Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

SVART eller FLUOR sykkelklær?

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Gulesider] #2645048 18/01/2021 18:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gulesider
Jeg mener dette kun er teori.

ICON_SMILE

Det er ikke det.

Dette er som sagt etablert kunnskap på grunnlag av forskning, som oppgitt i lenken i mitt forrige innlegg.

Om du vil ha mer omfattende informasjon, se f.eks. Transportøkonomisk Institutts rapport Trafikksikkerhet for syklister og spesifikt 5.3.4 "Synlige sykkelklær" for gjennomgang av relevante studier, herunder også i anledning ulykker. Hver av studiene som omtales der, kan igjen gjenfinnes i sin helhet.

(Og om man skal våge seg til å bruke sunn fornuft, er det for de fleste av oss inituitivt innlysende at f.eks. fluoriserende gul, oransje og rød er mer synlig i trafikkbildet enn svart. Akkurat slik som de nevnte kildene bekrefter ICON_SMILE )

Som nevnt er dette tema for en helt annen tråd, og man står het fritt til å mene at svart er stilig, men siden forumet leses av syklister som ferdes i trafikken, er det greit å få det frem. Satser på at hotryti tilgir oss. Fluo BANG!

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645052 18/01/2021 18:48
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Ja. Poenget mitt er heller det at som filmen illustrerer så ser jeg også han som sykler i mørke klær.
Jeg tror ikke noen er uenig i at man kan se en gul flekk tydeligere enn en svart flekk. Men man ser begge. Det jeg mener er at det faktisk ikke er så stor forskjell som folk skal ha det til. Og at det farlige her er at yellowjackets kan sykle i den tro at man er mere synlig for billister. Uhell skjer pga uoppmerksomhet og slike forhold, og ikke pga hva man har på seg. Den falske tryggheten som gul jakke gir er farlig.
Mrk. Jeg snakker ikke om sykling når det er mørkt. Da skal man ha refleks og lykt.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645053 18/01/2021 18:50
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
[quote=Sepeda]

Så ja, gjør som Pantani yes

Hmm dersom alle hadde gjort som Pantani så er jo problemet løst

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Gulesider] #2645058 18/01/2021 19:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og jeg er helt overbevist om at de skadene vi har/ulykkene som skjer ikke kan relateres til gul eller svart jakke (...) Uhell skjer pga uoppmerksomhet og slike forhold, og ikke pga hva man har på seg. Den falske tryggheten som gul jakke gir er farlig.

ICON_SMILE

Jeg er veldig fristet til å gi opp, men gjør et siste forsøk:

Siden ingen leser lenkene til relevante rapporter, tar jeg med et lite klipp.

Det mest effektive syklister kan gjøre for å bli lagt merke til, er å bruke sykkelbekled­ning i fluoriserende farger eller med refleks.

Dette viser både studier av sykkelulykker og studier av hvordan slik bekledning påvirker oppdagelsesavstand, gjen­kjennelse og reaksjonstid.

Det ble funnet en stor og signifikant ned­gang av antall personskadeulykker (– 27 %) for syklister med slik bekledning, både i dagslys og i mørke.

Forskning er sjelden entydig, og man kan alltid diskutere metodiske utfordringer, men det man vet, tyder på en positiv effekt ved godt synlige klær, også i dagslys.

Blant studiene som refereres i den nevnte TØI-rapporten Trafikksikkerhet for syklister, er f.eks. undersøkelsen fra 2014 i regi av Universitetet i Aalborg. Den regnes som verdens hittil mest grundige undersøkelse av betydningen av synlige klesfarger for sykkelulykker.

Det store antallet deltakere skulle redusere faren for at andre forhold påvirker resultatet, som kjønn, alder, bosted, type sykkel, sykkelvaner eller opplevd følelse av trygghet.

Resultatene ble også gjengitt av NRK i forenklet form:

Sitat: NRK
I ett år har Universitetet i Aalborg undersøkt ulykkesrisikoen hos 6800 danske syklister. Halvparten av dem syklet i jakker med gul signalfarge, mens de andre brukte ordinær og mer anonym påkledning.

De gulfargede syklistene hadde hele 48 prosent lavere risiko for å bli skadet i kollisjon med bil, sammenlignet med kontrollgruppa.

Hvis man også tar med andre typer ulykker, for eksempel sammenstøt mellom to sykler, var reduksjonen 38 prosent i løpet av ett år.

Se også prosjektsiden ved Universitetet i Aalborg: Pangfarvede cyklister har halvt så mange uheld.

Håper vi kan sette strek der og komme oss tilbake til den viktige avstemningen som jeg oppfatter som et spørsmål om stil yes ikke trafikksikkerhet og guljakker.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645077 18/01/2021 22:56
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tusen takk, Sepeda.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Gulesider] #2645081 19/01/2021 06:47
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det stemmer vel egentlig ikke helt i virkeligheten. Det er en teoretisk ide det du har der.
Nå jeg er ute å kjører bil så er min påstand at det ikke spiller noen rolle hvilken farge syklister har på tøyet.
Jeg ser dem like godt om de er i svart eller rødt eller gult.
Og dersom vi snakker om når det er mørkt så er forskjellen refleks og lys, ikke hvilken farge de har på klærne.

Seriøst ?
Så du ser en hvit bil like lett som en rød bil i snøføyka eller mener at det kun er marginal forskjell ?
Forklar meg da hensikten med kamuflasje fargede kjøretøy og at utrykningskjøretøy gjerne bruker signalfarger.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645089 19/01/2021 08:22
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det hjalp ikke, Sepeda.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Valentino] #2645117 19/01/2021 09:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Valentino
Det hjalp ikke, Sepeda.

Du får slå ned på oss med hard hånd, moderator.

Fluo BANG.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645125 19/01/2021 09:46
O
olelovold Offline
Entusiast
Entusiast
O
Spørsmålet er, når kommer det en neongul shakedry-jakke?

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: olelovold] #2645127 19/01/2021 09:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olelovold
Spørsmålet er, når kommer det en neongul shakedry-jakke?

Nettopp. Vi er ikke der ennå, men vi nærmer oss.

Sist ute med Shakedry BANG er Rapha.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645143 19/01/2021 11:13
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må det være fluo for å være BANG? Jeg vil påstå nei.

[Linket bilde]

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645148 19/01/2021 12:16
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Noen merker som produserer moderne sykkeltrøyer/klær (moderne materialer, fit, etc), men med litt nostalgisk gøyalt fargerik og logoglad design?

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Jåddhå] #2645149 19/01/2021 12:21
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prendas leverer en del fint, mest Santini:
https://www.prendas.co.uk/collections/jerseys

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645168 19/01/2021 15:24
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Etter å ha lest gjennom mye av Sepedas innlegg i denne tråden har jeg kjøpt meg en oransje Perfetto RoS-jakke. Tør ikke bruke den sorte mer ICON_SMILE

(Bikeshop har godpris på både oransje og hiviz yellow forresten)

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645178 19/01/2021 17:01
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har en gul jakke jeg har brukt i kaldt vær i vinter, og jeg er nok lurt av den gule fargen. For når jeg ser nærmere på den, tror jeg ikke den har reflekser i det hele tatt. Den sorte Perfetto-jakka jeg bruker i litt mildere vær, har jeg derimot trodd har vært lite synlig, så jeg har dratt en tynn refleksvest over selv i dagslys i vinter.

Men Perfetto-jakka har strategiske reflekser, noe jeg ser betydningen av når jeg møter andre med denne jakka. De er synlige, pga refleksene, uansett farge på jakka.

Det beste er sikkert sterke farger i kombinasjon med reflekser, det sier seg vel selv, men for egen del er jeg ikke i tvil om hva jeg ser best når jeg ferdes på veien. Det er reflekser og blinkende lys. Fargen på klærne betyr mindre.

Uansett: Det virker umulig å få tak i sykkeklær med sterke farger (i hvert fall i min størrelse), så det meste er svart – men heldigvis med gode reflekser. Klesprodusentene er forhåpentligvis ikke helt idioter, og de vet vel hva de gjør når de utstyrer klær som skal brukes i trafikken med reflekser på de riktige stedene. ICON_SMILE

Redigert av torbus; 19/01/2021 17:02.
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645209 20/01/2021 09:02
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har motsatt erfaring, både nå jeg sykler og kjører bil. Sterke farger fanger blikket på en mye mer effektiv måte.

Nå er det jo ikke slik at jeg er blind for syklister i sort bekleding, men når blikket konstant beveger seg for å få med seg hele trafikkbildet, er det for meg ganske logisk at de sterkere fargene har en mye større sjanse til å bli oppdaget ved første øyekast.
Kanskje ikke i mørket, da den effekten nok blir overgått av refleks og lyskilder. Men i skumring og dagslys, ser jeg bare fordeler med litt farger. Ikke nødvendigvis begrenset til kun fluoriserende, men noe mer iøynefallende enn grått og sort.

Hvis jeg kan få trekke paralleller til kajakkpadling, hvor det ikke er uvanlig med sorte padleårer, er det veldig lett å se forskjell på disse og de som har padleårer i andre farger. Spesielt hvitt skiller seg ut og gjør det mulig å spotte en padler på veldig mye lengre avstand enn med sorte årer. Jeg kan ikke helt se at det skal være stort annerledes i trafikken.

Jeg mener også jeg har sett at statistisk sett, har du større risiko å bli tatt i trafikkontroll hvis du kjører rød bil. Det kan sikkert forklares med så mangt, blant annet med at rød som kjent er en veldig rask farge. Men jeg hadde ikke blitt overrasket hvis det skulle vise seg at det er rødfargens evne til å fakke blikket som også har en påvirkning på politiets valg av offer i en laserkontroll.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: edorF] #2645223 20/01/2021 10:15
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Det er nok bare noe i underbevisstheten min som forsøker å forsvare nyinnkjøpte, sorte klær. ICON_WINK

(Men derfor bruker jeg refleksvest utenpå sorte plagg i mørket, sykkelen er utstyrt med blinkende baklys også på dagtid, og nå har jeg nettopp bestilt en knallgul hjelm).

Synes generelt jeg ser syklister godt, men i løpet av min første sesong som helårssyklist, også i mørket, er det en del jeg reagerer på. Mens de aller fleste som sykler mye gjør seg synlige, virker det som om mange av dem som bruker sykkelen som framkomstmiddel fra A til B, ofte verken bruker reflekser eller lys. Jeg har blitt veldig oppmerksom på hvor dårlig disse synes i mørket de gangene jeg sykler mellom Oslo og Asker om kvelden. Det verste jeg har sett (ganske mye av) er foreldre som lar unga sine sykle til og fra skolen, uten verken lys eller reflekser, uten (tilsynelatende) å tenke på at det på høsten kan være mørkt når de sykler hjem.

Redigert av torbus; 20/01/2021 10:16.
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Valentino] #2645229 20/01/2021 10:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Prendas leverer en del fint, mest Santini.

[Linket bilde]

Ojojoj.

Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt. Molteni? thinking

Deilige, jevne, silkemyke, superraske Sørkedalsveien er forresten stedet å se og bli sett for hovedstadens stilbevisste. Ikke den humpete, landsens kjerreveien Maridalsveien.

Der kan man endog treffe på TS Signore Nastro Perfetto Fluo Bang, lett gjenkjennelig på sin unike fluo BANG De Rosa 3-THL.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: torbus] #2645240 20/01/2021 12:04
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har merket meg er at de fleste som synder på lysfronten på mine trakter, er faktisk landeveissyklister. Nå er det ikke slik at de nødvendgvis ikke har lys, men at lyset er så lite og svakt at det knapt synes.
Det minner meg litt om tiden i forsvaret der vi kjørte rundt med biler, som i tilfelle krig og elendighet, var utstyrt med lys som ikke skulle vises fra lufta. De lyste opp et ørlite område rett nedenfor grillen på bilen og det var alt. Kjørte du fortere enn 10 km/t var det på grensen til uforsvarlig.

Jeg mistenker at for en del av disse, er det viktigere å være kul og få sykkelcred enn å synes i trafikken, og at valgt belysning kun er brukt for å unngå å få bot. Nå legger jeg sikkert vondviljen til, men jeg skjønner ikke vitsen med å finne det lyset som lyser minst mulig i den mørkeste årstiden.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645267 20/01/2021 17:08
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Heller litt svakt enn for sterkt lys - mange terrengsyklister og pendlere kjører jo sterk flombelysning perfekt vinklet for å blende møtende trafikk maksimalt (spesielt om de ser rett på deg med de forbanna hodelyktene)
Møter man dem i mørket er det som å møte en bil med langlysene på...

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645268 20/01/2021 17:21
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klassisk fra Alé. Er det BANG nok?:

[Linket bilde fra alecycling.com] [Linket bilde fra alecycling.com]

"FROM TODAY, WHO SAYS ALÉ SAYS RIDE FLUO."

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Valentino] #2645273 20/01/2021 17:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Klassisk BANG fra Alé yes

[Linket bilde]

Moderne BANG fra Morvélo?

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645328 21/01/2021 09:33
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Arna Sykleklubb anno ganske lenge siden:

[Linket bilde fra arnasykleklubb.org]

Fra denne tråden.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645345 21/01/2021 10:40
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda

Ojojoj.

Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt.

Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur.
Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.
Ellers regner jeg med at du har sett DeMarchi sine hardcore retrotrøyer.
Kjørr!

Gaute
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: gauter] #2645346 21/01/2021 10:44
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gauter

Ojojoj.

Etter kulturfilosofisk og -filologisk debatt i føretråden, har jeg innsett at jeg er for hverdagslig til å flanere, men om jeg skulle finne på å flanere likevel, måtte det bli i noe slikt.

Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur.
Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.
Ellers regner jeg med at du har sett DeMarchi sine hardcore retrotrøyer.
Kjørr!

Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé.
Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.

Gaute
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645355 21/01/2021 11:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.

Jeg tror du forveksler meg med noen som kjører Rapha.

[Linket bilde]

Fra nå av går det utelukkende i Fluo BANG.

[Linket bilde fra media.giphy.com]

Akkurat som Lee "Hollywood" Turner - the Man with 170 Cycling Kits som vi kjenner fra Il Canzone Fluo BANG.

Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé. Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.

[Linket bilde]

Altså, ikke verst trøye, men ikke fullt BANG nok. Neste kolleksjon, takk.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645360 21/01/2021 12:20
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[

Det Maloja-antrekket var brukbart framoverlent i 2012, altså.
Ellers er mitt daglige arbeidsantrekk (i sommerhalvåret) temmelig fluor.

Vedlegg
FLUOR.jpg (781.63 KB, 174 nedlastinger)

Gaute
Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: Sepeda] #2645363 21/01/2021 12:55
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Du bør lage ditt eget merke: Le Flaneur. Diskret, subtilt, stilreint og passe retroinspirert, akkurat sånn du (og mange andre for tida) foretrekker det.

Jeg tror du forveksler meg med noen som kjører Rapha.

[Linket bilde]

Fra nå av går det utelukkende i Fluo BANG.

[Linket bilde fra media.giphy.com]

Akkurat som Lee "Hollywood" Turner - the Man with 170 Cycling Kits som vi kjenner fra Il Canzone Fluo BANG.

Forresten, etter to minutters tenkepause trekker jeg det tilbake. Det var min idé - forretningsidé. Jeg gjenoppretter enkeltmannsforetaket mitt, Gaute Reitan Bissniss, og tjener meg søkkrik på dette. Guddbaj.

[Linket bilde]

Åh, herre!

Nei, til trådens tema: Jeg foretrekker sort framfor det der any day, om det så medfører litt mindre synlighet. ICON_SMILE

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645364 21/01/2021 13:24
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alé Logo DWR Stretch winter jacket, -3/+6 grader:

[Linket bilde fra alecycling.com]

Bra fluor men ikke så mye bang.

Re: SVART eller FLUOR sykkelklær? [Re: hotryti] #2645452 22/01/2021 10:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Fluo BANG?

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå