Enig i at prisene på FINN er vel optimistiske. Mener å ha hørt en gang at den generelle prisen på brukt fotoutstyr bør ligge på ca 60% av nypris. Syns dog ikke dette gjenspeiles på bruktannonsene.
Når jeg kjøpte min første, en Hero 6Black vurderte jeg brukt, men syns prisforskjellen opp til ny var liten. Med usikkerhet for hvor mye brukt (ant oppladinger av batteri) det var og hvordan det var behandlet ble det derfor nytt kamera på meg.
Når Hero8 kom valgte jeg av forskjellige grunner å heller oppgradere til Hero7. Sjekket bruktmarkedet, men endte med å kjøpe ny igjen. Jeg valgte dog å beholde 6´ern da jeg tidvis bruker begge på tur.
Personlig synes jeg 6Black er helt grei og skal jeg være ærlig ser jeg ingen forskjell i kvaliteten(1080) på det jeg tar opp med 6 kontra 7. Men, og det er et men. Det skjedde noe med både lyd og stabilisering fra 6 til 7. Lyden er bedre på 7 og stabiliseringen er vesentlig bedre. Dette var de eneste av forbedringene som var av interesse for meg og årsaken til at jeg oppgraderte. Det henger sammen med at jeg har latt alle andre kamera ligge igjen hjemme(for tungt) og bruker nå kun Gopro når jeg er på tur. Når det er sagt, synes jeg Hero 6Black responderer bedre på stemmestyring enn 7´ern.
Det sies at 8 og 9 er blitt ennå bedre, men det har jeg ingen egen erfaring med så skal ikke mene noe om det.
Jeg tror det egentlig koker ned til hva du skal bruke det til og hvor mye kr du vil bruke. Skal du filme når du sykler, løper, eller på ski, vil jeg si: Har du pengene så gå for minimum Hero 7Black. Alle disse kamera plages med vindstøy så lag et skumfutteral, eller kjøp det ferdig. Du bør på sikt også skaffe et ekstra batteri vist det blir mye filming i løpet av en dag.
På denne linken:
https://youtu.be/PjhzqD9F0V8 kan du se opptak med Hero 6Black og på denne:
https://youtu.be/TFXquiKHkSs med Hero 7Black. Det er neimen ikke mye forskjell å spore. Disse YouTube filmene er fra min første og andre Bikepackingtur tatt opp nå i sommer. Alle opptak i 1080 og lyd på "auto"( ikke ekstern mic) og med skumfutteral rundt begge kamera.
Dette ble i overkant langt, så bær over med en gammal gubbe.