Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hofteoperert - når er jeg fin igjen?

Hofteoperert - når er jeg fin igjen? #2643537 04/01/2021 12:48
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Operert i dag og er som en strandet feit hval på sofan og blir vel liggende her en stund..
(Er klar over at det ikke er sikkert jeg blir bra heller, men krysser fingrene for bedring.)

Har slitt med hofta siden 2012 ca,med tilhørende "vissen" fot så endte opp med en operasjon nå.
Følgende er gjort:
Pincer reseksjon
Labrumsutur med bioraptor sutur anker
Partiell synovektomi (aner ikke hva det betyr)

4 uker på krykker med 30 kg belastning står det før gradvis økt belastning.

Noen med tilsvarende erfaring som de ønsker å dele?
Eventuelt noen fagfolk her som kan gi et grovestimat på når jeg kan forvente å være i normal trening?

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643549 04/01/2021 13:33
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg er ikke medisinsk kvalifisert til å uttale meg, så dette blir en deling av livserfaring.

Brakk ankelen på sykkel og ble skrudd sammen i 2016. Det ble veldig mange uker på sofaen etterfølgt av mye hinking på krykker og (som du) gradvis opptrening med x antall kilo belastning.

Null sykling fra 12.05.2016 til min første tur på rulle på 50W den 21.07.2016 (med flate pedaler og crocs). Første tur på sykkel utendørs var 11.09.2016 etter ca 30 økter på rulle med gradvis økning. Siste økta på Zwift i den perioden var 265W i 45min.

Høsten 2016 trente jeg godt og dro til Granca i januar 2017. I etterkant er det lett å se at kjøret på Granca var en tabbe. Ankelen klarte seg bra, men kneet på samme fot tålte ikke bakkekjøret. Rundt påske 2017 var jeg kvitt smertene i kneet og resten av året var bra treningsmessig.

Lærdommen jeg sitter igjen med var å ta det så gradvis du kan, man mister *mye* muskelmasse av å være helt i ro. Estimert så tapte jeg 200 treningstimer og måtte bruke 400 timer på å være på "topp" igjen.

Nå er jeg inne i en helt annen medisinsk problemstilling og fastlegen min anslo grovt at du må legge ned 3t for hver timer du mister.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643550 04/01/2021 13:49
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Kontakt en fysioterapeut for å få tilrettelagt opptrening og følg anbefalingene derfra.
Alderen din og den fysiske formen din fra før er veldig avgjørende.
Lykke til med opptreningen

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643554 04/01/2021 14:13
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kriss

Pincer reseksjon

Finnes det noen trønderske ord som forklarer dette?
Snakk om protese eller bare inngrep?

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643556 04/01/2021 14:24
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg var gjennom light-varianten av det samme i mai 2019, det vil si at de bare freste på hoftekammen og brant bort de flisete delene av labrum.

Min rekovalens var/er litt berg- og dalbane: en god måned etterpå kunne jeg sykle og til dels løpe uten vondter, men har slitt litt med betennelser i sener og slimposer siden det. Dette kan vel leses som et tegn på at det ble for mye for fort uten at jeg på noen måte er en toppidrettsutøver. Man skal ha en viss respekt for at hofta er dratt fra hverandre under inngrepet og at det tar litt tid før det stabiliserer seg der inne.

Nå fungerer hofta fint til det meste, men gir meg litt påminnelser dagen derpå om at den ikke er hundre.

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kjesk] #2643557 04/01/2021 14:28
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjesk

Pincer reseksjon

Om ikke på trøndersk så er det vel ca. sånn på Hønefosk:

Frest vekk en del av beinet på hoftekammen
Sydd og forankret pakningen/foringen med en skrue i beinet
Fiksa litt på noen sener

?

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kjesk] #2643558 04/01/2021 14:29
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K

Pincer reseksjon

Tja..
Pincer greia er vel at det er frest bort litt for bedre plass.
Labrum greia betyr at rift i leddleppa er sydd.
Det siste aner jeg ikke.

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643580 04/01/2021 16:41
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Etter 6 mnd er du passe fin igjen om du følger fysioterapeutens råd.

...noen må være blant de siste.
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643603 05/01/2021 07:02
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Takk for svar..
Skal gjøre opptreningen riktig med fysio..
Er operert 6 ganger med kne og en gang med røket akilles så vet litt om viktigheten av god opptrening. Har blitt noen tabber der før og lært litt.. ICON_SMILE

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kjesk] #2643608 05/01/2021 07:32
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Pincer reseksjon

Omtrent "kjøli my' gæli i foten".
(En trøndersk fot strekker seg som kjent helt fra tåspissen og opp til hoftekammen.)

Lykke til med opptrening, Kriss.

Gaute
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643619 05/01/2021 08:29
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Ikke forhast deg med opptreningen, men følg legens råd så langt du kan.
det med å belaste opp til smertegrense er generelt ett godt råd

utover det,
jeg har slitt med fallskader fra sykling/MC ikke brudd bare skikkelige slag, og har ettervirkninger tredve år etter

rehabiliteringen styres litt av alder også, hvor gammal er du ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Flamini] #2643622 05/01/2021 08:37
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: Flamini

rehabiliteringen styres litt av alder også, hvor gammal er du ?
Jepp, gammel.. 45

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: gauter] #2643628 05/01/2021 08:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter

Pincer reseksjon

(En trøndersk fot strekker seg som kjent helt fra tåspissen og opp til hoftekammen.)

Lykke til med opptrening, Kriss.

Det samme gjelder vel på nord-vestlandet også? Kurt Asle Arvesen bl.a omtaler beina sine som "føten".

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2643661 05/01/2021 11:23
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sier «føtn» til vanlig, men når det kommer til sykling blir det beina.. Dårlige bein klinger bedre.. ICON_SMILE
Drømmen er å få to bein som kjennes like ut igjen, det har jeg ikke hatt siden 2011.
Ventrebenet har vært dødt og musklaturen rævva på det beinet. Kompensert veldig med å stå mye.
Da avlastes det litt. Sykler jeg 4 timer så har beinet som regel vært verst første timen og siste best..
Intervall på rulla må jeg stå halve tida omtrent for å komme opp i puls før beinet streika.
Opplagt mye skjeivbelasting, har nok kompensert en del pga av hofta vil jeg tro..
Ser jeg på leggene så er venstre klart størst og ser jeg på låra så er høyre klart størst.
Har trent mest på trass siste åra egentlig og det blir man lei av.. ICON_SMILE

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: gauter] #2644192 09/01/2021 11:38
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: gauter

Derfor foretrakk man gjerne å måle opp eiendom i trønderske føtter, før i tida.
Du fikk rett og slett my mer jord for pengene enn med vanlige føtter.

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2644422 11/01/2021 21:57
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ta kontakt med en fysioterapeut, så kan du få ett kvalifisert svar. Samt, at fysioen, kan sette opp ett treningsprogram som man følger til punkt og prikke.

Redigert av NjuK; 11/01/2021 22:01.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2644432 12/01/2021 07:41
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har selv kun rift i labrum, ikke alt det andre tjafset du også plages med, Kriss.
Fysioterapi gjennom sykkellisensen. De har mye statistikk på slikt, og 70% blir bra nok til å kunne leve med det kun ved hjelp av trening - ikke operasjon.
Jeg går til Trondheim Idrettsklinikk på Toppidrettssenteret Granåsen.

Aberet er at jeg må bruke noen av treningstimene mine i uka på styrketrening, ikke kun til sykling og annet som er gøy. Har vel hatt det i 3-4 år nå. Veldig forsiktig opptrening med gradvis økning uke for uke og oppfølging fra fysio. Mener det var ca. 6mnd før jeg fikk begynne å sykle igjen, holdt kondisen ved like på ellipsemaskin.
Nå er jeg nesten som før, holder det i sjakk med slynger, strikk og kettlebells. Kjenner det hvis jeg sitter for lenge på en stol, og hvis jeg trekker tung pulk på turer over 5km.

Lykke til.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2644471 12/01/2021 09:58
G
gokotewi Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
G
nyttig tema viste seg.

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2645265 20/01/2021 16:43
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Såvidt i gang med fysio og fikk gått igjennom operasjonsbeskrivelse med han. Som han sier så stemmer det som er gjort veldig bra med plagene så han har god tro på at dette blir bra. Han er også tydelig på at dette ikke ville blitt bra uten operasjon, det er jo også greit å høre selv om det nok har virka sånn også de siste 8-9 åra..
Men har litt trua selv også, "trykket og den murrende smerten" derfra er borte nå, muskelspenningene som har vært som noen strenger i årsvis har sluppet mye. (Her har jeg prøvd å ligge rett ut et par uker før ved å ta mandlene og operert et kne uten at det hjalp på det.)

Ellers lei av sofaen, bortsett fra krykkene så er det som begrenser mest nå at jeg ikke får til å sitte vanlig. Begrensning på 90 grader i hofta minst 4 uker, og det kjennes veldig fornuftig ut for det går ikke mange minuttene uansett. Knapt to uker igjen på krykker med 30 kg belastning før gradvis økende, det kjennes veldig greit og greier nok å gå uten om jeg vil nå også. Men hører etter..

Ble satt rett på ergometersykkel hos fysio for å teste om det gikk an og det går greit. Så har montert en terrengsykkel med høyt sete og høyt styre på ei rulle her nå og sykler 10 min i gangen uten belastning, det kjennes greit nok ut, men skal ikke utfordre noe mer heller nei.
Time igjen i morgen så får vel noe øvelser da, har vært ganske flink med enkle mattøvelser til nå.
Ikke hatt den "dette var ikke bra" bevegelsen ennå og begynner også å bli litt lettere å finne ei stilling å sove i.

So far so good, og foreløbig optimist.. ICON_SMILE

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2645282 20/01/2021 19:23
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Du kan jo vurdere å kjøpe korte krankarmer. Typ 145mm. Kan være fint til rulla når du får lov til å rulle litt mer inne.

Canfield selger 150mm krank her

Redigert av Trond Vidar; 20/01/2021 19:25. Rediger grunn: link

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Trond Vidar] #2645743 25/01/2021 11:55
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: Trond Vidar
Du kan jo vurdere å kjøpe korte krankarmer. Typ 145mm. Kan være fint til rulla når du får lov til å rulle litt mer inne.
r[/url]

Godt tips, men tror kanskje det går greit uten også.
Sete er kanskje tre cm for høyt nå og montert flate pedaler med joggesko. Løsna litt siste dagene og lite vondt så sitter greit i vanlig overkropp posisjon nå på terrengsykkel. Sykler 15 min 2-3 ganger om dagen nå. Blir ikke vondt etterpå og tenker det da er greit.
Greier nesten å holde formaningen om 4 uker med krykkene, men innvilger meg noen gåturer fra godstolen t/r kaffemaskina.. Avtalen er at jeg skal slippe opp gradvis i løpet av kommende helg å møte gående til fysio time neste mandag, skal bli greit og bli kvitt krykkene.
Vurderer litt basseng fremover, mest for å komme meg ut litt.

Re: Hofteoperert - når er jeg fin igjen? [Re: Kriss] #2651480 09/03/2021 09:27
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Status et par måneder etter operasjon, kan jo fort bli aktuelt for flere..

Ok framdrift, foran forventet skjema, både eget og fysio sitt. Unngått tilbakeslag og den typiske "dette var ikke lurt følelsen"
Vært ganske flink med øvelser. Nå er det knebøy og opp og ned av stepkasse med 30kg og utfall uten vekt det går i på beina samt slyngeøvelser og en del strekk øvelser. Treningssenter frister ikke nå så får greie meg med det jeg har hjemme.
Sykler greit 1,5 t på racer på rulla i vanlig sone 1 og et par timer ute går vel greit nå. Går også bra å stå når jeg sykler.
Prøvde noen 5 minuttere i sone 3/4 i går på rulla, det ble med 3 og konkludert med at det var litt for tidlig. Men ikke så langt unna heller.
Var en tur på langrennski med guttungen på søndag (7-8 km) og kjennes ganske nærme ut det og egentlig. Glipptak bør jeg ikke ha, men litt labbing i påska med mest staking bør gå. Vårturer på stabilt føre med randoskia bør også gå fint slik det kjennes ut nå.

Så kort oppsummert har det gått litt raskere enn forventet,man blir jo litt slakk generelt og etter 4 uker inne på krykker.
Føler jeg også går bedre og får fullført steget på en bedre måte nå så har kanskje litt trua på at dette var lurt.
Håpet lever om å kunne gampe rundt med sykkelvogn etter påske når permisjon starter.. ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå