Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: kveita]
07/05/2021 08:39
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Praktisk erfaring med de utallige ladesystemene er nyttig informasjon for alle som vurderer elbil, uavhengig av merke. I tillegg til åpenhet om reell rekkevidde vinterstid med full bil og motvind og masse annet. Legg behovet for å legitimere eget valg til siden og presenter objektiv informasjon slik at alle som sitter på dieselgjerdet kan velge riktig ut fra egne behov. På forhånd takk:-) Praktisk erfaring er kjempefint, når det ikke pakkes litt fjollete inn for å få ting til å fremstå vanskeligere enn det i virkeligheten er.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Øyvind V]
07/05/2021 08:43
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For en som ikke kommer til å få nyte godt av det fabelaktige ladenettverket til Tesla, hvilke apper og knowhow trengs for å kunne lade? Jeg er stygt redd for at jeg blir en av de som står i snøstormen og knoter med mobilen mens Tesla-fyren som er ut og inn av bilen på under tre sekunder sitter og gliser i sin varme bil.
Er det sånn at en elbil kan lade på hvilken som helst lader, bortsett fra Ikke-Tesla på Tesla-lader? Her er det viktig å forberede seg teknisk OG mentalt! [masse tekst] Null stress altså!  Du må bare gjøre 1.-5., da unngår du forhåpentligvis 6. og 8. og dårlig stemning. Ja, du kan lade over alt egentlig, men det er noen forskjellige standarder, mer info her: https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/ladeuttak-elbilerLykke til! Vi har bodd en del i telt, av og til på campingplass med mulighet for strøm på teltplassen. Er det slik at man kan plugge bilen i et vanlig strømuttak og lade der? Eller sprenger man sikringsskapet på campingen da? Det spørs vel litt hvilken ladekladd du har. Jeg har slitt med å få ut strøm på skjøteledning - kladd til f.eks ID3. Mens på Etron er det null stress. Begrenser du kladden til 50% (5A) skal du fint kunne lade på de fleste stikk. For å være sikker kan man jo spørre campingen hvor stor kursen er, mange utestikk er 16A og tåler 10A lading over natt fint.
Redigert av Hoaas; 07/05/2021 08:43.
|
|
|
[Re: hJürg1]
07/05/2021 09:11
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Mangel på implementering av en felles standard på tvers av de ulike ladeoperatørene er vel et signal om umodenheten i bransjen som sådan. På dette ormådet er Tesla helt åpenbart bedre rett og slett fordi de har et integrert system, men Tesla-eierne møter jo på akkurat de samme problemene det øyeblikket de trer utenfor Tesla-infrastrukturen.
For meg personlig er ikke ladenettverk nok til å beholde min Tesla, så den ryker til fordel for en BMW iX som pt. er eneste bil som tikker av allle mine krav. Dvs. relativt romslig, lang rekkevidde (>600 km), mulighet for både takstativ og hengerfeste, pt. er det ingen andre som leverer den kombinasjonen selv om det går rykter om at ny Model S kanskje skal få hengerfeste. Så krysser jeg fingre for at inngåtte kontrakter ikke rammes av MVA da den mest sannsynlig ikke kommer før over nyttår.
Tesla lager fine biler når de virker, men opplevelsen når den skal på verksted har for min del vært langt under forventning, det er også en del løsninger jeg er helt sikker på blir langt bedre på en annen bil som f.eks lys, vindusviskeropplegg, parkeringshjelp, opplevd kvalitet i både interiør og eksteriør osv, samtidig som jeg mister et sømløst superladernettverk.
Jeg har hytte ved sjøen uten destinasjonsladning og vil ha en bil hvor jeg kan kjøre t/r pluss småturer lokalt uten å måtte lade før jeg er hjemme igjen. Det leverer dagens TMS90D, og BMW'n vil levere enda bedre i tillegg til at jeg får tilbake mitt etterlengtede hengerfeste som gjør at jeg slipper å vaske sykkelen etter hver eneste tur før jeg legger den inn i bilen (takstativ er ingen fullgod løsning fordi jeg skal 100 meter inn i et garasjeanlegg) samt kjøre med henger som jeg nå trenger mer enn før fordi famile pick-up'en (Ford Ranger) er solgt.
Nettopp rekkevidde er svaret for hvorfor jeg ikke har kjøpt noen av de bilene som ruller ut på VAG-plattformen (Audi, Skoda, VW) eller noen andre merker nå, rett og slett for at det er for smått for mitt behov og skaper unødvendig ofte en stopp jeg ikke er interessert i. Husk at WLPT-rekkevidde er noe en sjelden oppnår, lading til 80% er anbefalt til daglig, til småkjøring halveres glatt rekkevidden iht. oppgitt, særlig på vinteren.
Har du mulighet til å lade på destinasjonen der du vanligvis ferdes så er det en helt annen sak, men har du ikke det faller også argumenter som "hvor ofte kjører du lenger enn 2-300 km i ett strekk" til jorden når man glemmer at man skal hjem igjen. I miitt tilfelle er det bare 100 km ned til hytta, men min TMS med 500+km WLTP rekkevidde (ikke sertifisert, var 550 km NEDC) har sjelden mer en 70-80 km igjen etter en helg
Lars-Erik
|
|
|
07/05/2021 09:29
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Bruker Elton (app) og kun RFID-brikke. Kan filtrere på "rask" lading. Synes det fungerer bra, men tar jo ofte de samme turene så jeg vet jo hva som er hvor (125 kW+). Etron 55 gir vel ~30-35 mil med full bil og takboks om vinteren. Holder dit vi skal, men hadde ikke gjort noe med mer buffer. I 20 blå lades det ganske mye saktere selv om man har kjørt lenge (~80 kW).
Mulig det kan justeres på, men på stikk lader den konstant 1,2 kW (uavhengig av kursen). Synes egentlig det er greit for da vet jeg at den ikke overbelastes (tilsvarer jo en panelovn omtrent), men da går det noen dager før den er full igjen.
|
|
|
[Re: soeder]
07/05/2021 09:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bruker Elton (app) og kun RFID-brikke. Kan filtrere på "rask" lading. Synes det fungerer bra, men tar jo ofte de samme turene så jeg vet jo hva som er hvor (125 kW+). Etron 55 gir vel ~30-35 mil med full bil og takboks om vinteren. Holder dit vi skal, men hadde ikke gjort noe med mer buffer. I 20 blå lades det ganske mye saktere selv om man har kjørt lenge (~80 kW).
Mulig det kan justeres på, men på stikk lader den konstant 1,2 kW (uavhengig av kursen). Synes egentlig det er greit for da vet jeg at den ikke overbelastes (tilsvarer jo en panelovn omtrent), men da går det noen dager før den er full igjen. Om du holder fingeren over "stikksymbolet" øverst, mellom 50% og 100%, så kan du velge mellom 5A (50%) eller 10A (100%). Må holde fingeren noen sekunder før den skifter modus. Vi lader stortsett med 1,2 KW døgnet rundt når det kun småkjøres.
|
|
|
[Re: Hoaas]
07/05/2021 10:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Praktisk erfaring er kjempefint, når det ikke pakkes litt fjollete inn for å få ting til å fremstå vanskeligere enn det i virkeligheten er.
Min far er 81 år og har akkurat kjøpt sin første elbil. Han må ha hjelp av meg for å få satt opp de fire abonnementene som dekker det meste av landet og få lagt in NAF-brikken på alle abonnementene. Selv jeg som sivilingeniør og godt over gjennomsnittlig datakyndig strevde ganske godt med en av operatørene fordi appen var dårlig designet. Da vi skulle prøver hurtiglading på MER, fikk han det ikke til, fordi det ikke stod på beskrivelsen på ladestasjonen at man skulle trykke Start. Det stod bare at han skulle plugge i og vise brikken. Du må bare ta det innover deg at for deler av befolkningen er dette akkurat så vanskelig som vi beskriver det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/05/2021 10:45
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men, du som vet hvor utrolig vanskelig dette er, hvorfor rådet du ham ikke til å kjøpe Tesla? Eller fossilbil? Hvis det er så vanskelig å få til at selv en sivilingeniør kommer til kort virker jo det som langt bedre alternativer.
Redigert av Øyvind V; 07/05/2021 11:27.
|
|
|
07/05/2021 10:47
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Praktisk erfaring er kjempefint, når det ikke pakkes litt fjollete inn for å få ting til å fremstå vanskeligere enn det i virkeligheten er.
Min far er 81 år og har akkurat kjøpt sin første elbil. Han må ha hjelp av meg for å få satt opp de fire abonnementene som dekker det meste av landet og få lagt in NAF-brikken på alle abonnementene. Selv jeg som sivilingeniør og godt over gjennomsnittlig datakyndig strevde ganske godt med en av operatørene fordi appen var dårlig designet. Da vi skulle prøver hurtiglading på MER, fikk han det ikke til, fordi det ikke stod på beskrivelsen på ladestasjonen at man skulle trykke Start. Det stod bare at han skulle plugge i og vise brikken. Du må bare ta det innover deg at for deler av befolkningen er dette akkurat så vanskelig som vi beskriver det. Jeg tror de fleste tok Jaks sitt innlegg som litt humoristisk skrevet.
|
|
|
[Re: jaks74]
07/05/2021 13:03
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
For en som ikke kommer til å få nyte godt av det fabelaktige ladenettverket til Tesla, hvilke apper og knowhow trengs for å kunne lade? Jeg er stygt redd for at jeg blir en av de som står i snøstormen og knoter med mobilen mens Tesla-fyren som er ut og inn av bilen på under tre sekunder sitter og gliser i sin varme bil.
Er det sånn at en elbil kan lade på hvilken som helst lader, bortsett fra Ikke-Tesla på Tesla-lader? Her er det viktig å forberede seg teknisk OG mentalt! 1. Skaff deg en ladebrikke! Dette fungerer alltid best, deretter App betaling, og SMS betaling dårligst. Brikke (RFID-brikke på fagspråket) skaffer man seg på Elbilforeningen, NAF, Circle K etc. Krever medlemskap i Elbilforeningen og NAF, Møller har også en egen brikke nå tror jeg, spør der du kjøper bilen. 2. Nå må du registrere deg og ladebrikken din, samt legge inn betalingskort, hos ørten ladeoperatører, Fortum, Circle K, MER, BKK, Lyse, Kople etc. Sjekk hvilke ladeoperatører som er i området du skal ferdes. 3. Last ned de samme ørten Appene på telefonen, så kan du ha App som backup, samt sjekke ladere, virker de eller er de ute av drift?, er de ledige eller opptatt mm. 4. Last også ned en del andre smarte uavhengige Apper som viser deg bedre oversikt over alle ladeoperatører, tilgjengelighet, ruteplanlegging mm. f.eks A Better Routeplanner (ABRP) og ChargeFinder 5. Når du er på langtur er det viktig å alltid ha med en co-pilot som kan sjekke alle Appene for å finne ut hva som er ledig, hvilke som ikke virker mm. Navigasjonen i bilen viser nok mange av ladestasjonene, men ikke om de er ledige. Vil du ha det litt enklere kan f.eks nevnte ChargeFinder brukes, som viser ledige ladestasjoner fra alle operatørene. 6. Ladestasjonene er stor sett plassert bak «stasjonen/butikken/huset», oppi et hjørne uten noe opplegg/system dersom det blir kø. Ladelukene på bilene er plassert her og der, så noen må rygge inn, andre rygge ut, stå til høyre/venstre/på tvers! mm. på grunn av korte ladekabler og trange plasser. Vær forberedt på sure miner, null køkultur, sniking, kreativ offroad kjøring på gresset bak ladestasjonen for å komme fram i køen mm. 7. Pass på at du får satt ladestøpsel skikkelig inn i bilens kontakt slik at «handshake» (elbiluttrykk) blir gjennomført og lading starter. Pass på at den blytunge skitne ladekabelen ikke riper opp hjørne på bilen, skitner til buksa mm. 8. Når du tror du skal få 150kw ut av laderen og komme deg av gårde innen 20 min. så kommer det stort sett en annen luring rett etterpå, velger samme ladestasjon som deg, slik at dere begge bare får 75kw (gjelder noen operatører/ladere). 20 min. blir altså fort til 40 min. Null stress altså!  Du må bare gjøre 1.-5., da unngår du forhåpentligvis 6. og 8. og dårlig stemning. Ja, du kan lade over alt egentlig, men det er noen forskjellige standarder, mer info her: https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/ladeuttak-elbilerLykke til! Hvordan i himmelens navn har de klart å gjøre dette så komplisert i 2021. Med en bensin/dieselbil kan du kjøre innom hvilken som helst bensinstasjon putte inn kortet tanke (med noen øre forskjell i pris) og kjøre videre. Elbil er jo et relativt nytt konsept, som bilindustrien og myndighetene er helt avhengig av skal fungere. Hvorfor ikke stille typegodkjenningskrav til lading? Vi har jo EU-krav til omtrent alt annet i samfunnet, så det burde være en smal sak å innføre dette fra starten av. Harald D
|
|
|
[Re: Hoaas]
07/05/2021 13:15
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror de fleste tok Jaks sitt innlegg som litt humoristisk skrevet.
Håper det, var i hvert fall meningen. Personlig har jeg ikke stått i ladekø eller opplevd kaos på ladestasjoner, så dette var tatt fra div. tilbakemeldinger på ulike Facebookgrupper, men faktum er jo at ladeopplegget har betydelig forbedringspotensiale, kanskje spesielt dette med betaling og det å designe ladestasjoner med et snev av "trafikkflyt" i tankene (Ionity er ganske flinke her). Og, aktørene kan gjerne si at det ikke er lønnsomt og belegg å ha flere ladere, men faktum er at lading må funke tålelig greit når folk faktisk er på veien (utfartsdager). Staten sier at dette må "markedet" fikse, men spørsmålet er om det er nok?
|
|
|
[Re: Harald_D]
07/05/2021 18:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Mangel på implementering av en felles standard på tvers av de ulike ladeoperatørene er vel et signal om umodenheten i bransjen som sådan.
Nå er det fortsatt forskjellig størrelse på pumpestykkene til diesel og bensin, 100+ år etter implementeringen av forbrenningsmotorer i biler.. Ikke sikkert noe felles ladestandard er rett rundt hjørnet.
|
|
|
[Re: Tange]
07/05/2021 20:10
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Mangel på implementering av en felles standard på tvers av de ulike ladeoperatørene er vel et signal om umodenheten i bransjen som sådan.
Nå er det fortsatt forskjellig størrelse på pumpestykkene til diesel og bensin, 100+ år etter implementeringen av forbrenningsmotorer i biler.. Ikke sikkert noe felles ladestandard er rett rundt hjørnet. Tenker du på pistolen?? Du vet hvorfor det er forskjellig dimensjon på røret??
|
|
|
07/05/2021 20:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
08/05/2021 09:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Du glemte å nevne at ingen av appene holder oversikt over hvorvidt betalingskortet du har lagt inn skulle være gått ut på dato og at hvis så er tilfelle greier ikke ladestasjonen å gi noen fornuftig tilbakemelding - lading avbrutt, teknisk feil tror jeg det ofte står. Så skjønner man kanskje tegninga når dette har skjedd noen ganger på rappen. Da har dog stemningen i bilen ofte blitt litt lunken siden ungenes stopp for å leke litt i lekeland, spise, tisse osv. må utsettes og utsettes igjen. Jepp. Dette opplevde jeg i en parkeringsgarasje i Oslo. Prøvde å starte lading fra Grønn Kontakt-appen og appen hadde ikke tilstedeværelse til å fortelle at kredittkortet den hadde inne var utløpt. Tesla gjorde dette mot meg i søndags. Jeg hadde blitt bortskjemt med at de fleste av mine kortoppkoblinger var automatisk oppdatert via banken, men det gjalt tydeligvis ikke Tesla. Så etter en superlading fikk jeg denne meldingen: «Du har ikke lenger tilgang til Superchargere grunnet utestående Supercharger-avgifter.» Ingenting om at utløpt kredittkort kunne være grunnen. Det kom bare melding om at jeg ikke hadde betalt. Litt pes å måtte bruke tid på å koble opp nytt kort før jeg kjørte videre, for å være trygg på at jeg faktisk fikk ladet etter neste etappe. Men det skal Tesla ha, de ga meg fullt batteri før de sperret meg. De kunne jo like gjerne ha nektet meg lading der og da. Tydeligvis sjekker de ikke kortet før ladingen er klar.
|
|
|
08/05/2021 13:02
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Eg har ein -15 E-golf som snart har gått 100000 og har lyst til å la den gå vidare neste eigar, (særleg no når eg må bytte klimakompressor til den nette sum av 30000) har egentleg hatt e-niro, kona og noko PSA greier som alternativ men når Tesla kutta 50000 på sr+ blei jo den med i betraktninga og. Nokon som har erfaring med vintereigenskapane på denne? Har ein Outback i stallen og så den får ta seg av bratt og glatt, Teslaen blir pendlerkjerre på E39, som ikkje er bratt.....
|
|
|
08/05/2021 15:32
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har nettopp tatt valget og gått fra fossilt til el. Med 160 km til jobb, krever det litt rekkevidde. Men vi er kun to og trenger ikke like stor bil. Rekkevidde, mulighet for takstativ for frakt av ski/sykler var de viktigste punktene og kokte fort ned til Hyundai Kona, E-Niro og Tesla modell 3 som valgene. Tesla utgikk på grunn av garanti og manglende mulighet for takstativ. Med 5 år/100.000 er de desidert dårligste i forhold til Kia og Hyundai. For en som kjører 45.000 i året ble dette en dealbreaker. Niro og Kona er relativt like, men Konaen kler man ikke på seg på samme måte, selv om bagasjerommet kanskje er noe mindre. Valget ble å lease en Kona 21-modell med service og vedlikeholdsavtale, også mulig å oppdrive bedre pris på denne en E-niro. Designmesig er jeg usikker på begge to. Men tror jeg heller mot Kona også der. Den kommer også godt ut i vintertester, noe som er viktig med jobb plass med temperaturer ned mot -30.. Greit å vite at man kommer seg hjem fra jobb, og ja kan lage på jobb.
Redigert av Hen9ng; 08/05/2021 19:59.
|
|
|
08/05/2021 20:19
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Enda et irritasjonsmoment med hurtiglading er utformingen. De aller fleste skal man rygge inntil. Er spent på hvordan det blir å skulle hurtiglade utenom ionity med EQC (ladeluke bak) og sykkelstativ bak.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
09/05/2021 18:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men, du som vet hvor utrolig vanskelig dette er, hvorfor rådet du ham ikke til å kjøpe Tesla? Eller fossilbil? Hvis det er så vanskelig å få til at selv en sivilingeniør kommer til kort virker jo det som langt bedre alternativer. 1. Han bestemte hvilken bil han ville ha og bestilte den uten å spørre meg. 2. Dette var ikke så vanskelig i appen til Mer den gangen de het Grønn Kontakt, så jeg visste ikke det. Dessuten er det at men knoter litt med én ladeapp ikke vektig parameter i et valg av bil, men jeg visste at dette kom til å bli for vanskelig for ham. 3. Model Y er den eneste Teslaen som dekker hans behov. Dessuten har min far på 81 (snart 82) og min mor på 79 nok med å lære seg touch-skjermen i i.D4. Tesla tror jeg hadde gitt for bratt lærekurve.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: jaks74]
09/05/2021 18:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror de fleste tok Jaks sitt innlegg som litt humoristisk skrevet.
Håper det, var i hvert fall meningen. Velskrevet, men ingen overdrivelse. Det meste av det du skriver, stemmer jo.
|
|
|
10/05/2021 07:35
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dessuten har min far på 81 (snart 82) og min mor på 79 nok med å lære seg touch-skjermen i i.D4. Tesla tror jeg hadde gitt for bratt lærekurve. Trodde Tesla var så intuitivt og enkelt? Men da finnes det altså alternativer som er enda enklere 
|
|
|
[Re: Hen9ng]
10/05/2021 09:01
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg har nettopp tatt valget og gått fra fossilt til el. Med 160 km til jobb, krever det litt rekkevidde. Men vi er kun to og trenger ikke like stor bil. Rekkevidde, mulighet for takstativ for frakt av ski/sykler var de viktigste punktene og kokte fort ned til Hyundai Kona, E-Niro og Tesla modell 3 som valgene. Tesla utgikk på grunn av garanti og manglende mulighet for takstativ. Med 5 år/100.000 er de desidert dårligste i forhold til Kia og Hyundai. For en som kjører 45.000 i året ble dette en dealbreaker. Niro og Kona er relativt like, men Konaen kler man ikke på seg på samme måte, selv om bagasjerommet kanskje er noe mindre. Valget ble å lease en Kona 21-modell med service og vedlikeholdsavtale, også mulig å oppdrive bedre pris på denne en E-niro. Designmesig er jeg usikker på begge to. Men tror jeg heller mot Kona også der. Den kommer også godt ut i vintertester, noe som er viktig med jobb plass med temperaturer ned mot -30.. Greit å vite at man kommer seg hjem fra jobb, og ja kan lage på jobb. TM3 har jo mulighet for takstativ?
Big wheels keep on turning
|
|
|
10/05/2021 09:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trodde Tesla var så intuitivt og enkelt? Men da finnes det altså alternativer som er enda enklere Det er ikke alt som oppleves som intuitivt selv om det er det objektivt sett.
|
|
|
10/05/2021 09:51
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke alt som oppleves som intuitivt selv om det er det objektivt sett.
For en herlig selvmotsigelse!
|
|
|
[Re: Appelsin]
10/05/2021 10:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke alt som oppleves som intuitivt selv om det er det objektivt sett.
For en herlig selvmotsigelse! Nei - egentlig ikke fordi gammel lærdom står i veien for ny lærdom. Mer for noen - mindre for andre. Man har bevist at det finnes tastaturer det går an å lære seg å skrive fortere på enn hva som er mulig å gå til på QWERTY-oppsettet. Likevel endrer vi ikke på det.
|
|
|
10/05/2021 10:45
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Nei - egentlig ikke fordi gammel lærdom står i veien for ny lærdom. Mer for noen - mindre for andre.
Man har bevist at det finnes tastaturer det går an å lære seg å skrive fortere på enn hva som er mulig å gå til på QWERTY-oppsettet. Likevel endrer vi ikke på det.
Gammel lærdom er jo det intuisjon er! Og dette er subjektivt. Muligens også noe genetisk for alt jeg vet, men også det vil vere subjektvt. Man finner melken der hvor man tenker den bør vere i butikken, det er kun lærdom. DWORAK er kanskje raskere enn QWERTY, om det er det du tenker på, men det er på grunn av ergonomi, ikke intuisjon?
|
|
|
[Re: Appelsin]
10/05/2021 13:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gammel lærdom er jo det intuisjon er!
Og derfor er det som er intuitivt for noen, ikke intuitivt for andre.
|
|
|
10/05/2021 14:35
|
perbl
More than words
|
More than words
Dessuten har min far på 81 (snart 82) og min mor på 79 nok med å lære seg touch-skjermen i i.D4. Tesla tror jeg hadde gitt for bratt lærekurve. Trodde Tesla var så intuitivt og enkelt? Men da finnes det altså alternativer som er enda enklere Gir du en oldefar en gammel Tandbergradio, vil han synes det er særs intuitivt å søke fram stasjoner hvis FM-nettet hadde vært påskrudd fortsatt. Gi en fjortis tilsvarende radio, og jeg mistenker vedkommende vil stusse litt mer over innretningen. FM/AM og andre WTFs. Tipper vel det er litt samme mekanismene ute og går, jeg synes fortsatt brukeropplevelsen i Tesla er mye mer som en moderne app enn mange av alternativene som fortsatt bruker touch etc som noe attpåklatta oppå sånn en bil tradisjonelt har vært betjent i mange år.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
10/05/2021 16:21
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Gir du en oldefar en gammel Tandbergradio, vil han synes det er særs intuitivt å søke fram stasjoner hvis FM-nettet hadde vært påskrudd fortsatt.
Gi en fjortis tilsvarende radio, og jeg mistenker vedkommende vil stusse litt mer over innretningen. FM/AM og andre WTFs.
Pappa på 70 jobba 20 år på elektrobutikk og pusha stereo og tv fram til slutten av 80-tallet. Han er steike forbanna på tv’n som ikke lar han justere kontrast og lysstyrke på egne knapper. Han sliter rett og slett fortsatt med menystyring og menyvalg. Han har bedt meg sjekke om det finnes ettermarkedet fjernkontroller med 100 knapper.
- Stefan
|
|
|
10/05/2021 19:58
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Og derfor er det som er intuitivt for noen, ikke intuitivt for andre.
Ja, der er vi helt enige.
|
|
|
[Re: perbl]
11/05/2021 09:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dessuten har min far på 81 (snart 82) og min mor på 79 nok med å lære seg touch-skjermen i i.D4. Tesla tror jeg hadde gitt for bratt lærekurve. Trodde Tesla var så intuitivt og enkelt? Men da finnes det altså alternativer som er enda enklere Gir du en oldefar en gammel Tandbergradio, vil han synes det er særs intuitivt å søke fram stasjoner hvis FM-nettet hadde vært påskrudd fortsatt. Gi en fjortis tilsvarende radio, og jeg mistenker vedkommende vil stusse litt mer over innretningen. FM/AM og andre WTFs. Tipper vel det er litt samme mekanismene ute og går, jeg synes fortsatt brukeropplevelsen i Tesla er mye mer som en moderne app enn mange av alternativene som fortsatt bruker touch etc som noe attpåklatta oppå sånn en bil tradisjonelt har vært betjent i mange år. Er det virkelig så stor forskjell mellom ID.4 og Tesla, altså? Typ Tandbergradio med FM/AM vs. moderne app? Har kjørt både S og X og ID.4 men denne enorme forskjellen var ikke noe som slo meg.
|
|
|
|
|