, tror jeg ikke den har reflekser i det hele tatt. Den sorte Perfetto-jakka jeg bruker i litt mildere vær, har jeg derimot trodd har vært lite synlig, så jeg har dratt en tynn refleksvest over selv i dagslys i vinter.
Men Perfetto-jakka har strategiske reflekser, noe jeg ser betydningen av når jeg møter andre med denne jakka. De er synlige, pga refleksene, uansett farge på jakka.
Det beste er sikkert sterke farger i kombinasjon med reflekser, det sier seg vel selv, men for egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg ser best når jeg ferdes på veien. Det er reflekser og blinkende lys. Fargen på klærne betyr mindre.
Uansett: Det virker umulig å få tak i sykkeklær med sterke farger (i hvert fall i min størrelse), så det meste er svart – men heldigvis med gode reflekser. Klesprodusentene er forhåpentligvis ikke helt idioter, og de vet vel hva de gjør når de utstyrer klær som skal brukes i trafikken med reflekser på de riktige stedene.
Jeg har motsatt erfaring, både nå jeg sykler og kjører bil. Sterke farger fanger blikket på en mye mer effektiv måte.
Nå er det jo ikke slik at jeg er blind for syklister i sort bekleding, men når blikket konstant beveger seg for å få med seg hele trafikkbildet, er det for meg ganske logisk at de sterkere fargene har en mye større sjanse til å bli oppdaget ved første øyekast. Kanskje ikke i mørket, da den effekten nok blir overgått av refleks og lyskilder. Men i skumring og dagslys, ser jeg bare fordeler med litt farger. Ikke nødvendigvis begrenset til kun fluoriserende, men noe mer iøynefallende enn grått og sort.
Hvis jeg kan få trekke paralleller til kajakkpadling, hvor det ikke er uvanlig med sorte padleårer, er det veldig lett å se forskjell på disse og de som har padleårer i andre farger. Spesielt hvitt skiller seg ut og gjør det mulig å spotte en padler på veldig mye lengre avstand enn med sorte årer. Jeg kan ikke helt se at det skal være stort annerledes i trafikken.
Jeg mener også jeg har sett at statistisk sett, har du større risiko å bli tatt i trafikkontroll hvis du kjører rød bil. Det kan sikkert forklares med så mangt, blant annet med at rød som kjent er en veldig rask farge. Men jeg hadde ikke blitt overrasket hvis det skulle vise seg at det er rødfargens evne til å fakke blikket som også har en påvirkning på politiets valg av offer i en laserkontroll.
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær?
[Re: edorF]
#264522320/01/202110:15
Det er nok bare noe i underbevisstheten min som forsøker å forsvare nyinnkjøpte, sorte klær.
(Men derfor bruker jeg refleksvest utenpå sorte plagg i mørket, sykkelen er utstyrt med blinkende baklys også på dagtid, og nå har jeg nettopp bestilt en knallgul hjelm).
Synes generelt jeg ser syklister godt, men i løpet av min første sesong som helårssyklist, også i mørket, er det en del jeg reagerer på. Mens de aller fleste som sykler mye gjør seg synlige, virker det som om mange av dem som bruker sykkelen som framkomstmiddel fra A til B, ofte verken bruker reflekser eller lys. Jeg har blitt veldig oppmerksom på hvor dårlig disse synes i mørket de gangene jeg sykler mellom Oslo og Asker om kvelden. Det verste jeg har sett (ganske mye av) er foreldre som lar unga sine sykle til og fra skolen, uten verken lys eller reflekser, uten (tilsynelatende) å tenke på at det på høsten kan være mørkt når de sykler hjem.
Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt. Molteni?
***
Deilige, jevne, silkemyke, superraske Sørkedalsveien er forresten stedet å se og bli sett for hovedstadens stilbevisste. Ikke den humpete, landsens kjerreveien Maridalsveien.
Der kan man endog treffe på TS Signore Nastro Perfetto Fluo Bang, lett gjenkjennelig på sin unike fluo BANG De Rosa 3-THL.
Jeg har merket meg er at de fleste som synder på lysfronten på mine trakter, er faktisk landeveissyklister. Nå er det ikke slik at de nødvendgvis ikke har lys, men at lyset er så lite og svakt at det knapt synes. Det minner meg litt om tiden i forsvaret der vi kjørte rundt med biler, som i tilfelle krig og elendighet, var utstyrt med lys som ikke skulle vises fra lufta. De lyste opp et ørlite område rett nedenfor grillen på bilen og det var alt. Kjørte du fortere enn 10 km/t var det på grensen til uforsvarlig.
Jeg mistenker at for en del av disse, er det viktigere å være kul og få sykkelcred enn å synes i trafikken, og at valgt belysning kun er brukt for å unngå å få bot. Nå legger jeg sikkert vondviljen til, men jeg skjønner ikke vitsen med å finne det lyset som lyser minst mulig i den mørkeste årstiden.
Heller litt svakt enn for sterkt lys - mange terrengsyklister og pendlere kjører jo sterk flombelysning perfekt vinklet for å blende møtende trafikk maksimalt (spesielt om de ser rett på deg med de forbanna hodelyktene) Møter man dem i mørket er det som å møte en bil med langlysene på...
Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt.
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det. Ellers regner jeg med at du har sett DeMarchi sine hardcore retrotrøyer. Kjørr!
Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt.
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det. Ellers regner jeg med at du har sett DeMarchi sine hardcore retrotrøyer. Kjørr!
Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé. Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.
Jeg tror du forveksler meg med noen som kjører Rapha.
Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé. Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.
Altså, ikke verst trøye, men ikke fullt BANG nok. Neste kolleksjon, takk.
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.
Jeg tror du forveksler meg med noen som kjører Rapha.
Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé. Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.
Altså, ikke verst trøye, men ikke fullt BANG nok. Neste kolleksjon, takk.
Åh, herre!
Nei, til trådens tema: Jeg foretrekker sort framfor det der any day, om det så medfører litt mindre synlighet.