|
|
|
Hvilken langrennsstøvel? Og kanskje ski?
|
Hvilken langrennsstøvel? Og kanskje ski?
23/12/2020 21:50
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg er fullstendig blank på langrennsutstyr men har planer om å oppgradere i forbindelse med eventuelle romsjulssalg.
Dette er det jeg har i dag: Ti år gammel XXL-pakke med smørefrie ski og veldig lite forseggjorte støvler.
Min bruk: - For det meste preppede løyper, men noen ganger så høyt på fjellet at løypene kun er tråkket. - Jeg kommer aldri til å skøyte, så hverken støvler eller ski trenger å være tilpasset noe annet enn klassisk «stil». (Jeg er så langt unna stil når jeg går på ski at jeg ikke en gang frykter et eventuelt politi.) - Jeg har lyst å kunne gå over fjellet selv om det er skare uten å tryne og å kunne utforske skogen selv om det ikke er preppet. - Jeg er ikke opptatt av perfekt glid men liker selvfølgelig ikke at det er bakglatt. Har ingen skam når det gjelder smørefritt. - Jeg skal bare ha ett par ski. - Støvlene må være varme og gode og tenkt for tur, ikke trening.
Noen tips om hva jeg burde gå for eller tenke på? Priskategori ca XT eller hakket under.
|
|
|
Re: Hvilken langrennsstøvel? Og kanskje ski?
[Re: Dan]
23/12/2020 22:28
|
JonR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis jeg var deg ville jeg iallefall gått for felleski. Bedre gli enn de gamle smørefrie og godt feste under de fleste forhold.Litt vedlikehold kreves men ikke all verden.
|
|
|
24/12/2020 11:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Kjøp et par gode felleski i marka+ segmentet til dømes Fischer Twin Skin Pro e.l.
Vil mene slik disse mye bedre skifølelse enn tyngre fjellski som blir for å bare jabbe rundt med.
Av sko kan kombisko anbefales, selv om man aldri skøyter, de er litt høyere med mer støtte, men med myk såle for klassisk. Har god erfaring med Alpina F Combi, disse er plenty varm.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
25/12/2020 17:03
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Kombisko kan anbefales. Selv tryner jeg oftere hvis jeg bruker racingskoene.... Felleski er bra og stressfritt. Men er det blå swix føre er det mye bedre med smøreski. Men felleski først om man skal ha ett par uten å måtte forske på skismøring. Merke på ski er ikke viktig så lenge spennet er tilpasset deg.
|
|
|
[Re: eirikbk]
25/12/2020 19:56
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Men er det blå swix føre er det mye bedre med smøreski.. Tja, moderne felleski er gode på blå swix føre også. Det som lugger mest er nysnø, men der sliter vel smøreski også? Men på pass å kjøpe ski etter vekt, lengde og ferdighet, ta turen innom en skisportforretning som likevel har gode priser.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
|
|
|
|