Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva kan jeg forvente av felleski?

Hva kan jeg forvente av felleski? #2643190 28/12/2020 13:50
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Kjøpte nye felleski i dag -Madshus birkebeiner intelligrip med move system for enkel justering av binding. Dro straks ut for å prøve dem. Det ble smertelig klart at disse skia var fullstendig dritt! De fungerte omtrent som blå Swix på påskeføre! Det vil si ingen feste! Føret var fint. Ca -1 og relativt nykjørte løyper. Jeg gikk 8 km. Testet forskjellige innstillinger på bindingen og prøvde å endre teknikken for å få bedre feste, men ingenting virket. Jeg har ikke super teknikk, men er ikke helt krise heller. Prøvde å passe på å tråkke ned skikkelig men det var ikke til hjelp. Fikk sjekka spennet på butikken og det skulle være til ca 100 kg. Veide meg etterpå med klærne og var da 104 kg. Har ingen erfaring med ski med fell fra før, men må jeg virkelig bare innfinne meg med at skia skal være sånn? Hva kan jeg forvente av felleski, og kan jeg bytte dem nå som de er «brukt»?

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643203 28/12/2020 18:29
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Første skitur i år ? Løse spor ? Min erfaring er god. Virker ikke på løs snø og isete spor. Ellers 80-90 %

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643204 28/12/2020 18:33
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Kan virke som målingen av skia ikke stemmer helt.

Jeg har akkurat prøvd felleski for første gang, og hadde ingen problemer med å få nok feste.
Men det er uvant å gå på fell, og krever nok litt tilvenning og justering av teknikk. Jeg føler det lugger litt av og til, særlig hvis jeg kommer litt frampå.
Det går an å justere gli vs feste ved å flytte binding fram eller tilbake, men det blir alltid et kompromiss og du må bestemme deg for om du vil prioritere feste ellet gli. Med en slik binding du har, skal det vel faktisk være mulig å justere dette "i fart" - men først må du jo faktisk få til å finne feste..

Tipper det blir vanskelig å"bytte" skia, men det kommer vel an på butikken. Noen operer jo med fornøydgaranti og sånt.
Om det er en seriøs butikk og de finner ut at de har målt skia feil, bør de vel ta det på reklamasjon kanskje?

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: erik e] #2643215 28/12/2020 21:24
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: erik e
Første skitur i år ? Løse spor ? Min erfaring er god. Virker ikke på løs snø og isete spor. Ellers 80-90 %

Ikke første tur for i år. Har gått 3-4 turer med vanlige smøreski og det fungerte bedre(!) ikke var dere spesielt løse spor heller. Veit ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes. Prøvde som sagt å flytte binding både frem og bakover. Hadde meget god gli da. Vil bare slippe å gli bakover i selv den minste motbakke!

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643237 29/12/2020 13:59
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Virker som det er svært ulike opplevelser ute og går, noen er kjempefornøyde - jeg har (etter test av 4-5 ulike par, fra ulike produsenter, med spenn plukket av spesialbutikker for min vekt og middels teknikk) konkludert med, at jeg får greit feste på noen enkelte fører. Stort sett er det noe av det føret, jeg sliter mest med å smøre for - så de blir brukt da, men på 90% av turene er jeg gått tilbake til like gjerne å smøre, siden det stort sett resulterer i mindre frustrasjon.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643241 29/12/2020 14:55
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: ninja-joar
Sitat: erik e

Ikke første tur for i år. Har gått 3-4 turer med vanlige smøreski og det fungerte bedre(!) ikke var dere spesielt løse spor heller. Veit ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes. Prøvde som sagt å flytte binding både frem og bakover. Hadde meget god gli da. Vil bare slippe å gli bakover i selv den minste motbakke!

Hvordan er teknikken din? Kan være at spennet+feller er sånn at du må "treffe" perfekt for å få tatt ordentlig nedi.

Har ikke gått noe på felleski, men det er den første tingen jeg feilsøker på meg selv når jeg tror jeg har smurt feil.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643242 29/12/2020 14:56
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Feller egner seg bra på fjellski med pulk / barn etter. Da glir det dårlig nedover, men gir bra feste med feks Åsnes kortfell.

Ellers liker jeg smøreski.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643247 29/12/2020 15:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde to par felleski i fjor, ene var altor glatte på alt annet enn flatt terreng (kan ha hatt med dårlig teknikk å gjøre), andre for mye feste / lite glid.

Ene paret er nå solgt etter vektreduksjon, andre er nå perfekte. Disse er til gjengjeld de beste skiene jeg har hatt (nå).

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643249 29/12/2020 16:08
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hmm, har et greit par smøreski (tror jeg), men klarer ikke smøre disse vesentlig bedre enn felleskiene.

Madshus birkebeiner intelligrip er kanskje beregnet for den spesielt gode skiløper?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643265 29/12/2020 21:59
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som selger har bomma fullstendig på spennet, enten målt feil eller hatt for høye forventninger til frasparket ditt. Jeg ville dratt tilbake til butikken for å få råd og evt. få byttet dem. Selv kjøpte jeg mine første felleski på Gmax med "100% fornøyd"-garanti. De var altfor stive (100% bakglatt, uansett om jeg gikk i konkurransetempo, rolig tempo med ungene eller gikk langtur med tung sekk) og jeg fikk bytta dem uten spørsmål. Neste par (annet merke og annen modell) fungerte ekstremt mye bedre. Funker flott på nesten alt føre. Har brukt dem i et par sesonger nå. Velger vanlige ski når det er blåekstraføre eller "grusskiene" når det er for lite snø, så velger jeg felleskiene på alle andre turer... (dvs. de aller fleste turene)
På skirenn uten nullføre ville jeg nok valgt vanlige ski ettersom jeg vet hvordan jeg smører dem bra.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643280 30/12/2020 10:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har selv gått mye på en Intelligrip+Move, og vært positivt overrasket over hvor bra den har taklet de fleste forhold.

Som andre skriver, høres det ut som at du enten har fått feil spenn (for harde ski, så du ikke tråkker nedpå), eller at selgeren har lagt til grunn at du har mer aktive fraspark enn det du går med (dvs at skiene ikke kommer nok nedpå for å gi feste når du gir på).

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643284 30/12/2020 11:35
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Kan jo prøve det gode gamle papirarktrikset for å sjekke spennet. Om det er de samme reglene for felleski er jeg usikker på, men det burde ikke være stor forskjellen. Du bygger jo ikke opp hulrommet med smøring i etterkant, men det gir en viss indikasjon i hvert fall om du ikke klarer og sette fast arket når du har tyngden på en fot.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/finn-riktig-spenn-pa-skiene/60990605#:~:text=If%C3%B8lge%20Wiik%2C%20skal%20det%20v%C3%A6re,spenn%20og%20for%20myk%20ski.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643290 30/12/2020 16:21
olechr Offline
More than words
More than words
Høres ut som man bare har bommet helt på spennet til deg, dra tilbake å sjekk.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2643996 07/01/2021 12:49
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Har gått en del på skiene nå. Opplever en viss bedring på kaldere føre, men da kunne jeg jo bare smøret med blåextra uansett.
Resten av dagene var bakglatt som fy! Disse skiene er nok ikke ment for de som har topp teknikk. Det er ikke racingski. De er litt breiere enn de andre felleskiene som var tilgjengelig. Valgte dette bevisst fordi jeg går mye med hund og vil da ha litt bedre kontroll enn på de tynne pinnene som ellers er å kjøpe. Usikker på om jeg nå kan komme tilbake til butikken og forvente å få noe tilbake ettersom skiene er brukt såpass mye...

Redigert av ninja-joar; 07/01/2021 12:49.
Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644000 07/01/2021 13:30
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Dumt spørsmål selvsagt, men du tok av beskyttelses plasten på værhåra, sant?

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644002 07/01/2021 13:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt tre turer i minus 10 på felleski nå.

Dommen:
Lugger litt dersom man ikke har justert bindingen godt, og er nøye på teknikken.
Spikerfeste dersom løypa er god, men litt dårligere enn GODT smurte ski.
Blir sikkert bedre når det blir litt mildere.

For meg som smører ski som en tonedøv Oompaloompa med sukkersjokk, er felleski 100% seier.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644005 07/01/2021 13:43
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har samme ski og binding, og opplever at de sitter bra. Jeg er lett og har ikke god teknikk, men jeg opplyste selger om det da jeg kjøpte dem. I følge selger er disse skiene mer tilgivelige i spennet enn de mer proffe utgavene, noe som passet med mine behov.

Redigert av Arne_And; 07/01/2021 13:44.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644007 07/01/2021 14:03
Loki Offline
Besatt
Besatt
Ta med ski og sko tilbake slik at de i det minste kan foreta en test av spenn i butikken, noe er galt her og det beste er å bruke erfaring og ekspertise man finner i butikken.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644112 08/01/2021 12:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har en sesong på felleski, Rossignol R-Skin Race et eller annet om jeg husker rett. På løst føre og nysnø synes jeg de bremser mer enn Nanosonic smøreski fra Madshus som jeg har i to varianter men på faste forhold liker jeg de veldig godt. Jeg har ikke fått noen "aha-opplevelse" med felleski men det er deilig å bare legge på glider og ikke tenke på at festesmøringen er bom og/eller blir gradvis borte på lange turer. Jeg går stort sett på kald snø til fjells. Jeg har ikke all verdens teknikk, de skal på papiret være til en tyngre løper enn meg men det går brillefint. Har såvidt prøvd de på isete forhold men da synes jeg klister fungerer bedre.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644116 08/01/2021 13:29
Loki Offline
Besatt
Besatt
Enig at nysnø (eller f.eks. fokksnø) kan være litt problematisk, er det klink is er det glatt, mens så fort snøen/isen blir litt oppvarmet og myk fungerer det suverent syns jeg.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644159 08/01/2021 17:36
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er veldig happy med mine Rossignol R-skin kjøpt for 4(?) år siden, bytta felle 1 gang. (Grunnet skader, ingen ski siste to vintre, så fellene er fortsatt gode)

For min del som aldri gikk på ski på når det var mildere en fiolett Swix, (men ganske så mye på fiolett, blått og grønt)... var det sinnsykt digg med felleski, og man får jo optil en mnd lengre sesong på det meste.

Årets sesongs to første turer var på nullføre, og det funker veldig bra for mitt vedkommende. Kunne sikkert vært bedre, men så lenge jeg jeg kan pigge opp bakker, og har brukbar gli, whats not to like. Nå er det smøre-føre, så da sparer jeg felleskia.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644301 11/01/2021 09:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Gode felleski fungerer tilfredsstillende på alle fører. Jo fastere spor jo bedre er de. På blank is kan de være helt fantastiske både nedover og oppover. Et skispor er ikke som metallbjelken man legger skiene på når man tar ut ski, så når sporet er mykt eller har løs snø, så subber det mer.

Eneste aberet med felleski er faktisk fiskebein. Hårene kommer ikke i riktig retning og det gir ofte mye dårligere feste enn ved å holde seg i sporet.
Jeg gikk på min aktive sønns ski forrige uke. Selv om jeg veier betydelig mer og har habil teknikk (er skitrener), så var jeg sjanseløs mht å få feste. Så plukk av ski er mer enn snakk om vekt.

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: ninja-joar] #2644318 11/01/2021 11:03
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Slenger meg på de som er fornøyde med r-skin. Funker helt topp og har økt skigleden hos meg betraktlig, men en ting som alle som skal ha felleski bør vurdere er Move bindingen. Jeg har den og det gjør at jeg kan justere skiene bedre etter føret. I helga var det -11 der jeg gikk og flyttet da bindingen bakover noe som hjalp godt på glien

Re: Hva kan jeg forvente av felleski? [Re: sls] #2644346 11/01/2021 12:50
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sls
Gode felleski fungerer tilfredsstillende på alle fører. Jo fastere spor jo bedre er de. På blank is kan de være helt fantastiske både nedover og oppover. Et skispor er ikke som metallbjelken man legger skiene på når man tar ut ski, så når sporet er mykt eller har løs snø, så subber det mer.

Eneste aberet med felleski er faktisk fiskebein. Hårene kommer ikke i riktig retning og det gir ofte mye dårligere feste enn ved å holde seg i sporet.
Jeg gikk på min aktive sønns ski forrige uke. Selv om jeg veier betydelig mer og har habil teknikk (er skitrener), så var jeg sjanseløs mht å få feste. Så plukk av ski er mer enn snakk om vekt.

Faste spor er bra til felleski.
Nysnø i oppkjørte spor er ikke spesielt festlig med felleski, det blir dårlig glid, er min erfaring.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå