Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 18 1 2 11 12 13 14 15 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2688522 12/11/2021 13:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
Sitat: Hoaas
Sitat: Ugla
Hva er egentlig poenget med å diskutere plasseringen av ladeluka ift. Tesla superlader for non-Tesla biler i dagens oppsett? Jeg tenker at når Tesla selv har sagt at de er klar over problemet ift. korte kabler, og at de kommer til å gjøre noe med det, så ser jeg ikke helt hvorfor det bringer særlig verdi å diskutere hva som ville ha vært en utfordring nå?

Så blir det sikkert en overgangperiode hvor Tesla oppgraderer de ulike superladerne rundt omkring, akkurat som da de introduserte CCS ifm. Model 3.

Min nye bil får den på høyre bakskjerm, for egen del hadde det passet bedre med venstre som jeg har i dag, men jeg kan ikke isolert sett si at venstre er bedre enn høyre eller motsatt, ei heller dette med andre plasseringer på bilen, bortsett fra det generelle om at det er lurt å rygge bilen inn på en parkeringsplass vs. det å sette den med fronten inn hvis man har muligheten. Når det er sagt rulles det også parkeringsløsninger (automatiske parkeringsanlegg med heissystem) ut i bred skala i nybygg om dagen hvor det anbefales å parkere med fronten inn og hvor også ladestasjon står der, og da er plassering av ladeluke i front av bilen den beste løsningen.

Spør en Teslaeier, så får du nok smurt på hvorfor plasseringen på høyre bak er fullstendig skivebom ICON_WINK Eller alle andre plasseringer, om det er at man må gå 30cm lengere for å plugge i laderen, plassering av bilen ved ladestolpe eller at venstre bak passer perfekt i absolutt alle garasjer.

Jeg tror nok det er litt bittert for Teslaeiere at det nå blir tilgjengelig for alle, det er nok der skoen trykker.

Synd og skam at du gikk til den mørke siden, håper de hadde kaker. ICON_BLUSH
Hadde du hatt Tesla så hadde du forstått at det er det eneste riktige. This is the way.

Jeg gleder meg til alle ikke-Teslaeiere går mann av huse for å lade på Tesla SuC og finansierer flere ladestasjoner og billigere lading for oss priviligerte.
Musks utvalgte folk, vi som skal frelses for vår trofaste predikering.

Hehe, men ikke DENNE karen, jeg lader 99,9% hjemme. HAH! Ta den du ICON_WINK
Neida, om det åpner opp for andre bileiere så de kan lade på Tesla sine stolper synes jeg det er topp, det vil avlaste et alt for lite utbygd ladenettverk i Norge/Europa. Jeg skjønner at mange Teslaeiere synes dette er kjipt, enn så lenge får dere lade i fred i Norge enda en stund.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hoaas] #2688523 12/11/2021 14:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hoaas

Hei GeirK, takk for at du deler at du ikke har et snev av humoristisk sans

I skriftlig kommunikasjon med folk en ikke kjenner er det helt umulig å skille parodi på folk som skriver uten å tenke fra folk som skriver uten å tenke.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688528 12/11/2021 14:34
tron Offline
Besatt
Besatt
Til og med i en tråd der trådstarter skriver at Tesla er utelukket, blir det fullstendig Tesla-takeover ICON_CRAZY

I et forsk på å bringe debatten tilbake på valg av elektrisk familiefrakter, her er noen av de tingene jeg la vekt på i mitt valg. Det handler om litt mer enn bare rekkevidde, ladeeffekt, ladenettverk, ladeport og hestekrefter når man skal frakte en familie:

— Støy, eller mangel på støy. Doble vinduer og skikkelig støyisolering er viktig. Mange har dette nå, og det gjør kjøreturen mindre slitsom, enten det er på motorvei eller endeløse landeveier med grovt dekke, med eller uten musikk i høyttalerne. Da er mann ikke bare kvitt motorstøyen, men vind- og dekkstøy også.

— Skikkelige lys. Fedre i sin beste pappa-alder får dårligere nattsyn for hvert år som går. Det gjelder sikkert mødre også. En eller annen form for matrix-teknologi øker sjansen for å få øye på den elgen i veikanten i skumringen. Ettermontering av LED-bar er ingen erstatning for matrix-lys.

— Mulighet for skikkelig lastsikring i bagasjerommet. Ser at enkelte ikke-europeiske elbiler verken har bagasjeromskjuler eller noen form for delingsnett. Jeg skjønner egentlig ikke at det er lov å kjøre rundt uten noe som hindrer ting i å finne veien over bakseteryggen i en kollisjon.

— Sidekollisjonsputer bak. Mange modeller har det ikke i det hele tatt, mens andre har det som tilvalg. Noen har det som standard, eller den norske importøren utstyrer i det minste alle "norske" biler med det.

Redigert av tron; 12/11/2021 14:36. Rediger grunn: trykkfeil
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688537 12/11/2021 18:09
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kona skulle ha ny bil og kjøpte KONA, mest for rekkevidden men også fordi hun syntes den så snasen ut i hvit. Jeg angrer på at jeg ikke insisterte mer på å gå opp en hundrelapp og ta en IONIQ 5 med 4x4. Den må jo være en no brainer for en familie. Det er sikkert noen som finner noe som mangler av utstyr, men vi opplever å ha fått "alt" i Premium utgaven. IONIQen har enda mer tror jeg. KONAen har levert helt eksemplarisk på rekkevidden så langt. Helt ok sprek også selv om det ikke er helt vilt, men nok trøkk når man trenger det. IONIQ LR Premium har vel litt større motor enn KONA. Hyundai har jo også et godt etablert forhandler/service nett rundt i landet også.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2688549 12/11/2021 20:47
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Jeg mener man bør ha som en leveregel i livet at man rygger inn når man parkerer. Jeg er overbevist om at om man lever etter den regelen så blir verden et tryggere sted med mindre bulking og færre overryggede barn og pensjonister.
Sliter man med å rygge inn på parkeringsplasser må man øve eller få en mindre bil med hjulene i hjørnene, eller begge deler.
Hvis rygging og parkering er et crux så gjelder samme prinsipp ved parkering som ved sykling, ta det mens du er i flyten og varm i trøya, ikke etter å ha vært ute av bilen en stund og gjerne inntatt en bedre lapskaus på en veikro.

Derfor mener jeg også at plassering av ladeporten lengst mulig bak på en elbil er mest riktig, det være seg på høyre eller venstre side, men venstre side er altså mest praktisk og lettvint gitt at stolpen da står til venstre bak bilen. Som den gjør på absolutt samtlige Tesla SuC stolper over hele verden som ikke er drive through.

Og man trenger ikke lange ladekabler.

Takk! ICON_SMILE

Helt enig i at man skal rygge inn, eneste unntaket er "skråparkering" langs gate, da er det veldig knødete å snu bilen, og man får masse dritt fra gaten på ruten sin.
Er rygging og parkering et crux har man bare ikke tenkt seg skikkelig om, er det trangt er det lettere å rygge inn enn det er å kjøre inn. Og har man rygget inn er det i alle fall lettere å kjøre ut! Store HMS-gale firma har også data som viser at folk blir påkjørt (pårygget) ved kjøring inn på parkeringsplass.

Mener fremdeles at det aller beste ville være å ha ladeport på høyre bak, om Tesla hadde tenkt seg om i starten før alle laderne og planlagt for kjøring på riktig side av veien. Da ville man trenge kortest ladekabler i de aller fleste tilfeller.

Så skal jeg prøve å overlate diskusjonen til noe mere nyttig her :-)

Redigert av appelsin2; 12/11/2021 20:48.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: tron] #2688552 12/11/2021 22:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: tron
Til og med i en tråd der trådstarter skriver at Tesla er utelukket, blir det fullstendig Tesla-takeover ICON_CRAZY

I et forsk på å bringe debatten tilbake på valg av elektrisk familiefrakter, her er noen av de tingene jeg la vekt på i mitt valg. Det handler om litt mer enn bare rekkevidde, ladeeffekt, ladenettverk, ladeport og hestekrefter når man skal frakte en familie:

— Støy, eller mangel på støy. Doble vinduer og skikkelig støyisolering er viktig. Mange har dette nå, og det gjør kjøreturen mindre slitsom, enten det er på motorvei eller endeløse landeveier med grovt dekke, med eller uten musikk i høyttalerne. Da er mann ikke bare kvitt motorstøyen, men vind- og dekkstøy også.

— Skikkelige lys. Fedre i sin beste pappa-alder får dårligere nattsyn for hvert år som går. Det gjelder sikkert mødre også. En eller annen form for matrix-teknologi øker sjansen for å få øye på den elgen i veikanten i skumringen. Ettermontering av LED-bar er ingen erstatning for matrix-lys.

— Mulighet for skikkelig lastsikring i bagasjerommet. Ser at enkelte ikke-europeiske elbiler verken har bagasjeromskjuler eller noen form for delingsnett. Jeg skjønner egentlig ikke at det er lov å kjøre rundt uten noe som hindrer ting i å finne veien over bakseteryggen i en kollisjon.

— Sidekollisjonsputer bak. Mange modeller har det ikke i det hele tatt, mens andre har det som tilvalg. Noen har det som standard, eller den norske importøren utstyrer i det minste alle "norske" biler med det.

Høsten 2018 var dette mye enklere. Da hadde jeg bare ett valg!

Ja. De sier jeg trenger bedre lys - og her er det sikkert mye snadder for en 55-åring å venne seg til som en ikke vil forlate, men så langt har én elg og tre reinsdyr overlevd min panikkbremsing i mørket. Sistnevnte tre tenkte sikkert ikke over det, men de tre homo sapiens inni bilen var synlig overrasket over hvor mye et bilbelte kan holde igjen og hvor effektivt 2,1 tonn bil pluss last og passasjerer kan retarderte fra 90 til null med skikkelige bremser. «Oops. Der sto vi stille, gitt!»

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2688557 13/11/2021 08:36
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Høsten 2018 var dette mye enklere. Da hadde jeg bare ett valg!

Ja. De sier jeg trenger bedre lys - og her er det sikkert mye snadder for en 55-åring å venne seg til som en ikke vil forlate, men så langt har én elg og tre reinsdyr overlevd min panikkbremsing i mørket. Sistnevnte tre tenkte sikkert ikke over det, men de tre homo sapiens inni bilen var synlig overrasket over hvor mye et bilbelte kan holde igjen og hvor effektivt 2,1 tonn bil pluss last og passasjerer kan retarderte fra 90 til null med skikkelige bremser. «Oops. Der sto vi stille, gitt!»

Mye bedre enn å panikkbremse er at man har lys som øker sannsynligheten for at man oppdager den type hindring. Nå er det aldri noen garanti da vilt fort kan komme inn fra siden og det er jo mulig det var tilfellet hos deg, men godt lys er en av de tingene jeg gleder meg til å få tilbake når min iX kommer, fordi det som kommer standard fra Tesla på en facelift Model S er ganske stusselige saker. Av andre ting er et langt bedre vindusviskeropplegg, 360 kamera som dekker hele bilen, bedre støydemping, bedre interiør, bedre lydanlegg (og ja jeg har Ultra Hifi i doningen min), DAB-radio som ikke faller ut i ett sett pga. elendig antenneplassering (ja jeg vet at jeg også har inTune) og ikke minst en serviceorganisasjon som faktisk utfører planlagt service etter forventing.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2688563 13/11/2021 10:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Godt poeng. De reinsdyra hadde jeg kanskje sett tidligere med bedre lys.

Jeg kom fra en 2011 Audi Q5 så jeg vet ikke hva ordentlige gode lys ser ut som.

Vindusviskerne var helt håpløse først, men nå synes jeg de funker bra. 360-kamera er jo bare en SW-snutt, så det er bare teit at vi ikke har det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688564 13/11/2021 10:20
tron Offline
Besatt
Besatt
LED Matrix er som å kjøre med fjernlys hele tiden. Kun møtende biler og biler foran i køen maskeres ut. På det sentrale Østlandet er det så mye trafikk at man nesten aldri kan bruke vanlige fjernlys. Nærlys i 90 km/t føles ikke bra. LED Matrix løser dette.

Rart at selv garvende skandinaviske motorjournalister misser dette når de sammenligner biler for nordiske forhold. Verken Kia, Hyundai eller Tesla har dette, og det nytter ikke å smelle på en LED-bar når den ikke kan brukes når ande biler er i nærheten.

Lysene var en skikkelig wow-opplevelse da jeg fikk Enyaq. Da kom jeg fra en Octavia med adaptive, svingbare Xenon-lys med fjernlysautomatikk, som egentlig også var veldig bra.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688565 13/11/2021 11:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har på et vis gitt opp å finne en elbil som passer mitt bruksmønster. Jeg ønsker god plass og lavt forbruk i 110+. Da er det ikke mange biler å velge i, og den gamle S’en får duge litt til.

Ny S er helt uaktuelt pga pris/mangel på rimeligere versjoner.

Er virkelig markedet så lite at ingen gidder lage en ok el-stasjonsvogn?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688570 13/11/2021 12:28
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Fekk akkurat levert Polestar med LedMatrix/Pixel lys. Det var verdt heile bilbyttet.... Kom frå 1.gen E-golf så ikkje akkurat bortskjemt men har og ein nyare Subaru med ekstra Ledbar. Det ein mistar i effekt utan Ledbar saknar eg ikkje i det heile tatt.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2688572 13/11/2021 12:42
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Godt poeng. De reinsdyra hadde jeg kanskje sett tidligere med bedre lys.

Jeg kom fra en 2011 Audi Q5 så jeg vet ikke hva ordentlige gode lys ser ut som.

Vindusviskerne var helt håpløse først, men nå synes jeg de funker bra. 360-kamera er jo bare en SW-snutt, så det er bare teit at vi ikke har det.

Jeg skrev vindusviskeropplegg, det inkluderer spylesystemet og det tror jeg med unntak min første bil er det dårligste jeg noensinne har hatt, og jeg hatt bil siden 1985. Det skal sies at andre Tesla enn Model S er vesentlig bedre.

Når det gjelder 360-kamera så er det mer enn SW. Sidekamera er for mørke ift. ryggekamera, de dekker heller ikke nok ved at de peker bakover, i tillegg til at det mangler kamera på sidene i fronten. Da får du ikke den fine animasjonen som andre biler klarer, du mangler også sikt når du f.eks kommer ut av et portrom

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688601 13/11/2021 23:01
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Har fått min tredje Tesla (Y), etter å ha hatt 3 (2019) og S (2014).
For de som har kjørt en Tesla fra 2015 og mener de da vet hvordan en 2022-modell er, så tar de feil.
Model S 2014 hadde masse feil. Mine 3 & Y har hatt ca 0.
Viskerspylesystemet på S og 3 var rævva, - på Y er det meget bra. Kommer mye væske ut flere steder.
M 3 og S hadde mye støy - Model Y er ikke verdensledende, men mye bedre enn gamle S og 3. Y har doble sideruter foran.
Hovedlysene på S og 3 var dårlige - nå er de nesten Led Matrix på Y, men uten software'n. Det jeg merker mest forskjell på er hvor utrolig godt sidelys det har blitt.

Masse sånne små irritasjonsmomenter har blitt fikset.
Følte bare for å si det siden det var så mye misvisende her.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: avdem] #2688603 14/11/2021 00:56
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: avdem
Fekk akkurat levert Polestar med LedMatrix/Pixel lys. Det var verdt heile bilbyttet.... Kom frå 1.gen E-golf så ikkje akkurat bortskjemt men har og ein nyare Subaru med ekstra Ledbar. Det ein mistar i effekt utan Ledbar saknar eg ikkje i det heile tatt.

Har kjørt en Polestar i et drøyt år nå, og kan skrive under på at lysene er svært gode. Jeg ville ikke anbefalt noen å bestille den bilen uten disse lysene (da jeg bestilte var jo "alt" med, men nå er disse lysene en del av en pakke som man altså bør velge).

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tagelli] #2688604 14/11/2021 08:11
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tagelli

Er virkelig markedet så lite at ingen gidder lage en ok el-stasjonsvogn?

Nei, er overbevist om at markedet er der, både i Norge og ikke minst i Europa. Noen må bare ta mot til seg og lage noe annet enn de der forbanna suv'ene. Elbiler i størrelse Focus og Mondeo hadde solgt som hakka møkk, spesielt når folk oppdaget at de ville gått mye lenger enn en suv med like stort batteri. Og har bedre kjøreegenskaper og plass.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tormod..] #2688605 14/11/2021 08:17
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tormod..

Hovedlysene på S og 3 var dårlige - nå er de nesten Led Matrix på Y, men uten software'n. Det jeg merker mest forskjell på er hvor utrolig godt sidelys det har blitt.

Tesla Model Y har ingen form for adaptive lys. LED Matrix i denne sammenheng betyr at fjernlyset maskerer ut møtende biler og biler foran i køen - helt automatisk, adaptivt.. Volvo, Polestar, VW, Skoda, Cupra, Porsche, Audi, BMW, Mercedes har dette. Ikke Tesla.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tormod..] #2688606 14/11/2021 09:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tormod..
Har fått min tredje Tesla (Y), etter å ha hatt 3 (2019) og S (2014).
For de som har kjørt en Tesla fra 2015 og mener de da vet hvordan en 2022-modell er, så tar de feil.
Model S 2014 hadde masse feil. Mine 3 & Y har hatt ca 0.
Viskerspylesystemet på S og 3 var rævva, - på Y er det meget bra. Kommer mye væske ut flere steder.
M 3 og S hadde mye støy - Model Y er ikke verdensledende, men mye bedre enn gamle S og 3. Y har doble sideruter foran.

Vel det er helt klart en forskjell på Model S før og etter facelift, men etter facelift kom er endringene ift. opplevd kvalitet svært så marginale. Nå har det kommet svært få nye S til landet gjennom 2020 og 2021, men mellom 2016 og 2019 merker man fint lite forskjell, største endring er at man med Raven fikk egenutviklet luftfjæring vs. Mercedes sin. Mine betraktninger kommer fra facelift av Model S og jeg har tilbragt nok tid i nyere Model S enn min egen til å kunne merke forskjellene, og med unntak av informasjon som kommer på skjermene og tilhørende HW til dette så er det fint lite, en kan jo også si at det er bedre interiør på de tidligere facelift-modellene ved at de faktisk har ekte skinninteriør ellers er det med unntak av et lite felt med alcantara på dashbordet identiske som man enten synes er estetisk penere eller ikke.

Som jeg skrev er spylersystemet bra på andre enn model S, lånte nylig en model 3 og den var bra, regnsensoren var sånn "passe". Det er bedre lys på andre modeller enn S, men de ligger allikevel langt bak alle som tilbyr adaptive lykter.

Så nei, det er ikke misvisende som skrives her. Tesla er en glimrende elbil-leverandør, teknologien henger bra sammen, de har en utbygd infrastruktur som også er bra, ladehastigheten er høyst variabel - dvs. at man tar i mot bra på peak, men så stuper man relativt raskt i ladekurven, skal bli spennende å se når oppgradert S og X kommer om det blir noen bedring. Men, på bilteknisk er det helt klart rom for forbedring, lys, kamera, hengerfeste (elektrisk takk), komfort, lydanlegg, støy, blindsonevarsler, regnsensor, assistentsystemer osv. FSD-systemet er det mest opphausede/underpresterende systemet som finnes der ute, og autopilotens fantombremsninger har vi vel alle følt på. De to siste systemene er under økende oppmerksomhet fra amerikanske myndigheter også ift. feilaktig markedsføring i tillegg til funksjonelle utfordringer, og det er ikke de eneste myndighetene som bryr seg.

På toppen av dette kommer Tesla Norge sin høyst variable prestasjon, og hvor de synes det er helt greit å ha bilen inne i dagesvis selv arbeid som bare tar noen få timer. Her skal det sies at enkelte opplever helt topp service, jeg har dessverre kun opplevd det motsatte, med unntak av en ranger soms kom hjem og skiftet et dørhåndtak en gang. Selv i det tilfellet skal det sies at jeg egentlig hadde time på verksted før den ble omgjort av Tesla til ranger-time.

For min del er det service-organisasjonen samt at nye S og X nå framstår som helt overpriset i markedet som ble min grunn til å bytte merke. Y framstår som en attraktiv bil, og den tror jeg kommer til å selge i bøtter og spann over hele verden lenge, men fruen liker den ikke, så da ble den uaktuell, og nevnte iX jeg har bestilt blir vesentlig rimeligere enn en X selv med mye mer utstyr.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688608 14/11/2021 09:08
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2688637 14/11/2021 19:27
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Etter hva jeg kan fårst er MIC-versjonen av Y også levert med tllsvarende lykter som MIG vil komme med. Det er bare software for å styre lysene som mangler. Nå kommer riktignok Tesla med Hella sine HD-lykter som har 100 "mini"-lykter i hver lykt. VAG sine lykter, som jeg synes er helt fantastiske, har iallefall 10-gangen, om ikke mer. Det husker jeg ikke ICON_SMILE

Men noe bedre er det jo lov å håpe på. Henter selv ut en MIC Y fra Drammen kommende fredag.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2688680 15/11/2021 09:27
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Synd og skam at du gikk til den mørke siden, håper de hadde kaker. ICON_BLUSH
Hadde du hatt Tesla så hadde du forstått at det er det eneste riktige. This is the way.

Antar at den egentlig er til meg ICON_SMILE. Jeg har fremdeles Tesla som eneste bil, men jeg fikk dessverre igjen bekreftet at for meg er det helt greit å hoppe av Tesla-toget da bilen var på verksted i månedsskiftet september/oktober, og det var et verkstedbesøk jeg måtte ta pga. at minnekortet på MCU var kaputt. Tesla er heller ikke vedlikeholdsfrie, og før eller siden kommer skifte av div filtere, væsker, ting som må smøres og renses osv. i tillegg til en en fair andel feil og recalls som krever verksted, som f.eks deler i forstilling, drenering til takluke, minnebrikker som går fulle, park-kalipper som må byttes i ny og forbedret mm. Da får man føle på Tesla Norge organisasjonen, og det er den jeg ikke synes leverer.

Nei jeg quota jo Hooas som ikke valgte Tesla. Men ja, det er jo synd om du også går til den mørke siden. ICON_BLUSH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2691007 08/12/2021 14:15
Ugla Offline
Besatt
Besatt

.... Men ja, det er jo synd om du også går til den mørke siden. ICON_BLUSH

Og det ser det ut til at jeg gjør.....

Fikk låne meg en BMW iX50 en time i dag for prøvekjøring, og det var en helt annen opplevelse enn min Tesla Model S. Her snakker vi premium-følelse og førerassistentsystemer av en helt annen klasse enn jeg har hatt siste fem år.

Veldig stille i kupeen. Fine ventilerte seter med kjøling (og også massasjefunksjon). Konfigurerbar head-up, det samme med hovedskjermen. Rask respons på skjermen, fungerende DAB-radio med tilleggstjenestene som værvarsel etc, Valgfri med touch vs. iDrive-systemet, veldig fint lydanlegg.

Kjørte ikke superlangt, men autopiloten var helt uten tegn til fantombremsing, konfigurerbar head-up som også ga informasjon om neste fartsgrense, vikeplikt, en kunne legge augumented ift bilens plassering på navi/headup mm, supert 360-kamera hvor det å velge ulike kamera/views var veldig greit, Auto-innstillingen på klima ordna greit opp, ikke noe behov for overstyre, bra med oppebevaringsplass i kupeen, jeg liker blindsonevarsler i speilene i stedet for å måtte se på skjermen.

Bagasjerommet er slettes ikke lite, og med setene nedfelt så er det noe av det største jeg har sett, både bredt og dypt, så her tenker jeg det blir lett å slenge sykkel inn om vinteren.

Setene synes jeg var litt korte ift. mine 192 cm, ikke noe verre enn i min Model S, men akkurat her synes jeg de kunne ha gjort det bedre med tanke på de fine setene de jo er kjent for. Ellers var de fine å sitte i, og en kunne styre sidestøtte etc. via skjermen for fører.

Kjørte en times tid som sagt og startet på 397 km anslått rekkevidde og hadde 392 km når timen var ferdig, det var snø og glatt så det ble rolig kjøring. Her er det vel kalkulasjon basert på tidligere kjøring som gjelder vs. "Typical" som er flåtegjennomsnittet hos Tesla - begge deler har sine fordeler og ulemper.

Får snart låst produksjonsdato på min, så dette blir stas ICON_SMILE

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2691046 08/12/2021 19:52
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ble faktisk elbil her og landa på brukt etron 55 gått 24k. Likte ikke Id4, naboen selger Skoda og syns Q4 ble for dyr. Tesla kan jeg vurdere om de begynner med lakk og målband.. ICON_SMILE
Liker etron, hadde vært helt topp hadde det ikke vært for den ladinga.. ICON_SMILE
Markedets tørsteste elbil, men pytt pytt, kjører stort sett ikke så langt og det ordner seg selv på "bensinstasjonen" i garasjen.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2691074 09/12/2021 07:33
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

.... Men ja, det er jo synd om du også går til den mørke siden. ICON_BLUSH

Og det ser det ut til at jeg gjør.....

Fikk låne meg en BMW iX50 en time i dag for prøvekjøring, og det var en helt annen opplevelse enn min Tesla Model S.

Får snart låst produksjonsdato på min, så dette blir stas ICON_SMILE

Mye enig med deg her. Jeg prøvde også iX her om dagen. Flott utseende og fantastisk kjøremaskin. Kjentes helt klart ut som ypperste premium både komfortmessig og utstyrsmessig. Nå har jeg en Y så iX føles kanskje litt som en båt sammenlignet med Y'en. Det har litt med hva man er vant til, vil jeg tro.
Uenig med deg når det gjelder bagasjerommet. Hvordan klarer de å få til et så lite bagasjerom i en så stor bil? Uten å ha målt så tror jeg det må være er mindre i alle 3 retninger enn i min Y. Og uten frunk. Hvordan blir det med spylerveskepåfylling fra utsiden i mange minusgrader?

Fikk du antydet leveringstidspunkt? Til meg sa de levering tidligst et godt stykke ut i 2023. Jeg sitter nok på gjerdet til leveringstiden kortes inn og vurderer de alternativene som finnes da. Men må si iX vil stå høyt på lista neste gang jeg bytter bil.

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2691130 09/12/2021 10:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Ble faktisk elbil her og landa på brukt etron 55 gått 24k. Likte ikke Id4, naboen selger Skoda og syns Q4 ble for dyr. Tesla kan jeg vurdere om de begynner med lakk og målband.. ICON_SMILE
Liker etron, hadde vært helt topp hadde det ikke vært for den ladinga.. ICON_SMILE
Markedets tørsteste elbil, men pytt pytt, kjører stort sett ikke så langt og det ordner seg selv på "bensinstasjonen" i garasjen.

Grattis med elbil! ICON_SMILE

Dette er absolutt ikke for å komme med en finger i øyet eller rakke ned på ditt valg, jeg bare deler mitt inntrykk etter første bekjentskap med en elektrisk Audi.

Jeg hadde e-tron 50 som leiebil forrige uke, det var rare greier. Det føltes som å sette seg inn i cockpiten i et jagerfly, så masse knapper og små skjermer at en Teslagutt ble helt satt ut.
Bestilte en ID.3 leiebil men ble oppgradert til e-tron, som jeg satte meg inn i med et spent og åpent sinn.

Og siden dette var en leiebil så er jo noe av det første som skjer at man plotter inn adressen man skal til i navigasjonen, ja du hendelse.
En ting er at det lå som default at man skulle unngå ferjer og bomveier, og at den med bakgrunn i dette skulle ha oss ut på en 17 mils tur rundt hele fylket når det går tunnel under fjorden og turen egentlig ikke er lenger enn ca 4 mil, om man ikke vil ha "the scenic route".
Dette fikk jeg luka vekk, men så lå det jaggumeg historikk lagra som gjorde at den ikke ville ta korteste vei uansett hva jeg plotta inn, så jeg endte opp med å bruke google maps på telefonen.
Det er mulig jeg rett og slett ikke skjønte navigasjonen i denne bilen, men da kan det vel ikke sies å være særlig intuitivt heller?
Jeg måtte inn i menyer og undermenyer for å slette historikk, og likevel ville den ikke legge ruta gjennom tunnelen, som faktisk ble åpnet før etron kom på markedet.
Såpass utdaterte kartdata i en leiebil kanskje?

Jeje, med noen dager til bak rattet så hadde man vel lært seg å bruke den, for så håpløst kan det vel tross alt ikke være å navigere i ukjente strøk med en Audi.
Men sammenlignet med Tesla synes jeg det virka veldig tungrodd og gammeldags. En tom-Tom fra 2003 hadde vært bedre.

Veldig behagelig bil å kjøre, ganske pen er den også, men treg og traust. Og tørst ja, lader tregt ja.
Jeg vil si at e-tron er en blanding av elbil og fossilbil, en elbil med fossil teknologi.

Og så var det noe med regenereringa jeg ikke forsto, mulig det var noe feil med bilen jeg leide men den var rett og slett ikke konsekvent.
Den rulla fritt så jeg måtte ligge på bremsen i relativt bratte nedoverbakker, men så kunne den plutselig regenere som bare f.. i slakkere bakker eller på flater, så jeg måtte trykke gasspedalen lenger inn. Høh..
Det bidrar vel ikke akkurat positivt til forbruket kanskje? Men jeg skal vel ikke dømme for hardt siden jeg ikke har brukt et sekund på å sette meg inn i hvordan regenerering funker på en etron.

Det tok meg ca 1 time å bli komfortabel med Model X og grensesnitt, menyer, kjøring og funksjoner etter at jeg hadde hentet den.
Da hadde jeg prøvd en TMX i ca 5km et par år i forveien.
Klart jeg er farget etter snart 3 år med Tesla sitt grenesnitt, men etter et par dager med e-tron fikk jeg virkelig forståelse for hvorfor mange mener at f.eks VW og Audi ligger årevis bak teknologimessig på elbil.

Lakken på min nye Model Y er det for tidlig å si noe om, men jeg gikk for hvit multicoat denne gangen da jeg ikke akkurat ble imponert av Solid Black på Xen jeg hadde.
Men de har i alle fall brukt en slags form for måleverktøy for avstander når de satte sammen bilen min i Shanghai, for jeg har ikke funnet avvik på "panel gaps", alt er likt og pent og den virker godt sammenskrudd.
Nå var ikke min 2019 Model X en mandagsbil heller, men jeg synes Y virker å være bedre bygget.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2691134 09/12/2021 11:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hehe..
Høres ut som jeg har valgt riktig. En fossilbil som går på strøm!
Det som er interessant er komfort, ser greit ut, lite kupestøy, luftfjæring og ting i den sjangern..
Kommer fra A6 allroad som jeg syns var tipp topp, hadde mest lyst på en 20 modell av det, men tenkte det ble litt bakvendt nå da.
Mye likt A6 allroad, altså topp for meg.
La inn Alvdal på vei hjem, fikk til det hvertfall så jeg så om jeg kom meg dit. Ellers har jeg ikke brukt navi.
Kom dit med 19 km igjen så dro til med 80 kwh på første hurtiglading. ICON_SMILE Noen høyere? Det tok 40 min. Hadde 150 ganske kjapt, og dalende mot slutten, lada vel til 98%
Matrix virka greit og nightvision gjorde meg oppmerksom på både hjort og rådyr så det var nice.

Går vel ok når boost kommer, men uansett altfor tungt til at det er brukbart til fart uansett.
Til det har jeg hatt andre biler, sist 911 turbo med øhlins dempere. Det funker til å kjøre svinger uten å føle man bikker. En SUV på 2,6 tonn blir aldri bra til det.

Spent på om jeg kommer til å bli fornøyd med denne batterigreia.. ICON_SMILE
Hadde jeg hatt mer penger og ikke skulle hatt bil i går hadde jeg kjøpt IX med største batteri og det meste utstyr

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2691146 09/12/2021 11:48
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe..
Høres ut som jeg har valgt riktig. En fossilbil som går på strøm!
Det som er interessant er komfort, ser greit ut, lite kupestøy, luftfjæring og ting i den sjangern..
Kommer fra A6 allroad som jeg syns var tipp topp, hadde mest lyst på en 20 modell av det, men tenkte det ble litt bakvendt nå da.
Mye likt A6 allroad, altså topp for meg.
La inn Alvdal på vei hjem, fikk til det hvertfall så jeg så om jeg kom meg dit. Ellers har jeg ikke brukt navi.
Kom dit med 19 km igjen så dro til med 80 kwh på første hurtiglading. ICON_SMILE Noen høyere? Det tok 40 min. Hadde 150 ganske kjapt, og dalende mot slutten, lada vel til 98%
Matrix virka greit og nightvision gjorde meg oppmerksom på både hjort og rådyr så det var nice.

Går vel ok når boost kommer, men uansett altfor tungt til at det er brukbart til fart uansett.
Til det har jeg hatt andre biler, sist 911 turbo med øhlins dempere. Det funker til å kjøre svinger uten å føle man bikker. En SUV på 2,6 tonn blir aldri bra til det.

Spent på om jeg kommer til å bli fornøyd med denne batterigreia.. ICON_SMILE
Hadde jeg hatt mer penger og ikke skulle hatt bil i går hadde jeg kjøpt IX med største batteri og det meste utstyr

Ja, komforten i kjøringa må jeg si var veldig god i e-tron, merkbart stillere enn i TMX og TMY. god fjæring og komfortable seter. Det er jo tyskerne veldig gode på.
Og lysene ja, de var også veldig bra i kjent tysk stil. Det var vel kanskje ikke de mest avanserte lyktene på leiebilen og jeg kjørte mest i dagslys, men godt lys var det i alle fall på den.
Der er Y også bedre enn X, jeg forstår godt at mange monterer led-planker i tillegg til hovedlysene på Tesla, særlig de litt eldre modellene.
Har tenkt på dette selv men har klart meg uten på X, på Y tror jeg at lysene er gode nok. Skulle gjerne hatt lyktespylere i saltsuppe og snøvær, der kunne Tesla laget en bedre vinterbil for norske forhold.

40 minutter var da slett ikke ille for 80kWh, e-tronn 55 er vel kanskje litt bedre der enn e-tron 50?

Tipper du blir fornøyd. Elbil er best!

Roy

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2691170 09/12/2021 13:22
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Bare generelt tips, de siste 15-20% av batteriet er greit å la vær å ta med lynlader, det tar mye lenger tid pr kwh som er både dyrere og lite køvennlig. Dette gjelder jo bare hvis man kommer seg hjem/til neste ladestasjon uten å fylle helt opp ICON_SMILE

Matrix hørte jeg rykter om var en abbonements-løsning, stemmer det eller har jeg bare hørt feil? Det hørtes ganske teit ut hvis det stemte nemlig.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2691172 09/12/2021 13:54
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast

Der er Y også bedre enn X, jeg forstår godt at mange monterer led-planker i tillegg til hovedlysene på Tesla, særlig de litt eldre modellene.
Har tenkt på dette selv men har klart meg uten på X, på Y tror jeg at lysene er gode nok. Skulle gjerne hatt lyktespylere i saltsuppe og snøvær, der kunne Tesla laget en bedre vinterbil for norske forhold.
!

Hvis de kan begynne med å justere lysene sine skikkelig er det en god start, møter fryktelig mange Model Y og til dels 3'ere som har venstre frontlys pekende mot månen opp til venstre som gjør det mulig å kjenne igjen disse på lang, lang avstand...

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ndreas] #2691176 09/12/2021 14:23
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Ndreas

Bare generelt tips, de siste 15-20% av batteriet er greit å la vær å ta med lynlader, det tar mye lenger tid pr kwh som er både dyrere og lite køvennlig. Dette gjelder jo bare hvis man kommer seg hjem/til neste ladestasjon uten å fylle helt opp ICON_SMILE

Matrix hørte jeg rykter om var en abbonements-løsning, stemmer det eller har jeg bare hørt feil? Det hørtes ganske teit ut hvis det stemte nemlig.

Klar over det med ladinga, men surra bort litt for lang tid i telefonen inne på bensinstasjonen. Hadde ikke trengt å stå så lenge for å komme meg hjem nei.

Matrix lys må kjøpes ja. Enten når den er ny eller mulighet senere og på abbonement..

Så bare på de med det aller meste av utstyr (exclusive) så har ikke noe jeg kan leie/kjøpe i Functions on demand som det så fint heter..
Ikke faan om jeg skal leie meg langlys liksom.. ICON_SMILE

Redigert av Kriss; 09/12/2021 14:27.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Hen9ng] #2691178 09/12/2021 14:37
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hen9ng

!

Hvis de kan begynne med å justere lysene sine skikkelig er det en god start, møter fryktelig mange Model Y og til dels 3'ere som har venstre frontlys pekende mot månen opp til venstre som gjør det mulig å kjenne igjen disse på lang, lang avstand...

Ja det hadde vært fint. Sikkert mange som ikke har fått med seg at lysene er på bærtur, og som ikke vet at man fikser det lett selv ved å kjøre inn mot en vegg og kjøre en lyskalibrering.
Mange nye teite elbilister nå vettu, som ikke gidder å gjøre noe research whatsoever før de setter seg i bilen og legger ut på tur. ICON_LAUGH

Roy

Side 13 av 18 1 2 11 12 13 14 15 17 18

Moderator  support