Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man?

Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? #2641611 10/12/2020 11:08
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Har levd veldig greit uten såkalt actionkamera en del år, men funderer på å kjøpe en julegave til huset for lettere kunne dele små klipp av diverse sprell med og uten unger.
Hvor gammelt/ nytt er det vits å kjøpe?
Mye fantasipriser på finn uavhengig av modell, men ser ut som det er mulig å gjøre noen greie kjøp på 7 black.

Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2641623 10/12/2020 11:47
J
JonR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Er litt i samme modus selv, har et gammelt gopro jeg skal oppgradere.
For min del virker det som om det er på stabiliseringsfronten den største utviklingen har skjedd som jeg har nytte av. Oppløsning er uansett nok i massevis for mitt bruk. Så personlig ender jeg nok opp med en 8 black. For ski og sykkelfilming som jeg kommer til å bruke det mest til er jo stabilisering viktig
Her er en side som lar deg sammenligne litt: https://gopro.com/en/no/compare

Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2641625 10/12/2020 11:50
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg ville sett på versjonen fra 7 og seinere som har HyperSmooth. Det gjorde en stor forskjell.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2641629 10/12/2020 12:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kommer jo helt an på ambisjonsnivået. Jeg har vært fornøyd med Hero 5 Black, men jeg har lavt ambisjonsnivå. Viktigste for sluttproduktet er om det er god nok bildeinnstillinger og hvor/hvordan du peker kameraet på motivet. Men det hjelper på motivasjonen på noe som er ganske bra i utgangspunktet, jo. Har hørt mye bra (og dårlig) om hypersmooth også. Skulle jeg hatt meg nytt actionkamera, hadde jeg nok gravd dypt i lommene etter GoPro Hero Max.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2641747 10/12/2020 20:13
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enig i at prisene på FINN er vel optimistiske. Mener å ha hørt en gang at den generelle prisen på brukt fotoutstyr bør ligge på ca 60% av nypris. Syns dog ikke dette gjenspeiles på bruktannonsene.

Når jeg kjøpte min første, en Hero 6Black vurderte jeg brukt, men syns prisforskjellen opp til ny var liten. Med usikkerhet for hvor mye brukt (ant oppladinger av batteri) det var og hvordan det var behandlet ble det derfor nytt kamera på meg.

Når Hero8 kom valgte jeg av forskjellige grunner å heller oppgradere til Hero7. Sjekket bruktmarkedet, men endte med å kjøpe ny igjen. Jeg valgte dog å beholde 6´ern da jeg tidvis bruker begge på tur.

Personlig synes jeg 6Black er helt grei og skal jeg være ærlig ser jeg ingen forskjell i kvaliteten(1080) på det jeg tar opp med 6 kontra 7. Men, og det er et men. Det skjedde noe med både lyd og stabilisering fra 6 til 7. Lyden er bedre på 7 og stabiliseringen er vesentlig bedre. Dette var de eneste av forbedringene som var av interesse for meg og årsaken til at jeg oppgraderte. Det henger sammen med at jeg har latt alle andre kamera ligge igjen hjemme(for tungt) og bruker nå kun Gopro når jeg er på tur. Når det er sagt, synes jeg Hero 6Black responderer bedre på stemmestyring enn 7´ern.

Det sies at 8 og 9 er blitt ennå bedre, men det har jeg ingen egen erfaring med så skal ikke mene noe om det.

Jeg tror det egentlig koker ned til hva du skal bruke det til og hvor mye kr du vil bruke. Skal du filme når du sykler, løper, eller på ski, vil jeg si: Har du pengene så gå for minimum Hero 7Black. Alle disse kamera plages med vindstøy så lag et skumfutteral, eller kjøp det ferdig. Du bør på sikt også skaffe et ekstra batteri vist det blir mye filming i løpet av en dag.

På denne linken: https://youtu.be/PjhzqD9F0V8 kan du se opptak med Hero 6Black og på denne: https://youtu.be/TFXquiKHkSs med Hero 7Black. Det er neimen ikke mye forskjell å spore. Disse YouTube filmene er fra min første og andre Bikepackingtur tatt opp nå i sommer. Alle opptak i 1080 og lyd på "auto"( ikke ekstern mic) og med skumfutteral rundt begge kamera.

Dette ble i overkant langt, så bær over med en gammal gubbe.

Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2642124 14/12/2020 12:21
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Takk for tips.
Kom over 7 black som outlet hos lokale Elkjøp til fin pris

Re: Brukt Gopro - hvor nytt/ gammelt kjøper man? [Re: Cerberus] #2642186 14/12/2020 19:47
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Grattis. Du kommer garantert til å bli fornøyd. Lett å bruke, lett å like..

Moderator  support