Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Koble om gammel taklampe

Koble om gammel taklampe #2641417 08/12/2020 21:12
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Regner med at noen her inne på det allvitende forumet kan hjelpe meg: For noen uker siden kjøpte vi en vintage Arne Jacobsen Royal (prod. Louis Poulsen) -lampe fra en brukthandler. Lampen tar fire pærer, men helt uvitende (eller naiv) trodde jeg det bare var «plug & play» med LED-pærer i lampa. Ved oppkobling erfarte jeg at så enkelt var det ikke, det var nemlig bare to av fire pærer som lyste …

Åpnet opp lampa for å sjekke at alt så greit ut, men ble møtt av et virvar av ledninger. Etter en kombinasjon av Googling og fjerne minner fra elektro valgfag konkluderte jeg med at pæresokkelene er seriekoblet, hvilket funker dårlig i kombinasjon med LED. Hang likevel opp lampa og kjørte på med to pærer midlertidig.

Så, i kveld tenkte jeg at jeg skulle se litt nærmere på problemet, om det var noen «quickfixes». Etter å ha gått løs på lampen igjen, så ser det ut som om den muligheten jeg har er å koble om lampesokkelene og sette dem opp parallelt. Slik at lampen i praksis består av fire separate lamper koblet på samme ledning. Slik lampen er koblet opp pr. i dag må jeg skru løs hver enkelt sokkel, fjerne de eksisterende ledningene og legge opp nye ledninger som kobles sammen i en sukkerbit.

I den forbindelse har jeg følgende spørsmål: Har jeg rett i mine antakelser? Eller finnes det en enklere måte å få lampen til å funke med LED-pærer? Og er dette noe jeg som lekperson har lov til å gjøre selv?

Legger ved noen bilder for kontekstens skyld.

[Linket bilde fra i.ibb.co]
Ledningsvirvaret inne i lampa.

Sammenkobling til ut-ledning

Kobling inne i sokkel

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641421 08/12/2020 22:00
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Veldig rart lampen er seriekoblet om den bruker vanlige pærer. De er jo heller ikke laget for å stå etter hverandre.
Er de seriekoblet og ikke bare paralell og kjedet?

Om du har koblet på faktiske LED, så vil de som dioder selvsagt ikke lyse om du kobler to pærer feil vei i forhold til hverandre, så å snu pærene i ymse kombinasjoner kan ordne det.

Redigert av Appelsin; 08/12/2020 22:01.
Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641423 08/12/2020 22:36
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar! Jeg har bare antatt at de har vært seriekoblet, da ledningene går fra en sokkel til en annen, men lampen er sannsynligvis parallellkoblet i kjede slik du beskriver.

Kan jo prøve å koble LED-pærene i ulike kombinasjoner, men vil ikke dette by på utfordringer når én eller flere pærer skal byttes ut igjen?

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641424 08/12/2020 22:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Kan det ha vært 2 i serie og 2 i parallell?

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641425 08/12/2020 23:25
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er de paralellkoblet i kjede skal ikke det å bytte om på pærene har noe å si. Men å flytte pærer er jo alltid lurt, kan jo vere pærene som er dårlige?

Det med pærer i forskjellige kombinasjoner vil i tilfelle vere at pærene er feil vei. Altså at du kanskje må snu pærene. Ikke noe annet.

Hva slags sokkel er det på pærene? skru eller med pinner?

Vanlig 230V spenning inn? ikke noe størmforsyning av noen type?

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641426 09/12/2020 01:43
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er ekstremt uvanlig å seriekoble vanlige 230V lamper, dvs, jeg har aldri sett det på mine år som elektriker. Tipper alle er parallellkoblet på et sindig vis fordi det er ikke plass i sukkerbiten til å koble innpå de fire ledninger fra hver av pærene.
EDIT: Så nå du har tre ledninger inn på begge sider av sukkerbiten. Tror det har vært to brytninger på lampa, for å regulere lysnivået, det vil si en dobbel bryter. En til å skru på 2 pærer, den andre til de andre 2 pærene. Kan se ut som at ledningen i midten på sukkerbiten, den brune er felles, siden den ser ut til å være koblet til alle pæresoklene. Så forsyner den venstre (svart ledning?) på sukkerbiten 2 pærer, og den høyre (blå) på sukkerbiten forsyner de to andre.
Nå har du strøm inn i lampen på den brune ledningen og på den blå eller svarte og får dermed bare lys på to pærer. Du kan a; koble sammen brun og svart ledning i den enden vi ikke ser på bildet, eller b; koble sammen venstre og høyre temperaturbestandige ledning på enten venstre side der svart ledning er, eller på høyre side der den blå ledningen er avhengig av hvilken av blå eller sort som kommer med strøm inn. Vil du ha to-delt bryter på så kobler du inn ene bryterledningen mot blå, og den andre bryterledningen mot svart.

Siden 2 pærer lyser, ville jeg kryssbyttet de to pærene som lyser med de to som ikke lyser. Når du bytter om på pærene, er det de to samme pærene som lyser, har du to pæreproblem. Er det de to pærene i samme posisjon som lyser, er det tull med soklene eller ledningene dit, mest sannsynlig soklene. Det hender at "leppene" inni soklene blir bøyd slik at man ikke helt får kontakt når man setter inn pæra, eller må skru pæra litt hardt inn. Jeg har selv brukt tang for å vippe ut leppene som skal gi kontakt mot pæra. Og, pass på at du ikke har lysbryter med dimmer som lager krøll. En del dimmere takler ikke led pærer, og en del led pærer takler ikke dimmere.
Å.

Redigert av aanund; 09/12/2020 02:13.
Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641431 09/12/2020 06:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Tenker det er som @aanund i stedet for 2 og 2 er det selvfølgelig 1 og 3 når jeg ser nærmere.

https://vintageinfo.be/arne-jacobsen-royal-pendant-lamp/

[Linket bilde fra vintageinfo.be]

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641452 09/12/2020 08:31
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det naturlige ville selvsagt være 1 og 3 lamper. En bryter for pæra under, og en bryter for de tre pærene rundt. Men siden TS nevnte 2 lamper lyser, og to ikke kan det være lampa er koblet om. Det kan og være at en eller to sokler til pærene ikke er helt på G. Ref. noe av det jeg strøk over i forrige post vedrørende at "leppene" kan være bøyde.
Å.

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641464 09/12/2020 09:34
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar folkens! Føler vi nærmer oss en løsning her nå.

Appelsin: Lampen har E27-sokler og det er satt på en vanlig lampeledning som går inn i veggmontert stikkontakt.

JoachimV: Takk for bilde av lampen. Dette burde jeg selvfølgelig selv ha lagt med i åpningsinnlegget.

Det skal også sies at jeg i en tysk eller nederlandsk salgsannonse for en tilsvarende lampe fant en setning som sa noe som at "denne lampen støtter ikke moderne LED-pærer". Det ser dermed ut som om jeg ikke er den eneste som har støtt på dette problemet, så jeg utelukker at det er noe galt med pæresokkelene i seg selv (inntil videre).

aanund: Takk for utfyllende svar! I min uvitenhet har jeg antatt at den tredje ledningen i opplegget bare var jording, men det er godt mulig lampen har vært tilkoblet to brytere en gang i tiden. Dette er ikke så viktig for meg å bevare (les: vil helst unngå). Har gjort et forsøk på å tyde koblingsopplegget (lettere sagt enn gjort, siden både brun og sort ledning inn er koblet opp med like ledninger inne i selve lampen), og det kan se ut som du er inne på noe. Brun ledning er unik for den nedre pæren, mens sort ledning kun går til de øvre pærene (altså er 1+3 opplegg?). Blå er innom alle sokler.

[Linket bilde]

Vil dette si at jeg kan prøve å koble sammen brun og sort ledning?

[Linket bilde]

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641467 09/12/2020 09:57
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: arekey
Vil dette si at jeg kan prøve å koble sammen brun og sort ledning?

Jepp.
Men du nevnte at kun to pærer lyste. Tegningen din viser at lampa er 1+3, som en annen nevnte. Dersom du hadde strøm inn på svart og blå, så burde 3 pærer lyst. Du får bytte om på pærene som er over og se hva du finner ut.
Å

Re: Koble om gammel taklampe [Re: aanund] #2641472 09/12/2020 10:13
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Voila, alle pærer lyser! Det var ikke verre enn å koble sammen brun og sort ledning.

[Linket bilde]

Takk for hjelpen folkens, alltid god hjelp å få på forumet. ICON_SMILE

Re: Koble om gammel taklampe [Re: arekey] #2641479 09/12/2020 10:35
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Grattis.
Å.

Moderator  support