Ny mobil; 4G eller 5G?
|
Ny mobil; 4G eller 5G?
29/12/2020 07:56
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Min 3 1/2 år gamle iPhone SE, som ellers fungerer utmerket, streiker med en gang det er litt småkaldt ute. Dette er diskvalifiserende, og jeg skal kjøpe ny. Har i utgangspunktet tenkt en ny SE, og regner med å ha den i minst 3 år. Jeg er ikke kresen på ytelse, fancy funksjoner og bling, og har ikke lyst til å bruke særlig mer enn det en SE koster (5-6K i 128 GB).
Frågan er: Bør jeg heller kjøpe noe med 5G? Vil jeg leve godt med 4G i 3 år til, eller vil jeg raskt angre på at jeg ikke gikk for 5G med en gang?
|
|
|
Re: Ny mobil; 4G eller 5G?
[Re: Pennypacker]
29/12/2020 08:12
|
JonR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du er på steder der det er dårlig datakapasitet på 4G pga mange brukere kan du oppleve bedret datakapasitet der når de bygger ut med 5G. I tillegg er det lavere forsinkelse på 5G som kan ha betydning hvis online gaming er viktig for deg. Utover det tror jeg 4G holder å massevis.
Men har du vurdert å bytte batteriet på telefonen din? Det får du byttet for noen hundrelapper på en lokal mobilkiosk og vil sannsynligvis gjøre at batteriet fungerer mye bedre i kulde.
|
|
|
29/12/2020 08:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har også sittet «lenge» med første generasjons iPhone SE, grunnet den fine størrelsen. Og jeg også har irritert meg over at telefonen går fra 49% batteri rett til å slå seg av hvis det er litt kaldt ute. Dette skal visstnok være en beskyttelse mot kondens eller noe,
Da 12 Mini dukket opp følte jeg at mine bønner var hørt. En liten telefon, med bedre kamera enn den gamle SE, og vanntett. 5G var ikke så viktig for meg, så det var ikke blant argumentene. Jeg er veldig fornøyd med telefonen bortsett fra én ting. Denne er ikke heller immun mot kulde og slår seg plutselig av selv med halvt batteri, hvis den ligger i en ytterlomme i kulden. Jeg trodde vanntettheten skulle hjelpe mot den «sikkerhetsfunksjonen», men tydeligvis ikke.
|
|
|
29/12/2020 15:41
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Spørs vel hvor du bor og hva du bruker telefonen til. Til meldinger på messenger og nedlasting av vg dått no trenger du ikke 5g. Her jeg bor ligger vel 5g 2 år frem i tid. Hvis det samme er tilfelle for deg så kan du jo vente med 5g.
|
|
|
[Re: Dan]
29/12/2020 16:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har også sittet «lenge» med første generasjons iPhone SE, grunnet den fine størrelsen. Og jeg også har irritert meg over at telefonen går fra 49% batteri rett til å slå seg av hvis det er litt kaldt ute. Dette skal visstnok være en beskyttelse mot kondens eller noe,
Da 12 Mini dukket opp følte jeg at mine bønner var hørt. En liten telefon, med bedre kamera enn den gamle SE, og vanntett. 5G var ikke så viktig for meg, så det var ikke blant argumentene. Jeg er veldig fornøyd med telefonen bortsett fra én ting. Denne er ikke heller immun mot kulde og slår seg plutselig av selv med halvt batteri, hvis den ligger i en ytterlomme i kulden. Jeg trodde vanntettheten skulle hjelpe mot den «sikkerhetsfunksjonen», men tydeligvis ikke. Dette er ikke en kondenssikring, tror jeg, men batterikjemi. D indre mostanden i litiumbatteriet øker i lave temperaturer og spesielt i den siste halvdelen av utladningskurven. Dette forverres med elding av batteriet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/12/2020 17:09
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg er imponert over folk som klarer å holde seg til samme telefon i så mange år. Jeg er teknokåt og liker å bytte telefon oftere. Men jeg kjøper aldri toppmodeller, men lar det gå litt sport i å finne flagship-killers i middel-segmentet. Akkurat nå har jeg en Oneplus Nord (med 5G). Den har arbeidsgiveren min betalt, men koster vel rett i overkant av 5000 kroner. Jeg er superfornøyd med den.
Det at du har hatt en telefon i 3,5 år forteller meg at du bør gå for en iphone. De fleste (alle?) android-telefoner slutter vel å få oppdateringer 2 år etter lansering, mens noen av dem får sikkerhets-oppdateringer opp til 3 år etter lansering. Det eneste positive jeg har å si om eple-telefoner er at de får oppdateringer i LANG tid. Som tidligere sikkerhets-konsulent mener jeg en enhet som ikke får sikkerhets-patcher er verdiløs og faktisk farlig å bruke.
Så tipset om iphone 12 mini er ikke dumt. Den har også 5G. Den koster vel rundt 7500 kroner, noe som vel anses som billig til å være iphone. Men sjukt dyrt etter min målestokk. Prisen er min største innvending mot apple-telefoner.
Så er spørsmålet om noen iphone-modeller takler kulde i det hele tatt, da. Det har ikke jeg kunnskap om.
|
|
|
29/12/2020 17:53
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Med mindre man er ivrig mobilfotograf, hva får man egentlig ved bytte til nyere tlf? Og hva bruker folk mobil til? Jeg bytter relativt ofte (får på jobb), men mail, ringing, surfing og noen få sosiale medier ser jo like ut fra telefon til telefon. Skjønner at ting blir raskere og den pakka der, men det gjelder jo mest hvis man spiller eller driver med programmer som krever mye regnekraft og det gjør man vel ikke på telefon (?).
|
|
|
29/12/2020 21:45
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du har planer om å ha telefonen i noen år (>2?) ville jeg valgt en med 5G-støtte. Til dagens bruk er 4G godt nok, men det kommer trolig funksjonalitet som krever 5G ila noen år. Dataspill er nevnt, men det kommer sikkert nyttige ting også. 5G er strømkrevende og telefonen vil kun benytte 5G når bruken krever det. Det meste av tiden vil den ligge på 4G. Det vil komme 5G på frekvensbånd som feks iPhone 12 ikke støtter så det finnes trolig ingen telefon som dekker alle "behov" som måtte dukke opp.
|
|
|
30/12/2020 21:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg må forresten legge til enda en positiv ting med min nye telefon, som er en selvfølge for de som har nyere iPhone (11 og 12, kanskje 10 også?), men som gir litt wow-følelse for oss som kommer fra eldre utgaver. Nemlig den nydelige skjermen. Jeg vet ikke hvordan de har fått det til, men skjermen ligner mest på Kindles paperwhite-skjerm, mens min gamle SE til sammenligning ser ut som en farge-tv fra 80-tallet selv om den har retina display. Det er som at pikslene på den gamle ligger bak glasset mens de på den nye ligger «utenpå».
|
|
|
31/12/2020 20:45
|
oladonk
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har iphone x, 256 gig. Den har også det med å slå seg av i kulden.... Min løsning ble å ha med en liten batteribank så jeg har litt strøm hvis det kniper. Burde vært unødvendig men.
Ola
|
|
|
|
|