Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Påkledning langrenn

Påkledning langrenn #2643733 05/01/2021 18:42
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Har en utfordring når jeg går på ski og det er at jeg blir veldig varm og gjennomvåt av svette etter 10-15minutter. Utfordringen et ofte når jeg snur og skal hjem igjen ettersom tilbaketuren gjerne er lange slake utforbakker og da blir jeg nedkjølt. Bytter ofte lue, bøff og hansker føre bakkene hjem igjen.
Skal sies at jeg stort sett går tynt kledd når jeg trener

Er løsningen å bruke en vest til jeg blir varm og at jeg tar på meg den igjen føre hjemturen,
eller kjøpe nye skijakker med bedre lufting - og i såfall hva kan anbefales ?
Treningstøyet jeg har er ett par år gammelt og typisk "midrange"

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643734 05/01/2021 18:47
olechr Offline
More than words
More than words
Når jeg bodde på Lillehammer hadde jeg samme problem. Masse oppover i starten så en hau av nedover på slutten. Jeg begynte å ha med meg en sykkel regnjakke/vindjekke i drikkebeltet. Så da kunne jeg gå ganske tynnkledd opp og så tok jeg på den ekstra jakka før jeg kjørte ned i fra fjellet.

Hvilke klær går du i nå? Litt lettere å gi deg forslag til klær hvis man vet ca hva du går i nå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643735 05/01/2021 18:47
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som du har for mye klær. Jeg har MYE tynnere klær på langrenn i minus 5 enn på sykkel i minus 5. Ull under og en halvtynn skijakke/vindjakke utenpå gjør susen. Er du fortsatt varm, så har du åpen glidelås oppover.

Re: Påkledning langrenn [Re: olechr] #2643740 05/01/2021 19:38
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Sitat: olechr
Når jeg bodde på Lillehammer hadde jeg samme problem. Masse oppover i starten så en hau av nedover på slutten. Jeg begynte å ha med meg en sykkel regnjakke/vindjekke i drikkebeltet. Så da kunne jeg gå ganske tynnkledd opp og så tok jeg på den ekstra jakka før jeg kjørte ned i fra fjellet.

Hvilke klær går du i nå? Litt lettere å gi deg forslag til klær hvis man vet ca hva du går i nå.

Ned til fem minus
Tynn uforet skijakke og skibukse
kort 2xu bukse
kortermet superundertøy
skilue, tynn buff, gode skihansker
Dette er fint i rolig tempo på flatene, opp lange bakker eller med litt fart derimot....

Ned til ti-femtenminus
Tynn uforet skijakke og skibukse
lang 2xu bukse/trøye
skilue, tynn buff, starter med sykkelhansker med tre fingre
Helt OK påkledning, bytter til gode skihansker etterhvert

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643750 05/01/2021 20:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag skulle testa att droppa skijakken och kanske skibuksen och gå med typ en sykkelgenser eller annan lite tätare genser överst. Eventuellt köpa en bättre jacka eller lätt vest.

Jag tycker iallafall att det för ski oftast fungerar bättre med kläder som inte är vindtätta så man får bra lufting vilket gör att svetten ventileras bort.

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643753 05/01/2021 20:55
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det holder å ha på seg vanlige skiklær utenpå superundertøyet ned til 5 minus. Ned mot 15 minus kan du ha på deg det du har på deg ned til 5 minus.
Hvis du fryser bittelitt når du er klar for å dra ut på ski, har du på deg passelig med klær. Du går deg varm ila. 10 minutter uansett

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Påkledning langrenn [Re: stosu] #2643759 05/01/2021 21:40
J
JonR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sitat: stosu
Det holder å ha på seg vanlige skiklær utenpå superundertøyet ned til 5 minus. Ned mot 15 minus kan du ha på deg det du har på deg ned til 5 minus.
Hvis du fryser bittelitt når du er klar for å dra ut på ski, har du på deg passelig med klær. Du går deg varm ila. 10 minutter uansett

Så det du egentlig sier er:
Det holder å ha på seg vanlige skiklær utenpå superundertøyet ned til 15 minus?
(siden man kan ha på det samme ned til -15 som man har til -5?)

Eller misforsto jeg noe her?

Re: Påkledning langrenn [Re: JonR] #2643768 06/01/2021 05:13
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JonR
Sitat: stosu

Så det du egentlig sier er:
Det holder å ha på seg vanlige skiklær utenpå superundertøyet ned til 15 minus?
(siden man kan ha på det samme ned til -15 som man har til -5?)

Eller misforsto jeg noe her?

Ja. Jeg har alltid brukt det. Innimellom har jeg slengt en vindvest utenpå.
Dette med hva som er ubehagelig kaldt er jo fryktelig individuelt, så man må prøve seg litt for frem. Men det er veldig at man ikke svetter for mye tidlig på turen

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643777 06/01/2021 07:02
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Har samme utfordring. Her er det viktig å merke seg at problemet til Flamini er størst når det går oppover i starten og nedover tilbake. Jeg bor ved starten på Birken og i fjor gikk jeg 50 ganger fra starten på rennet og opp til Skramstadsætra (som hver vinter). Så og si uten unntak, uansett temperatur ble jeg svett når jeg var på toppen (går selvsagt litt på), og ned igjen. Går med sekk og i den har jeg lue, bøff, polvotter og en tykkere vindvest. Er det kaldere enn 3-5 minus bytter jeg bestandig om. Har tidligere vært så kald når jeg ikke har gjort det at jeg ikke har visst om jeg skal le eller gråte når jeg har kommet ned til bilen.
Ingen problemer når terrenget er noenlunde flatt. Gikk en tur i går fra Skramstadsætra til Dambua og tilbake i minus 20, da var det bare litt kaldt når jeg startet, og passe etterhvert.

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643834 06/01/2021 13:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører sportsull (Devold) over/under og ullsokker, med tynn teknisk bukse over og en skijakke med god lufting. Dette holder fint ned til -10 med greit tempo. Kan ikke stoppe for lenge, da blir det for kjølig. Dunjakke i sekken om jeg planlegger stopp mer enn noen få minutter. Stort sett klarer jeg meg med tynne vanter om jeg bruker henda aktivt, ellers skihansker/Castelli vinterhansker.

Under -10 så tar jeg vanligvis et lag ekstra. Gjerne Brynje netting bukse/trøye for å skape et godt lag for fukttransport og isolasjon. Lue av ull, buff av ull. Passer litt ekstra på alle "overgangssoner" der kulda kan snike seg inn og passer på å holde meg tørr og riste vekk fukt og rim.

I -15-20 så er det sjelden jeg er ute lengre av gangen, mest av hensyn til nese/fingre. Da begynner balansegangen mellom fukttransport og isolasjon å bli vanskelig. Er det vindstille er det stort sett greit å bruke litt tykkere bukse, mens det er det vind blir det skalljakke/bukse og lufting så mye som mulig avhengig av intensitet.

Redigert av Anders A-R; 06/01/2021 13:04.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643839 06/01/2021 13:20
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Du må nesten prøve deg frem, men når du begynner å gå skal du være litt kald. Det verste som skjer når man går ute er at man begynner å svette, og det gjør at du blir kald når du står stille. Har du blitt svett har du hatt på deg for mye klær.
Ta på deg det tøyet du skal bruke når du trener. Før trening har du på deg dunjakke. Dunjakka pakkes inn i en kompresjonspose som du finner en lur plass til når du trener. Når du er ferdig med trening tar du på deg denne igjen.
Har du flere lag med klær på kan det være lurt å ta det innerste laget ytterst etter endt tur. Dette vil være vått og du bør ha de tørreste klærne inntil kroppen. (alle mellomplagg skal være ull).

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643867 06/01/2021 15:36
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
I tillegg kan man jo dra inn at ved gåing i motbakke man sannsynligvis vil generere et sted mellom 200- 700 watt, dette vil jo synke ned mot 1 watt/kg i nedoverbakke slik at den innbygde "varmeovnen" da vil være som avslått.

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2643993 07/01/2021 12:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg går i bar overkropp ned til minus femten.
Da tar jeg på en Brynje, men ikke sånn puslete i kunstfiber men en i skikkelig stål!

LarsB

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2644009 07/01/2021 14:45
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg unngår stillongsen så lenge det er varmere enn -10. Min anatomi er skrudd sammen slik at om jeg blir for varm på rumpe/lår så svetter jeg også lett på resten av kroppen. Så og si den eneste aktiviteten jeg bruker stillongs til så lenge det ikke er kaldere enn 10 blå er alpint.

Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2644013 07/01/2021 15:40
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ull under fra ca minus 7-10 litt avhengig av vind/intensitet ellers superundertøy. Jeg pleier å ha med et ekstra par hansker, evt et par tynne ullvanter jeg får plass til under hanskene. Digger lange ullstrømper og en buff som er klippet i to. I fjor fikk jeg en skijakke som er enda tettere i front med høy hals, det gjør susen nedover. Ofte har jeg jakka åpen oppover og zippet helt opp nedover.

LarsB, legg gjerne ut bilder med og uten brynje :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Påkledning langrenn [Re: Flamini] #2644293 11/01/2021 09:24
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Ved start skal en ikke være kald, men VELDIG kald.

Lærte i fårsen at det er forskjell på å fryse og å være kald. Det er mentalt lettere å være kald når en veit at en skal gå seg varm, altså at kulden er midlertidig og vil være over om 20 min.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Påkledning langrenn [Re: Jomar Henriksen] #2644300 11/01/2021 09:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Jomar Henriksen

Lærte i fårsen at det er forskjell på å fryse og å være kald. Det er mentalt lettere å være kald når en veit at en skal gå seg varm, altså at kulden er midlertidig og vil være over om 20 min.

Dette gjelder jo i høyeste grad for sykling på vinteren også, stisykling spesielt. Om det er rundt 0 og nedover og man er varm når man sykler et par kilometer på vei til skogen, blir man kokt når man er 15 min inn på stiene. Er det kjølig/kaldt på veien inn, er man (jeg i hvert fall) passe varm på stien

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Påkledning langrenn [Re: Jomar Henriksen] #2644328 11/01/2021 11:31
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Jomar Henriksen

Vel, om jeg først blir kald på tærne eller på hendene fra start har jeg vanskelig for å få opp varmen. Skal jeg langt fra folk er jeg også forsiktig med å ha for lite klær på (eller med meg). For to år siden gikk jeg feil på fjellet, det ble mørkt, blåste opp, sporene forsvant og det var litt for langt mellom brøytepinnene. Jeg var glad for ullvanter, en ekstra buff og en superundertøy-overdel i sekken. Samme med sykkel vinterstid. Svett med litt for lite klær og en punktering eller teknisk langt pokker i vold er ikke veldig hyggelig. Men ja jeg liker også å ha litt for lite enn for mye klær.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support