Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Innewatt/utewatt

Innewatt/utewatt #2643026 24/12/2020 12:20
R
RVP Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Kan en eller annen gi meg en forklaring på hvorfor jeg mister ca 40W med en gang jeg flytter sykkelen inn på rulla?
Og de samme 40W kommer tilbake nokså umiddelbart når sykkelen taes ut igjen.
Bruker samme sykkel inne som ute med samme wattkrank. Pulsen ligger også noenlunde jevn inne og ute.
Kjører på en temposykkel, og teorien min er at når jeg sykler ute klarer jeg å aktivisere flere muskler enn innendørs. Innendørs blir kanskje litt mere statisk? Sitter likt på sykkelen inne og ute.

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643036 24/12/2020 16:58
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Sliter med det samme.. Intervaller ute er ingen problem, men å prøve å kjøre de inne på samme satt oppleves som ett rent helvete.. Har vel konkludert jeg å med at det er fordi man sitter litt mer statisk. Jeg bruker samme sykkel både ute og inne.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643040 24/12/2020 22:24
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Konklusjonen er følgende. Du har ikke kraftige nok vifter. Som du ser skriver jeg flertall. Anbefaler minimum 2 vifter med minimum 120 watts motorer pr stykk og 50 cm vifteblader. Ønsker meg flere av disse! Det andre er at temperaturen i rommet bør være kjølig, f.eks 15-16 grader og viftene må stå helt nære deg. Har du 20 grader i rommet, er viftebehovet betydelig større. Får å få mest mulig avkjøling er det også en fordel med lite klær. Bruker selv kun sykkelbukse. Grunnen til at man ikke yter like bra inne som ute er hovedsakelig at kroppen ikke får nok avkjøling.
Som tempospesialist opplever jeg ikke forskjell på watt ute og inne.

Redigert av John_Harald; 24/12/2020 22:27.
Re: Innewatt/utewatt [Re: John_Harald] #2643045 25/12/2020 08:08
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg opplever det akkurat på samme måte som de to førstnevnte, og rulla mi står i garasjen, hvor det er fra minusgrader til rundt 10 varmegrader hvis jeg setter på varme. Kjøper derfor ikke argumentet om manglende avkjøling. Bruker også samme måler inne som ute.

Ketil
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643046 25/12/2020 10:00
stosu Offline
Besatt
Besatt
Kan disse 40 wattene skyldes at man hele tiden får små pauser ute, og dermed vil kunne yte noe mer etter småpausene?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643050 25/12/2020 14:19
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Erg på innesykkel? Jeg føler en 30/15 økt er mye «seigere» inne enn ute dersom jeg bruker erg-modus. Jeg greier ikke å ha samme snittwatt på dragene inne som ute.

Redigert av olasun; 25/12/2020 14:20.
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643051 25/12/2020 14:46
Panda Offline
Besatt
Besatt
Opplever ikke noen forskjell heller fra ute versus inne.
Faktisk opplever jeg at det er enklere å sykle intervallene inne enn ute og i teorien burde du kunne trøkke fler watt inne da du ikke trenger energi på å styre sykkelen.
Er mye enklere å konsentrere seg om intervallene inne også.

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643060 25/12/2020 20:12
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Kjører intervallene inne i ERG mode og intervallene ute i motbakke. Føler det er enklere å holde watten ute enn inne. Kan kjøre 8 min intervaller ute på 315-320 w.. Inne er 295 mer enn tungt nok..

Redigert av Christian82; 25/12/2020 20:12.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Innewatt/utewatt [Re: ket16] #2643066 25/12/2020 22:49
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ket16
Jeg opplever det akkurat på samme måte som de to førstnevnte, og rulla mi står i garasjen, hvor det er fra minusgrader til rundt 10 varmegrader hvis jeg setter på varme. Kjøper derfor ikke argumentet om manglende avkjøling. Bruker også samme måler inne som ute.

En liten fysikkleksjon ICON_SMILE Når jeg kjører intervaller produserer kroppen f.eks 400 watt i pedalene. Kroppen er ikke veldig effektiv, det betyr at i tillegg til effekten jeg tråkker i pedalene produserer kroppen + 1000 watt varme. Denne varmen må bort! Ute ledes varmen effektivt bort når man sykler ute i f.eks 40 km/t, unntaket er hvis det er for varmt ute. F.eks VM Master Tempo i 33 grader. Hvis kroppen ikke blir nok nedkjølt, vil pulsen stige og watten synke. Det er hovedgrunnen til at mange har lavere watt inne enn ute. Ser man enkelt på det er effektiv kjøling den rette kombinasjonen av vindhastighet mot kroppen, luftfuktighet, klær, sittestilling og temperatur. Det man er ute etter er den optimale og mest effektive kombinasjonen, samtidig som det blir behagelig. Avkjøling er absolutt ikke det samme som å kun ha minusgrader i garasjen. Hvis du velger å kjøre på med vifter når det er for kaldt, blir det ubehagelig. Har dere lyst til å teste ut selv så ta f.eks to 10 liters bøtter med varmtvann. Sett den ene i garasjen med temperaturmåler. Den andre setter du i et rom på f.eks 15 grader og med flere kraftige vifter nærme bøtta, også med temperaturmåler. Hvilken bøtte tror dere blir kjølt ned raskest? Det er selvfølgelig helt frivillig å ta til seg kunnskapen fra oss som har løst det trådstarter spør om, det er jo ikke alltid verden går videre ICON_SMILE

Re: Innewatt/utewatt [Re: John_Harald] #2643097 26/12/2020 16:20
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg er villig til å prøve dette for å se om det spiller noen rolle for min del. Jeg svetter jo ganske mye, og skal ikke gå på noe fysikkdiskusjon ICON_SMILE
Men ettersom det sammenlignes med utesykling i 40 km/t, hvorfor er det da slik at de fleste produserer mer effekt i motbakker? Sittestilling? Og for min egen del spiller det ingen rolle om det er 10 grader eller 25 grader når jeg kjører bakkedrag, resultatet blir det samme uansett.

Og hvordan påvirker det treningsutbyttet hvis det trenes med 10% lavere effekt enn utendørs FTP?

Ketil
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643110 26/12/2020 22:21
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Varmetreningsforsøkene på Lillehammer / Uno-X indikerer at treningseffekten er signifikant positiv ved å droppe vifter og avkjøling og heller bruke høy temperatur for å stimulere blodproduksjonen på linje med høydetrening.

For vanlige dødelige betyr det vel i praksis lite om
du sykler temperert eller varmt, med innewatt eller utewatt det viktigste er motivasjon (og disiplin).

Re: Innewatt/utewatt [Re: runermm] #2643111 26/12/2020 22:40
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: runermm
Varmetreningsforsøkene på Lillehammer / Uno-X indikerer at treningseffekten er signifikant positiv ved å droppe vifter og avkjøling og heller bruke høy temperatur for å stimulere blodproduksjonen på linje med høydetrening.

du sykler temperert eller varmt, med innewatt eller utewatt det viktigste er motivasjon (og disiplin).

Dette er en helt annen diskusjon og har gjort det mye selv! Denne treningen som de gjør, foregår rolig med lave wattverdier og er ikke høyintensitet intervallsykling. Poenget med varmetreningsforsøkene på Lillehammer er å bli kraftig dehydrert for å etterpå få veskebalansen i balanse igjen.

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643132 27/12/2020 10:08
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
jeg har en mistanke om at watt tapet kan skyldes at sitteposisjonen er mye mer låst når man sitter på rulla

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Innewatt/utewatt [Re: runermm] #2643141 27/12/2020 16:19
olechr Offline
More than words
More than words

Det er noe helt annet enn å trene hardt i varmen.

Kjører jeg uten vifte er watten ok i 25-30 min så dupper den nedover.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643142 27/12/2020 16:20
olechr Offline
More than words
More than words
Jo mer man sykler inne jo nærmere vil man være ute watten. Å ha helt lik watt inne og ute er det nok ikke mange som har.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Innewatt/utewatt [Re: ket16] #2643161 27/12/2020 21:22
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ket16
Jeg er villig til å prøve dette for å se om det spiller noen rolle for min del. Jeg svetter jo ganske mye, og skal ikke gå på noe fysikkdiskusjon ICON_SMILE
Men ettersom det sammenlignes med utesykling i 40 km/t, hvorfor er det da slik at de fleste produserer mer effekt i motbakker? Sittestilling? Og for min egen del spiller det ingen rolle om det er 10 grader eller 25 grader når jeg kjører bakkedrag, resultatet blir det samme uansett.

Og hvordan påvirker det treningsutbyttet hvis det trenes med 10% lavere effekt enn utendørs FTP?

Bra, anbefaler det å få nok kjøling fra viftene! Dette er veldig viktig! Hvis du svetter, trenger du flere vifter.. Når du ikke svetter inne, har du nok vifter ICON_SMILE
De fleste produserer mest effekt i utgangspunktet når man står å tråkker, dette gjelde både ute og inne. Dette er trenbart. Akkurat som mange sliter med å ligge i tempostilling flatt inne, blir det enklere hvis du hever forhjulet med f.eks 15 grader. Tren på det du vil bli godt på. Om du hever temperaturen fra 15 til 25 grader C i rommet, vil du trenge veldig kraftigere vifter.. Lykke til!

Re: Innewatt/utewatt [Re: olechr] #2643162 27/12/2020 21:31
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr

Det er noe helt annet enn å trene hardt i varmen.

Kjører jeg uten vifte er watten ok i 25-30 min så dupper den nedover.

Med varmedress mister jeg ca 1,5 - 2 liter veske på 50-60 min og watten går i kjelleren, ellers går pulsen til himmels! Som sagt, dette er noe helt annet. Denne treningen gjør også vondt og øker restitusjonstiden min mye.

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643498 04/01/2021 09:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har en luftmåler i kjelleren for å følge med på radon, Co2 osv. Selv med vindu og dør åpent, ventilasjonsvifte på fullt og to Dyson-vifter på full gass går Co2-tallet fra ca 500-600 ppm til 1100 til 1300 ppm i løpet av en times treningsøkt.
Jeg sier ikke at dette er den viktigste faktoren i ute- kontra innewatt, men det er ikke usannsynlig at luftkvalitet også spiller en rolle - sammen med temperatur, vindkjøling, statisk sittestilling osv.

De som sitter i et dårlig ventilert kjellerrom bør være obs på at Co2-innholdet i lufta raskt blir ganske høyt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643513 04/01/2021 11:03
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Interessant. Hvis det er tilfelle at luftkvalitet/temperatur har relativt stor betydning for prestasjonen blir det jo veldig vanskelig å arrangere verdensmesterskap. Da må i tilfelle Tacx, Kickr osv. produsere egne rom med ventilasjon etc slik at alle får det likt ICON_LAUGH

For min del merker jeg at jeg trenger veldig stor tilpasning på rulle før jeg sykler like godt inne som ute. Det gjelder for øvrig også spinningssykkel.

Re: Innewatt/utewatt [Re: RVP] #2643546 04/01/2021 13:21
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg er enig i at god kjøling er viktig for ytelsen ved fysisk aktivitet, men ved de varighetene som "vanlige" intervalløkter (eksempelvis ca 1 times økt med 30-40 min dragtid tilsammen) som mange rulleryttere benytter seg av, er denne av langt mindre betydning enn når John Harald kjører sweetspot-intervaller med 2 timers dragtid.

Mitt inntrykk er at tråkkdynamikken ved rullesykling påvirker effekten mer, spesielt i erg-mode hvor rulla gir kontinuerlig belastning på en helt annerledes måte enn ute (så sant du ikke sykler veldig bratte motbakker). Det er noe som krever tilvenning og forbedring av tråkkteknikk for å utligne.

Opplevde selv denne forskjellen tidligere, men tror etterhvert jeg har syklet såpass mye på rulle at denne forskjellen ikke lenger er merkbar for egen del, og jeg bruker akkurat samme vifte (entall) som jeg alltid har brukt ved rullesykling.

Interessant om luftmåling Øyvind, hva slags måler bruker du?

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Innewatt/utewatt [Re: Magnoos] #2643555 04/01/2021 14:20
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Magnoos

Interessant om luftmåling Øyvind, hva slags måler bruker du?

Vi har en Airthings Wave plus - som har gjort at vi i dag fikk borret radon-brønn under kjelleren.
https://www.airthings.com/no/wave-plus

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support