Jeg har i alle år (siden 2009) syklet med passelig stor sykkel, samt langt nok stem til at jeg ikke ser navet på framhjulet når jeg sitter i bukken.
I sommer har jeg syklet på en sykkel med litt mindre sykkel og kortere stem, og dette gjør at jeg ser navet på framhjulet foran styret. Ikke overraskende føler jeg meg mer ustabil på sykkelen. Dette er kanskje bedre på stisykkel? Jeg har alltid vært veldig tøff i utførkjøring, men med denne sykkelen pingler jeg litt. Jeg sitter ellers fint, og har ingen vondter. Nå lurer jeg på om jeg skal øke lengden på stemmet med 2 cm. Nå er stem og styret ett og samme produkt, så her må jeg kjøpe nytt styre. Så derfor litt usikker.
Noen som har eksperimentert med lengde på stem på landevei? Noen anbefalinger å komme med?
Valg av lengde på styrefremspring/stem er noe alle syklister må forholde seg til, og som påvirker både sittestilling, vektfordeling og styreegenskaper
Hvis jeg forstår deg riktig, må du anskaffe både nytt fremspring og styre, evt. en integrert løsning.
Før du går til den investeringen, er det gjerne smart å ta en titt på hele oppsettet ditt med tanke på komfort, effektivitet og stabilitet.
Det finnes en dedikert tråd Å sitte riktig - posisjonstråden, der du vil finne brukere som har satt seg inn i dette. Om du her eller i den tråden gir noen data på egen sykkel (modell/årgang/størrelse), styreoppsett (modell/mål på integrert styre) og egne kroppsmål, så tror jeg flere vil kunne gi gode råd.
Et enkelt sted å begynne er denne:
Merk at det er forskjellige skoler hva gjelder bikefit, særlig hva gjelder kne over pedal (KOPS), men dette er i hvert fall et mulig utgangspunkt, også med tanke på justering av reach/styreoppsett (punkt 3).
Ettersom du nevner at du må anskaffe nytt styre, noe som blant annet vil påvirke valg av lengde på fremspring, er denne også nyttig. Og om du skal ha integrert løsning, vil du uansett finne relevant informasjon her.
Hva gjelder spesifikt effekten av lengden på styrefremspring, vil lengre fremspring gi større stabilitet i fart, slik aug11x skriver.
Denne er artig og gir et inntrykk av effekten i lav og høy fart:
En annen effekt av lengre stem er jo at man kommer lenger over forhjulet, noe jeg liker på klatringer både på racer og sti. Som Sepeda sier så påvirker stemlengde også sittestilling og balanse/vektfordeling på sykkelen, så jeg hadde ikke kjøpt et svindyrt styre før du er sikker på hva du vil ha. Lån deg et lengre stem, evt. kjøp et billigstem for å prøve deg frem. Jeg personlig sitter som regel veldig godt på sykkelen uansett, så jeg bruker stemlengde for å få frem riktige egenskaper på sykkelen.
Ohh! Ser dyrt ut å gjøre et feilkjøp der, støtter forrige taler om å prøve seg frem med billig styre/stem. Det behøver faktisk ikke koste mer enn 4-500. 2cm er ganske mye, og at sykkelen føles ustabil kan ha mange årsaker.
Den sykkelen krever et skrytebilde i egnet tråd forresten.
Jeg har syklet på den siden 2019, men 2019 ble litt amputert, så fått mer tid på den i år. Jeg sitter egentlig helt fint, og jeg tviler på sykkelen er for liten. Hadde en god samtale med selgeren i forkant av kjøpet, så er egentlig ikke redd for at jeg egentlig må opp en størrelse. Ramma er ikke så ulik Cerveloen jeg hadde, men siden den er litt kortere, tror jeg at jeg trenger lengre stem.
Skal se meg etter noe billig stem og styre i første omgang, før jeg evt bestiller nytt styre.
Skal fikse skrytetråd. Må få tatt noen bilder først.
Om du er usikker så ville jeg vurdert en bikefit, det koster vel omtrent det samme som styre/stem?
På en annen side, mine erfaringer med bikefit er at det er veldig bra fra setet og ned, får riktige vinkler her og der, for overkroppen virker det som man tilpasser litt mer etter komfort..
Jeg føler jo egentlig ikke at jeg sitter feil, men har aldri sittet så nærme styret. Jeg har sett en del videoer, og ser at lengre stem betyr bedre kontroll. Et kort stem kan føles vinglete. Så egentlig vil jeg bare ha en følelse av mindre vingel. Jeg sitter svært komfortabelt i bukken, og kan sitte der veldig lenge. Det tror jeg kan endres om jeg velger nytt og lengre stem.
Enig med DBrodshaug. Bikefit koster ca. like mye som at du "tester" sittestilling med lenger stem og nytt styre, kanskje må du da ha to ulike stem også for å bli "klok" på det.
Jeg ville kjøpt Bikefit og spesifisert at du ønsker å ha fokus på hendelplassering. Lenger stem betyr også at styret blir litt høyere, dette gjør at konsekvensen ikke nødvendigvis blir så stor for sittestilling,