Munnkurv eller bur ?
|
Munnkurv eller bur ?
07/12/2020 08:32
|
Brabus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har hatt en lengre diskusjon om bruken av bur eller munnkurv på hunder som er med på biltur, noen hunder er som store bevere og tygger i stykker alt de kommer over når de kjeder seg. Noe som i og for seg kan være litt kjedelig hvis man har hunden bak i en ny BMW 5 serie.
Alternativet er da enten ett bur, som også tar opp greit med plass og vanskeliggjør transport av ski. Dette er vel den vanlige løsningen. Ett annet alternativ er en eller annen form for munnkurv eller grime som gjør at det ikke er mulig å begynnne å tygge på innventar. Skal sies at sikkerheten i aktuell bil er ivaretatt med skillevegg mellom lasterom og baksete.
Jeg ser for meg at ett stort bagasjerom med myk matte er det behagligste for hunden Hvilken løsning er det hundeeierene her inne foretrekker ?
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
Re: Munnkurv eller bur ?
[Re: Brabus]
07/12/2020 09:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ett stort bagasjerom med seng er selvfølgelig det behageligste og foretrukket for hunden til oppbevaring når pelsen skal stues bort. Til transport er det åpenbart bur som gjelder, erfaring viser at de trives best på mindre plass uten å bli slengt rundt. Sikkerheten du mener er ivaretatt med skillevegg er jo bare for å forhindre pelsen i å ev flytte seg forover hvis skilleveggen er god nok noe de færreste er. Ett bagasjerom sikrer ikke pelsen med bilbelter og kollisjonsputer ved en kollisjon. Vil virkelig anbefale et TUV-godkjent bur. Ved tvil så spør enhver redningsmannskap som har vært i innsats ved bilulykke med hund involvert, de opplever litt av hvert. Ofte må de ta hånd om en usikret hund i panikk før de kan redde mennesker.
Tygging er en helt annen histore.
|
|
|
[Re: Tulling]
07/12/2020 10:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ved kjøring bruker vi å ha hunden i bilsele i midten bak, mellom barnesetene.
Dette er vel ikke anbefalt andre steder enn hos de som selger bilseler. Hvorfor har jeg nevnt over. Det er et helvete ved en ulykke,
|
|
|
07/12/2020 11:11
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Bur som er riktig størrelse er alltid å foretrekke, både sikkerhetsmessig - og det virker som om hundene føler seg tryggest også. De blir ikke slengt rundt annenhver sving. Litt større plass når bilen står i ro avhenger av hundens oppførsel, og hva den er vandt med.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/12/2020 11:17
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Det som hindrer hunden i å åpne kjeften og tykke på ting / rive i stykker ting vil vel også hindre den i å pese skikkelig og dermed hindre den i å avkjøle seg etter behov så jeg syntes bur vel er det riktige alternativet av de to forslagene. Å tjore begrense bevegelse med et grime vil vel føre til at den ikke får snudd seg heller.
|
|
|
07/12/2020 14:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Bur. Det eneste som er sikkert nok under kjøring, under pauser og etter en eventuell alvorlig kræsj. Alu consult på Brøttum skreddersyr bur etter behov. De lages av aluminum som oppfører seg seigt ved en kollisjon. Det er dermed buret som får bank, ikke hunden.
Redigert av stosu; 07/12/2020 14:18.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Kakachka]
07/12/2020 14:27
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Det som hindrer hunden i å åpne kjeften og tykke på ting / rive i stykker ting vil vel også hindre den i å pese skikkelig og dermed hindre den i å avkjøle seg etter behov så jeg syntes bur vel er det riktige alternativet av de to forslagene. Å tjore begrense bevegelse med et grime vil vel føre til at den ikke får snudd seg heller. Og heller ikke drukket vann. Hunden vår har alltid tilgang til vann. Både når vi er til stede og når den er alene.
Jepp
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/12/2020 14:35
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Dette er vel ikke anbefalt andre steder enn hos de som selger bilseler. Hvorfor har jeg nevnt over. Det er et helvete ved en ulykke, Til dels enig med deg. Nå sitter jo hunden fast og er sikret ihht lovkrav. Jeg vil tro det er mye værre å håndtere folk i panikk som har kommet seg ut av selene. Skal man dra den langt ser jeg daglig folk som kjører med boblejakke. Det er mer anbefalt å ta den av før man kjører.
Jepp
|
|
|
07/12/2020 15:07
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Har bur fra 4Pets Pro 3 medium til vår Golden Retriever på 28 kg. Tar jo en del plass men hva gjør man ikke for menneskets beste venn.
|
|
|
07/12/2020 15:39
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Et annet viktig aspekt med bur, er også sikkerheten etter at en ulykke skjer. Det siste man vil ha på et ulykkessted er en løs, halvskadet hund - og da er et "seigt" aluminiumsbur å foretrekker. Disse billige "sprinkelburene" er skumle!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Tulling]
07/12/2020 15:46
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Dette er vel ikke anbefalt andre steder enn hos de som selger bilseler. Hvorfor har jeg nevnt over. Det er et helvete ved en ulykke, Til dels enig med deg. Nå sitter jo hunden fast og er sikret ihht lovkrav. Jeg vil tro det er mye værre å håndtere folk i panikk som har kommet seg ut av selene. Skal man dra den langt ser jeg daglig folk som kjører med boblejakke. Det er mer anbefalt å ta den av før man kjører. Folk i panikk har ikke samme tannrekka og de er ikke like ivrige på å bruke den. Mtp. prioriteringsrekkefølgen ved redning: 1. Egen sikkerhet 2. Redde mennnesker 3. Dyr blir det litt fucked up når du har en løs hund i panikk bilen som må håndteres før du kan redde menneskeliv.
|
|
|
07/12/2020 16:45
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig. Derfor jeg presiserte at hunden sitter fast.
Jepp
|
|
|
07/12/2020 19:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er mulig å få custom laget bur. Hadde det i forrige bilen. Kostet 2000-2500 og gjorde det gjennom en utstyrsforretning.
Siste 3 år har vi brukt sele. Hun sitter i passasjersetet og kona mellom barnestolene bak. Har ikke plass til bur mer.
Bare unngå eggdelere. Dvs, bur med tynn netting.
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/12/2020 20:18
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dette er vel ikke anbefalt andre steder enn hos de som selger bilseler. Hvorfor har jeg nevnt over. Det er et helvete ved en ulykke, Til dels enig med deg. Nå sitter jo hunden fast og er sikret ihht lovkrav. Jeg vil tro det er mye værre å håndtere folk i panikk som har kommet seg ut av selene. Skal man dra den langt ser jeg daglig folk som kjører med boblejakke. Det er mer anbefalt å ta den av før man kjører. Folk i panikk har ikke samme tannrekka og de er ikke like ivrige på å bruke den. Mtp. prioriteringsrekkefølgen ved redning: 1. Egen sikkerhet 2. Redde mennnesker 3. Dyr blir det litt fucked up når du har en løs hund i panikk bilen som må håndteres før du kan redde menneskeliv. Og dersom bikkjeskinnet klarer å komme seg ut av bilen, kan den skape nye farlige situasjoner i trafikken
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/12/2020 07:20
|
Brabus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker for mange gode tilbakemeldinger !
Forrige hunden lå stort sett i fotbrønnen foran, men det var også kun aktuelt med turer opp til 45minutter. Det fungerte bra men var nok ikke en optimal løsning mhp sikkerhet.
Tanken med å bruke grime/munnkurv var at hunden skulle kunne beveger seg fritt i lasterommet. Lasterommet er fysisk skilt av med en nettingvegg og hunden skal da forbli i lasterommet ved en ulykke.
Det blir nok ett par lenger turer etterhvert og da er vinnerargumentet at hunden føler seg tryggere i ett bur og at det er enklere å få til noe opplegg med vannskål. Kjøper inn bur på nyåret
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
08/12/2020 20:38
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Hvilken løsning er det hundeeierene her inne foretrekker ?
Solid bur bak i stasjonsvogna 100 av 100 ganger. Argumentene er vel allerede nevnt. Vi har dobbeltbur fra 4Pets (kjøpt på FK) som akkurat smyger seg inn i en XC70 (og Mercedes E-klasse). Disse burene er kollisjonstestet og godkjent av TÜV, koster en del men er også noe helt annet enn de "skreddersydde" alu-burene jeg har sett.
|
|
|
09/12/2020 07:34
|
Iselilja
|
Nå er det noen år siden jeg hadde hund, men vi hadde ikke bur i lille bilen. Der lå han løs bak. Ikke særlig trafikksikkert. En gang mens jeg kjørte, bestemte han seg for at han også ville sitte foran. Bikkja veide 65 kg og jeg kjørte en Golf. Han satt som en konge i passasjersetet.
I store bilen hadde han bur, men der var det plass.
|
|
|
|
|