|
Sykkel til langtur.
|
Sykkel til langtur.
27/12/2020 20:53
|
Jonek
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
Jeg og min bror har ny optimisme med tanke på sommeren og tenker det kanskje er mulig med en ukes sykkeltur i Europa.
Hvilken sykkel vil dere satse på på en slik tur. For eksempel fra Wien, over Stelvio og til Venecia. Bare asfalt og minimalt med oppakking da vi tenker leie rom på veien.
Jeg selv har en Niner RLT og en Orbea Avant. Han vurderer en Trek Crocket.
Noen som vil dele erfaringer fra lignende turer ? Går dere for en skikkelig racer eller noe mer solid/ komfortabelt.
Alt godt, Jon Eirik
|
|
|
Re: Sykkel til langtur.
[Re: Jonek]
28/12/2020 06:52
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Jeg er klart inhabil her siden jeg selv er veldig glad i denne sykkeltypen, men for så lange turer på asfalt mener jeg liggesykkel er det beste valget. Høy komfort og lite luftmostand på en gang - det er en kombinasjon jeg selv er svak for, i hvert fall. Folk er forskjellige, men jeg synes ikke det er komfortabelt for ryggen og kroppen å sykle på vanlig sykkel mer enn fem-seks-syv timer av gangen, noe jeg spesielt merker på langturer (avhengig av om jeg klarer å sykle riktig, men det blir vanskeligere jo mer sliten jeg blir). Problemet er bare at liggesykkel er vanskelig å få kjøpt i Norge, og de er minst like forskjellige fra hverandre i geometri og funksjon som vanlige sykler, så det er ikke sikkert man treffer blink på første forsøk. Og man trenger to-tre måneders tilvenning med mye sykling for at musklene skal klare å levere nok kraft i oppoverbakker. Hvis man kjøper nytt og vil selge igjen senere får man enda mindre igjen enn av det man ga enn med vanlige sykler, gitt hvor lite markedet er. Så med tanke på de minusene er det kanskje ikke optimalt for en tur nå i sommer allerede  For en ukeslang tur ville jeg uansett prioritert "solid/komfortabelt". Det er min erfaring etter flere ukeslange turer de siste årene, før jeg begynte med liggesykkel til langtur for et par år siden. Man kommer fram uansett, og på en slik tur er noe av poenget å kose seg, på en måte. Samt at man gjør livet lettere ved å bruke deler det er lett å fikse eller erstatte underveis.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
31/12/2020 10:39
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hvordan er liggesykkel opp Stelvio? Jeg ville valgt en gravelsykkel / randonneursykkel med gode (les dyre) dekk. Behagelig sittestilling om du ikke er veldig vant til å sykle landeveissykkel. Jeg bruker disse på min tursykkel: (Extralight) https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700cx44-snoqualmie-pass/Den Ninersykkelen du har er mer enn god nok.
Redigert av chalshus; 31/12/2020 11:33.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
31/12/2020 15:53
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Har vurdert lignende turer selv der jeg tar med kredittkort, tannbørste + kortbukse, skjorte og sandaler for restaurantbesøk om kvelden.
Noen som har tatt lignende minimalistturer som vet hvor lite man egentlig trenger å ta med ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
31/12/2020 20:53
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Har vurdert lignende turer selv der jeg tar med kredittkort, tannbørste + kortbukse, skjorte og sandaler for restaurantbesøk om kvelden.
Noen som har tatt lignende minimalistturer som vet hvor lite man egentlig trenger å ta med ? Har gjort lignende på stisykkel. Trenger ikke å ha med mye dersom du sover på hotell e.l. Kommer langt med Shorts (type lett) , ull t-skjorte, lett dunjakke, ullbokser, tynne ullsokker, Ladere, noe toalettsaker, patroner, Multiverktøy, slanger, patroner og lesebrett.. Utrolig hvor lite man egentlig trenger for 2 uker med sykling. Vi har riktignok vært ganske vektfokuserte på våre turer, men har aldri følt vi manglet noe.. Minimalitisk bikepacking er rett og slett helt konge!!!
|
|
|
02/01/2021 22:15
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Den beste sykkelen er den du har fra før.
|
|
|
05/01/2021 08:59
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville brukt en landeveis sykkel. Trek crocket er en Cyclocross sykkel (ikke tursykkel) med svært smal utveksling. 40 - 11/32 i en spec jeg hentet opp på nettet er tilnærmet uegnet på langtur. For lav toppfart og for tungt i bakkene. Fra Trek ville jeg heller sett på Checkpoint om du skal ha en sykkel som i tillegg til asfalt oppsøker grus evt Domane som er en touring sykkel.
Jeg droppet en treig Cannondale Topstone alu med en brukt Cannondale SuperX for et par år siden. Den var utstyrt med SRAM 40 - 11/28 og brukt i CX ritt men bakskifteren var longcage og 11/46 gikk akkurat. På grusturer med oppakking eller mye krappe bakker er den helt super men toppfarten er begrenset. På overnatting i hytte på asfalt har jeg en landeveissykkel (CAAD12) med skivebremser, litt høyere styre enn på rittsykkelen, svikt i setepinne, tykk styretape, brede dekk med lavere trykk og 52/36 - 11/30 utveksling. Med ekstra vekt, hele dagen på sykkelen og bratte kneiker (asfaltbakker er sjelden så krappe som de hissigste på grus) kunne jeg gjerne hatt litt lettere utveksling.
På lange dagsetapper i kupert terreng med ekstra vekt hadde jeg ønsket meg 46/30 - 11/34 utveksling slik mange grussykler er utstyrt. 50/34 - 11/34 er typisk for touring sykler (som Domane) og går helt fint. Evt endelt 44 - 10/42.
Det jeg henger på av vesker i prioritert rekkefølge er 1) rammeveske hvor det er plass til flasker under denne i flaskestativene, 2) styreveske og med mye ekstra 3) seterakett. Jeg har også en liten tass oppå ramma til bar, gel, batteri osv som jeg fisker opp i fart.
God tur !
Edit: Forresten er det en haug med tråder, referanser til tester osv under Landeveisdelen av forumet og på landevei.no. Egen fane for landevei/asfalt og en for Cyclocross/tur/grus. Innlegget ditt passer bedre under landeveisdelen av forumet.
Redigert av EmilZipp; 05/01/2021 13:51.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/01/2021 20:42
|
Jonek
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Noen alvorlige avstander hver dag du hadde. Jeg har mest lyst å bruke orbea Avant til turen. Ser ut som du hadde minimalt med deg på sykkelen. Akkurat slik jeg har tenkt.
|
|
|
06/01/2021 08:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Noen alvorlige avstander hver dag du hadde. Jeg har mest lyst å bruke orbea Avant til turen.
Når været er fint og man er alene på tur har man ganske mange timer på seg å sykle fra A til B. Firedagers-turen i Pyreneene ga meg 10 000 høydemeter ca - så da begrenser avstanden seg noe. På turen fra Barcelona til San Sebastian gikk det helt fint med 200+ km etapper tre dager på rad, men da var det mye færre høydemeter å forsere. Hvis man beregner at man kan bruke 10 timer fra A til B inkludert stopp, lunsj osv så trenger det ikke å gå så fort for å tilbakelegge ganske store distanser per dag.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/01/2021 19:14
|
Jonek
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tenker å bruke 4 timer om dagen på sykkelen. Er i ok form så det kan fort bli 100 km om dagen.
Om det i det hele tatt er mulig i år er et større spørsmål.
|
|
|
|
|