Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel

i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel #2643975 07/01/2021 11:05
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Disse små bilen går for tiden for mindre enn en ny sykkel.

Noen som har erfaring med å ha en sykkel bak i bilen (regner med at baksetene kan legges ned)?
Med totallengde på 3.5 meter regner jeg med å måtte ta av forhjulet, men de er heller ikke de bredeste bilene og spørsmåler da også om setet må av.
Om det i det hele tatt er lett å få en sykkel inn i bilen.

Og noen som har en og har klart å presse ut 8 mil på vinteren (i-Miev)?

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2643977 07/01/2021 11:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har en kompis som klarer å presse en sykkel inn i en toseter minibil, så alt er nok mulig.

Tviler sterkt på at i-miev klarer 8 mil på vinteren.

Har ellers sett i-miev med takstativ på Finn, litt usikker på lovligheten.

Redigert av larsdx; 07/01/2021 11:07.
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645395 21/01/2021 20:28
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Ingen som kjører en slik? Tesla-frelst, hele gjengen?

Det jeg leser om er opp til 7 mil om vinteren. Men det sier lite om hvordan og hvor.
Det er ytterst sjeldent jeg har varmen i bilen over 18 grader, de fleste jeg kjenner kjører 20-21. Men de kjører ikke iMiev, så det kan jo hende i Mievbrukere har 15-16 grader eller kaldere om vinteren ICON_SMILE. Ikke sier det noe om hvor kuppert det er.

Jeg har 4 mil hver vei, men med at jeg ønsker å delcommute blir det <5 mil totalt.
Noe som burde være mulig (alt kan jeg lade på jobben om det trenges).
Men jeg ønsker å ha sykkelen i bilen, hvor det er OK å måtte ta ut forhjulet. Sykkelen kommer da til å ha 'fast plass' inn i bilen, hvor jeg slipper å måtte tenke over om jeg har sykkel på taket om bilen skal brukes til en lokal handletur som involverer P-hus eller lignende.
Og med at det blir et 'hverdagsopplegg' gidder jeg ikke å måtte vrikke og dra for å få sykkelen inn og ut av bilen.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645398 21/01/2021 20:52
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
1) Baksetene kan legges ned, og det blir omtrent padde flatt i bagasjerommet.
2) Den er smal, men den tar igjen mye i høyden. Pythagoras er din venn.
3) Det er helt håpløst å diskutere rekkevidde uten å vite noe om fartsgrense/type vei. Du kan svi av batteriet på et kvarter i 100+ km/t, eller du kan kjøre 1 time i 60km/t. 7-8mil på vinteren *kan* gå, men da skal du ha ferdig oppvarmet bil, ideelt underlag,og kjøre temmelig forsiktig. 5-6 mil er en mer realistisk grense, hvis du skal ta høyde for den virkelige verden.
4) Hvis du kan leve med å se ut som du er ansatt i hjemmesykepleien el.l. så er det verdens mest undervurderte bil.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645400 21/01/2021 22:47
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Det siste, utseende spiller ingen rolle. Bilen skal bare ha én funksjon og det er å frakte meg til og fra startpunkt-sykkel og evt. hele veien.
Det skal gjøres med en snittfart på 55-60 km/t på, etter norske forhold, paddeflat vei med fartsgrense på maks 80 km/t (sjeldent jeg kjører mye fortere enn 70-75) med forsvinnende lite trafikk. Bilen kommer til å være forvarmet til jobben. De nyere har fjernstyring, men jeg har god tid før jeg drar på jobb så ingen problemer med å slå på varme når jeg står opp. Jeg er lett på pedalen og får som regel relevant mer ut av en bil (km) en de fleste.
Her tror jeg alt i alt jeg har rimelig kontroll og greie forutsetninger.

Det som står igjen er hvor lett det vil være å få sykkelen inn og ut siden det skal gjøres opp til 2 ganger om dagen og 5 dager i uka. Om jeg må bruke 5 minutter med lirking hver gang eller må gjøre mye mer enn å ta av forhjulet vil en Leaf, Soul el. være et bedre valg. Men da må jeg doble budsjettet og det kommer til å doble inntjenningstiden. Og som nok er klar fra første setning. Mine biler skal ikke koste mer enn at de kan frakte meg fra A til B, og det skal de helst kunne gjøre i 4-5 år (minst 2 år) før jeg må skaffe meg en ny frakter.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645401 21/01/2021 23:21
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Jeg kan bare huske å ha hatt sammenleggbar sykkel i vår i-Miev, så jeg har ikke noen konkrete tilbakemeldinger på selve sykkeltransporten, men om bilen er billig nok, så må det vel bli penger tilovers til en senkepinne, som vil løse det evt. seteproblemet?

Det du kan brenne deg på med de eldste og billigste trillingene, er nok rustne bremserør. Reparasjonen kan fort koste mer enn det smaker, ettersom batteriet må ut. På den annen side, hvis du først har fått fikset opp i dette, så bør du ha bil lenge etterpå, og driftkostnadene ellers er til å flire av.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645403 22/01/2021 06:13
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Er det aktuelt med ettermontert "hengerfeste"? Da kan du jo feste på et fint sykkelstativ. Ser ut som det iallefall var mulig å få installert hos merkeforhandlere tidligere.
https://elbilforum.no/index.php?topic=5264.0

Denne har iallefall hengerfeste
https://www.motorforum.no/bruktbil/bil/?type=car-used-sale&id=201990477

Redigert av MrAlfred; 22/01/2021 06:16.
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645410 22/01/2021 07:58
per-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde Ion for mange år siden, tok av forhjulet og la ned baksetene da fikk jeg plass til sykkel. Husker ikke om jeg også måtte flytte pasasjersetet lenger fram. Som tidligere nevnt er bilen smal men høy, så det er mye plass i høyden.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Totte] #2645437 22/01/2021 09:49
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Totte
Jeg kan bare huske å ha hatt sammenleggbar sykkel i vår i-Miev, så jeg har ikke noen konkrete tilbakemeldinger på selve sykkeltransporten, men om bilen er billig nok, så må det vel bli penger tilovers til en senkepinne, som vil løse det evt. seteproblemet?

Det du kan brenne deg på med de eldste og billigste trillingene, er nok rustne bremserør. Reparasjonen kan fort koste mer enn det smaker, ettersom batteriet må ut. På den annen side, hvis du først har fått fikset opp i dette, så bør du ha bil lenge etterpå, og driftkostnadene ellers er til å flire av.

Senkepinne på singlespeed til 100 kroner hadde tatt seg bra ut ICON_SMILE .

Det med bremserør er interessant. Jeg har byttet en del bremserør og det har aldri vært et problem med å legge opp alternativ rute, spesielt i motorrommet og langs torpedoveggen er det nesten umulig å komme til. Da skal jeg forhøre om dette ikke er mulig/lov på disse eller om det bare er noe verkstedene generelt ikke opplyser om. Jeg kjøper kun biler som er ny godkjent, så det skal ikke være et problem de første årene men med at jeg baserer meg på å ta det meste av vedlikehold og reparasjoner selv er det jo et viktig punkt uansett.

Takk.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: per-e] #2645441 22/01/2021 10:01
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: per-e
Hadde Ion for mange år siden, tok av forhjulet og la ned baksetene da fikk jeg plass til sykkel. Husker ikke om jeg også måtte flytte pasasjersetet lenger fram. Som tidligere nevnt er bilen smal men høy, så det er mye plass i høyden.

Har flere ganger prøvd å finne mål, og bingo, her er det et bilde med målene når baksete er lagt ned. Sikkert brukt feil søkeord.

[Linket bilde fra olino.org]

Vertikal åpning på 71 gir drøye 80 innvendig?
Nesten halvannen meter ganger en meter er jo slettes ikke verst.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645472 22/01/2021 12:23
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ikke for å lage dårlig stemning, men hva tenker dere ang sikkerhet med å frakte sykkel på denne måten? Jeg gjør det selv, men har begynt å tenke at det ikke er så smart. Har en Golf uten hengerfeste, har et stativ til å feste på på bakluka, men ikke alltid jeg gidder montere det. Tar heller av forhjulet, legger ned baksetene og slenger sykkelen inn. Ved en kollisjon, vil setet beskytte for en løs sykkel? Noen som har synspunkt?

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645508 22/01/2021 16:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Teslaeier OG tidligere C-Zero eier her! Vi hadde fortsatt hatt den, hadde det ikke vært for at den ble kondemnert etter en ulykke.

Kjøpte da en Kia Soul i stedet. Den er også romslig, men C-Zero var veldig bra på akkurat dette. Hadde vel sjelden behov for sykkel inni, men tror det skjedde et par ganger og da var det bare av med forhjulet. Hadde en liten 1400W Defa stående i midtkonsollen som forvarmet med tidsur på hverdagene, så slapp vi å svi av krutt på vei til jobb. Jeg syns det var en super bil til prisen og bruksområdet. Men det er klart, du vil ikke kræsje med noe større enn rådyr....

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: kid loco] #2645513 22/01/2021 17:31
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: kid loco
Ikke for å lage dårlig stemning, men hva tenker dere ang sikkerhet med å frakte sykkel på denne måten? Jeg gjør det selv, men har begynt å tenke at det ikke er så smart. Har en Golf uten hengerfeste, har et stativ til å feste på på bakluka, men ikke alltid jeg gidder montere det. Tar heller av forhjulet, legger ned baksetene og slenger sykkelen inn. Ved en kollisjon, vil setet beskytte for en løs sykkel? Noen som har synspunkt?

Fint spørsmål.

Jeg har en liten lastestropp liggende permanent i bilen. Sikrer sykkel og hjul da enkelt ved å bruke en av lastekrokene i bagesjerommet. Gjerne i kombinasjon med sikkerhetsselen i baksetet rundt ramme og eller hjul. En eller to sykler er svært enkelt å sikre.

Ingen grunn til å kjøre rundt med usikret last.

Redigert av Supermann; 22/01/2021 17:33.

Ut på tur!

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2645518 22/01/2021 18:03
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Tange
Jeg har byttet en del bremserør og det har aldri vært et problem med å legge opp alternativ rute.

Jeg ringer deg antakelig i 2022 ;-)
Vi har bestilling inne på elektrisk langturbil, selv om det rent økonomisk er bare tåpelig. i-Miev vil uansett bli beholdt som bybil og dagligbil så lenge den henger sammen, p.g.a. det praktiske formatet, lave driftskostander og at det er ca. null penger å hente på å selge. Vi vil aldri finne en billigere bil nummer 2, og har blitt glad i dfen lille tassen også. Men det skal bli himla godt å bli kvitt barnesetene og kunne sette framsetene i en litt bedre posisjon.

PS! Biltema har også et sykkelstativ som passer på bakluka. Brukte det en veldig kort periode før fysisk oppmøte på kontor ble historie, og det fungerer helt greit hvis man ikke er nervøs for lakken. Men det er selvfølgelig bedre å ha sykkelen inni bilen, hvis sykkeltransport er eneste formålet med bilen.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2646091 27/01/2021 23:17
J
JonR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg har iOn. Hvis jeg tar av forhjulet er det gjort på 5sek å få inn sykkelen (Scott fulldemper str medium).
Har byttet bremserør selv, lagt ny vei, grei gjør-det-selv jobb hvis man har bukk. Ser for meg at det er litt knot uten.
Helt klart fordel å kunne forvarme, blir kort rekkevidde på vinteren hvis du starter med kald isete bil.
Veldig fornøyd med den som bybil så lenge man klarer seg med rekkevidden.

Redigert av JonR; 27/01/2021 23:18. Rediger grunn: Lagt til litt info
Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2646433 30/01/2021 20:34
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Takk for oppmuntring ICON_WINK

Da begynner det å se ut som om jeg må prøve meg på en.
Jeg har lest om flere som har lagt om bremserørene (Totte), så det bør være en grei sak (har bukk).

Kommer nok til å drøye litt mot sommeren slik at jeg har mulighet til å gradvis tilvenne meg til kortere rekkevidde når vinteren kommer.
Samt at hjemmekontor en god stund til ikke akkurat inviterer til kjøp av en bil.
Forvarming hjemme blir uansett en lett sak. Men det skal gå greit på jobben også.

Om det er en utfordring her er det syklingen som stopper for muligheten til å forvarme på vei hjem igjen. Og det å sette seg svett i en (kald) bil er et av de få tilfellene hvor jeg eventuelt kjører høyere temperatur i bilen enn de 17-18 grader som er vanlig. Men da holder det som sagt kanskje med ca. 5 mil t/r og er denne utfordringen løst også.

Og 1,5 m med nedlagt passasjersete bør jo gi plass til en seng på ca. 2 meter. Øyner jeg den perfekte sykkelbilen for helgeturer i nærområdet?

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2646440 30/01/2021 22:37
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: Tange
Og 1,5 m med nedlagt passasjersete bør jo gi plass til en seng på ca. 2 meter. Øyner jeg den perfekte sykkelbilen for helgeturer i nærområdet?

Der er jeg redd du kan gå på en smell. Hvis jeg husker riktig, så er det veldig begrenset hvor langt fremover du kan få seteryggen på forsetene. Og bakover er det naturligvis bare å glemme, hvis målet er å få noenlunde flatt gulv.

Re: i-Miev/C-Zero/iOn og sykkel [Re: Tange] #2646473 31/01/2021 11:55
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Festbrems!

Moderator  support