Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 18 1 2 3 4 5 6 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Knirkekne] #2644156 08/01/2021 17:26
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Knirkekne
Det ser ut som om en Volvo V90 har forgrepet seg på en RR Phantom, og fikk et barn med korte føtter.

Det er noe med den fronten som er feil.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2644178 08/01/2021 22:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eOpseth
Det ser ut som om en Volvo V90 har forgrepet seg på en RR Phantom, og fikk et barn med korte føtter.

Samme som første utgave av Mitsubishi Outlander PHEV - alt for mye blekk og alt for lite hjul.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2644187 09/01/2021 08:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det er mye som er feil.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644255 10/01/2021 19:22
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Selv er jeg i ventemodus, akkurat nå venter jeg på Q4.. Usikker på hva jeg skal vente på når pris og spec endelig kommer der.
Solgte A6 allroad i april og fant ut vi skulle greie oss med en bil mens jeg venta på utviklinga, så satte i seter i Touran når den ble 10 år og greier oss med det.. Sparer sånn sett penger for hver dag jeg venter..
Men ble litt ivrig på finn når norge stengte ned i mars og røk på en bobil så sparer vel ikke penger likevel.. ICON_WINK

Syns egentlig Q4 og ID4 ser ganske bra ut så får sjekke ut de.. 4x4 blir vel ikke i år uansett. Kanskje blir det en nyere diselbil en gang til også. Strålende fornøyd med A6 allroad som jeg hadde i tre år, stod seg bra i pris og. (kjøpt for 470 og solgt for 340) Å fylle diesel er enkelt, siden jeg blir stressa hvis dieselpumpa ikke har SUV knapp har jeg svært dårlig tro på meg selv i ei ladekø med skrikende unger i baksetet.. ICON_SMILE

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2644264 10/01/2021 21:40
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Kriss
Å fylle diesel er enkelt, siden jeg blir stressa hvis dieselpumpa ikke har SUV knapp har jeg svært dårlig tro på meg selv i ei ladekø med skrikende unger i baksetet.. ICON_SMILE

Men da sier det seg jo selv at du må se etter noe som har rekkevidde god nok. 30 mil med unger i baksetet ender alltid opp med minst én stopp for min del, antagelig to. Litt planlegging da, så lader du samtidig - og problemet er løst.

Elbiler som går 30 mil (faktisk kjørt - ikke beregnet) begynner det å bli mange av å velge i.

Jeg hadde samme frykt som deg, særlig siden jeg komme fra LEAF gammel type som ble brukt som til/fra jobb. Elbil som greit går 30 mil uten frykt har fjernet all rekkeviddeangst for min del, og den lille ladingen jeg gjør utenfor hjem/jobb er det veldig lite å bekymre seg for med bittelitt planlegging.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2644277 11/01/2021 07:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Å fylle diesel er enkelt, siden jeg blir stressa hvis dieselpumpa ikke har SUV knapp har jeg svært dårlig tro på meg selv i ei ladekø med skrikende unger i baksetet.. ICON_SMILE

Men da sier det seg jo selv at du må se etter noe som har rekkevidde god nok. 30 mil med unger i baksetet ender alltid opp med minst én stopp for min del, antagelig to. Litt planlegging da, så lader du samtidig - og problemet er løst.

Elbiler som går 30 mil (faktisk kjørt - ikke beregnet) begynner det å bli mange av å velge i.

Jeg hadde samme frykt som deg, særlig siden jeg komme fra LEAF gammel type som ble brukt som til/fra jobb. Elbil som greit går 30 mil uten frykt har fjernet all rekkeviddeangst for min del, og den lille ladingen jeg gjør utenfor hjem/jobb er det veldig lite å bekymre seg for med bittelitt planlegging.

Med 4x4, litt plass og Tesla uaktuelt så er det ikke mye å velge i.. Det blir hvertfall dritdyrt. Så lenge på 55 etron, men hvis man skulle ha med noe mer utstr enn speil ble jo det fort 850 og det syns jeg var i overkant ifht rekkevidde..
Enig i at det hadde funka utmerket til min bruk da, så det er ikke umulig å finne nei.. Før Q4 kommer er behovet for stor barnevogn borte og, så da tenker jeg det er nok plass i den, og blir fort aktuell den..

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2644280 11/01/2021 07:45
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Selv er jeg i ventemodus, akkurat nå venter jeg på Q4.. Usikker på hva jeg skal vente på når pris og spec endelig kommer der.
Solgte A6 allroad i april og fant ut vi skulle greie oss med en bil mens jeg venta på utviklinga, så satte i seter i Touran når den ble 10 år og greier oss med det.. Sparer sånn sett penger for hver dag jeg venter..
Men ble litt ivrig på finn når norge stengte ned i mars og røk på en bobil så sparer vel ikke penger likevel.. ICON_WINK

Syns egentlig Q4 og ID4 ser ganske bra ut så får sjekke ut de.. 4x4 blir vel ikke i år uansett. Kanskje blir det en nyere diselbil en gang til også. Strålende fornøyd med A6 allroad som jeg hadde i tre år, stod seg bra i pris og. (kjøpt for 470 og solgt for 340) Å fylle diesel er enkelt, siden jeg blir stressa hvis dieselpumpa ikke har SUV knapp har jeg svært dårlig tro på meg selv i ei ladekø med skrikende unger i baksetet.. ICON_SMILE

Spørs om ikke VAG-konsernet har bommet når det kommer til rekkevidde på de bilene de ruller ut nå. Nå ligger de jo fra ca. WLTP 370 km (E-tron 55 med litt utstyr, E50 mye mindre), Enyaq 4x4 har 460 km, Q4 450 km, så går riktignok de to-hjulsdrevne lenger. Mot dette så har Mach-E (4x4) 540, BMW iX (4x4) som kommer til høsten over 600 km, Tesla S har i dag 652 km, og de klargjøres vel snart for samme battericeller som 3 og Y og da går rekkevidden opp, Tesla model X har 561 km, Mercedes kommer med en storbil med antatt 700 km osv - rett nok en sedan som TMS.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644283 11/01/2021 08:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg syns etron går for kort ifht pris ja, men ser ikke ut som markedet er enig med meg når man ser på salget..
IX skal jeg sjekke ut, syns ikke den er fin og blir nok 800 + med litt utstyr , men den blir sikkert poppis..

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644311 11/01/2021 10:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Etron 55 har vel den raskeste ladingen av noen elbil, så da gjør det ikke så mye om du må stoppe etter 30 mil. De fleste stopper uansett en halvtimes tid i løpet av 300km.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644321 11/01/2021 11:17
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Mitt inntrykk er at rekkevidde tillegges for mye betydning, kanskje spesielt av dem som ikke har hatt elbil før.
Jeg har selv en e-Tron 50 og har vært tre ganger i Trondheim, og tre ganger på Vestlandet siden april i fjor. Syns det er deilig med en 30-minutters pause hver tredje time. Det mangler ikke ladestasjoner langs veien og bedre vil det bli. Jeg er nokså sikker på at en gjennomsnittlig elbil-eier tilbringer mindre tid ved en hurtiglader enn en fossilbil-eier gjør ved dieselpumpa i løpet av bilens levetid. Jeg merker at jeg senker skuldrene og nyter turen mer enn hva jeg gjorde før jeg fikk elbil. Jeg ser faktisk fram til ladestoppen, kjøpe en kaffe, nyte sola, surfe på terrengsykkel.no eller bare duppe av litt.

Hytta ligger 190 km unna, 850 m høyere og har nesten 5500 hm opp. Rekker fint opp hele året uten ladestopp og full tilhenger med ved. God plass i bilen, muligheter for taklast. E-tron er kvalitet og komfort - Tesla er teknologi.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644337 11/01/2021 12:17
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg kjører diesel nå men skal etterhvert over på elbil. Jeg er en av de du nevner som ikke har hatt elbil før.

Jeg bor i byen uten fast ladeplass, og har heller ikke hytte med ladeplass. Jeg er en av de som lurer litt på hvor mye viktigere rekkevidde er for meg enn for de med ladeplass både hjemme og borte. Og så lurer jeg på hvor mye kø det blir på de 'vanlige' laderne f eks på en fredagsutfart med masse nye elbiler på vei inn i markedet.

Jeg tenker derfor litt sånn at rekkevidde og ladenettverk kanskje betyr mer for meg. Så jeg heller mot eksempelvis Tesla Y, selv om jeg egentlig har mer lyst på tysk premium. Ved valg av Tesla får jeg heller leve med medium komfort, medium støy, dårlig rustbeskyttelse, middels egenskaper på snøføre, dårlige lys, dårlig lakk, mulige panel gaps, osv osv, og heller nyte de sterke sidene som de har flere års forsprang på.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tgabriel] #2644350 11/01/2021 13:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tgabriel
Mitt inntrykk er at rekkevidde tillegges for mye betydning, kanskje spesielt av dem som ikke har hatt elbil før.

Jeg har hatt en Tesla Model S de siste fire år og mener at du tar feil. Rekkevidde betyr ganske mye for mange. En ting er de som vet at de har destinasjonslading dit de skal, da synes jeg logikken din er helt fin, men har du ikke det blir det noe helt annet. For egen del har jeg ca. 10 mil til hytta ved sjøen og parkerer 150 meter unna og det er ingen mulighet for strøm på selve plassen selv om hytta har alle bekvemmeligheter. Da vil jeg ha en bil som fungerer t/r inklusive litt småkjøring når jeg er der og da da faller f.eks e-tron 50 igjennom, mens 55 går hvis jeg begrenser småkjøringen. Hadde vel noe sånt som 70 liggedøgn der i fjor, og da blir det ganske viktig.

For egen del skulle jeg også gjerne hatt en bil med litt mer premium-følelse enn Tesla, så pt. har jeg håp ift. den nye BMW iX, jeg er stygt redd for at når neste bølge av elbiler nå kommer gjennom 2021 og 2022 kommer e-tron til å falle som en stein rent prismessig pga. den lave rekkevidden. Det at den lader raskt i dag, betyr ikke at det er et vedvarende fortrinn bare 6 mnd fram i tid, nevnte iX skal vel lade 200 kW og nyere Tesla som 3 og Y enda høyere, men det er ikke effekten i seg selv som er interessant, men antall km pr. minutt du legger på batteriet.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644355 11/01/2021 13:10
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Ugla
, jeg er stygt redd for at når neste bølge av elbiler nå kommer gjennom 2021 og 2022 kommer e-tron til å falle som en stein rent prismessig

Det tror jeg vil gjelde mange flere biler, og antagelig også være et fenomen gjennom hele 2020-tallet. kWh-kapasitet og vektreduksjon vil gi lengre rekkevidde fremover det også, så utviklingen vil fortsette lenge fremover.

Kommer det faststoffbatterier så er game-changer av en annen verden. Hvis så, tipper jeg 1000 km blir den nye standarden, antagelig med (minst) 350 kW ladehastighet.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644356 11/01/2021 13:16
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg vurderte Etron 50 og, men 20 mil t/r hytta med skiboks og uansett vær/føre var jeg ikke overbevist om går fint.. Så det stoppa der.
Man er gjerne på jobb først og så starter ikke alltid på 100.. Å stoppe på veien dit utgår.

Må se mer på IX, men da må jeg gjøre et seriøst førsøk på å se lenge nok på den til at den blir fin.. ICON_SMILE

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644359 11/01/2021 13:43
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Forsøket er igang.. Ser ut som den kommer i to versjoner, standard og sportsvogn som Motor skriver så er kanskje håp for å slippe den bakenden jeg først så..
Får foliere i sånn kamo farge, var jo nesten finere enn en del fargebilder jeg så.. ICON_SMILE
https://motor.no/bmw-forbruk-ix/tes...CeSIXYvylQO-0pyL6b8MpaUfMjqyGakaC8aFktXU

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: eOpseth] #2644361 11/01/2021 13:47
Ugla Offline
Besatt
Besatt
, jeg er stygt redd for at når neste bølge av elbiler nå kommer gjennom 2021 og 2022 kommer e-tron til å falle som en stein rent prismessig

Det tror jeg vil gjelde mange flere biler, og antagelig også være et fenomen gjennom hele 2020-tallet. kWh-kapasitet og vektreduksjon vil gi lengre rekkevidde fremover det også, så utviklingen vil fortsette lenge fremover.

Kommer det faststoffbatterier så er game-changer av en annen verden. Hvis så, tipper jeg 1000 km blir den nye standarden, antagelig med (minst) 350 kW ladehastighet.

Jeg er enig, men jeg tror e-tron kommer til å være ekstra utsatt med den lave rekkevidden og premium-image. Skulle det komme ny batteriteknologi som virkelig kaster om på dagens oppsett, og den i tillegg kommer fort, ja da er det nok flere som sliter. Nå har jo dette vært proklamert så lenge jeg har kjørt elbil uten at det faktisk har skjedd, så jeg venter fremdeles i spenning. Når det er sagt har det jo skjedd mye evolusjon på batteriteknologien ift. kjemien som brukes, bla. er jo kobolt-andelen kraftig ned for flere samt at energitettheten er opp - f.eks er vel de 1.000 km innen rekkevidde for bilen jeg har dersom Tesla skulle skifte fra dagens celler til de som står i Model 3 og Y.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: EspenS] #2644383 11/01/2021 16:18
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: EspenS
Jeg kjører diesel nå men skal etterhvert over på elbil. Jeg er en av de du nevner som ikke har hatt elbil før.

Jeg bor i byen uten fast ladeplass, og har heller ikke hytte med ladeplass. Jeg er en av de som lurer litt på hvor mye viktigere rekkevidde er for meg enn for de med ladeplass både hjemme og borte. Og så lurer jeg på hvor mye kø det blir på de 'vanlige' laderne f eks på en fredagsutfart med masse nye elbiler på vei inn i markedet.

Jeg tenker derfor litt sånn at rekkevidde og ladenettverk kanskje betyr mer for meg. Så jeg heller mot eksempelvis Tesla Y, selv om jeg egentlig har mer lyst på tysk premium. Ved valg av Tesla får jeg heller leve med medium komfort, medium støy, dårlig rustbeskyttelse, middels egenskaper på snøføre, dårlige lys, dårlig lakk, mulige panel gaps, osv osv, og heller nyte de sterke sidene som de har flere års forsprang på.

Uten ladeplass er Tesla stor fordel og stort batteri veldig viktig. En vil ikke kjøre den tom, og vil ikke lade den full. Jo større batteri, jo flere km per minutt og pga spenning og sweet spot hastigheter. Får mye bil for pengene med Model Y...blir nok litt mer nyheter om den i løpet av noen uker. Er og kjekt at du kan lade på alle ccs-stasjoner, samt at navigasjonen viser antall ledige stolper på det store antallet Superchargers. Nå skal Tesla i gang med å bygge en haug superladere i byene og. Den ene i Oslo skal få 40 stolper.

Og en viktig ting til: på Tesla Supercharger koster strømmen 1,70 per kWh og ikke noe annet. Altså rundt 3,40 per mil. De andre ladestasjonene koster mye mer.

https://elbil.no/inntar-storbyer-og-sentrum-med-superladerstasjoner/

Redigert av Tormod..; 11/01/2021 16:27.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644393 11/01/2021 17:40
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg bor i byen uten fast ladeplass, og har heller ikke hytte med ladeplass.

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt el-bil uten fast ladeplass.

Støtter også innspillet fra @Ugla; rekkevidde betyr mer når man ikke har mulighet for destinasjonslading.
Med flere ladepunkter der folk bor, på hytter og hoteller, fornøyelsesparker, badeland, skisentre, osv, vil maks-rekkevidde bety mindre. En gjennomsnittsbil står i ro 96,8% av levetiden. Mer enn nok tid å lade på da.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tgabriel] #2644395 11/01/2021 17:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg bor i byen uten fast ladeplass, og har heller ikke hytte med ladeplass.

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt el-bil uten fast ladeplass.

Vel, i løpet av et par år vil trolig bydelen jeg bor i ha forbud mot fossibil, så da blir alternativet å flytte ut, for et liv uten bil er iallefall helt uaktuelt.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644411 11/01/2021 19:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Jeg har hatt en Tesla Model S de siste fire år og mener at du tar feil. Rekkevidde betyr ganske mye for mange. En ting er de som vet at de har destinasjonslading dit de skal, da synes jeg logikken din er helt fin, men har du ikke det blir det noe helt annet. For egen del har jeg ca. 10 mil til hytta ved sjøen og parkerer 150 meter unna og det er ingen mulighet for strøm på selve plassen selv om hytta har alle bekvemmeligheter. Da vil jeg ha en bil som fungerer t/r inklusive litt småkjøring når jeg er der og da da faller f.eks e-tron 50 igjennom, mens 55 går hvis jeg begrenser småkjøringen. Hadde vel noe sånt som 70 liggedøgn der i fjor, og da blir det ganske viktig.

For egen del skulle jeg også gjerne hatt en bil med litt mer premium-følelse enn Tesla, så pt. har jeg håp ift. den nye BMW iX, jeg er stygt redd for at når neste bølge av elbiler nå kommer gjennom 2021 og 2022 kommer e-tron til å falle som en stein rent prismessig pga. den lave rekkevidden. Det at den lader raskt i dag, betyr ikke at det er et vedvarende fortrinn bare 6 mnd fram i tid, nevnte iX skal vel lade 200 kW og nyere Tesla som 3 og Y enda høyere, men det er ikke effekten i seg selv som er interessant, men antall km pr. minutt du legger på batteriet.

Det er ikke så interessant med 200kw maks. Hvis den klarer 200kw under ideelle forhold i 10 sekunder så hjelper ikke det om den lader gjennomsnittlig 70kw fra 10-80% som enkelte andre biler. Etron lader fra 10-80% med 150kw. Og lader i tillegg fra 80-100% raskere enn de fleste andre biler.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Paulus] #2644417 11/01/2021 20:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Paulus

Det er ikke så interessant med 200kw maks. Hvis den klarer 200kw under ideelle forhold i 10 sekunder så hjelper ikke det om den lader gjennomsnittlig 70kw fra 10-80% som enkelte andre biler. Etron lader fra 10-80% med 150kw.

Her har Audi enten gjort noe veldig smart eller så har de gjort noe veldig dumt som vil vise seg når bilene eldes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644426 12/01/2021 05:09
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg tror det smarteste Audi har gjort er å overbevise sine kjøpere om at det er uvesentlig hvor langt den kan kjøre pr lading såfremt den lader raskt når batteriet er nesten fullt.

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2644431 12/01/2021 07:31
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: GeirK

Det er ikke så interessant med 200kw maks. Hvis den klarer 200kw under ideelle forhold i 10 sekunder så hjelper ikke det om den lader gjennomsnittlig 70kw fra 10-80% som enkelte andre biler. Etron lader fra 10-80% med 150kw.

Her har Audi enten gjort noe veldig smart eller så har de gjort noe veldig dumt som vil vise seg når bilene eldes.

Tviler på de har gjort noe dumt, men skjønner hvor du vil. Dersom du utelukkende lader med 150 kW for all din lading så vil jeg tro det vil slite bra på batteriets levetid, men tror også det er nøkkelen i det hele - hvor mye lader du hjemme på releativt lav hastighet?

Det sagt - "halve Oslo" har vel ikke engang garasjeplass, så at noen må lade vesentlig andel på høy hastighet er nok tilfelle, så mulig "urbankjørte elbiler" vil slites anderledes nettopp på grunn av dette. Finnes antagelig for lite empiri enn så lenge.

AUDI hadde vel forøvrig visjoner om induksjonslading - det ble liksom litt stille på den fronten...

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Paulus] #2644433 12/01/2021 07:45
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Det er ikke så interessant med 200kw maks. Hvis den klarer 200kw under ideelle forhold i 10 sekunder så hjelper ikke det om den lader gjennomsnittlig 70kw fra 10-80% som enkelte andre biler. Etron lader fra 10-80% med 150kw. Og lader i tillegg fra 80-100% raskere enn de fleste andre biler.

Nå er det ingen som kjenner ladekurven til denne bilen siden den ikke er gjort tilgjengelig ennå, men det du skisserer anser jeg som et lite sannsynlig på en nyutviklet bil og med BMWs erfaringer fra i3.

Av bilene som er ute i markedet i dag er det Model 3 som lader desidert raskest.

Vi har seriøst vurdert å kjøpe en e-tron sportsback, men nettopp den stusselige rekkevidden har gjort at vi la det fra oss. Det som er enda bedre enn en god ladekurve er å slippe å lade ute i det hele tatt på de fleste turene vi tar, og siden vi gjør det med dagens bil ville det blitt en unødvendig nedtur.

Så gjenstår det å se da hvordan batteriene til Audi har det etter mange (unødvendige) hurtigladerøkter på høy effekt etter noen år, hurtiglading - selv om det er nødvendig av og til sliter utvilsomt mer på batteriet enn hjemmelading og det blir jo helt nødvendig med denne bilen mye oftere enn for andre store og dyre biler. Videre lader jo veldig mange e-tron eiere til 100% daglig pga. den lave rekkevidden, det er også mye verre for batteriet enn å stoppe på f.eks 80%. Det å miste 10-30% rekkevidde på en e-tron etter 4-5 år er jo ganske betydelig. Ikke har de særlig mye buffer på toppen heller, så 100% vist på bilen er også 96-99% avhengig av modell.

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644434 12/01/2021 08:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Gode betraktninger, men Audi har, i motsetning til Tesla, et sikkerhetsbuffer i batteriet som betyr at når du har ladet til 100%, har du bare ladet til 90% eller så.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2644457 12/01/2021 09:24
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Gode betraktninger, men Audi har, i motsetning til Tesla, et sikkerhetsbuffer i batteriet som betyr at når du har ladet til 100%, har du bare ladet til 90% eller så.

Der tar du nok feil, de ligger mellom 96-99% når bilen rapporterer 100% avhengig av versjon og årsmodell. 2019-modellen har mest, og så tok de vekk buffer på nyere modeller. Det er også forskjell på 50 og 55. (60 aner jeg ingenting om, men det er vel samme som 55)

Her fra github'en som brukes av audi-menigheten: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/39

Lars-Erik
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ugla] #2644459 12/01/2021 09:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Der tar du nok feil, de ligger mellom 96-99% når bilen rapporterer 100% avhengig av versjon og årsmodell. 2019-modellen har mest, og så tok de vekk buffer på nyere modeller. Det er også forskjell på 50 og 55. (60 aner jeg ingenting om, men det er vel samme som 55)

Her fra github'en som brukes av audi-menigheten: https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/39

OK. Da tok jeg feil. Takk!

- Robert Green Ingersoll
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2644474 12/01/2021 10:09
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Vi endte med Audi etron 55 etter vurdert alle slags elbiler. Det er jo en praktisk (hengefeste og skikkelig takstativ) bil etter norske forhold med god plass. Vi er superhappy med den og plass til 3 barn også! Vi hadde tidligere Volvo XC70 og fryktet at Etron ville bli for liten, men den har trunk foran og stort rom under bagasjerommet så det fungerer likevel bra.

Lader kun til 80% normalt sett på hverdager og kun 100% kun de gangene man drar på langtur. Så slitasjen på batteriet er for vår del særdeles liten, om noe.

Bilen bruker en del strøm (men er nesten konstant uansett om man har skiboks og/eller lavtemperatur) og det er mye herk med lading på langtur pga 10 forskjellige aktører/apper etc. Dog for vår del klarer vi fint å komme til hytta uten å lade. Så det er kun noen få ganger i året vi trenger å hurtiglade.

Kjører man mye langturer hadde jeg foretrukket Tesla og deres system helt klart. Dog er hurtigladingen av etron uansett vær og temperatur bra pga den klarer å holde høy ladehastighet gjennom store deler av kurven, men det var dette med å få ledig ladeplass.......

Tror også salget av etron kommer til å falle kraftig når Id.4, Model Y og Q4 etron etc kommer, men e-tron er større og har blant annet luft fjæring så den blir derfor litt i en annen klasse en disse og vil nok beholde et marked som andre store Audier, men blir nok et mer normalt salg med vesentlig færre biler enn i dag.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: GeirK] #2644501 12/01/2021 11:43
jag Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg fatter ikke helt hvordan man kommer fra til at 96-99% batteriet er utnyttet på e-tron.

e-tron 50, brutto 71,5 kWh, netto 64,7 kWh (91%)
e-tron 55 2019, brutto 95 kWh, netto 83,6 kWh (88%)
e-tron 55 2020-, brutto 95 kWh, netto 86,5 kWh (91%)

Kilder:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_e-tron_(2018)
- https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/38

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: jag] #2644520 12/01/2021 12:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jag

Jeg fatter ikke helt hvordan man kommer fra til at 96-99% batteriet er utnyttet på e-tron.

e-tron 50, brutto 71,5 kWh, netto 64,7 kWh (91%)
e-tron 55 2019, brutto 95 kWh, netto 83,6 kWh (88%)
e-tron 55 2020-, brutto 95 kWh, netto 86,5 kWh (91%)

Kilder:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_e-tron_(2018)
- https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/38

Det er et buffer i bunnen også, men det er ikke på 10%, tror jeg.

- Robert Green Ingersoll
Side 4 av 18 1 2 3 4 5 6 17 18

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå