Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gitarkurs for barn

Gitarkurs for barn #2642126 14/12/2020 12:34
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hvor starter man når barna viser interesse for gitarspilling? Alder 7 år og oppover.

Jeg leste Lillebjørn’s gitarbok for 20 år siden og har i dag både en akustisk og en el-gitar. Jeg kan noen grep og om jeg går inn for det, så klarer jeg å lære / spille en ac-dc-solo. Men jeg har så og si ikke rørt en gitar på 10 år, så mitt nivå er på nybegynner+.

Finnes det noen gode lærebøker som har tatt over for Lillebjørn? E-kurs (youtube)? Nettsider? Må man ha gitar tilpasset barn? Går vi rett på musikkskole?

Noen som har gode tips?

Re: Gitarkurs for barn [Re: Brusdalen] #2642145 14/12/2020 14:31
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sikkert forskjell på unger, men som mange andre steder er nok ikke vi foreldre de beste lærere... Poden ble inspirert av flinke onkler som spiller gitar og kjøpte gitar for sine egne penger. Mor, som står for det musikalske i heimen, startet hjemmeundervisning. Tok ikke lang tid før han ikke var så gira lenger. Etter lang ventetid kom han inn på kulturskolen og nå digger han det igjen. Kommunalt drevne kulturskoler koster også veldig mye mindre enn privattimer som vi vurderte mens han ventet på plass. Barna bør ha 3/4 størrelse gitar med nylonstrenger. I Oslo kan de leie til en billig penge gjennom kulturskolen dersom man ikke ønsker å invistere.

Vi supplerer med Lillebjørn til jul, for å utvide repertoaret. Ellers finnes det mye bra tabs på internett såfremt de begynner å beherske det.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Gitarkurs for barn [Re: Brusdalen] #2642207 14/12/2020 22:57
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Kulturskolen er nevnt. Men ofte kan det være ventetid. Å være foreldrelærer kan være en tung vei. Bare sier det.
Det er mye bra på nett og i bok, men men det krever disiplin. Og så er det noe med å komme i gang på en god måte.
Jeg vil virkelig anbefale å ta noen privattimer. Det er en del som gir timer 1 til 1, og det er en svært god investering og en kickstart for læringskurven. Ser det ligger noen annonser rundt omkring. Etter noen timer merker man fort om de viser videre interesse eller ikke, og med enkelttimer så forplikter man seg ikke.

Re: Gitarkurs for barn [Re: Brusdalen] #2642230 15/12/2020 07:51
Iron Fist Offline
Fersking
Fersking
Enig med de over om at det å være foreldrelærer er vanskelig og at det krever disiplin. Jeg ville ha vurdert privattimer fram til ungen kommer inn på kulturskole (hvis det er en mulighet).

Jeg har en 15 åring som har spilt i 6 år nå og det viktigste for han har vært at har hatt en kamerat å spille med på kulturskolen. Jeg ville ha lagt inn en del innsats for å finne en som barnet kan spille med, det har desidert vært den største suksessfaktoren for oss.

Vi kjøpte også en gitar i 3/4 størrelse med nylonstrenger og er fornøyd med det valget. Gutten spiller fortsatt på den.

Da spillekompisen sluttet for to år siden fikk han en motivasjonssvikt som vi løste med bestikkelser (fotballdrakter og PS4 spill). Det fikk han over kneika og nå øver og spiller han helt uoppfordret. Utstyr kan også være en bra bestikkelse hvis det skorter på motivasjon. Vi fikk tak i en billig elgitar og lånte en forsterker av en snill nabo og det gjorde også underverk på motivasjonen.

Jeg oppfordrer også deg til å plukke opp gitaren og spille litt for deg selv. Vil tro at du får stor fremgang i løpet av kort tid og det er også motiverende for barnet.

Lykke til!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå