Jeg var en tur i bakken i jula. For det meste kunstsnø gjorde at bakken var isete, spesielt i hengene. Mye kids som slet. Stod stille litt ned i bakken, da jeg får øye på en løpsk ski (ski uten skistopper) som kommer i stor fart nedover henget. På det sekundet jeg rakk å tenke, så konkluderte jeg med at jeg burde prøve å stoppe skien før den havner i lårbeinet på en kid i heiskøen lengre nede. Forsøkte å stoppe skien ved å trampe oppå forskien foran bindingen. Anslår at skien hadde 80km/t, så timingen var viktig. Endte med at jeg bommet litt og fikk kjørt tuppen på den løpske skien inn i sideveggen på min ski - mellom såle/stålkant og trekjærne. Måtte fysisk dra skien ut fra min ski. Det var en barneski som ikke hadde skistopper. En kid kom å hentet skien og dro før jeg rakk å samle meg. Denne kidden hadde begge skiene på.
Skien min er noen år gammel, men har stor verdi for meg. Den lages ikke lengre, og kan vel kalles en "unicorn" på godt norsk. Faction Candide 3.0 i 204cm, for dere som kjenner til skien.
Det er mulig jeg får fikset skiene selv, men tviler på at resultatet blir optimalt, siden jeg ser det er en del skader på trekjærnen ca 3-4 cm inn i skien.
Møtte heldigvis moren til ungen med skien på skiutleien etterpå, og fikk navn og nummer. Hun var litt forfjamset, og skjønte tilsynelatende at dette kunne gått mye værre. Man skal ikke kimse av en løpsk ski uten skistopper på vei mot heiskøen på holkeføre.
Jeg føler selv jeg gjorde det rette, og avverget en skummel situasjon, og er selvsagt ikke så interessert i å bli skadelidende for dette. Men hvordan går jeg frem? Jeg er ikke så interessert i å kontakte mitt eget forsikringsselskap, siden jeg har en annen pågående urelatert forsikringssak (men ganske lik i skadeomfang). Ville vert litt flaut, rett og slett.
Kan jeg kontakte moren jeg fikk nummer av og be henne ta det med sin forsikring? Kan hennes forsikringsselskap betale ut erstatning til privatpersoner, og ikke via mitt forsikringsselskap?
Lurer også litt på hvordan jeg skal evt. dokumentere skaden.
Det er verdt å nevne at polakken på skiutleien mente dette var mulig å fikse; "just fill it with epoxy"... Tror moren hørte dette, -mulig hun setter seg på bakbeina på grunn av dette.
Det er 20-30cm av skien som er delaminert over halvveis gjennom skien, så jeg har mine tvil om en fiks som ikke påvirker verken holdbarhet eller ytelsen på skiene.
Setter pris på innspill